Help - Search - Members - Calendar
Full Version: FH 77A, reservförfarande
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Fältmarskalken
När jag gjorde lumpen för några år sedan vid Bergslagens Artilleriregemente så lärde vi oss olika reservförfaranden vid inriktning av pjäsen. När vi skulle lära oss det sista reservförfarandet så blev jag tyvärr kommenderad till annan tjänst för dagen så jag missade den lektionen. :( Jag fick bara en vag uppfattning om hur det skulle gå till. Så därför skulle jag gärna vilja ha en bra beskrivning på hur detta sista reservförfarande går till vid inriktning. Tydligen så kan man använda två spadar som riktmedel, något mer än så vet jag inte men jag hoppas att det finns någon som kan det här och skulle vara tacksam för en liten beskrivning.
Ro/Lt
De menar om man saknar kollimatorn? Två stakkäppar i angiven riktning och sen "Hitre - bortre - hårkors"... Nån kanske kan utveckla vidare.... banghead.gif
C 2.a pjäs
På 12/80 var reservmetoden R5 (direktriktning) att man nollställde riktinstrumentets panoramasikte vilket gjorde att detta fungerade som ett sikte för kanonen stället för till kollimatorn, och sedan sköt man med tabeller. Inom säg ett par kilometer gafflade man in skotten rätt enkelt. Har själv satt en stålgranat i en Strv 74 från 700-800 meter utan problem! Det var dock förenade med vissa (!) risker att använda en flyttbar sjöfrontspjäs som pansarvärnskanon...

Troligen är det samma för storasyster haubits 77.
Ro/Lt
Fältmarskalken får väl helt enkelt förklara vad han tänker på lite mer ingående...
SG OLSSON
Usch ja. Vi har lite taskig reaktionstid för att leka pv pjäs även om 53KG granat i 900M/s visst ska påverka plåtlådan negativt.
Skuggan
53? vad fan skjöt ni med då?
SGR77 till Fh77A väger bara 43kg....
och SGR 54-77 till 77B väger nåt kilo mindre..
eskil
QUOTE (Skuggan @ Feb 24 2005, 22:01 )
53? vad fan skjöt ni med då?
SGR77 till Fh77A väger bara 43kg....
och SGR 54-77 till 77B väger nåt kilo mindre..

Antagligen stålgranater (en solid stålklump, typ)
Smäller inte, men gör rätt ont ändå...
ammunitionstyper
Vikström
@eskil

finns ingen stålgranat till 77orna vad jag vet, men jag kan ju ha fel
Skuggan
näe, inte vad jag vet heller.... barlast vet jag, men det är snarare en betongklump...
inga stålgranater (även om de vore ypperliga i PV rollen)
SG OLSSON
Tidiga BFL. Har för mig att det stod 53 på dessa men det kan vara mitt minne.

Då BFL var testammo så fanns det gott om den för oss
ipren
den tyngsta granten till fh77 väger i snitt 43,5 kg men sen har vi ju lite tolerans upp och ned som markeras med plus repektive minusstreck och dessa är stämplade på granater

Vad det gäller reservförarande så är det som så att det är väldigt jobbigt att förklara det med ord men jag gör ett kort försök:
Du sätter ut två käppar i linje mot siktet.
Denna vinkel mäter du med kompassvinkelmätare eller ännu hellre posbil.
Eftersom vi nu har en referensvinkel kan vi vi nu sätta pjäsen och då gäller det att få den i så att siktet ligger i någorlunda linje med käpparna. för att nu ställa in siktet på rätt vinkel och när sen skjut vinkeln kommer måste du rikta in siktet precis som RO/Lt skrev:
Hitre bortre, hårkors. det skall alltså vara samma avstånd (vinkel) mellan den hitre käppen och den bortre som avståndet mellan den bortre och hårkorset. detta görs för att du skall få den rätta vinkeln med god nogranhet..

Säkert inte så tydligt men ett litet försök iaf
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.