QUOTE (jake the snake @ Feb 21 2005, 20:11 )
RSV minan penetrerade rakt igenom och slog ut det som fanns ovanför, den var placerad rakt under förarstolen.
De dumma minorna gick av under banden och under chassit (fullbredd), men dockorna utsattes inte för sådana krafter att de dog. Omskakade, javisst. Sårbara, javisst, men inte döda.
Jag tror säkert att personalen i en tung stridsvagn eller i ett väl minskyddad stridsfordon mycket väl kan överleva eller t.o.m. klara sig "omskakade men (relativt) oskadda" när en vanlig trotylklump ā la strvmin 5 smäller. Däremot tvivlar jag starkt på att drivhjul, axlar samt övrig mekanik och elektronik är i sådant skick att man skickar fram en leopardbärgare, byter band, hoppar in och kör iväg igen. Min teori är snarare att det handlar om reservdelar.
Jag vet att stridsvagnar är bastanta saker och att en minsprängning säkert ser grymmare ut än den egentligen är när man står 1 km bort på ett berg och tittar på den på en förevisning, men som sagt, det är nog mer än bandet som går sönder...
@A2: Jag menade inte heller att verkan skulle vara direkt proportionell till diametern men det räcker med att titta på och jämföra strvmin 6 med hur stor laddningen på ett pskott m/86 eller för den delen ett Apilas rimligen kan vara för att inse att den trots allt lär vara en aning fetare.
Och ja, 6:an har en liten förladdning som skjuter bort elektronikdelen i mitten.
Så här ser det ut när verkansdelen från en strvmin 6 slår igenom mer än 10 cm stål i flera lager.

Rökpelaren i mitten föregicks av en lika hög svetslåga.
Lite upplysningar för skalans skull: Saken nära "vägskälet" är ett vrak av en normalstor personbil. Saken på "bordet" längst till vänster är ett oljefat som ska få smaka på vad jag, baserat på andra något otydliga bilder jag har, är en fordonsmina 14 liggandes i en grop under plåten som fatet ligger på.
"Bordet" något till höger är en riggad strvmina 5. Pappgubbarna i skogsbrynet till höger ska få sig en mycket hälsovådlig dos stålkulor från en försvarsladdning 21. Har dock för mig att en riktig

-kille klarade sig... Plåten som symboliserar deras BMP/MT-LB/Whatever ska få äta fordmin 14.
Och vad som ligger en bit bort under vägen som sträcker sig åt vänster, eller vad som ska göra hål i alla plåtarna som står uppställda hitom vägen mestadels ur bild i nedre vänstra hörnet det ska vi inte ens tala om.
Nej, innan jag spårar ur totalt och laddar upp ännu fler bilder får jag avsluta med: Tänk vad skoj man kan ha på Lomben!
En sak som antagligen gör verkan av RSV-minor mindre i förhållande till laddningens storlek, är det faktum att de oftast detonerar flera decimeter från det pansar de ska slå igenom.