QUOTE (Stella-Polaris @ Feb 23 2005, 00:46 )
QUOTE (jake the snake @ Feb 23 2005, 00:36 )
1. Nej. Horisonten runt. Pansarskyttegruppen är ju uppluckad baktill och observerar/verkar i alla riktiningar.
2. Nej, det är bara att vrida upp vagnen om man inte kan vrida ut tornet (vilket man ofta kan). Det går på ett kick. Man behöver inte stanna.
3. Om vagnen kan fälla trädet så kommer den att fälla det framåt. Det kommer inte att falla över vagnen. Naturligtvis går det inte mer hur grovstammig skog somhelst, men det går med rätt mycket skog. Anledningen att man inte gör så i fred är för att man inte ska slita ut fälten, inte för att vagnen inte klarar det.
1. Tornet torde skymma för skyttarna. Akan får ej gå utanför vagn under framryckning.
2. Poäng till dig
3. Eftersom jag är trädnisse blev jag nu intresserad. Om vi tittar på ett träd så kan det vältas eller brytas. Om det välts så får vagnen brottas med rotvälta (gran) samt stam och grenar. Enstaka träd bör inte vara något problem men vad händer i tät skog och längre sträcka? Finns det inte en risk att vagnen blir hängande på en timmer bröte?
Om trädet knäcks torde trädet hamna på vagnen. (jämför med sprängladdning och fallriktning)
akan får gå utanför vagnen även i gång om det inte är tät skog runt om vagnen men våra befäl är inte så hårda på det iaf så vi brukar köra utan fronpansar i skogen rätt ofta också!
vi har provat träd upp emot 30 cm utan några större problem men inte några längre sträckor men det ska nog gå hyffsat bra iaf.... bara att backa och ta lite mer sats
nu på vintern är iaf träden djupfrysta och då klipper man dom som plockepinn B)
om nu träden hamnar framför vagnen så är det bara att köra över dom... rotvältor borde gå utan problem... har inte provat men jag har kört den vagnen på många ställen där man tycker de inte ska gå så.
på tal om pskott så håller försvaret på att pröva ut ett nytt "Storm" som en av våra skyttegrupper har övat med. artikel kan ses på I19's hemsida
tackar för mej