Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Grej på Ak5 i nya insatts å försvar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
JiWe
i nya insats & försvar som jag fick idag så har soldaterna någon konstig grej på pipan på sina AK5or

vad är det för nått?
scattergun
Var satt den och hur såg den ut?? 7.gif
JiWe
längst ut på pipan, ser lite ut som en liten ficklampa men den har nått lock av nått slag. den är grön, det går en sladd till handskyddet

den verkar vara tillverkad av FM iaf. fint påskruvad så det är ingen hemmagjord lamphållare. lite vit text på den å ett gult märke. ¨

skulle kunna vara ett lasersikte kanske
BJK
Kan det vara laserpek eller simfire måntro?
toord
Laserpek var det
scattergun
Och det är inte mynningsskyddet?? 7.gif
JiWe
QUOTE (scattergun @ Feb 16 2005, 12:52 )
Och det är inte mynningsskyddet?? 7.gif

hur dum tror du jag är?

nä laserpek är nog det rätta svaret. kom just på att den gula lappen förmodligen är ett varningsmärke.

fan va snabba ni är. hänger ni här hela dagarna?
scattergun
hur dum tror du jag är?

Hann inte se att du postat om laserpek.......
Vinter
Tja soldat nr1 har ju fortfarande mynningsskydde kvar på pipan, kanske dags att skaffa en kondom och använda den ;)
SloWie
Spekulerar!

Utan att veta vad det är på pipan (har sett bilden själv) så skulle jag tro att det är ett IR "pekare", typ "laserpekare" som bara syns med goggles. Verkar mest logiskt och mest användbart.

Och nu har jag inte en aning om vad den riktiga facktermen är, så tyvärr får någon fylla in mig där.
M203
hmm, den där SoldF.com vad handlar den sidan om egentligen?

http://www.SoldF.com/ak5.html

ha en bra dag!
Vinter
Laserpek var det visst.
JiWe
QUOTE (M203 @ Feb 16 2005, 20:34 )

ha en bra dag!

Inte om nån laserpek iaf vad jag kunde se
2Sharp
QUOTE (JiWe @ Feb 17 2005, 11:43 )
QUOTE (M203 @ Feb 16 2005, 20:34 )

ha en bra dag!

Inte om nån laserpek iaf vad jag kunde se

Då gäller det att läsa och inte bara kolla på bilderna...
scattergun
Citat från SoldF.com

"LASERPEK Ak 5/T
En laserpekare kan fästas på pipan och används främst i kombination med bildförstärkare, t.ex.GN1.
Den fungerar som så att en laserstråle skottställs parallellt med pipan på t.ex. 100m. Lasern ger en ca 4 cm stor lysande punkt på 100m och syns endast om man har bildförstärkare (gäller ej LASERPEK SYN) . Under förutsättning att man skottställt vapnet på samma avstånd som målet, så sammanfaller kulas träffpunkt med strålens. De ordinarie riktmedlen behövs ej utan man kan tom skjuta från höften. Laserpekarens praktiska begränsning är bildförstärkarens förmåga att se träffpunkten. Typiska stridsavstånd är mellan 25-100m, men det är möjligt med betydligt längre avstånd. Punkten syns på avstånd över 400m.
Det finns tre versioner av laserpekare:
LASERPEKARE (grundversion)
LASERPEKARE 5 mW (högeffekt version)
LASERPEKARE SYN (för ögat synlig laser)

Fördelarna med laserpekareär att en soldat med laserpekare kan leda in hela andra soldater mot ett specifikt mål, om de har bildförstärkare, och det ger betydligt bättre precision med vapnet i mörker då de ordinarie öppna riktmedlen inte kan användas i kombination med bildförstärkare.
Pris ca 6000-7500 kr /st. Mer info om Laserpekare Ak 5. "
M00nStalker
QUOTE (scattergun @ Feb 17 2005, 13:48 )
Fördelarna med laserpekareär att en soldat med laserpekare kan leda in hela andra soldater mot ett specifikt mål.

Hur leder man in annat än hela soldater då?? laugh.gif

Jo man kallar in sjukvårdare wub.gif
Stella-Polaris
QUOTE (scattergun @ Feb 17 2005, 13:48 )
Fördelarna med laserpekareär att en soldat med laserpekare kan leda in hela andra soldater mot ett specifikt mål, om de har bildförstärkare, och det ger betydligt bättre precision med vapnet i mörker då de ordinarie öppna riktmedlen inte kan användas i kombination med bildförstärkare.
Pris ca 6000-7500 kr /st. Mer info om Laserpekare Ak 5. "

Om han har spårljus kan han även leda in eld från soldater som ej utrustade med goggles eller som ej har dem på.

En fråga: Blir inte alla som utrustas med goggles oxå utrustade med peken. (bortsett förare)

Och visst är det kul att skjuta höftskott och träffa på 100m biggrin.gif
2Sharp

Laserpek samt vapenlampa monterat på Ak5 (Sure-Fire med ir filter)

Stella-Polaris, vilken kombination av vapen/laserpek har du skjutit med då?
jake the snake
QUOTE (Stella-Polaris @ Feb 17 2005, 15:34 )
En fråga: Blir inte alla som utrustas med goggles oxå utrustade med peken. (bortsett förare)

Nej. Det finns inte tillräckligt många.
KD803
QUOTE (Stella-Polaris @ Feb 17 2005, 15:34 )
Om han har spårljus kan han även leda in eld från soldater som ej utrustade med goggles eller som ej har dem på.

Inte utan att öppna eld.

Med laserpek kan man peka ut mål utan att bekämpa dem. Samtidigt så kan nog en och annan bråkmakare få sig en tankeställare om en röd punkt dyker upp på bröstet...

Jag skulle tro att detta är förmågor som kan vara bra att ha så länge det inte handlar om fullt krig, vilket Försvarsmakten inte längre ska ägna sig åt på minst 10 år. dry.gif
Fu_Persson
blir inga röda punkter utan syns endast med goggles som ovan nämnt...
Ing
QUOTE (Fu_Persson @ Mar 14 2005, 01:16 )
blir inga röda punkter utan syns endast med goggles som ovan nämnt...

brow.gif

Enligt den däringa sidan http://www.SoldF.com/ak5.html så finns det:

Det finns tre versioner av laserpekare:
LASERPEKARE (grundversion)
LASERPEKARE 5 mW (högeffekt version)
LASERPEKARE SYN (för ögat synlig laser)

Jag har aldrig sett någon av dem.. men jag är läskunnig.
Så även om det måhända är vanligast med "osynlig" laser så är det väl fel att säga att det inte finns annat..
Alien
Hände det inte några gånger i Yugo-land att akan/HMG-skyttar ibland satte på laserpek på sina vapen för att, så att säga, förtydliga budskapet vid ex.vis vägspärrar och liknande..?

En del tenderar ju att bli lite medgörligare när en HMG monterat "lasersikte" pekar rätt i bröstet eller pannan..
Kimster
Öhm, nej ? Aldrig hört talas om. Låter som "sånt-man-ser-på-film"-aktigt.

Vad jag dock vet är att "synlig" laser är mycket svår att se i dagsljus, specielt på en mörk yta.
Syster Håkan
OT, när kom insats och försvar? SLUT OT
Xit
Den senaste kom för ca 1 månad sen
zaitoh
QUOTE (Kimster @ Mar 14 2005, 13:35 )
Vad jag dock vet är att "synlig" laser är mycket svår att se i dagsljus, specielt på en mörk yta.

[OT]Egentligen är laser bara ljus i fas... och de flesta 'civila' typ pekare och så jobbar kring 650nm för att det är billagast att göra. Detta var den röda varianten... finns andra t ex grönt som jobbar kring 532nm. IR är ju meningen att det ska vara lite knepigt att se... är således längre våglängd på än ovannämda. Dock är det inte svårt att upptäcka med andra hjälpmedel... de som har en digitalkamera hemma kan ju ta och filma sin fjärrkontroll när de trycker på en knapp. Inget syns för ögat... men när man ser filmen...
[/OT]

Den största fördelen med laser som jag kan se är att man kan väldigt enkelt uppgradera med sensor och styrchip... och vips har man en avståndsmätare som är oumbärlig även dagtid så den bara inte hänger och slänger där. Givetvis lättare att sikta i mörker också... men med tanke på hur många av oss som har GN1 och hur billigt laser är i jämförelse så.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.