Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kustbevakningens nya maskin
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Danne
Bombardier Aerospace announced today that Field Aviation Company inc. of Toronto has contracted to acquire three Bombardier Q300 aircraft for conversion to the maritime surveillance mission for the Swedish Coast Guard. Field Aviation is the prime contractor to the Swedish Coast Guard for its next-generation fisheries and environmental surveillance system. L-3 Communications Integrated Systems of Greenville, Texas will provide sensors and sensor integration. Deliveries to the Coast Guard are scheduled for 2007.

Texten ovan är från i januari men nu har man även spottat ut en datormanipulerad bild på hur de kommer att se ut.

Jämfört med Aviocaren så.....

Yman
näääääääääää blyg.gif

*snyft*

//Y
Kanna
Det nya planet såg ju iofs snyggt ut men de gamla har sin charm de också.

Undrar dock varför inte KBV väljer att köpa t.ex SAAB 2000 och elektronik från Ericsson?
BJK
QUOTE(Yman @ Feb 16 2005, 13:08 )
näääääääääää blyg.gif

*snyft*

//Y

Du kan ju inte sakna den där skak- och bullerlådan?!
Danne
QUOTE(Kanna @ Feb 16 2005, 13:34 )
Det nya planet såg ju iofs snyggt ut men de gamla har sin charm de också.

Undrar dock varför inte KBV väljer att köpa t.ex SAAB 2000 och elektronik från Ericsson?

Den maskinen har inte producerats på länge och har aldrig lanserats som maritimt övervakningsflygplan med de krav det ställer på uthållighet ( Time on Station) osv. Sedan är Q300 redan maximerd för uppgiften med färdiga sensorutrymmen och avionik. Det kommer nog skruvas i svensk materiel i flygplanet, men att bygga om en 2000 till denna roll hade inte varit lönsamt i någon ände.
Danne
QUOTE(BJK @ Feb 16 2005, 13:38 )
QUOTE(Yman @ Feb 16 2005, 13:08 )
näääääääääää  blyg.gif

*snyft*

//Y

Du kan ju inte sakna den där skak- och bullerlådan?!

Han hade en trasig barndom. Jag har försökt få honom på bättre vägar vid ett flertal tillfällen, men han får lite flashbacks då och då
BJK
ok, jag förstår.... enbart svarta legobitar och en blå brandbil sätter sina spår....
106
Om jag minns rätt hade SAS mycket problem med sina Q400. Får hoppas att Kustbevakningen slipper det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.