det till sist och syvende det allt ovan i tråden handlar om.Utan att ta ställning för eller agera
amatör ideolog för någondera av ovannämnda politisk inriktning, så efter att ha följt tråden sen mina
tidigare inlägg tror jag det finns ett par frågor vi bör ställa oss själva.Och med anledning av
de bra inläggen ovan om driftskostnader (undantaget all diskussion om USS WASP som var projekterad
på sextiotalet av och för en nation som anser sig ha råd att spendera 42miljarder sek
per månad på erövringskrig om fossila bränslen, det fartyget har samma bemanning som en svensk
småstad) så vill jag säga följande: Dessa fartyg (våra presumtiva LHD) kanske SKA
få kosta lika mycket som hela tredje sjöstridsflottiljen i driftskostnader och t om finnas
på bekostnad av något annat system vi i dag har inom FM ?.Dessutom har jag sagt det förut
men jag säger det igen då fregatter kontra LHD kommit upp i tråden igen :
Det formligen dräller av NYA stora fregatter i resten av europa inte bara våra grannar norge och danmark
utan också holland , grekland, Spanien, england , tyskland och frankrike har fått eller får
inom det närmsta året helt nya fregatt och för de två sist nämnda även korvettsystem.
Vi borde alltså bidra med det vi har och det vi är bra på: svenskfinsk amfibiestridsgrupp transporterad i eget LHD och
eskorterat av egna korvetter och små fregatter att utnyttjas kustnära.
Men Frågor som följer :
Vill vi VERKLIGEN delta i EU's försvarsamarbete och om ja med vilken ambitionsnivå ?
Vill vi framstå som goda EU medborgare genom att delta i materialprojekt eller kunna
bidra med faktiska resurser ?( m a o Ja vi kan komma till oroshärden i fråga MEN vi åker inte A400m
vi åker AN-70 för de lastar mer och kostade oss hälften så mycket pengar)
Vill vi (som föreslagits av bl a försvarberedningen) satsa alla våra redan få slantar på
ett fåtal sett till kapacitet väldigt dyra transportflygplan eller ska vi kanske satsa på
två moderna LHD att bemanna tillsammans med finland. Visst , flygplan är snabbare på plats
men ett LHD fartyg kan vara på plats med huvudfunktion att understryka allvaret i
förhandligar som ännu ej lett till stridshandlingar.Det finns ett flertal dylika fartygsburna
''Force Projection'' grupper i EU och som exempel kan nämnas att Portugal för några dagar
sedan beställde ett LPD av Rotterdam storlek för att ingå i dylik grupp med Grekland och Spanien.
Ett Svensk-Finskt LHD skulle med all säkerhet vara mycket välkommet i den grupp som idag
utgörs av Holland och Storbrittanien.(Tyskland äger inga dylika fartyg av den enkla
anledningen att det sedan vk2 nationellt är en ganska het potatis att packa fartyg med tysk trupp
och åka ut i världen)
Att Leni åker till paris ler, trycker några viktiga händer och lovar 1200 man ''battlegroup''
är ju gott o väl men för att transportera (och understödja,leda) vår ''battlegroup''(eller för den delen en mindre enhet)
så är vi i dagsläget helt nödgade att '' be mamma om skjuts'' (m a o annat lands transport resurser).Och nej jag talar inte om att leasa civilt Ro-Ro.
(titta t ex på vilka fartyg som fanns på plats i Liberia INNAN det var säkert nog för oss svenskar att med hjälp av stena RoRo ta oss till platsen).
Detta kan plattformsledes lösas på olika sätt och scräckscenariot i min bok är att våra
vänner försvarspolitiker springer iväg och gör en NH90 (d v s mot FMV's och FM's bättre vetande
väljer ett system som på pappret ger oss EU ''poäng'') och spenderar alla medel på att vara del i
utvecklingen av A400m.Dessa medel bör enligt min tes gå till den typ av fartygs grupp jag visade i mitt förra inlägg.
Alltså
8 korvetter. (Vby) (Gbg HTM)
4 Fregatter. Alt Större korvetter
2 fartyg av LPD Eller LHD Alt funktionen av 2 större LHD spritt över fler mindre skrov.
Så alltså bästa herrar Syte och Syte ! med utgångspunkt att invasionförsvaret är nedtonat och
huvuduppgiften inte längre är att med 11500 på alla tre(då drar rbb f ö helt riktigt en kubik bunker
per maskin och timme) dundra ut i östersjön och ''svärma'' krivakfregatter med Rb15 och hoppas att vi överlever en vända till.
Låt oss diskutera fartygs typer !
Korvett typen är ganska given eftersom vi redan äger ypperliga Visby och snart Gbg HTM så
korvett funktionen är därmed besatt.(även om visby+ naturligtvis hade varit att föredra)

Visby+ 88M löa 1500t org nh90 ESSM RB15 57MK3
Fregatt typen är minst sagt öppen (d v s om det blir någon alls!)
MEKO D som nämndes ovan skulle nog vara alldeles perfekt men jag tror
återigen att av politiska orsaker kommer en svensk fregatt Alt större korvett vara byggd och framtagen av kockums ,
vilket naturligvis leder oss in på Ys-Ny.
Den fregatt som finns på bilden i mitt förra inlägg är koncept 9 ur ys-ny studien.Samma studie visar även mindre
OPV funktions fartyg (koncept 2) samt större
Absalon liknande fartyg med mycket ''tom'' yta ombord för containerbaserade system samt viss roro kapacitet (koncept 10)
i studien finns även ett par koncept bestående av två mindre smyge liknande fartyg för att fylla funktionen av ett större skrov
(ett koncept som även brittiska BMT ritat exempel på då använde
man fyra visby som skulle höra till ett stort moderfartyg och även lyftas ombord detta för längre transporter).
Men troligast är nog att Ys-Ny blir någonting liknande koncept 9 i sagda studie alltså
byggd i komposit mellan 2200-3000 ton och med samtliga funktioner ombord alltså allt från
organisk helikopter , SAM system , ubj system , SSM system , och även land attack system
(grövre kaliber kanon med styrd amm eller taurus robotar??).Koncept 9 är naturligtvis även
''misstänkt'' likt kockums visby++ som anges till 104 meters längd och ha max fart om 45 knop.
(om vi förutsätter CODAG så är det nog troligt att det blir MTU dieslar för lågfart och kanske
två LM2500 För högfart)(Ber på förhand om ursäkt för den dåliga kvaliteten på de bilder som är tagna ur spelkort ys-ny)
Följande Bilder ''Koncept 9'' :
http://img.photobucket.com/albums/v734/kar...-ny/YSNY003.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v734/kar...-ny/YSNY004.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v734/kar...-ny/YSNY001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v734/kar...-ny/YSNY009.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v734/kar...-ny/YSNY002.jpgn
Alla koncept notera speciellt nr 10 Absalon Typ Och nr 7 och 8 '' Smyge'' par med moderfartyg :
http://img.photobucket.com/albums/v734/kar...AllConcepts.jpg
Kockums samtliga Visby varianter :
http://img.photobucket.com/albums/v734/kar...ny/VBYskiss.jpg
För våra LHD då slutligen så är den franska mistral klassen i stort sett helt perfekt men om
funktionen skall spridas över flera mindre skrov så är något av Sheldes mindre fartyg ur
enforcer serien ett alternativ.Vill man dock kombinera hög fart med viss ro-ro förmåga, uthållighet
plats för stridsbåtar och trupp så kan man med även sprida förmågan av ett medelstort LPD
på många mindre fartyg av nya typer såsom de från Textron (ej att förväxla med LCS) eller
Austal dessa fartyg flyttar på trupp och fordon i storleksordningen Absalon men i farter upp till 55 knop under långa perioder.
Textron HCAC