4e fristående
Feb 14 2005, 23:30
Undertecknad är på jakt efter en ny skyddsväst till mig själv och medarbetare. Observera att västen är till för civilt/säkerhets (personskydd) bruk.
Fram till idag har jag uteslutande använt västar från Swedish Body Armour men har nu börjat sneglat på Burgmanns produkter. Tvekar dock lite eftersom dom använder kevlar, som i jämförelse med exempelvis dyneema (SBA), känns omodernt.
Tar tacksamt emot alla tankar, tips och råd.
PS! Har slängt ut frågan på andra forum (säkerhet, polis, väktare) men vill även ha era synpunkter.
martinator
Feb 15 2005, 11:16
Finns en del trådar om detta tror jag. Hittade denna länk i en av dem.
http://www.easytrade.net/bodyarmour/product.dip?item=716282/martinator
Sorry. såg att det var länken du redan kollat på.
4e fristående
Feb 15 2005, 12:32
För all del... tackar för att du svarade ändå. SBA västarna är bra... gillar dock inte att de "korvar" sig nedertill efter ett tags bärande. I synnerhet om man som i mitt fall åker en hel del bil.
Föredrar en väst som är lite mer styv samt med en lägre profil.
Ingen här som har en Burgmann och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Fredriksson
Feb 15 2005, 18:31
Jag har en Burgmann Pro.
Har inte haft den på vid bilkörning, men har svårt att tänka mig att den skulle vara så speciellt "korvig". Den är väldigt bekväm och följsam annars.
Petar man i en platta så kan jag däremot tänka mig att den blir lite obehaglig att sitta längre stunder med påtagen.
Har haft min SBA väst i ett antal år nu och har inte sett någon tendens till "korvning". Kan det vara så att den kanske är lite för stor?
4e fristående
Feb 15 2005, 23:05
Tackar för sunpunkterna... clint>>> har haft totalt 3 västar från SBA. Alla har efter en längre tids (i princip dagligen) bärande blivit korviga/buckliga i nederkant. När jag har platta i "försvinner" problemet, å andra sidan tappar jag den låga profilen.
Jag ligger precis mellan M och L vilket kan var en orsak till ovan nämnda problem. Föredrar dock en väst som täcker de vitala delarna.
Fu Fredriksson>>> några negativa erfarenheter, exempelvis med att västen är av kevlar?
Fredriksson
Feb 16 2005, 00:51
@4e fristående: Väldigt smidig/"osynlig" och lätt väst. Bra när man som mig jobbar på krogen. Lätt att plocka ut inläggen när det ska till och tvättas.
Har lyckligtvis klarat mig ifrån att testa funktionen.. ;)
Serg. Backström
Mar 13 2005, 22:22
En väst att rekommendera är JOB Safetys västar, jag har en själv och de bärs av polis. Dock säljer man inte till vem som helst, utan bara till myndighet och förordnade. En annan sak är att alla västar är måttsydda så de går att få precis som man vill ha dom
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.