Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Att kunna se saker på natten.....
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Mattsson
http://www.newscientist.com/channel/mech-tech/mg18524865.900

När tror ni detta införs i Sverige?
Lt.Beavis
Man kan ju alltid hoppas att ÖB får ett par spender-byxor av regeringen så han kan köpa in dessa, men det går väl förr att ha snöbolls krig i helvetet är jag rädd.......
Noname
Dyrt blir det nog med tanke på att bara GN-117 kostar 250 000 kr stycket...
Nifelhel
QUOTE (Pegin @ Feb 19 2005, 13:03 )
Dyrt blir det nog med tanke på att bara GN-117 kostar 250 000 kr stycket...

Källa på det?
Noname
Kn på K3 (det var vad de kostade när K3 fick dem).
Nifelhel
Det var ju ytterst märkligt att dem skulle kosta 250k styck. Vad är dem tillverkade av? Platina kanske?
Min myndighet köpte NVG/monogoggle gen3 för ca50k styck och dessa är milspec. Jag accepterar inte att dem skulle kosta 250k, har svårt att se det. unsure.gif

Sen heter den väl G-117 inte Gn-117?!?!
2Sharp
QUOTE (Nifelhel @ Feb 19 2005, 12:50 )
Det var ju ytterst märkligt att dem skulle kosta 250k styck. Vad är dem tillverkade av? Platina kanske?
Min myndighet köpte NVG/monogoggle gen3 för ca50k styck och dessa är milspec. Jag accepterar inte att dem skulle kosta 250k, har svårt att se det. unsure.gif

Sen heter den väl G-117 inte Gn-117?!?!

Bildförstärkaren är märkt "Bildförst G117" och förvaringslådan är märkt "Bildförst Mono/T".

Jag fick lära mig att "GN-117" är talfel smile.gif
jake the snake
Talspråket i FM för den är "Mono-T"
Fk Satan
Vad FM inhandlar utrustning för och det pris som förbanndet får betala för utrustningen (internfakturering) är två vitt skiljda saker...
Nemo
QUOTE (Pegin @ Feb 19 2005, 13:39 )
Kn på K3 (det var vad de kostade när K3 fick dem).

Hmm... denna Kn verkar ha stått och andats in ångorna på fisens mosse en gång för mycket...
Troligen har han bara dragit till med detta för att väringarna ska bli lite försiktigare. Enligt ett annat, enligt mig mycket trovärdigt, befäl skall priset ligga på <50.000:-
Ezaey
Priset för våra "monovarer" (Bildförst G117var), som som jag har förstått det är en vidareutveckling som anpassar sig efter ljusstyrkan, som vi på QL använder är enligt våra befäl 30k stycket. Redan det tycker jag är lite väl mycket. ~25 miljoner för hela kompaniet.
simon
Hur många bildförstärkare fanns på QL 05/06?
johanp
QUOTE (simon @ Mar 27 2006, 21:11 ) *

Enligt Ezaey's beräkningar >800st. surprise.gif blink.gif
Ezaey
QUOTE (johanp @ Mar 27 2006, 21:50 ) *
QUOTE (simon @ Mar 27 2006, 21:11 ) *

Enligt Ezaey's beräkningar >800st. surprise.gif blink.gif

Ja, vi har tio per man! ;)

Eller så missade jag ett decimaltecken.
~ 2,5 miljoner.

Det är bedömt strax över 80 bildförstärkare G117var. Varje skyttesoldat har en, varje närskyddssoldat har en, varje gruppchef, varje närstridsledare, varje vagnchef, varje plutonchef, samt kompanichef har det.

Till föga nytta i min mening. Den mörkerstrid vi har bedrivit har varit ett skämt, man klarar sig i princip lika bra utan monovaren. De tillfällen jag kan köpa att monovaren är skitpraktisk är vid posttjänst och spaning. Annars känns det bara meningslöst att varje enskild soldat har en.
griffon
Intressant. Det här är alltså nåt slags släkting till matrisexponeringsmätare i kameror där man gissar vad motivet föreställer. Med skillnaden att de faktiskt kan använda sig av färg också.
Artikeln nämner inte kamoflage, men antyder indirekt att det inte är mot det som skillnaden finns.
johanp
QUOTE (Ezaey @ Mar 28 2006, 00:27 ) *
Till föga nytta i min mening. Den mörkerstrid vi har bedrivit har varit ett skämt, man klarar sig i princip lika bra utan monovaren. De tillfällen jag kan köpa att monovaren är skitpraktisk är vid posttjänst och spaning. Annars känns det bara meningslöst att varje enskild soldat har en.

Nu vet ju inte jag vad ni har övat för, men säg att ni får orden att genomsöka ett källarplan utan fönster eller belysning, vad vore det för fel med dem där? Jag tycker att det är klockrent att alla soldater har egen bildförstärkare.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.