QUOTE (jake the snake @ Feb 13 2005, 21:20 )
Nu börjar vi hamna kraftigt OT, men nej, man får inte skjuta på steg-mannen. Han utgör inte ett hot mot dig eller dina kamrater.
Det är helt riktigt, det är det enda alternativet som följer givna order.
Men jag skulle få svåra kval över den sprängda transformatorn om jag hade kunnat förhindra det, anledningen till att jag är där är egentligen inte att jag har fått order att gå dit utan att jag verkligen vill skydda viktiga resurser. Det suger då något oerhört om instruktionerna inte ger mig möjlighet att göra detta.
Ett liknande ej egenpåhittat scenario jag fick presenterat för mig på en övning var ungefär: Någon kastar en handgranat, du hinner inte skjuta innan den kastas men har kastaren på kornet precis efter kastet, är det rätt att trycka av?
Det teoretiskt rätta svaret är nej.
Det praktiska svaret är att man nog inte hinner hejda sig, beslutet att skjuta tog man lite tidigare.
Ett teoretiskt möjligt svar är att en som kastar en handgranat nog har en till som han sträcker sig efter.
Ett annat svar är att man får ta sitt straff om det var fel, det är inte lätt att jobba mot instinkten att skydda sig och de sina.
Nu är vi väl lite närmare ursprungstråden men postkamraten som blir skjuten varvid en figur framför posten kastar det vapen som verkar ha använts och rör sig för att börja springa bort.
Kläderna på den som kastade vapnet är ett villospår, de är irrelevanta, likså är kön och ålder irrelevant, det enda som jag ser som betydelsefullt är om det var ett vapen som användes och om det finns kvar något hot från den bevisat farliga personen. En som uppenbarligen kan avfyra en Ak är oavsett kläder, kön eller ålder fullständigt livsfarlig och bör bekämpas om det finns något hot kvar. Är den hastiga rörelsen något som tyder på att hotet kan komma att öka? Kan det vara på det viset så skjut, det finns ändå ingen tid för eftertänksamhet, min stridsparskamrat som det skvätte om behöver om någon sekund all uppmärksamhet jag har.
Men det är bara en teoretisk önskedröm om en teoretisk idealsoldat. Jag vet inte hur jag skulle reagera, jag har aldrig varit i närheten av något så stressande, kanske skulle jag tvärsvimma eller totalfumla?