Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bataljoner, Brigader, Divisioner
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
henke
Finns det nån lista på vad Divisioner, Brigader och bataljonerna heter?
Har letat på Mil.se ORGANISATION och det man får fram ur insatsorganisationen är bara vilka MD, Grupper, etc som finns. Inte specifika namn; såsom 1:a Amfibie bataljonen, 3:e pansarbrigaden, osv annars är det bara grundorganisationens regementen och förband.
Har i en annan tråd hittat antalet av resp förbandstyp för olika År och när /om de avvecklas, typ 2 st FH77B bataljoner, men inte namnen på dem.

Jag vill alltså veta vad de olika enheterna heter.
Nån som vet?
strvkomp
Tja...

Mitt kompani heter 33:e stridsvagnskompaniet. Det är således det tredje stridsvagnskompaniet i den tredje pansarbatljonen. [Censur]Kan du av det luska ut vad briganden heter så kan du säkert där även hitta resterande namn.
Kanske... blink.gif

Edit: Antar att namnen på cheferna för resp krigsplacerad enhet inte är officellt Tack ändå.
jonte72
Det finns snart inga Brigader eller fördelningar (divisioner) kvar.....endast bataljonsförband och bataljonsstridsgrupper.
Skuggan
haubitsbataljonerna (77B) heter Svea, Wendes, Wermlands och Göta Artbat.

undertecknad tillhör Svea, i år utbildas Wermlands.
GRK_BOC
Det du ska leta efter är något som heter FALA : Fasta Anropssignaler för Lägre förband Armén. Där står nog allt du letar efter.
henke
Tack!
FAL-A fanns att tanka ner i PDF på MSS-sida

http://www.mss.mil.se/attachments/fala.pdf
Fu Johanson
Som kommentar till artilleribataljonerna, de har (hade?) även en numrering utöver namnen.
Wendes bataljon som utbildades 2001-2002 var 27. divisionshaubitsbataljonen (divhaubbat).

Edit: Nu blev jag osäker, kan ha varit 29 istället för 27. Ska se om jag kan hitta det i mina papper.
KD803
QUOTE (GRK_BOC @ Feb 12 2005, 11:04 )
Det du ska leta efter är något som heter FALA : Fasta Anropssignaler för Lägre förband Armén. Där står nog allt du letar efter.

Fast FAL-A är bara anropssignaler. Där framgår inte vad olika brigader m fl hade för beteckningar. VJ är första bataljonen i alla brigader...
markus2005
QUOTE (henke @ Feb 11 2005, 20:02 )
Har letat på Mil.se ORGANISATION och det man får fram ur insatsorganisationen är bara vilka MD, Grupper, etc som finns. Inte specifika namn; såsom 1:a Amfibie bataljonen, 3:e pansarbrigaden, osv annars är det bara grundorganisationens regementen och förband.
Har i en annan tråd hittat antalet av resp förbandstyp för olika År och när /om de avvecklas, typ 2 st FH77B bataljoner, men inte namnen på dem.

Nån som vet?

Jag vet inte riktigt vilka namn du är ute efter.

Det gjordes skillnad på grundutbildningsförband och krigsförband.

Krigsförbanden hade normalt bara [nummer.förbandstyp].
Sedan fanns det mer eller mindre officiella smeknamn.

Nu är det grundutbildningsförband (namn) och insatsförband, typ LA 02.

Hur det blir i framtiden får vi väl se.

Jag vet att IB1 kallades Gula brigaden.
Den enda armédivision vi haft (har) är 1.mekdiv.

/Johan
Krook
QUOTE (markus2005 @ Feb 13 2005, 18:46 )

/Johan

Nåja, det är en sanning med modifikation. Vissa krigsförband är faktiskt kvar.

Innan Divisionsbegreppet anammades i FM hade vi ett gäng Fördelningar av i stort sett motsvarande styrka. 2, 6 och 13. Fördelningen övade under min slutövning. Men vad brigaderna i dessa fördelningar hette, det vete håken.

Svea Livgardesbrigaden kallades mycket riktigt för Gula Brigaden sedan 1630-talet (möjligen även något tidigare)
Göta Livgardes brigad var då den Blå Brigaden.

/Krook
Pete
NB5 heter/kallas för Fältjägarbrigaden.
jake the snake
QUOTE (Pete @ Feb 13 2005, 20:25 )
NB5 heter/kallas för Fältjägarbrigaden.

I 5 kallas för Fältjägarregementet.

NB 5 finns inte längre.
Zizka
Skrev detta i ett inlägg för ett tag sedan.
En liten hänvisning till brigader under kalla kriget.
Det är lite som tio små negerpojkar...tillslut finns ingen kvar...

I boken "Gotlands Beredskap under kalla kriget 1949-1989" av Bengt Hammarhjelm finns under bilaga 1 följande noterat:
//
Sveriges brigader enligt 1949 års krigsorganisation. Ast/O H 67:19 490428, 500220, 500422 samt angående pansarbrigaderna Ast/O 67:40 481206.

IB 1 Gula brigaden/Livgardes
IB 2 Värmlandsbrigaden
IB 3 Livbrigaden
IB 4 Grenadjärbrigaden
PB 5 Göingebrigaden
PB 6 Blå brigaden
PB 7 Malmöhus-/Södra Skånska brigaden
PB 8 Hässleholms-/Skånska dragonbrigaden
PB 9 Skaraborgsbrigaden
PB 10 Södermanlandsbrigaden
IB 11 Kronobergsbrigaden
IB 12 Jönköpings-/Smålandsbrigaden
IB 13 Dalabrigaden
IB 14 Hälsingebrigaden
IB 15 Västgötabrigaden
IB 16 Hallandsbrigaden
IB 17 Bohusbrigaden
IB 18 Gotlandsbrigaden
IB 19 Norrbottensbrigaden
IB 20 Västerbottensbrigaden
IB 21 Ådalsbrigaden
IB 25 Fältjägarbrigaden
IB 26 Kristiandsbrigaden
IB 28 Upplandsbrigaden
IB 33 Närkebrigaden
IB 34 Östgötabrigaden
IB 35 Härjedalsbrigaden
IB 37 Skånebrigaden
IB 38 Västmanlandsbrigaden
IB 41 Blekingebrigaden
IB 42 Kalmarbrigaden
IB 43 Kopparbergsbrigaden
IB 44 Gästrikebrigaden
IB 45 Vänersborgsbrigaden
IB 46 Västkustbrigaden
IB 47 Göteborgsbrigaden
IB 50 Lapplandsbrigaden
IB 51 Ångermanlandsbrigaden

Summa: 38 brigader enligt 1949 års krigsorganisation.
markus2005
QUOTE (Krook @ Feb 13 2005, 19:35 )
QUOTE (markus2005 @ Feb 13 2005, 18:46 )

/Johan

Nåja, det är en sanning med modifikation. Vissa krigsförband är faktiskt kvar.

Innan Divisionsbegreppet anammades i FM hade vi ett gäng Fördelningar av i stort sett motsvarande styrka. 2, 6 och 13. Fördelningen övade under min slutövning. Men vad brigaderna i dessa fördelningar hette, det vete håken.

Svea Livgardesbrigaden kallades mycket riktigt för Gula Brigaden sedan 1630-talet (möjligen även något tidigare)
Göta Livgardes brigad var då den Blå Brigaden.

/Krook

Glöm inte 4.fördelningen.

Arméfördelningarna var förutom ett taktiskt förband även regionala produktionsledare, som beställde förband, birgader, fristånde bataljoner och kompanier. Brigaderna i fördelningarna var i huvudsak från de grundutbildningsförband (lokala produktionsställen) som fanns inom det tänkta taktiska området.

Va fint det var (är) med en industriell inriktning på FM.

"Spela Produktionsställets marsch!"

4.förd hade IB1, MekB10 och NB 13 om jag inte minns helt fel.
(Ingick IB4 där också?)

Militärområdena var den operativa nivån som skulle samordna insatser (Marin, Armé och Flyg förband) inom ett operationsområde.

Det här med namn är vanskligt, man måste nog bestämma sig för en tidsperiod.

Gula brigaden har ju haft namn som MekIB 1 och IB 1 i olika turer.
Att Göta Livgardes var den Blå visste jag inte. Jag trodde att det gula kom ifrån infanteriets färg - Gul.
Måste varit roligt att ha utbyte med engelsktalande:
"Hello I'm from the Yellow brigade..."
Krook
QUOTE (markus2005 @ Feb 13 2005, 21:37 )
Att Göta Livgardes var den Blå visste jag inte. Jag trodde att det gula kom ifrån infanteriets färg - Gul.

OT:
Både den Gula, den Blåa och den Gröna brigaden var infanteribrigader under det 30-åriga kriget.
Dock så tror jag att Göta Livgarde tog namnet "den blåa brigaden" i efterhand för iaf östgötarna ingick i "den Svenska brigaden" 1632.

Slut OT.

/Krook
simon
Var det inte så att vår käre henke ville veta dagens namn, på dagens "krigsförband"(i den mån de finns öht)?
Isgubbe
QUOTE (simon @ Feb 13 2005, 21:51 )
Var det inte så att vår käre henke ville veta dagens namn, på dagens "krigsförband"(i den mån de finns öht)?

Jo jag tror det om jag inte läste helt fel. Tyvärr är det nog inte så många som kan svara på det idag inte ens på Hkv. Förhoppningsvis så stabiliserar det sig lite utan att de ska skära än mer innan man hunnit se effekterna av omorganisationen.
markus2005
QUOTE (Isgubbe @ Feb 13 2005, 21:55 )

Jo jag tror det om jag inte läste helt fel. Tyvärr är det nog inte så många som kan svara på det idag inte ens på Hkv. Förhoppningsvis så stabiliserar det sig lite utan att de ska skära än mer innan man hunnit se effekterna av omorganisationen.

Jag hoppas att C KRI kan det...

Krigsförbandsledningen
106
QUOTE (markus2005 @ Feb 13 2005, 21:37 )
4.förd hade IB1, MekB10 och NB 13 om jag inte minns helt fel.
(Ingick IB4 där också?)

IB4 borde ingått i 14.förd eftersom fördelningsstaben låg på samma regementsområde.
Hans Engström
Förr (dvs det jag är medveten om,ca 1970-1999) benämndes generellt sett skyttebataljoner helt enkel tefter deras chefers namn (kan tänkas vara en kvarleva från de gamla regementsnamnens tid). Man kunde då även tillföra ett 'inofficiellt' namn eller beskrivning. 3. Nskbat vid NB35, Fältjägarbrigaden var 1993 'Bataljon Kristiansson'. De la sig till med namnet 'De djärva' och antog ett svart kors på grön botten i ett sköldformat märke som igenkänningssymbol.Har noterat att någon forumsmedlem har ett modifierat sådant märke som sin avatar.

Fördelningar hade även de namn, osäkert på hur officiella dessa ansågs vara. 2.Fördelningen (bestående av NB35 Fältjägarbrigaden, NB51 Ångermanlandsbrigaden, 2. Norrlandsartilleriregmentet samt ett otal olika fördelningsförband) hade som sitt namn 'Vargafördelningen' under Öv.1 Ankarcrona.

Om namnet på artreg ovan är jag lite osäker.

Vad gällde lokalförsvarsförband så såg i vart fall jag aldrig till några namn på lägre nivå, endast numreringar. Det foskkomp jag var kvm på ett kort tag hette 222. men ingick i en organisation som hette 'Stridsgrupp Norr' inom Fo:t.

[Editerad pga slarv, 4. när det var 2.och 21 istället för 51,tänkte nog på regemntsnummret]
jonte72
Ångermanladsbrigaden hette NB51, inte NB21....
Isgubbe
QUOTE (markus2005 @ Feb 13 2005, 22:03 )

Krigsförbandsledningen

Jag önskar att de kunde det. Men om inte politikerna gör helt om så kanske snart... blyg.gif
macken
QUOTE (Isgubbe @ Feb 14 2005, 00:18 ) *
QUOTE (markus2005 @ Feb 13 2005, 22:03 )

Krigsförbandsledningen

Jag önskar att de kunde det. Men om inte politikerna gör helt om så kanske snart... blyg.gif

På vilka orter mobliserade NB35 , I5´norrlandsskyttebataljoner, som i organisation 85
var 4 stycken. Någon som vet och kan. Man behöver inte vara för ingående exakt vart förråden
fanns, men ort kan vara intressant att veta. HV.gif
Krigsmakten
De namn som florerar inom försvarsmakten idag har sällan någon koppling till en krigsorganisation, Isgubben har rätt. Sannolikt finns inte en krigsorganisation utan endast en kuppberedskap.

FALA är ett minne från den gamla goda tiden, men var aldrig avsedd för annat än övning. Minns ni minnesramsorna? biggrin.gif

Brigad och fördelningsstrukturen är upplöst och FO:na är nedlagda. Att göra sin värnplikt idag måste vara en konstig upplevelse, den dag ni skall försöka försvara landet är ni dödens lammungar.

Läget är hopplöst men inte uppgivet.
simon
QUOTE (Krigsmakten @ Jun 27 2006, 08:47 ) *
FALA är ett minne från den gamla goda tiden, men var aldrig avsedd för annat än övning. Minns ni minnesramsorna? biggrin.gif

FAL-A används så vitt jag vet fortfarande. Vad skulle isåfall användas istället för fastställd FAL-A i händelse av krig?
Lt.E
QUOTE (Krigsmakten @ Jun 27 2006, 06:47 ) *
...
...

Menar du Quinnor Rakar S.... ?
viceKorpralen
QUOTE (henke @ Feb 11 2005, 20:02 ) *

Nån som vet?

Brigden jag tillhorde kallades for Kalix Brigaden - en sk Norrlands Brigad...mer vet jag inte
simon
Skulle Krigsmakten kunna komma med ett svar på min fråga?
Krook
FAL-A används.
Term
När jag gjorde lumpen 98-99 bestod 13.Förd av MekB 7, MekB 8, MekB 9, IB 12 och IB 16 plus diverse Fördelningsförband!
Lfskbat
Sen fanns det ju en rasande massa Fo-enheter som bland annat bestod av Lokalförsvarsbataljoner (Lfskbat), dessa samt diverse mindre förband (typ värnkompanier, lvakan kompanier och traktordragna Pv-komp/alt utrustade med 9031) bildade oftast regionala eneter som leddes av Fobef.
När det gäller IB 15 så hette den väl inte Västgötabrigaden? Eller bytade den namn under senare skede, för näg jag tjänade kung och krona så hette den Älvsborgsbrigaden.
Göta Lejon
QUOTE (Lfskbat @ Jul 21 2006, 01:19 ) *
När det gäller IB 15 så hette den väl inte Västgötabrigaden? Eller bytade den namn under senare skede, för näg jag tjänade kung och krona så hette den Älvsborgsbrigaden.

Jo, det hette den tills den avvecklades iom FB92. Denna brigad var huvudsakligen en 66M-brigad. IB45, som var en 77-brigad, hade namnet Älvsborgsbrigaden från 1969 till nedläggning/avveckling 1996-97. Iom att IB15 försvann "övertog" IB45 den numrering som IB15 hade haft och 77-brigaden hette således Älvsborgsbrigaden, IB15 fr.o.m 1994.
/G.L.

QUOTE (Zizka @ Feb 13 2005, 22:34 ) *
Skrev detta i ett inlägg för ett tag sedan.
En liten hänvisning till brigader under kalla kriget.
Det är lite som tio små negerpojkar...tillslut finns ingen kvar...

I boken "Gotlands Beredskap under kalla kriget 1949-1989" av Bengt Hammarhjelm finns under bilaga 1 följande noterat:
//
Sveriges brigader enligt 1949 års krigsorganisation. Ast/O H 67:19 490428, 500220, 500422 samt angående pansarbrigaderna Ast/O 67:40 481206.

IB 1 Gula brigaden/Livgardes
IB 2 Värmlandsbrigaden
IB 3 Livbrigaden
IB 4 Grenadjärbrigaden
PB 5 Göingebrigaden
PB 6 Blå brigaden
PB 7 Malmöhus-/Södra Skånska brigaden
PB 8 Hässleholms-/Skånska dragonbrigaden
PB 9 Skaraborgsbrigaden
PB 10 Södermanlandsbrigaden
IB 11 Kronobergsbrigaden
IB 12 Jönköpings-/Smålandsbrigaden
IB 13 Dalabrigaden
IB 14 Hälsingebrigaden
IB 15 Västgötabrigaden
IB 16 Hallandsbrigaden
IB 17 Bohusbrigaden
IB 18 Gotlandsbrigaden
IB 19 Norrbottensbrigaden
IB 20 Västerbottensbrigaden
IB 21 Ådalsbrigaden
IB 25 Fältjägarbrigaden
IB 26 Kristiandsbrigaden
IB 28 Upplandsbrigaden
IB 33 Närkebrigaden
IB 34 Östgötabrigaden
IB 35 Härjedalsbrigaden
IB 37 Skånebrigaden
IB 38 Västmanlandsbrigaden
IB 41 Blekingebrigaden
IB 42 Kalmarbrigaden
IB 43 Kopparbergsbrigaden
IB 44 Gästrikebrigaden
IB 45 Vänersborgsbrigaden
IB 46 Västkustbrigaden
IB 47 Göteborgsbrigaden
IB 50 Lapplandsbrigaden
IB 51 Ångermanlandsbrigaden

Summa: 38 brigader enligt 1949 års krigsorganisation.

Fr.o.m 1951 organiserades PB5 av I15 och hette Älvsborgsbrigaden till 1969.
/G.L.
Lfskbat
Tackar ödmjukast Göta Lejon! Det där med Pb5 och I15 kännde jag faktiskt inte till, var det under den tid regementet var pansarinfanteri? Lite OT men du känner säkert till Pz III som låg ute vid korthålsbana 3 (vid himlabacken), den lyckades jag rädda, så nu finns den i Frankrike istället för Stena Metall.
Vad jag kan se så är även du gammal Älvsborgare.... Vilja, Förmåga, Uthållighet salute.gif
Hornet
Fråga: Hur många pansar/mek bataljoner har vi idag?

MekB9, MekB19, MekB7, PB9, PB19?

Vi hörde av befälen när vi utbildades att vi utbildades för första Pansar bataljonen kan det stämma?

Vore kul att vetta då det på krigsplacerings ordern bara står mob plats och hur man tar sig dit men inte vad man tillhör smile.gif
106
QUOTE (Hornet @ Jul 23 2006, 12:01 ) *
Fråga: Hur många pansar/mek bataljoner har vi idag?

MekB9, MekB19, MekB7, PB9, PB19?

Det var brigader, inte bataljoner. Ett tag använde man beteckningarna på brigaderna som utbildades, tex IB1, NB5, MekB9, PB8 istället för siffran på regementet där de utbildades. Efter FB00 använder man åter beteckningen på regementet istället för på krigsförbandet. Så IB1 blev LG/inf, NB5 blev I5, MekB9 blev P4, MekB10 blev P10, MekB19 blev I19 osv.

Vi hörde av befälen när vi utbildades att vi utbildades för första Pansar bataljonen kan det stämma?
Jag har inte en aning om det kan stämma. Är du säker på att det inte var 1.Mekdiv de menade?
Noname
QUOTE (Hornet @ Jul 23 2006, 12:01 ) *

Ja, det stämmer säkert. Första pansarbat blir "VJ". Året efter dig utbildades andra pansarbat och de hette enligt fal-a standard "VL". Din bataljon var alltså första bataljonen i brigaden som P4 sätter upp.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.