Samael
Feb 10 2005, 18:18
Insattskompaniet som jag är med i fick nyligen ut nya Ak4'an med aimpointet.
Det är iof ett bra sikte, men flera av killarnas sikten var trasiga, punkten låt vid ett
tillfälle långst ner i vänstra hörnet och flyttade sig om man skakade vapnet??
Om det är transport skador så verkar det inte som om det klarar av lite hård krigföring.
Några andra som har haft problem i sina plutoner?
Nu har jag hört ett elakt rykte om att det finns planer om att det finns planer på att införa granattillsatts till HV- Insatts förbanden. Hur mycket skrot tycker dom att man ska bära igentligen. Vad jag har hört av folk som varit på mission så är det inte ett så
nödvändigt tillägg då det inte är särskillt träffsäker och jag vet inte vilken annan funktion det skulle ha förutom att förbereda Hv-Insatts förbanden för de planerade Hv utlands missionerna. Nån mer som hört nått om granattillsattsen, och vad ett Hemvärnsförband skulle ha den till överhuvudtaget??
//Samael
Harald
Feb 10 2005, 18:55
Har varit B-styrka åt ett Hv kompani där de hade granattillsatser till Ak4:an. Om de hade plockat ut dem på rätt sätt vet jag inte. Nu är det väl så att bara Hv använder ak4 och då borde de rimligtvis tillföras de Grtillsats ak4 som finns.
När det insats kompaniet som jag tillhör utrustades med RPS 160st (tror jag att det var ) så var inget sönder .
Sen rykten ska man ej lyssna på !!
Sen tror jag inte att det är något problem att få tag i nån i gruppen att vara skytt grt .
Det har en fördel mot andra understöds vapen det finns icke dödligammo !
Så skrot tycker jag inte att det är , men det är mina 25öre !
The Swede
Feb 10 2005, 20:39
Jag tar gärna en granattillsats per grupp till min pluton, var hämtar jag dom?
The Swede
Det är iof ett bra sikte, men flera av killarnas sikten var trasiga, punkten låt vid ett tillfälle långst ner i vänstra hörnet och flyttade sig om man skakade vapnet??
Dum fråga men låg punkten altså låst i hörnet?
Ofta när jag skjuter så har jag vapnet så punkten ligger i nedre "hörnet" men det funkar ju ändå det e ju det som är grejen.
Men annars är det enda problemet jag har haft att skruvarna lossar i tid och tid så snart så sitter man väl där med borttappat sikte.
Vad gäller granattillsatsen så håller jag med Swede.
Var hämtar man ut?
sisuchef
Feb 10 2005, 21:25
Har inte heller fått höra något om transportskade sikten, men nån gång ska väl vara den första.
Granattillsats har jag fått reda på att om de kommer (vilket alla på MD gruppen jag tillhör tror) så ska vi ha utbildning under början av 2006. Kommer att bli finfint.
Vad då skrot?
Det är bättre att ha det och inte behöva det än att behöva det om inte ha det....
Skämt åsido, har själv skjutit med granattillsats för AK5 (ung samma som till AK4?) och fick bara efter några skott mycket fin träffsäkerhet upp till 200-300m. Tänk att lobba en hgr 300m snacka om överläge!!
Ge mig NU!
The Swede
Feb 10 2005, 21:43
Det är exakt samma grt till både ak4 och ak5, det är bara fästet som skiljer.
Första gången jag sköt så träffade jag mitt i på 150m och träff i andra granat på 250m.
Mycket trevligt vapen.
The Swede
Harald
Feb 10 2005, 22:15
QUOTE (The Swede @ Feb 10 2005, 21:43 )
Nja... "Granattillsatsen finns i två versioner, en för ak 4 och en för ak 5. Skillnaden mellan versionerna är utformningen av granattillsatsens fästen och överdelar" -SoldR Mtrl Grtillsats
Om man ska va petnoga. Annars har du helt rätt... Som vanligt.
607 skog
Feb 10 2005, 22:40
hehe vill se ett Patronlägeslås till en M203
www.technika.nu
Feb 10 2005, 22:40
Punkten flyttar sig i siktet med samma frekvens som du flyttar ögat bakom siktet.
Håller du ögat still så flyttar sig inte punkten.
Däremot flyttar sig inte punkten vid målet utan endast i siktet.
Jag tycker det här är en klassiker.
Alla anser att deras material är skit och skall klanka ner på den för att de inte var tillfrågade när det köptes inte.
MVH Technika
jake the snake
Feb 10 2005, 22:43
QUOTE (607 skog @ Feb 10 2005, 22:40 )

DET är nog inga problem att lösa. En Wire genom eldröret bara, låses ihop med lämpligt hänglås eller motsv.
The Swede
Feb 10 2005, 23:00
QUOTE (Harald @ Feb 10 2005, 22:15 )
QUOTE (The Swede @ Feb 10 2005, 21:43 )
Nja... "Granattillsatsen finns i två versioner, en för ak 4 och en för ak 5. Skillnaden mellan versionerna är utformningen av granattillsatsens fästen och överdelar" -SoldR Mtrl Grtillsats
Om man ska va petnoga. Annars har du helt rätt... Som vanligt.
Själva granattillsatsen är en Colt M203.
Naturligtvis måste vapenfästet samt därtill hörande delar skilja mellan ak4 och ak5 då dessa är två olika vapen.
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt. ;)
The Swede
Vikström
Feb 10 2005, 23:48
QUOTE (jake the snake @ Feb 10 2005, 22:43 )
QUOTE (607 skog @ Feb 10 2005, 22:40 )

DET är nog inga problem att lösa. En Wire genom eldröret bara, låses ihop med lämpligt hänglås eller motsv.
Känns som en helt ofunkis lösning, hur svårt är det att klippa bort en vajer utan att ha sönder grt:en?
Kasunförvaring säger jag bara...
Fk Satan
Feb 11 2005, 00:05
Ska vi gissa på att dessa kommer att centralförvaras enl samma princip som Kulspruta 58 förvaras idag?
111 SSK BAT
Feb 11 2005, 00:17
Konstigt att det hittils inkommit så få defekta RPS till leverantören....
Kimster
Feb 11 2005, 00:31
Vi har haft GRT ett tag här nu nått år iaf. RPS kom Dec04, (maj05) för resten av kompaniet.
Det är väll en smaksak med GRT'n. Vi anpassar oss med ha det med eller inte.
Ingen som klagat. När vi äntligen får lite bra prylar är det nog inte dags att gnälla... alls..
Wow.
Jag har länge efterfrågat granattillsats till HV. Många människor har haft diksussioner om grk till Hv e.t.c men detta verkar vara ett realistisk tillskott som ökar understödet.
Ni som utbildats på granattillsats, hur lång är utb. Är det ett avancerat vapen? Tror ni det är möjligt att de finns inom Hv med den tiden som folk lägger?
Hans Engström
Feb 11 2005, 00:59
Jag hävdar att rätt använt så är Grg ett väsentligt bättre vapen än Grt. Felet är att man inte utbildar på det i den omfattning som bordes, särskilt avseende rök, spräng och lys am.
Vikström
Feb 11 2005, 01:57
QUOTE (Hans Engström @ Feb 11 2005, 00:59 )
Jag hävdar att rätt använt så är Grg ett väsentligt bättre vapen än Grt.
Bättre vet jag inte, men kraftfullare. Grg och grt har inte riktigt samma användningsområde, tex skulle jag inte få för mig att försöka att slå ut ett strf med grt (ja, jag vet att det finns hårdmålsam, men nej tack ändå) särskilt inte ett i rörelse.
Fördelen med en grt är att den inte nämvärt hindrar brukaren i sin förflyttning, samt att en person med lätthet kan medföra ett relativt stor antal granater. Användare kan även mycket snabbt växla mellan granateld och finkalibrig eld, vartefter behov uppstår.
De två olika sakerna utesluter inte direkt varandra. De "konkurrerar" ju ej.
Skrot o skrot...ge hit!
Inget av de aimpoint sikten vi har fått ut har varit defekta vad jag vet.
Däremot så ska man efterdra muttrarna så inte siktet trillar av

.
Och att man ska dra åt den lilla skruven som håller ratten man justerar ljusstyrkan på punkten den har visst tendens att va dåligt åtdragen..
Grt anser jag vara ett bra komplement till grupperna.
Att någon inte skulle vilja bära grt är nog obefintlig, alltid någon som vill höja ballhets faktorn... :P
QUOTE (facit @ Feb 11 2005, 04:37 )
De två olika sakerna utesluter inte direkt varandra. De "konkurrerar" ju ej.
Jo, hur fel det än verkar vara så är det nog tyvärr så...
607 skog
Feb 11 2005, 10:29
Ni som utbildats på granattillsats, hur lång är utb. Är det ett avancerat vapen? Tror ni det är möjligt att de finns inom Hv med den tiden som folk lägger?
Grt är ett mycket enkelt vapen att lära sig, det enda som behövs mycket tid till är att skjuta så att skytten får in någorlunda träffsäkerhet på längre håll.
Lägger man 2 hela helger på att utb sig på det vapensystemet bör det räcka för en hv man
Tack för svar 607 skog.
@ING
Menar du i så fall rent utbildnings tidsmässigt eller rent tekniskt/militärt/gruppnivå?
Mvh
Samael
Feb 11 2005, 13:24
Jo jag vet att punkten i siktet ska flytta sig om man flyttar ögat.
Men den ska inte ligga i det extremt vänstra nedre hörnet, och definitivt inte flytta
sig till det extremt övre högra hörnet om man vänder vapnet upp och ner och skakar på det lite. Om det är så så borde vapnet komma med en siden-kudde tillsatts att ha under och 30 cm frigolit skydd runt så det inte skadas...
Nu har alla i min pluton fått ut nya sikten som fungerar bra, hoppas bara att det fortsätter så.
Men jag måste säga, siktet är en dröm att skjuta in, musse pigg i mitten på 2 serier.
//Samael
QUOTE (facit @ Feb 11 2005, 11:49 )
@ING
Menar du i så fall rent utbildnings tidsmässigt eller rent tekniskt/militärt/gruppnivå?
Jag menar att man i utbildningsförband ersatt GRG med granattillsats på något sätt.
Hur någon tänkt förstår varken jag eller det befäl som jag pratade med om det..
Lordofhyenas
Feb 11 2005, 17:59
även alla våra rps fungerar! bara synd att skenorna var så skevt fast svetsade på flera ak4b att det knapt gick att skuta in (en fick skckas tillbaka pgd av det).
Gärna en eller två granattillsatser per grp.!
QUOTE (Ing @ Feb 11 2005, 14:19 )
QUOTE (facit @ Feb 11 2005, 11:49 )
@ING
Jag menar att man i utbildningsförband ersatt GRG med granattillsats på något sätt.
Hur någon tänkt förstår varken jag eller det befäl som jag pratade med om det..
Öh... jaha.... hur har de tänkt nu då?
Vore rätt kul att se en spränggranat till granattillsats som motsvarar den till GRG!
jake the snake
Feb 12 2005, 13:38
Så här är det:
Det är ingen som tror att man kan ersätta GRG med Grtills i den meningen att det blir samma verkan och stridseffekt. Däremot har stridsteknik ändrats mycket den senaste tiden samt att de flesta förband som traditionellt har haft försvarsuppgifter och uppgiften att strida från stridsställning, lagts ner.
Man ligger inte längre i de småländska skogarna och övar eldöverfall mot grusvägarna. Man övar sig i att anfalla/patrullera längs dom istället.
Granatgeväret är ett utmärkt vapen för försvarsstrid. I anfallsstrid och Patrullverksamhet är det dock alldeles för tungt. Det används aldrig.
Granattillsatsen däremot är ett vapen som går att bära med sig vart man än skall, och vilka uppgifter man än har. Den fyller upp luckan mellan längsta handgranatsavstånd samt kortaste spränggranatsavstånd (med GRG eller övriga spränggranater). Granattillsatsen har sämre verkan men passar den nya stridstekniken bättre. GRG:t har bättre verkan, men passar den nya stridstekniken sämre.
Och skriv nu vänligen inte några svar här där ni påpekar att "Vi på PX har minsann övat anfall längs skogsvägar sen 19frös-ihjäl, och vi hade minsann GRG i vagnarna!!"
Ja det hade ni, men ärligt talat, hur många gånger använde ni GRG:t vid avsuttet anfall?
Darkwand
Feb 12 2005, 15:44
Vore det inte bättre att en man fick ut ett vapen med bara 40mm granater och revolvermagasin istället för en AK4?
Vikström
Feb 12 2005, 16:10
@Darkwand
Då är han genast låst i sin roll och gör ingen nytta alls när behov av granateld inte finns.
Dessutom så är det inte gjort i en handvändning att ta in ett nytt vapen i FM
Fredriksson
Feb 12 2005, 16:52
@fu.vikström: Jag personligen ser inget tillfälle när en MGL (motsv.)-skytt skulle vara "överflödig" om min grupp får sammanstöt.. En pistol som "självskyddsvapen" skulle möjligen vara smutt.
QUOTE (Fu Fredriksson @ Feb 12 2005, 16:52 )
@fu.vikström: Jag personligen ser inget tillfälle när en MGL (motsv.)-skytt skulle vara "överflödig" om min grupp får sammanstöt.. En pistol som "självskyddsvapen" skulle möjligen vara smutt.
Nu är ju sammanstöt inte det enda tänkbara scenariot för en HV-grupp. Inte ens det mest troliga. I de troligaste scenariona för HV som inbegriper vapen, dvs någon form av skyddsvaktsverksamhet, så torde en "granatskytt" vara mindre lämplig.
drmagoo
Feb 12 2005, 19:37
QUOTE (Samael @ Feb 10 2005, 18:18 )
Vad jag har hört av folk som varit på mission så är det inte ett så
nödvändigt tillägg då det inte är särskillt träffsäker och jag vet inte vilken annan funktion det skulle ha förutom att förbereda Hv-Insatts förbanden för de planerade Hv utlands missionerna.
Kanske för en annan tråd... men det här verkar jag ha missat!?!
Sen när är det tänkt att skicka HV-plutoner på utlandsmission ?
Den här med rök och spräng tror jag visst fyller en funktion för HV personal som står vid objekt.
Och även för HV ip som ska återta objekt.
Sytare
Feb 12 2005, 23:05
Jag inbillar mig att MGL mycket väl skulle kunna fylla en funktion då man bevakar ett objekt. Beroende på läget vill säga. HV lär inte behöva den när dom står framför kraftstationen, men i US med en uppsättning "Mindre dödlig" (Icke Dödlig är en myt) ammunition...
The Swede
Feb 12 2005, 23:07
Fördelen med en granattillsats framför en granatkarbin är att skytten endast har ett vapen att hantera men ändå har både ak och granat tillgängligt.
Att endast springa runt med granatkarbin skulle jag inte vilja göra, varken i HV eller på utlandsmission.
The Swede
Sir Vival
Feb 12 2005, 23:33
QUOTE (The Swede @ Feb 12 2005, 23:07 )
Att endast springa runt med granatkarbin skulle jag inte vilja göra
Vad? Nä, nä! Nu har du fått det hela om bakfoten! :P
Samael
Feb 13 2005, 14:13
QUOTE (drmagoo @ Feb 12 2005, 19:37 )
Vad jag har hört är det en plan som cirkulerat i huvudkvarteret en längre tid.
Med all nedläggning av förband så måste man snart ta av HV-personal, då främst insatts förbanden för att kunna rekrytera nog folk till missionerna.
Det blir ju mer och mer vanligt med HV-personal som inte gjort lumpen utan bara 3-månaders introt, och då inte har någon tidigare utlandstjänst bakom sig heller. Vi får väll se hur det blir, men vi får ju alla lära oss att bära basker nu för tiden...
//Samael
jake the snake
Feb 13 2005, 14:16
QUOTE (Samael @ Feb 13 2005, 14:13 )
Med all nedläggning av förband så måste man snart ta av HV-personal, då främst insatts förbanden för att kunna rekrytera nog folk till missionerna.
Det blir ju mer och mer vanligt med HV-personal som inte gjort lumpen utan bara 3-månaders introt, och då inte har någon tidigare utlandstjänst bakom sig heller. Vi får väll se hur det blir, men vi får ju alla lära oss att bära basker nu för tiden...
//Samael
Hemvärnsmän kommer att åka utomlands som soldater i utlandsstyrkan, precis som många gör idag. Men att skicka Hemvärnsförband utomlands blir inte aktuellt.
Sir Vival
Feb 13 2005, 14:17
QUOTE (Samael @ Feb 13 2005, 14:13 )
:baskerHV:
//Samael
Ah, nä... Väck nu inte liv i den diskussionen igen. Sist blev det väl 20 sidor eller något ditåt.
Kimster
Feb 13 2005, 16:02
Mycket riktgigt. Det finns en utmärkt(?) tråd i SOLDINT om HV i utlandstjänst.
Så vi skippar alla sånt bubbel här.
/ BlåGul
Samael
Feb 17 2005, 10:51
Och skriv nu vänligen inte några svar här där ni påpekar att "Vi på PX har minsann övat anfall längs skogsvägar sen 19frös-ihjäl, och vi hade minsann GRG i vagnarna!!"
Som norrlandsskytte soldat så använde vi ofta grg i anfalls strid till skidor och till fots, och vi hade tametusan inga plåt lådor att åka i, plast skytte ska det vara.
Jag är grg skytt i våran grupp och vi använder fortfarande Grg't aktivt i anfallsstrid, något som gillas av både plutons ledning och kompani ledning i vårt HV-insatts kompani.
Vi stormade t.ex. ett flygfält i ludvika, med plutons omfattning runt flygfältet utan problem med Grg't på ryggen genom snår och sly. Folk får helt enkelt bli starkare. ;)
Finns inget så roligt som att höra b-styrkan undra vad fan dom blev beskjutna med efter övningen övningen
//Samael
Engberg
Apr 20 2005, 23:25
Låg som nsky på tsplut och vi hade grg tilldelat som användes några få gånger i fält...
Jag anser att det är ett väldigt bra anfallsvapen vad gällande eldöverfall på grp alt strf.
Men helst ska man ju hitta ett någonstans i närheten av eldställningen så man slipper konka på fanskapet... Känns inte som ett vapen man kör blixtlås med direkt...
Men när man väl ligger i en eldställning och smäller på kan man ju inte klaga... Det är rätt manligt
Animal
Apr 22 2005, 11:24
Ang. granattillsatser till AK4:a o.s.v.
Bofors är tydligen på gång med en egen version. Dock inte som granattillsats, men ändå.
http://www.securityarms.com/20010315/galle...es/0800/801.htmhttp://world.guns.ru/grenade/gl00-e.htmFinns en bit ner på sidan...
BertilXerxes
Apr 22 2005, 11:32
GRG är kung i skytteplutons strid! Oavsett om det är anfall eller försvar!
Att gnälla över att det är tungt visar bara vilken fysik man själv har. Träna lite så blir det lättare!
Kombinationen 2 GRG per pluton + låt säga 2 granattillsatser per skyttegrupp borde vara grejjen för att kunna slåss ordentligt i plutons ram. Lägg dessutom på de P-skott som skall vara med så....är man riktigt farlig i skogen!
QUOTE (BJE @ Feb 12 2005, 16:59 )
QUOTE (Fu Fredriksson @ Feb 12 2005, 16:52 )
Nu är ju sammanstöt inte det enda tänkbara scenariot för en HV-grupp. Inte ens det mest troliga. I de troligaste scenariona för HV som inbegriper vapen, dvs någon form av skyddsvaktsverksamhet, så torde en "granatskytt" vara mindre lämplig.
Beanbags
Vinter
Apr 23 2005, 09:21
Hmm sydafrikansk granatkarbin? Varför får jag en känsla att den kommer att dyka upp inom FM varken vi vill eller inte...
Spitfiremk2
Apr 26 2005, 19:31
Som jag ser det så bör granattillsats tilldelas varje HV-grupp och då bör den ju stitta på Stf C's AK4B såklart
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.