Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 256 Mkr investeras i Bodens kaserner
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
EO4
Som en konsekvens av FB04 så verkar en hel del av våra skattepengar läggas på att renovera kaserner i Boden. 98 Mkr i en första sväng och bedömt 268 Mkr inom 3 år.

http://www.nsd.se/index.php?artikel=137082
Nestor
Jahop, då kommer renoveringarna vara klara lagom till nästa FB...
Och trenden för sådana samanträffande är ju inte positiv :(
Alien
Se där. Sålunda kan vi kallt räkna med att Bodens garnison läggs ned lagom till nästa FB, strax efter att byggandet är klart.. ph34r.gif
superapan
QUOTE (Alien @ Feb 10 2005, 09:48 )
Se där. Sålunda kan vi kallt räkna med att Bodens garnison läggs ned lagom till nästa FB, strax efter att byggandet är klart.. ph34r.gif

Tanken slog mig också. Finns det något exempel på ett förband som blivit renoverat UTAN att sedan läggas ner året därpå (eller under renovering)?
Fk Satan
QUOTE (superapan @ Feb 10 2005, 16:41 )
Se där. Sålunda kan vi kallt räkna med att Bodens garnison läggs ned lagom till nästa FB, strax efter att byggandet är klart..  ph34r.gif

Tanken slog mig också. Finns det något exempel på ett förband som blivit renoverat UTAN att sedan läggas ner året därpå (eller under renovering)?

I21 klarade sig ifrån nedläggning efter den stora renoveringen de gjorde i början på 90-talet. istället lades de ner efter att de fick en ny matsal....
Nestor
QUOTE (Fk Satan @ Feb 10 2005, 17:06 )
QUOTE (superapan @ Feb 10 2005, 16:41 )
Se där. Sålunda kan vi kallt räkna med att Bodens garnison läggs ned lagom till nästa FB, strax efter att byggandet är klart..  ph34r.gif

I21 klarade sig ifrån nedläggning efter den stora renoveringen de gjorde i början på 90-talet. istället lades de ner efter att de fick en ny matsal....

Det finns defenitivt ett samband mellan MAtsalar och nerläggningar.
Tror inte att vi skall gröva FÖR djupt i det ph34r.gif

Annars är det väl vettinget att kasernerna rustas upp och ger de värnliktiga en bättre miljö att vistas i
Jonas
F7 Såtenäs har ny matsal och flera moderna anläggningar men har ännu inte lagts ned. Kanske är detta undantaget som bekräftar regeln.

Men vem vet vad som händer i nästa FB.
KD803
QUOTE (Jonas @ Feb 11 2005, 09:14 )
F7 Såtenäs har ny matsal och flera moderna anläggningar men har ännu inte lagts ned. Kanske är detta undantaget som bekräftar regeln.

Men vem vet vad som händer i nästa FB.

Med tanke på att man slutar utbilda värnpliktiga och "bara" sätter upp krigsförband med transportflyg så får man väl säga att F7 har kommit så nära nedläggning som det går att komma och ändå överleva som självständigt förband.
Jonas
QUOTE (BJE @ Feb 11 2005, 11:52 )
Med tanke på att man slutar utbilda värnpliktiga och "bara" sätter upp krigsförband med transportflyg så får man väl säga att F7 har kommit så nära nedläggning som det går att komma och ändå överleva som självständigt förband.

Visst man ska sluta med utbildning av värnpliktiga men att vara nära en nedläggning är väl en överdrift.

Det är ju inte direkt troligt att man lägger ned den militära verksamheten på Såtenäs.
Krook
Precis hemkommen från Boden kan jag bara konstatera att renoveringar behövs. Delar av Signbat är i skriande behov av översyn.

/Krook
KD803
QUOTE (Jonas @ Feb 11 2005, 12:51 )
Det är ju inte direkt troligt att man lägger ned den militära verksamheten på Såtenäs.

Jag undrar hur många förband man sa så om innan FB00 och FB04... ;)

Jag ser det inte som helt otroligt att F7 ryker nästa gång det ska skäras. Om man nu funderar på att lägga ut den grundläggande flygutbildningen på entreprenad så finns det inget som säger att man inte skulle göra samma med 39-utbildningen. Då återstår bara TP-enheten och den har flyttat förr. Att driva hela den garnisionen bara för TP-flygets del verkar inte riktigt rationellt.
Vikström
Renoveringarna i Boden påbörjades redan 2000 eller 2001, kasern 40 och 41 vart färdigställd medan jag låg inne 01/02

@Krook

Då skulle du ha varit in hos pansar innan deras kaserner renoverdes... huuu
Foxtrot Lima
QUOTE (Krook @ Feb 11 2005, 12:57 )
Precis hemkommen från Boden kan jag bara konstatera att renoveringar behövs. Delar av Signbat är i skriande behov av översyn.

/Krook

Instämmer! Var inom signbats kaserner ett par gånger sommaren 2003 och det var minst lika slitet som på Ingbat. Tror vi var de två bataljonerna med sämst kaserner på hela I 19. Jag som såg fram emot att bo en tid med fina logementen på Skolkomp efter MUCK... :(

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Vinter
Det är nog fasen på tiden, fanns en kasern på artbat som var ny renoverad och det var ljusår från samtliga andra. Men frågan är hur stället ser ut nuförtiden, dom har ju flyttar runt förbanden en del sen 2002.
Vikström
QUOTE (Vinter @ Feb 16 2005, 21:56 )
Det är nog fasen på tiden, fanns en kasern på artbat som var ny renoverad och det var ljusår från samtliga andra.

QUOTE (Mig själv)
Renoveringarna i Boden påbörjades redan 2000 eller 2001, kasern 40 och 41 vart färdigställd medan jag låg inne 01/02

Vad jag vet i övrigt ska pansarkasernen som ligger närmast staketet, alltså inte skolkomp grk, också vara renoverad nu. Samt att det ska fortgå renoveringar lite här och var över hela regementet.

@Filip Ludvig ;)

Ja, ingbats kaserner var ingen höjdare heller, särskilt inte toaletterna i pontonjären tror jag det var.
Vinter
Jag hadde skyddsvakts utbildning i källaren i en av kasernerna vid pbat, det sades att det var dit som artbat skulle flyttas. Det var bara källaren som var öppen, dom hade laser skytte bana på filmduk, typ övnings rum(kommer inte ihåg vad det kallades) laugh.gif

Stod ju en till tom kasern på området, har senare ryktats att K4 kanske skulle flyttas dit, men det var nog bara rykten ;)
Foxtrot Lima
@ fu vikström

Var inne i en kasern som tillhörde psk, tror jag, och jag tappade andan när jag såg hur fint det var. Skulle in om och hämta en digital videokamera från en annan medlem i regementets informationsutskott, och han bara ryckte på axlarna när jag nämnde hur bra lokaler de hade. Vissa vet inte hur bra de har det. ;)

Finns det någon särskild anledning till varför just pbat har blivit favoriserat när det gäller renoveringar av kaserner?

@ Vinter

[besserwisser mode]

Du syftar antaligen på ett system som heter FATS.

[/besserwisser]

LeadHead
Nu tyckte jag iofs. inte att Ingbats kaserner var så fasansfullt slitna. Något logement (tack och lov inte mitt) på min våning hade problem med en golvmatta som började lukta död apa när man moppade. Populärt vid helgrutinerna? laugh.gif
Vapenvårdslokalerna i källaren fick inte användas mot slutet pga. att ventilationen äntligen konstaterades såsom varandes för kass. Irak i juli är ingenting...

Men i stort tyckte jag att det var fullt tillräckligt fräscht.

Som jag skrev i en annan diskussion: Om K4:s logement är som lägenheter, då är Ingbats kaserner som slottsrum! wub.gif
Foxtrot Lima
@ LeadHead

Det du nämner är fullt tillräckligt för att klassa kasernerna som uttjänta, och det finns mer därtill. Men vem har sagt att värnpliktiga ska bo i lyxvåningar under GU. Man överlevde ju trots allt.

Badboy
QUOTE (fu. vikström @ Feb 16 2005, 22:05 )
Vad jag vet i övrigt ska pansarkasernen som ligger närmast staketet, alltså inte skolkomp grk, också vara renoverad nu. Samt att det ska fortgå renoveringar lite här och var över hela regementet.

Trosskompaniets kasern är den du nämner och är i slutfas av renovering. Singbats kaserner ROT:as från och med juni i år.

Har dålig koll på LV-kasernen, men i övrigt skall det efter detta vara klart med kasernerna på I19.

/Magnus B

Edit: S*tans små tangenter idag..
LeadHead
QUOTE (Foxtrot Lima @ Feb 20 2005, 16:38 )
Man överlevde ju trots allt.

Jo, jag menar, de var ju bättre än ett 20-tält... biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.