Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PSG-1 finns det en jaktversion?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Darkwand
Är det någon som vet om det finns en jaktversion av det här vackra vapnet? Semiautomatiska vapen har ju vissa restriktioner i Sverige men dom är ju inte olagliga, dock är militära vapen det :(

Jag kommer förr eller senare att behöva ta jägarexamen eftersom det ligger och dräller en del vapen i släkten. Då tänkte jag att det vore fint om man kunde kompletera med ett vapen som representerar mig. PSG-1:an är ju oerhört estetiskt tilltalande men det är ju som sagt ett militärt vapen, jag har dock hört ryckten om att det finns civila versioner.

Någon som vet mer om det ?
järv
Vad är priset på en PSG-1 då? 80-100k?
Darkwand
Ja men kolla på den det är den ju värd!
2Sharp
QUOTE (Darkwand @ Feb 8 2005, 23:19 )
Ja men kolla på den det är den ju värd!

Svårt att säga imot där..

Dock kan du nog totalt glömma att få jaktlicens på en PSG-1 enligt naturvårdsverkets rekommendationer etc.

Tyvärr...
www.technika.nu
Milityära vapen är INTE olagliga i sverige, men du få inte jaktlicens på dem om de är konstruerade efter 1942.
Däremot går det att få målskjutnings eller samlingslicens på dem.
Titta gärna i på min hemsida så ser du några som du nog trodde var omöjliga.

MVH Technika
järv
Nån som vet vad det blir för brottsrubricering om man tar med sig ett icke godkänt jaktvapen (som man har licens på) på älgjakten?
Strv101
jag tror att det kommer att hamna under rubriken Olagajakt med böter som följd och indragna licenser på alla vapen.
Sgt Andersson
Kommer nog höjas en del blickar i jaktlaget?

Men jag måste erkänna att även jag sökt efter något liknande i min ungdom...

PSG säljs ju av Accuracy International. Den Europeiska återförsäljaren hittar du här:

Återförsäljare

Annars finns det ju en trevlig bössa som säljs i välsorterade jaktbutiker nämligen Mannlicher Steyr Scout (lite mer jaktmässig)

Fast min gamla husqvarna är nog ändå trevligast ändå!
Fu Kallenberg
QUOTE (Strv101 @ Feb 9 2005, 11:16 )
jag tror att det kommer att hamna under rubriken Olagajakt med böter som följd och indragna licenser på alla vapen.

Eller Grovt jaktbrott.
Innuendo
Jag tror mer på grovt jaktbrott. Problemet är ju at det måste bevisas att du hade tänkt att jaga med vapnet, och inte hade det där enbart för att visa upp det.

Fast om de kommer på dig på ett pass sittande med ett sådant vapen borde det vara ställt utom rimligt tvivel att du hade tänkt att jaga med det.
Sgt Andersson
QUOTE (järv @ Feb 9 2005, 11:00 )
Nån som vet vad det blir för brottsrubricering om man tar med sig ett icke godkänt jaktvapen (som man har licens på) på älgjakten?

Läs Vapenlagen:

Enligt 2 kap 5 § ges vapentillstånd endast för särskilt angivna ändamål. Enligt 9 kap 2 § döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet missbrukar rätten att inneha ett skjutvapen genom att använda det för något annat ändamål än det som han eller hon är berättigad till till böter eller fängelse i högst sex månader.
Darkwand
Man kan inte modda den eller få en vapensmed att bygga (måla) om den till ett civilt vapen då ?
olaevil
Bössan är ett vackert vapen.Det enda jag har att säga om den är VIKTEN 8.1 kg är ganska tungt att bära omkring på.Annars vad jag har förstått så är detta det absolut bästa halvautomatiska i 308 kal som någonsin gjorts mer en 1 av.
Fick igår som var min födelsedag biggrin.gif en ny bok från min vackra fru som heter THE ILLUSTRATED DIRECTORY OF SPECIAL FORCES I denna står det ganska mycket intressant om dom flesta länders special styrkor och även Utrustning..

MVH
Olaevil
Knekt
QUOTE (Darkwand @ Feb 9 2005, 14:34 )
Man kan inte modda den eller få en vapensmed att bygga (måla) om den till ett civilt vapen då ?

Bra fråga.

Om man tar SR9 som exempel:
SR9 hos HKPro

Låt säga att kolven och handskyddet istället är av nätskuren valnöt, och alla metalldelar är målade i någon träliknande nyans. Låter man sedan handskyddet täcka en betydligt större del av lådan, så borde man ju få något som "liknar ett traditionellt jaktvapen" (det är väl ungefär så naturvårdsverkets definition av tillåttna jaktvapen lyder).

Vad krävs för att ett vapen ska få ett nytt namn? Om en vapensmed gör ett customjobb baserat på ett befintligt vapen, och sedan kallar resultatet för "NJG 308W" (Nisses JaktGevär, 308 Winchester), är det då ett NJG eller ett PSG1 man ansöker om licens för?
King Kill
QUOTE (olaevil @ Feb 9 2005, 16:12 )
...från min vackra fru som heter THE ILLUSTRATED DIRECTORY OF SPECIAL FORCES...

Vilket fint och ovanligt namn din fru har ;)

Sorry, kunde inte låta bli smile.gif Grattis i efterskott på en gång.
Yxa
QUOTE (Knekt @ Feb 9 2005, 16:16 )
Låt säga att kolven och handskyddet istället är av nätskuren valnöt, och alla metalldelar är målade i någon träliknande nyans. Låter man sedan handskyddet täcka en betydligt större del av lådan, så borde man ju få något som "liknar ett traditionellt jaktvapen" (det är väl ungefär så naturvårdsverkets definition av tillåttna jaktvapen lyder).

Men den mekaniska funktionen är den samma, så det blir IG.

Vad krävs för att ett vapen ska få ett nytt namn? Om en vapensmed gör ett customjobb baserat på ett befintligt vapen, och sedan kallar resultatet för "NJG 308W" (Nisses JaktGevär, 308 Winchester), är det då ett NJG eller ett PSG1 man ansöker om licens för?
Definera "befintligt vapen"? Menar du att han tar en PSG-mekanism och sedan byter pipa, slänger på ny stock etc etc? Vapnet förblir då i grund och botten ett PSG1.
Scribe
...men ytterst söker man licens på ett vapennummer och det är bara pipan och slutstycket som har vapennummer. Stocken i sig har inget vapennummer. Borde det inte stå mig fritt att byta stock hur jag vill på min Remington 700? Om jag byter kolv till en PSG90-kolv (länk) så har ju licensen inte ändrats. Alltså borde vapnet vara godkänt.
Yxa
QUOTE (Scribe @ Feb 9 2005, 20:19 )
...men ytterst söker man licens på ett vapennummer och det är bara pipan och slutstycket som har vapennummer. Stocken i sig har inget vapennummer. Borde det inte stå mig fritt att byta stock hur jag vill på min Remington 700? Om jag byter kolv till en PSG90-kolv (länk) så har ju licensen inte ändrats. Alltså borde vapnet vara godkänt.

Öh, du menar väl tvärtom? PSG1 är ju inte godkänt för jakt, så det kvittar vad du slänger på för stock eller pipa. Vi snackar ju PSG1, inte prickskyttegevär 90. ;)

För redan tillåtna vapen (såsom Rem700) så kan du givetvis byta kolv och pipa litet hur som helst (så länge pipan inte understiger laglig längd eller kalibern ändras, etc).

Det Knekt undrade över var ju om man baserade projektet på ett icke tillåtet vapen och bytte delar om det då kunde betraktas som ett nytt oprövat vapen (om jag förstod honom rätt).
järv
Suck, jag hatar förbud.

Får mig att tänka på Bröderna Lejonhjärta: "Dödsstraffa mig hit och dödsstraffa mig dit, det är det enda de där människorna tänker på".
olaevil
QUOTE (King Kill @ Feb 9 2005, 18:59 )
QUOTE (olaevil @ Feb 9 2005, 16:12 )
...från min vackra fru som heter THE ILLUSTRATED DIRECTORY OF SPECIAL FORCES...

Vilket fint och ovanligt namn din fru har ;)

Sorry, kunde inte låta bli smile.gif Grattis i efterskott på en gång.

o ja och hennes förnamn är Jenny...... camo.gif

Har lunginflammation lite seg av det tror jag

Mvh
Olaevil
scattergun
Det Knekt undrade över var ju om man baserade projektet på ett icke tillåtet vapen och bytte delar om det då kunde betraktas som ett nytt oprövat vapen (om jag förstod honom rätt).

Men för att ändra ett vapen så måste man ju ha en licens på det, och då sitter vi i ett moment 22.....förutom att tillståndsenheten skulle få röda utslag av att röra vid ansökan på ett sånt vapen....
Yxa
QUOTE (scattergun @ Feb 10 2005, 08:46 )

Men för att ändra ett vapen så måste man ju ha en licens på det, och då sitter vi i ett moment 22.....förutom att tillståndsenheten skulle få röda utslag av att röra vid ansökan på ett sånt vapen....

Man måste inte ha licens på vapnet för att få det ändrat - finns kompetenta smeder utomlands också. Så om grundvapnet både köps in och modifieras utomlands enligt det beskrivna scenariot så har vi ju tagit oss förbi moment 22. Men grundregeln kvarstår - dvs att en PSG1-låda med ett vapennummer förblir en PSG1-låda oavsett hur mycket du slipar och fräser i det. En gång vapennr = alltid vapennr.

Jag håller alltså med om att licenstanterna nog får utslag lik förbannat.
Knekt
QUOTE (Yxa @ Feb 10 2005, 08:56 )
QUOTE (scattergun @ Feb 10 2005, 08:46 )

Man måste inte ha licens på vapnet för att få det ändrat - finns kompetenta smeder utomlands också. Så om grundvapnet både köps in och modifieras utomlands enligt det beskrivna scenariot så har vi ju tagit oss förbi moment 22. Men grundregeln kvarstår - dvs att en PSG1-låda med ett vapennummer förblir en PSG1-låda oavsett hur mycket du slipar och fräser i det. En gång vapennr = alltid vapennr.

Jag håller alltså med om att licenstanterna nog får utslag lik förbannat.

Frågan är verkligen om licenstanterna verkligen får slag.

Nrä jag ansökte om licens för min 22:a (en CZ 122 Sport) ringde "min tant" upp mig och undrade vad det var för pistol. Den fanns inte i hennes listor.

Efter att jag förklarat var hon nöjd.

Det verkar ju mer vara fabrikat och modellbeteckning som kontrolleras, inte vapennumret. (Att en tillståndsenhet hos polisen skulle ha tillgång till ALLA världens serienummer verkar inte direkt troligt.)

Så om man låter en handlare i ex USA modifiera vapnet, döpa om det och sedan exempelvis lägga ut ett par bilder på sin seriösa vapenhandlarwebbplats...

När så "tanten" undrar, är det bara att hänvisa till vapenhandlaren, som visar upp finfina bilder på detta halvautomatiska jaktgevär "med traditionellt utseende".
scattergun
Det finns ju en lista över godkända vapen och då gäller det väl för dig att förklara från vilket av dessa godkända vapen som din låda kommer från. Om du inte ska ljuga(=ogiltigförklara hela ansökningsförfarandet) så kommer du ju att behöva säga de, i hennes öron, förbjudna orden PSG eller G3....
Knekt
QUOTE (scattergun @ Feb 10 2005, 11:44 )
Det finns ju en lista över godkända vapen och då gäller det väl för dig att förklara från vilket av dessa godkända vapen som din låda kommer från. Om du inte ska ljuga(=ogiltigförklara hela ansökningsförfarandet) så kommer du ju att behöva säga de, i hennes öron, förbjudna orden PSG eller G3....

Självklart är det fult att ljuga.

Men låt säga så här då (vilket knappast är otroligt idag):

En vapensmmeg i USA köper in ett PSG1 och bygger om det till ett vapen som ser ut som ett traditionellt jaktgevär. Detta presenteras sedan med den nya beteckningen på smedens webbplats.

Jag hittar webbplatsen, ser bilderna och tänker, "oj vilket fint jaktgevär med traditionellt utseende, det vill jag jaga älg med".

Jag söker sedan licens på ett NJG i 308w. Som köpare kan ingen kräva att jag ska ha koll på ursprunget till vapnets delar.
scattergun
Tyvärr så finns inget som säger att licensen blir giltig bara för att du inte har ansvaret....om farbror polis med vapenkunskap ser åskkäppen så får du nog gott lämna in den för destruktion ändå.....om du nu klarar dig från åtal för olaga vapeninnehav.
Bara för att jag sätter en trästock på en 155 mm bandhaubits så innebär det ju inte att jag byggt ett jaktvapen, och om jag söker licens på en CG 155mm med trästock och nån klåpare på tillstånd medger inköp, så kommer jag inte att få ha kvar den efter att ha kört genom stan med den....
Knekt
QUOTE (scattergun @ Feb 10 2005, 13:13 )
Tyvärr så finns inget som säger att licensen blir giltig bara för att du inte har ansvaret....om farbror polis med vapenkunskap ser åskkäppen så får du nog gott lämna in den för destruktion ändå.....om du nu klarar dig från åtal för olaga vapeninnehav.
Bara för att jag sätter en trästock på en 155 mm bandhaubits så innebär det ju inte att jag byggt ett jaktvapen, och om jag söker licens på en CG 155mm med trästock och nån klåpare på tillstånd medger inköp, så kommer jag inte att få ha kvar den efter att ha kört genom stan med den....

Det kommer nog inte vara några som helst problem, bara tillståndet beviljats.

Det var inte länge sedan nån av kvällstidningarna skrev om missar hos "tillståndstanterna" som lett till att en hel del personer fått licens för helautomatiska vapen istället för halvauto.

Och idag finns det tydligen rätt liten (on någon alls) möjlighet att återkalla ett tillstånd bara för att handläggaren klantat sig.

En bandhaubist kommer du inte få jaktlicens på av den enkla anledningen att den även med trästock knappast ser ut som ett traditionellt jaktgevär, vilket är Naturvårdsverkets krav numera.
cordite
Men varför inte ta en annan bössa till skogen och skjuta prick med PSG ettan? Kan faktiskt inte komma på ett tillfälle då den gör ett bättre jobb än nån annan bössa. Jag har inget imot bössan som sådan och skulle inte bry mig så hacka inte på mig om det. Det är inte värt att riskera nått bara för sakens skull. Köp ett PSG-90 till jakt! Den är ju nästan lika onödigt dyr och skjuter lika bra. Sen är det ju alltid roligare att äga två bössor än en...
Knekt
QUOTE (cordite @ Feb 11 2005, 00:40 )
Men varför inte ta en annan bössa till skogen och skjuta prick med PSG ettan? Kan faktiskt inte komma på ett tillfälle då den gör ett bättre jobb än nån annan bössa. Jag har inget imot bössan som sådan och skulle inte bry mig så hacka inte på mig om det. Det är inte värt att riskera nått bara för sakens skull. Köp ett PSG-90 till jakt! Den är ju nästan lika onödigt dyr och skjuter lika bra. Sen är det ju alltid roligare att äga två bössor än en...

Ett prickskyttegevär 90 är rena budgetpickan jämfört med ett PSG1.

Och varför..... tja.... frågan var väl snarast om det gick och hur mycket man var tungen att anstränga sig för att lyckas....

Svaret blir med andra ord:
Därför! laugh.gif
Darkwand
QUOTE (Knekt @ Feb 10 2005, 19:32 )
QUOTE (scattergun @ Feb 10 2005, 13:13 )

Det kommer nog inte vara några som helst problem, bara tillståndet beviljats.

Det var inte länge sedan nån av kvällstidningarna skrev om missar hos "tillståndstanterna" som lett till att en hel del personer fått licens för helautomatiska vapen istället för halvauto.

Och idag finns det tydligen rätt liten (on någon alls) möjlighet att återkalla ett tillstånd bara för att handläggaren klantat sig.

En bandhaubist kommer du inte få jaktlicens på av den enkla anledningen att den även med trästock knappast ser ut som ett traditionellt jaktgevär, vilket är Naturvårdsverkets krav numera.

Farbror Polis: Vad har vi här då
Nilz the Bandkanonägare: Mitt jaktvapen
Farbror Polis: Driver ni med mig det här är ju en Bandkanon 1C
Nilz the Bandkanonägare: Nja det är ett jaktvapen kolla på den här UndE i ädelträ
Farbror Polis: ehhhh...
Nilz the Bandkanonägare: och så har jag ju bara 3 patroner i magasinet
Farbror Polis: Jaha låt gå då.
Ra180: Kanin bäring noll-ett-nio avstånd tretusensjuhundra meter
scattergun
laugh.gif

Fy faan Darkwand!! Du har givit livet en ny innebörd! Kaninjakt med Bandhaubits!! Måste börja leta efter en smed som bygger om dom till jaktvapen.....utomlands då förståss!! laugh.gif
Henil
QUOTE (Sgt Andersson @ Feb 9 2005, 11:24 )
PSG säljs ju av Accuracy International. Den Europeiska återförsäljaren hittar du här:

Återförsäljare

Om du tittar på bilden så ser du en rad detaljer som är väldigt lik AK4.

D.v.s Det är HK.s PSG1 som visas, inte Accuracy International.s model som i Sverige heter prickskyttegevär 90.

EDIT
Bilden från SoldF.com.
BlåGul får gärna minska ner bilden om BlåGul vill.
Strv101
@Henil

Om du tittar på bilden så ser du en rad detaljer som är väldigt lik AK4.

D.v.s Det är HK.s PSG1 som visas, inte Accuracy International.s model som i Sverige heter prickskyttegevär 90.

Det är fult att luras med de som inte vet skillnaden på vapnen.
Yxa
QUOTE (Strv101 @ Feb 14 2005, 00:13 )
Det är fult att luras med de som inte vet skillnaden på vapnen.

Men ack så tillfredställande. vissel.gif Nåväl - åter till ämnet.
Fj Fjun
Visst Psg1 är "cool" men cal .308 är hur man än vrider och vänder på det ingen "super" ptr..

Sen gäller ju "försvarbara skjutavstånd" på vilt också, att ligga på 800m+ och skjuta efter rådjur? bash.gif

Undrar om inte en civil studsare av tex 7mm rem magnum (eller varför inte klassikern 30-06?) har bättre egenprecision och till ett mer humant pris?

Köpa mil vapen för och vara cool?

Det är inte bra kredit för vår jägarkår.

Fj Fjun
2Sharp
QUOTE (Fj Fjun @ Feb 14 2005, 14:45 )
Köpa mil vapen för och vara cool?

Det är inte bra kredit för vår jägarkår.

Precis som att köpa en Ferrari för någon/några miljoner inte är bra kredit för våra bilister. tveka.gif

Så länge det inte är det enda kriteriet så ser jag inga problem med att någon söker jaktlicens på en PSG-1.
Det enda kriteriet som torde vara viktigt borde väl vara att kalibern anses tillräcklig för avsett vilt samt att vapnet bedöms prestera tillräcklig god precision för jakt.
Det kosmetiska känns ju inte så relevant i mina ögon.

(Jag vet att det är inte är så i dagens Sverige)
cordite
För mig är det kosmetiska viktigt! Men det vore skit om alla hade min smak. Hur kul vore det att prova nån kompis bössa om alla hade varsin CG-1900 i 30-06? Tyckter alla har rätt att gilla vad dom vill. Många anser min hagelbössa vara suspekt bara för att det är en pump. Jag lovar på heder och samvete att samhället inte skulle vara bättre om endast hagelbockar var lagliga. Vill nån ha en prickskyttebössa till jakt så är väl det OK. Extremt långa skott är dock fel under normal jakt ändå. Gillar man sin bössa så övar man mer och då blir man en bättre skytt och det är viktigast. Även om min Ruger No:1 375H&H är bäst!!! wub.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.