QUOTE (Knekt @ Feb 10 2005, 19:32 )
QUOTE (scattergun @ Feb 10 2005, 13:13 )
Tyvärr så finns inget som säger att licensen blir giltig bara för att du inte har ansvaret....om farbror polis med vapenkunskap ser åskkäppen så får du nog gott lämna in den för destruktion ändå.....om du nu klarar dig från åtal för olaga vapeninnehav.
Bara för att jag sätter en trästock på en 155 mm bandhaubits så innebär det ju inte att jag byggt ett jaktvapen, och om jag söker licens på en CG 155mm med trästock och nån klåpare på tillstånd medger inköp, så kommer jag inte att få ha kvar den efter att ha kört genom stan med den....
Det kommer nog inte vara några som helst problem, bara tillståndet beviljats.
Det var inte länge sedan nån av kvällstidningarna skrev om missar hos "tillståndstanterna" som lett till att en hel del personer fått licens för helautomatiska vapen istället för halvauto.
Och idag finns det tydligen rätt liten (on någon alls) möjlighet att återkalla ett tillstånd bara för att handläggaren klantat sig.
En bandhaubist kommer du inte få jaktlicens på av den enkla anledningen att den även med trästock knappast ser ut som ett traditionellt jaktgevär, vilket är Naturvårdsverkets krav numera.
Farbror Polis: Vad har vi här då
Nilz the Bandkanonägare: Mitt jaktvapen
Farbror Polis: Driver ni med mig det här är ju en Bandkanon 1C
Nilz the Bandkanonägare: Nja det är ett jaktvapen kolla på den här UndE i ädelträ
Farbror Polis: ehhhh...
Nilz the Bandkanonägare: och så har jag ju bara 3 patroner i magasinet
Farbror Polis: Jaha låt gå då.
Ra180: Kanin bäring noll-ett-nio avstånd tretusensjuhundra meter