Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsbaskern
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4
Lt. payne
Jag fick Hemvärnsnytt idag och kunde där läsa att baskern är fastställd.

Jag har personligen inga åsikter för eller emot,hoppas bara för rättvisans skull att den börjar levereras ute i provinserna först.

Kunde vara kul om FMLOG kunde göra tvärtom för en gång skull.)
75-1029524645
Med tanke på hur rikshemvärnschefen uttryckte sig vid inspektionen av LG så skulle jag bli förvånad om vi fick den innan -04 utgång!
Sedan skall man ju ta sig till förrådet och kvittera ut den oxå ;)
Lord Good
Ljusbrun?
Va snyggt!
Lt. payne
QUOTE (Lord Good @ Sep. 19 2002,23:31)
Ljusbrun?
Va snyggt!

Ja, vi lär väl bli unika i världen med den färgen! ;)
2Sharp
Stön... jag tycker det är skitfånigt... men varför bry sig??
76-1022829186
Sluta nu killar. Var i stället glada åt FM's uppfinningsrikedom. Det blir den första baskern som är obligatorisk stridsutrustning även i skarpt läge för sina utmärkta dubbla egenskaper.

Förutom sin funktion som utmärkt huvudvärnare fungerar den även som blöja då soldaterna skitit på sig efter första fiendekontakten. Den väl anpassade färgen gör att man direkt efteråt kan bära baskern utan att vara besvärad av pinsamma missfärgningar. Inspirerat av färgen på den Böhmiske Korpralens byxor.

"Skit rinner neråt" Glöm inte det!
Adam Wilhelm
Trams.
Dedicated
För det första kan vi prata om baskerns vara eller inte vara till död-dagar. Mina synpunkter är som följer:

1/ Man kunde lagt pengarna på annan, bättre utrustning.
2/ Ska vi nu tvunget ha lov att bära basker så ska det fan i mej krävas nån form av prov för att få den, det är annars ett hån mot alla andra som offrat blod, svett och tårar för att få sina!

Så det så.
Lt. payne
QUOTE (Lt P @ Sep. 20 2002,08:01)
Sluta nu killar. Var i stället glada åt FM's uppfinningsrikedom. Det blir den första baskern som är obligatorisk stridsutrustning även i skarpt läge för sina utmärkta dubbla egenskaper.

Förutom sin funktion som utmärkt huvudvärnare fungerar den även som blöja då soldaterna skitit på sig efter första fiendekontakten. Den väl anpassade färgen gör att man direkt efteråt kan bära baskern utan att vara besvärad av pinsamma missfärgningar. Inspirerat av färgen på den Böhmiske Korpralens byxor.

"Skit rinner neråt" Glöm inte det!

HAHAHA!!

Bra jobbat,du gav mej dagens första asgarv,tack!
Ing
QUOTE (POF @ Sep. 20 2002,08:56)
För det första kan vi prata om baskerns vara eller inte vara till död-dagar. Mina synpunkter är som följer:

1/ Man kunde lagt pengarna på annan, bättre utrustning.
2/ Ska vi nu tvunget ha lov att bära basker så ska det fan i mej krävas nån form av prov för att få den, det är annars ett hån mot alla andra som offrat blod, svett och tårar för att få sina!

Så det så.

1. Vad kostar en basker? Struntpengar.

2. En BRUN basker? Vad kan man ställa för krav för att få en BRUN basker?!?!  ;)

Låt folket få ha basker om de blir lyckligare av det. Det gör väl ingenting att soldaterna går runt och ser så stiliga ut de bara kan? (bortsett från i skogen, där man ska se ut som en bit mossa) Allmänheten tycker väl att det ser bra ut med basker om inte annat?
76-1022829186
Men herregud, det är ju bara en mössa!

Opraktisk som attan och ren estetik. Basker ser snyggt ut och är internationell standard nuförtiden.

Baskerprov anser jag fullkomligt onödigt. Förbandsstoltheten sitter inte på huvudet och utbildningstecken/förbandstecken bärs på armen. De däremot får gärna vara svåra att erövra.

Hur svårt är det idag att få pansarbasker eller amfbasker t.ex? Ännu mindre hjältegloria blir det ju när samtliga arméförband tilldelas filtbiten nästa år.

Jag håller med föregående talare. Trams!
Dedicated
Nå, även om det är skit-pengar man lägger på bruna baskrar kunde de vara bättre använda på nåt annat......
SISU
Jag hade hellre tagit strumpor och kalsonger som vi i halland ej har fått ut ännu än en bajs brun basker som jag ej kommer att använda.
86-1027246323
QUOTE (Lt. payne @ Sep. 19 2002,23:18)
baskern är fastställd

Hur ser baskeremblemet ut då?
Dedicated
Rikshemvärnsavdelningens sköld med något svärd och en lagerkrans.

Hur tusan kunde man komma på en så konstig färg på eländet? Och har det verkligen varit nåt att bråka om i flera månader?
Dedicated
Sorry, något "förlängda" svärd skulle det ju vara!
The Swede
http://www.hemvarnet.mil.se/hemvarnet/atta...s/2002-4_lr.pdf

Där kan du ladda ner senaste numret som pdf-fil.
Notisen står på sidan 3. Där finns även en bild på märket.

Personligen förstår jag inte den debatt som förekommer om baskerns vara eller inte vara.
Som sagts tidigere så sitter inte kunskaperna i baskern.
Den är för mig endast en snygg huvudbonad som jag mycket hellre bär än t.ex. båtmössa eller vit hjälm.

Om vi tittar på våra grannländer Danmark och Norge så har båda ländernas HV basker.

Jag tror inte att en jägarsoldat behöver känna sig hånad eller trampad på bara för att samtliga arméförband får basker.

Jag har under min tid i uniform burit tre olika baskrar och inom några år blir det två till.

Alla har burits med stolthet och det kommer jag även att göra i fortsättningen med de nya baskrarna.

The Swede
75-1028469410
Detta skall bli spännande, många i HV klarar ju knappt att bära fältmössa på ett värdigt sätt. Kan tänka mig en uppsjö av kantareller och baskertecken med rättning mittåt.
75-1029524645
Med tanke på vad kornett skrev så kommer det bli en sak som försvinner inom HV iallafall.
Det är bärandet av ev. utbildningstecken på huvudet från GU, alltså inga röda,gröna eller svarta baskrar längre inom Hv ;)
Lord Good
När jag var nere i Holland i somras (Nijmegen) såg jag ett gäng norrmän i syrénfärgade baskrar. Det såg ut som http://www.hof.org.se/ hade fått egen basker. Då har jag hellre brun.
jonte72
Bättre att satsa baskerpengarna på bättre utrustning för HV.
Sen är det bara sorligt att modern (med HV mått) utrustning skänkts bort till baltikum, eller skrotas- istället för att ges till HV.
75-1029524645
Det gamla skrotet kan dom gärna få mala ner!!!
Ge oss modärn och riktig utrustning för att kunna lösa dom uppgifter som dom ger oss.
Ge hit bärsystem 2000 istället för att dyvla på oss gamla 304k.
Hv är också ett kategori 1 förband och står inte vi där så behöver ingen annan bemöda sig heller, för det lär inte finnas kvar så mycket att slås med då!
Holmlund K4 97/98
QUOTE (The Swede @ Sep. 20 2002,14:19)
Personligen förstår jag inte den debatt som förekommer om baskerns vara eller inte vara.
Som sagts tidigere så sitter inte kunskaperna i baskern.
Den är för mig endast en snygg huvudbonad som jag mycket hellre bär än t.ex. båtmössa eller vit hjälm.

Om vi tittar på våra grannländer Danmark och Norge så har båda ländernas HV basker.

Jag tror inte att en jägarsoldat behöver känna sig hånad eller trampad på bara för att samtliga arméförband får basker.

Jag har under min tid i uniform burit tre olika baskrar och inom några år blir det två till.

Alla har burits med stolthet och det kommer jag även att göra i fortsättningen med de nya baskrarna.

The Swede

Håller med till 200% eller för att citera Lt P:

"Baskerprov anser jag fullkomligt onödigt. Förbandsstoltheten sitter inte på huvudet och utbildningstecken/förbandstecken bärs på armen. De däremot får gärna vara svåra att erövra."

Sen måste jag säga att jag kan inte förstå att Komp C i Halland tillåter sina HV män att bära sina baskrar som de får under GU.

Hela den här diskussionen som har varit om att tilldela HV en basker tycker jag mest har liknat ett gäng brunstiga gorillor som har stått i en ringa och slagit sig på bröstet.
Unicorn
Intresset i Hemvärnet att debattera framtida mål, uppgifter, utbildning, kompetens, gruppdynamik och ledarskap tycks mig oroväckande lojt.

Den offentliga debatten tycks dock alltid nå stormstyrka när det gäller mössor, hjälmtyper, kläder, stridsvästar, "ak4 eller ak5" och annat.

Kläder och vapentyp är enligt mitt personliga tycke av akademiskt intresse nu när såväl Mauser som vadmal har försvunnit.

Vilken uppgift och vilka mål har Ni i Hemvärnet förresten? Ni måste väl ha andra mål än att bära upp en mössa på snyggaste sätt?
GA KA
Jag hade förmånen att få läsa senaste numret av HV tidningen och tycker att HV chefens svar till kompanichefen i slutet säger allt om varför HV aldrig kommer att bli ett modernt krigsförband. När någon ställer genomtänkta frågor och sedan får ett sådant svar, ja då börjar man verkligen undra.
Nifelhel
QUOTE (Lt P @ Sep. 20 2002,11:21)
Men herregud, det är ju bara en mössa!

Opraktisk som attan och ren estetik. Basker ser snyggt ut och är internationell standard nuförtiden.

Baskerprov anser jag fullkomligt onödigt. Förbandsstoltheten sitter inte på huvudet och utbildningstecken/förbandstecken bärs på armen. De däremot får gärna vara svåra att erövra.

Håller med!!!
Om nu ledningen(RiksHvC och ÖB osv) vill att jag skall bära en sk*tbrun basker, så kommer jag att göra det. Det kommer att se snyggt ut men det gör mej inte till en bättre soldat/ledare... För när allt kommer omkring så sitter ju inte kunskapen i kläderna.
Varför hålla på att skrika sig blå om detta "lilla" beslut, det finns ju många andra viktigare saker att lägga sin energi på ???
75-1029524645
Hemvärnets uppgift varierar från eftersök och brandsläckning via översvämmningar till att möta ett eventuellt militärt angrepp på sverige, som en del av dom nationella skyddsstyrkorna.
Huvuddelen av nummerären i nat. sky. styrkorna (vågar ej skriva NS ;) ) är hemvärnsmän/soldater.
Hv skall kunna verka inom hela MD:s yta med uppgifter som att bevaka,skydda mot marksabotage intill 200 meter, fördröjningsstrid( ej specat mot vad eller vem) samt försvar av terräng (ej heller denna uppg är specad).
Detta kan kanske förklara varför dom som är engagerade inom Hv "ylar" så mycket när man ser att vår utrustning som vi tilldelas inte är adekvat för uppgiften, mig själv inte minst.
Unicorn
En personlig reflektion är att just Hemvärnets stridsuppgifter inte tycks vara tillräckligt specificerade och genomtänkta från "högre ort". Om man tilldelas en uppgift att utföra t ex fördröjningsstrid eller antisabotage bör man samtidigt fråga sig hur den tänkta fienden ser ut. Man bör sedan tilldela utrustning och utbildning i nivå med detta.

Själv ser jag inga problem att utföra dessa uppgifter med den personliga utrustning Hemvärnet tilldelats. Jag har själv burit stridssele 304K i mycket "håriga" situationer i Bosnien utan större bekymmer. Det hade inte gjort någon skillnad om jag burit vare sig uniform m/59, stålhjälm eller Ak4 heller.

Det jag däremot inte kunnat verka utan och lösa Hemvärnets stridsuppgifter som de beskrivits är mörkerutrustning, splitterskyddade fordon, stridsfordon, tyngre pansarvärnsvapen, flygunderstöd och indirekt eld.

Kommer någon att lösa detta åt Er i händelse av krig - i så fall vem? Om inte är det bara att kasta uniformen och bli gerillarörelse istället. Och vem kommer då att sköta Ert underhåll/ammunitionsförsörjning när Ni befinner Er i fiendekontrollerat område?

Invändningen från Högkvarteret brukar vara att hemvärnet inte har personal utbildad för t ex stridsfordon. Jag undrar nu:

1. Hur välutbildad och kvalificerad är en GU-bataljon som inte samövat på tio år?

2. Hur kan det komma sig att man i internationell tjänst kan klara av att åka som besättning i Pbv I SKARPT LÄGE med endast två-tre veckors utbildning trots att man aldrig sett ett pansarfordon innan (och det var tio år sedan man gjorde lumpen)?

3. Hur kan det komma sig att en utbildad "pansarkille" på något outgrundligt sätt bedöms avprogrammeras sin kunskap om han går in i Hemvärnet?

Om Hemvärnets uppgifter tydliggjordes - och adekvat tyngre utrustning tillfördes som möjliggjorde detta - är jag övertygad om att uppslutningen skulle bli av en tidigare sällan skådad omfattning.

Vilken typ av mössa man bär till och från övningarna är dock fullständigt ointressant för genomförande av en stridsuppgift. Någonting skall man trots ha på huvudet, och skillnaden i kostnad för hela Hemvärnet torde inte ens motsvara en enda BV 206...
Buddha
QUOTE (GA KA @ Sep. 21 2002,13:13)
Jag hade förmånen att få läsa senaste numret av HV tidningen och tycker att HV chefens svar till kompanichefen i slutet säger allt om varför HV aldrig kommer att bli ett modernt krigsförband. När någon ställer genomtänkta frågor och sedan får ett sådant svar, ja då börjar man verkligen undra.

Läste samma artikel och blev asförbannad. Tror Welff att endast Jan Hernander är intresserad av svaren på de ställde frågorna. Slingrar sig som en jävla politker för att slippa ta debatt. Nej, tillsätt någon med lite stake som C , en som är intresserad av HV och vill omforma det till något som hör 2000-talet till med utrustning därefter.

Behövde avreagera mig lite.
/Ken
49-1032639582
[quote=Buddha,Sep. 22 2002,19:44][quote=GA KA,Sep. 21 2002,13:13]Jag hade förmånen att få läsa senaste numret av HV tidningen och tycker att HV chefens svar till kompanichefen i slutet säger allt om varför HV aldrig kommer att bli ett modernt krigsförband. När någon ställer genomtänkta frågor och sedan får ett sådant svar, ja då börjar man verkligen undra.

Läste samma artikel och blev asförbannad. Tror Welff att endast Jan Hernander är intresserad av svaren på de ställde frågorna. Slingrar sig som en jävla politker för att slippa ta debatt. Nej, tillsätt någon med lite stake som C , en som är intresserad av HV och vill omforma det till något som hör 2000-talet till med utrustning därefter.

Behövde avreagera mig lite.
/Ken[/quote]
Welff e ju bara en liten springpojke... har träffat han vid ett antal tillfällen och han är väl inte den trevligaste jag mött.

Men till hans svar..
Det är ju förbannat arrogant och Jan har ju ganska många poänger (Och jag har svårt att se vad det är som är nedlåtande i hans debattinlägg, jag har svårt att hitta fel i sak och det mesta är ju gamla sanningar).

Dessutom kanske det inte passar sig i en frivilligrörelse att de i toppen ska bestämma vilken ton som är lämplig att tilltala dem i.

Funkar liksom inte så när organisationen bygger på fotfolkets vilja och engagemang. Men det är lite symptomatiskt att en organisation i kris, som Hv trots allt är, använder tid till att diskutera en huvudbonad (ungefär lika begåvat som att diskutera om man skall pumpa eller ösa vattnet ur en sjunkande båt) och behandlar fotfolket arrogant.

Att Welff försvinner är nog det bästa som kan hända HV
2Sharp
Unicorn:
Mycket bra inlägg, HV's krigsuppgifter borde definieras och fastställas på ett definitivt sätt.

Det jag tycker är tråkigast med att få gammal materiel är att man inte känner sig prioriterad = motivationen sjunker.

Jag hade gärna övat oftare, med befintlig utrustning, gärna öva tills jag kräks...
Givetvis vill jag ha ny/modern utrustning, jag har väldight svårt att bli vän med ak4'an.. tur man är ksp-skytt smile.gif
Men bättre att vi övar stenhårt med den utrustning vi har, än att proppa in mer utrustning.

Kostnaden för filtluvan kan diskuteras i all oändlighet, men hur kul är det att det prioriteras en kasernpersedel framför ett bra fältplagg?

Håller väldigt mycket med om Mats Welffs svar, bra kritik, framlagt på ett aningens ovanligt rakt och inte inlindat sätt besvaras piss-dåligt.... huga...
Jasså?
Gillade verkligen "sandlåde" mentaliteten i vår ärade riksHVC svar; Du säger att jag e dum så nu svarar jag inte på dina frågor!?

JISSES!
Lt. payne
QUOTE (Unicorn @ Sep. 21 2002,12:44)
Intresset i Hemvärnet att debattera framtida mål, uppgifter, utbildning, kompetens, gruppdynamik och ledarskap tycks mig oroväckande lojt.

Den offentliga debatten tycks dock alltid nå stormstyrka när det gäller mössor, hjälmtyper, kläder, stridsvästar, "ak4 eller ak5" och annat.

Kläder och vapentyp är enligt mitt personliga tycke av akademiskt intresse nu när såväl Mauser som vadmal har försvunnit.

Vilken uppgift och vilka mål har Ni i Hemvärnet förresten? Ni måste väl ha andra mål än att bära upp en mössa på snyggaste sätt?

Mitt personliga mål Unicorn,är att försöka göra mitt "jobb"
som Stf Hvkompch så bra som möjligt.
Det är för mej att kunna  få Hv soldaterna att välja en hemvärnsövning på helgen i stället för att följa med fru/flickvän/sambo på den lokala stormarknaden.

Jag vill att det ska vara givande och kul på övningarna,annars kommer man ju inte?

En personligt mål har jag också,att kunna omgruppera hela vårt kompani till danmark för en gemensam övning i april.
Vårt arbetsnamn är nordic link.

Vi ville ha en tysk eller holländsk B-styrka men det var för mycket begärt.
Hittils har det gått bra alla tillstånd (nästan) är klara,
Ett av de största problemen är de som säger:
Ah,det går aldrig vägen!
Men de går ju alltid att kringå,hehe!

Ok,jag vet detta var en basker topic.  ;)
Unicorn
Eftersom vi börjar halka från ämnet (tack och lov;-)) kanske en egen topic vore att föredra. Vi slänger dock lite mer virke på brasan först...

Min egen högst subjektiva upplevelse är att det tycks finnas ett enormt engagemang bland landets HV-kompanier och plutoner. Förmågan att sätta egna mål och dessutom uppnå dessa verkar i och för sig variera från obefintlig till enorm - men energin och viljan att verkligen utveckla organisationen tycks överallt vara genomgående mycket stor bland HV:s medlemmar.

Dock verkar de många HV-enheter som lyckas i sina föresatser göra detta på eget initiativ - och snarare trots än tack vare stöd från centralorganisationen. Det tycks inte finnas några tydliga direktiv eller något tydligt stöd uppifrån - och någon önskan att uppmuntra och samordna HV till det slagkraftiga verktyg det skulle kunna vara tycks inte finnas.

HV tycks behandlas som en enorm fritidsgård för vuxna där målet för verksamheten är att det på papperet finns ett antal mannar med hypotetisk stridsförmåga. Ibland slänger man dock några brödsmulor i form av övertalig utrustning till massorna för att hålla dem någorlunda nöjda och få dem att förnya sina kontrakt.

Intresset från Högkvarteret att utnyttja den kompetens och det enorma engagemang som finns tycks skandalöst svalt. (Liknande polisens inkompetens när det gäller att använda den tragiskt outnyttjade resursen förordnade ordningsvakter).

Kanske är det dags att införa ett nytt, frivilligt territorialförsvar av brittisk modell. Jag tycker dock det är ett underbetyg om detta inte skulle kunna inrymmas i dagens HV-organisation.

Jag har åtskilliga bekanta som arbetat på mycket kvalificerade tjänster inom försvaret och polisen. De har slutat och har jobb i den privata sektorn. Viljan att hålla kontakten med sin tidigare kompetens är enorm, men den möjligheten är så gott som obefintlig idag.

Fördomar om HV eller ej - men det är svårt att motivera t ex en tidigare kompanichef Strv122, en Luftvärns- eller Amfibieplutonchef eller en gammal FJS-officer att delta i en organisation som upplevs ha diffusa mål, bristfällig utrustning och av marknadsföringen att döma tycks tillbringa merparten av sin tid att släcka bränder och leta bortsprungna kärringar i skogen. (Jag vet mycket väl att detta inte är sanningen - men det är upplevelsen av marknadsföringen).

Varför kastar försvaret bort den kompetens man lagt ned miljardbelopp på att uppnå? Varför tillåter man inte att den används och utvecklas - och därigenom lockar till sig ny kompetens?

HV skulle kunna vara den naturliga mötesplatsen för tung militär kompetens förfinad med civila metoder och erfarenheter. HV skulle kunna vara en inspirationskälla och ett föredöme för hela den övriga försvarsmakten (och för hela samhället)  i stället för att vara en frustrerad massa av hunsad och förtryckt kompetens.
Ing
Hejdå baskrarna.

Väldigt fint tal, det må jag säga. Varför inte ta och skicka in det här till någon ansvarig för verksamheten och se vad du får för svar? Seså, få lite ordning på grejjerna nu. Förändra! ;)
76-1022829186
Jag hjälper gladeligen till att komma ännu mera off-topic. Det multispektrala diskussionsfältet är här.

Jonte72 klagar på att materiel går till Baltikum. Det är ju en försvars- och utrikespolitisk genialitet att överföra våra överåriga och överflödiga brigaders utrustning till Baltstaterna. Sverige skaffar sig därigenom "buffertstater" i öst till skydd mot en eventuell rysk aggression. Om baltstaterna hade haft den utrustnings- och utbildningsnivå som är på uppbyggad nu redan på tidiga 90-talet hade nog aldrig stridsvagnarna rullat in österifrån.

Det finska försvaret har dessutom inte avrustat sedan Warsawapaktens fall utan har en konstant positiv kvalitetsförbättringskurva.

Nackdelen är förstås att våra folkvalda politiker känner sig alltför trygga och drar in än mer på vår minskade försvarsbudget.
Lt. payne
Ditt inlägg är lysande Unicorn!
du har fått det på pränt som många av oss vill få fram.
Bra jobbat!

Jobbet som RiksHvch blir snart ledigt,du har min röst! ;)
Fu Bodin
Ge HV PBV 401 och 501, de används ju ändå inte!
valiant
Det som stör mig  är att man inte förändrat det gamla Hv loggan utan fortfarande använder detta ur heraldisk synpunkt "missfoster"  Ett H i skölden är INTE tillåtet, och dessutom j....ligt fult. Som vanlig när Fm skall skapa ett nytt förbandstecken/märke , är man  noga med att få detta godkännt ur heraldisk synpunkt, så dock inte med HV tecken. Jag skrivit till Rikshvc om detta och bett att få namnet på ansvarig utredare. Återkommer.

O sancta simplicitas
(o heliga enfald)
75-1028908616
Jag pratade med några värnpliktiga på ING2  om baskrar och de sa att de kanske skulle få basker snart... Då alla i arméns förband ska tydligen få basker.  
Sen fick jag höra att baskern kostar 5kr och 90-kepan 69kr ...   ( !! )
The Swede
Det stämmer Kimster.
Samtliga arméförband ska få basker, däribland hemvärnet.

Som jag förstår det så ska de nya uniformsreglerna börja gälla från februari nästa år.

The Swede
49-1032639582
QUOTE (Kimster @ Sep. 28 2002,15:57)
Jag pratade med några värnpliktiga på ING2  om baskrar och de sa att de kanske skulle få basker snart... Då alla i arméns förband ska tydligen få basker.  

Om prisuppgifterna stämmer eller inte vet jag inte. Det jag däremot vet är att Armen gjorde en felbeställning av baskrar hösten 95. Baskrarna var avsedda för utlandsverksmanheten och beställdes i en GIGANTISK kvantitet(jag tror det blev fel med en nolla 200000 istället för 20000).

Försvaret förhandlade om avtalet och utlandsstyrkorna fick sina baskrar, dock så blev det ungefär som ett tillgodokvitto vilket gör att man i stort sett betalat för baskrarna och det tillägg (som de kanske 5 kronorna motsvarar) är för de olika färgerna som baskrarna skall ha.

Det här låter som en riktig skröna men det diskuterades under hösten 95 om att flera förband skulle tillföras samma baskrar som utlandsstyrkorna för att på så sätt bli av med det pinsamma överskottet. Jag satt med (som representant för de värnpliktiga) under ett av mötena på IB16 och jag lovar att det här med huvudbonader är något som engarerade brigadstab, reg chef, förbandschef, utb chef, ja i stort sett alla chefer. (Att höra utb c IB16 säga att hans soldater aldrig skulle bära samma färg på huvudbonaden som kråkskyttarna och malejerna i klockkasern illustrerar på ett intressantsätt samarbetsläget mellan LV6 och IB16 (Det fanns nog jättestora vinster i att samgruppera dem). Men det hör inte hit riktigt.
77-1028560589
QUOTE (Kimster @ Sep. 28 2002,15:57)

När jag senast såg en 90-kepa på regementsbutiken kostade den strax under 30:-, det verkar otroligt att de skulle sälja den under inköpspris.
Holmlund K4 97/98
Gammalt och långdraget ämne, men jag kunde dock inte låta bli.

En del personen är "rädda" för att basker skall bäras på ett ovärdigt sätt när den kommer att tilldelas H V. Utan att hänga ut någon men vad sägs om dett stuk?

Vet med 100% säkerhet att det även fins YOF som ser j*vligt skabbiga uti barreta.

75-1028908616
Oh det var det jävligaste jag sett  .. Vad ända in i dalen sysslar gubben med...   må han vara nån förbannad höjdare eller världsmästare i skytte eller vad fan som helst   men den där bilden är rena förolämpningen..  
som Livhusar skäms jag över sånt här.
..det borde vara olagligt att se ut så där!  :angry: angry.gif
Holmlund K4 97/98
Ser NU att det var någon anna som upptäck denna stierna.

http://bluenine.tv:8080/ikonboa....1;t=699
Adam Wilhelm
Återigen så ser vi att kvaliten på jägarförbanden kan växla:

-Käcka reservofficerare under utbildning, Sveriges grädda, som ska leda landets ungdom i händelse av krig.
Huka er ner i skyttegravarna när svensken skjuter skarpt.
(med journalfilmsröst från 40-talet)

biggrin.gif
Doyle
Bara för att han har ett härke-stuk på bilden behöver det juh inte betyda att han går omkring så jämnt.

Eftersom han är på skjutbanan å måste ha hörselkåpor på vid skjutning, så kan det nog vara svårt att bära basker+hörselkåpor samt upprätthålla ett korrekt stuk.

Han borde ju ha bytt till fältmössa, men kanske helt enkelt är för stolt över sin basker för att ta av den.
ARN
Om man har en "normal" stukad basker kommer man inte se ut som en smurf när man sätter på kåpor, och inte annars heller för den delen
66-1030108682
Varför inte en brun skjorta istället?
Vi tillhör ju för bövelen NS!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.