QUOTE (Unicorn @ Dec. 03 2002,16:19)
QUOTE (Särimner @ Nov. 30 2002,11:14)
"Intresset i Hemvärnet att debattera framtida mål, uppgifter, utbildning, kompetens, gruppdynamik och ledarskap tycks mig oroväckande lojt.
Den offentliga debatten tycks dock alltid nå stormstyrka när det gäller mössor, hjälmtyper, kläder, stridsvästar, "ak4 eller ak5" och annat.
Kläder och vapentyp är enligt mitt personliga tycke av akademiskt intresse nu när såväl Mauser som vadmal har försvunnit."
Vilken uppgift och vilka mål har Ni i Hemvärnet förresten? Ni måste väl ha andra mål än att bära upp en mössa på snyggaste sätt?
Kan bara tala för mitt kompani i frågan förstås men under de kommande tre åren har vi följande strävansmål utan någon inbördes rangordning när det gäller övningsverksamheten.
- Öva och förbättra hundverksamheten
- Förbättra sambandsverksamheten och skapa förtrogenhet för samtliga avseende sambandsrutiner och sambandsdisciplin
- Utöka samarbete med räddningstjänst
- Minimera antalet "nollor"
- Fortsatt hantering av inom kompaniet förekommande eldhandvapen.
Utöver detta kommer vi att försöka förbättra terrängen runt objekten samt pröva på uthållighet på gruppnivå ("fria kriget") under enveckas övningar. Å så förstås X antal timmar på skjutvallen.
"
Jag riktigt hör Gert Fylkings bevingade ord fylla tomrummet i mitt huvud: "Äntligen!!!"
Er verksamhet verkar genomtänkt, och väcker intresse för åtminstone tiotalet individuella trådar för utbyte av tips, synpunkter och erfarenheter. Var och en av dessa trådar tillför både HV- och annan verksamhet betydligt mer än en oändlig diskussion om vilken hattkollektion som passar bäst till camouflagemönstret.
Hur har ni t ex kommit fram till era mål? Har de framkommit genom en genomtänkt och tydlig målsättning från högre ort, eller har ni satt dem efter eget omdöme?
Hur fungerar samverkan med andra HV-områden? Delar de era mål, eller strävar de åt andra håll?
Hur bedömer ni att ni lyckas med er måluppfyllnad? Känner alla till målen? Problem? Lösningar? Tips?
Jag vill gärna ta del av era erfarenheter. Vad någon tycker om en brun mössa är jag mindre intresserad av.
Naturligtvis måste man även få tycka och tänka om kläder och utrustning. Vad jag är lite oroad över är fördelningen av energi mellan att diskutera mössor och bössor kontra att diskutera verksamhet.

Jag gick med i mitt gamla kompani igen efter tre års frånvaro med hänvisning till familjebildning och liknande, så strävansmålen och måldokumentet hade upprättats under min frånvaro. Jag har bara löst hört hur det kom till. Vad man helt enkelt gjorde var att titta på förbandets huvudsakliga uppgift, se vilka resurser och vilken kompetens som fanns inom förbandet och slutligen se till att söka vägar för att göra dessa faktorer kompatibla med varandra.
Som jag skrev så är strävansmålen utan någon inbördes ordning. Och personligen, och jag vill återigen påpeka att det är min personliga åsikt, så anser jag att det tyvärr är en papperstigern. Sedan jag skrev inlägget har jag varit på ett möte där jag väckte just frågan om hur detta skulle kunna genomföras och så vidare.
Efter en hel del undanflykter så visade det sig att målen i princip bara finns på papperet, men att man uinder hösten har påbörjat arbetet med att just börja sträva mot målen. Nu finns det någon slags prioritering vad jag kan förstå.
1. Utveckla hundverksamheten och öva hundekipage dels separat och dels tillsammans med övrig trupp. Snäppa upp hundpatrulleringen och få samkörda hundpatruller. (Ett outtalat mål är att få hela förbandet att inse vilken enorm tillgång bevakningshundarna är för vår uppgift)
2. Minimera antalet "nollor". På något sätt symptomatiskt för hela FM just nu - minska i antal men öka effektiviteten/slagkraften. De som under upprepade år inte fullgjort sina timmar kallas till individuella samtal med PC/KC där man undersöker och diskuterar kring orsakerna till de uteblivna tjänstgöringstimmarna. Vi har fått åtta uppsägningar efter dessa samtal och ett tio-tal återstår.
3. Skapa ökad förtrogenhet med inom kompaniet förekommande vapen. Här ingår allt från att ladda/patron ur på AK, k-pist och ksp, skjutning enligt PEK, skyddsvaktsutbildning och så vidare. När kompaniet får sitt psg någon gång i framtiden kommer vi att satsa på utbildning av prickskytteparet i huvudsak, men även här vill KC att alla ska kunna åtminstone avfyra vapnet i rätt riktning. Inom kompaniet har på privat initiativ en pistolskytteklubb startats så vi försöker nu få fler medlemmar att prova på även denna ädla konstart.
4. Ökat samarbete med räddningstjänst. Hmm... vi har vist släckt en docka och tre personer på kompaniet ska gå en kurs i "att gå skallgång" arrangerat av räddningsverket. Detta är något som man måste lägga lite mer krut på kanske...
5.Sambandstjänsten.... Ja jisses vilken lekstuga. I dagsläget har vi uppenbarligen endast gamla kabeltelefoner och privata jaktradioapparater att tillgå. Fick inget klart svar på hur det skulle gå till för att öka kompetensen här.
Vad som däremot övas vid varje fältövning är att använda sig av korrekt militär terminologi avseende t.ex. bokstavering, "de 7 S:en" och så vidare.
Vi har samarbetat med andra HV-områden sedan länge och det har blivit ännu tydligare under senare år då beredskapsplutonen är uppbyggd av soldater från samtliga kompanier i området.
Samarbetet sker till exempel genom gemensamma inköp av "privat militärt material" för att förbättra kapaciteten (senast gick tre kompanier samman och köpte in neoprenhandskar till de som var intresserade), vi hjälper varandra med attvara figuranter på kompaniernas hundövningar, vi är alltid b-styrka när det behövs och så vidare. Personligen anser jag väl att samarbetet skulle kunna utvecklas mer, men vi får ta en sak i taget.
Utvärderingsformerna har diskuterats. Varje övning utvärderas på plats om det är en mindre posttjänstövning eller liknande. Fältövingar som innehåller många intryck och synpunkter brukar vi försöka utvärdera skriftligt på förtryckta formulär. Vi brukar säga att det är viktigt med reflektion och eftertanke så deadline för den enkäten brukar vi sätta till en månad efter övningsdatumet.
Varje övningsår avslutas med en stor enkät som KC tagit fram tillsammans med sin stf och två PC. Här utvärderas året som helhet, enskilda övningar, mål får framtiden och liknande.
I vår ska vi omsätta hundpatrulleringen till rejäl praktik under en helgövning fredag-söndag med patrullslingor, eftersök och liknande. Beredskapsplutonen ska vara b-styrka så det lär bli en övning som man bara vill missa på grund av egen begravning...
Baskerfrågan har jag inte tid, ork eller lust att bekymra mig över, jag har fullt upp med av vara hemvärnssoldat och inte modereporter.
Hoppas jag har besvarat några av dina frågor!