Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsbaskern
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4
flygbasjägarn
Angående bilden ovan:

Säger bara en sak-  HAAAAAAHAAAHHAAHHHAHAAAA !!!!! Det var tamejf*n det roligaste jag sett på länge !!
Tack för den, den värmer ännu. Mås...te... slu....t.a.. skra..tt..aaa..... AAAAAARGHHH !!!! biggrin.gif
snake
Tycker ju rent personligen att det verkar lite konstigt med basker till HV-Förbanden, (som jag förövrigt själv tillhör).

Vad jag minns så bär man man fältmössa alt hjälm i fält, så när ska vi bära baskern?
76-1022829186
Men hur svårt kan det vara att förstå?

När Armén tillförs basker gäller det samtliga förband. Hemvärnet tillhör Armén därmed utrustas Hemvärnet med basker.

Det är ju bara en mössa så varför denna uppståndelse? Det är ju inte direkt en avgörande ekonomisk fråga.
Lord Good
http://www.beredskapstid.org/bilder/uniform/Uniformer.jpg
Här är ett förslag på uniform för HV. Kanske vi kan ha den trekantiga hatten min farfar hade när han var med i landsstormen? HV är ett andra klassens förband och om HV får basker kanske någon tror att det är fråga om riktiga soldater. Så kan vi ju inte ha det, eller hur?
83-1033395680
.......................................... :-\
snake
QUOTE (Lord Good @ Nov. 06 2002,11:32)
http://www.beredskapstid.org/bilder/uniform/Uniformer.jpg
Här är ett förslag på uniform för HV. Kanske vi kan ha den trekantiga hatten min farfar hade när han var med i landsstormen? HV är ett andra klassens förband och om HV får basker kanske någon tror att det är fråga om riktiga soldater. Så kan vi ju inte ha det, eller hur?

Hmmm...ett andra klassens förband.....skulle nog vilja påstå att i vissa delar av sverige är HV, det enda "försvar" som finns.
Sedan att det skulle böhvas fler utbildnings timmar per soldat/år det är ju en helt annan fråga.
Radagast
Det där stuket kan ju diskuteras (gubben på bilden). Men om jag inte minns fel så såg ja en bild i uniformsreglementet där baskern var likadant stukad. Nu är det ju så att vi tycker generellt och undermedvetet att det franska "stuket" med kattslick är det rätta.

Som så många ggr förut vill jag bara påminna att förutom absintstinna konstnärer var det Pansar som bar basker först i hela djävla världshistorien. Det var knappast Pansars förtjänst att tygbiten fick sådan upphaussad status. Personligen skiter jag i om alla får den. Vad jag mår illa på är (med all respekt trots detta) Jägare som börjar gnälla om inflation osv.
Men ta det lugnt. Alla vet att Jägare är eliten, jag vet att jag inte är det. Så är det med det.
Fredriksson
Det roligaste med bilden är att det är stabschefen för MDN, Överste av 1:a graden (och tillika god vän) som står längst till höger.... wink.gif
*Nån som har scanner?*
HvPrsk
Har bara en sak att säga angående baskern:
Ta hit den så ska jag bli den förste dåren här på forumet som lägger ut en bild med den på skallen, mer än lovligt tokstukad, kamouflagefärg så det räcker å blir över å AK i hand… ;)
75-1028908616
..topp    its a deal then   smile.gif
Vapenfett 101
Jag stör mig på att HV utrustas med ett "kaserngårdsplagg", när vi mest håller till ute i terrängen. Ge oss Stridsväst 2000 samt Ak5 istället!
75-1028908616
mm ge oss CV90 och Bandhaubits oxå !     doh!!

...en sak i taket    :)
70-1020763829
Vad det handlar om angående HV-baskern är att nu skall ALLA förband ha basker... Då skall givetvis också HV ha basker eftersom dom är en del av armén...
76-1022829186
Precis samma stormar har ju blåst i USA när de nyligen införde sin svarta armébasker.

Den här powerpoint-instruktionen om hur man korrekt skall bära sin nya basker är ju bara för fånig. Dessutom är ju den amerikanska baskern alldeles otroligt ful.

.ppt]http://www.floridaguard.net/BeretInfo/BeretBrief[1].ppt

(tar lite tid att ladda för er med seg uppkoppling)
Rambo
Ungefär år 2005 masar man sig till förådet för att få sin basker, sedan stoppar man den i ben fickan och sätter på sig en användbar och praktisk huvudbonad som ger skydd mot väder, sol och vind  - t.ex. en grön bomulls keps m/59
2Sharp
QUOTE (Rambo @ Nov. 21 2002,23:47)
Ungefär år 2005 masar man sig till förådet för att få sin basker, sedan stoppar man den i ben fickan och sätter på sig en användbar och praktisk huvudbonad som ger skydd mot väder, sol och vind  - t.ex. en grön bomulls keps m/59

Men hallå? har du skrotat pannbandet? smile.gif
Skånsk_makaron
Usche den bajsbrune filthjälmen. Den ska jag gömma längst in i garderoben och inte veta var den är...

rolleyes.gif
Särimner
QUOTE (Unicorn @ Sep. 21 2002,12:44)
Intresset i Hemvärnet att debattera framtida mål, uppgifter, utbildning, kompetens, gruppdynamik och ledarskap tycks mig oroväckande lojt.

Den offentliga debatten tycks dock alltid nå stormstyrka när det gäller mössor, hjälmtyper, kläder, stridsvästar, "ak4 eller ak5" och annat.

Kläder och vapentyp är enligt mitt personliga tycke av akademiskt intresse nu när såväl Mauser som vadmal har försvunnit.

Vilken uppgift och vilka mål har Ni i Hemvärnet förresten? Ni måste väl ha andra mål än att bära upp en mössa på snyggaste sätt?

Kan bara tala för mitt kompani i frågan förstås men under de kommande tre åren har vi följande strävansmål utan någon inbördes rangordning när det gäller övningsverksamheten.

- Öva och förbättra hundverksamheten
- Förbättra sambandsverksamheten och skapa förtrogenhet för samtliga avseende sambandsrutiner och sambandsdisciplin
- Utöka samarbete med räddningstjänst
- Minimera antalet "nollor"
- Fortsatt hantering av inom kompaniet förekommande eldhandvapen.

Utöver detta kommer vi att försöka förbättra terrängen runt objekten samt pröva på uthållighet på gruppnivå ("fria kriget") under enveckas övningar. Å så förstås X antal timmar på skjutvallen.
Grunt
Trodde alla viste att den basker som ger mest respekt är lottornas lila smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Vlad
QUOTE (flygbasjägarn @ Nov. 05 2002,19:52)
Angående bilden ovan:

Säger bara en sak-  HAAAAAAHAAAHHAAHHHAHAAAA !!!!! Det var tamejf*n det roligaste jag sett på länge !!
Tack för den, den värmer ännu. Mås...te... slu....t.a.. skra..tt..aaa..... AAAAAARGHHH !!!! biggrin.gif

Hahahaha vi kanske ska visa bilden för stf plut chefen.

Ge bilden i jul klapp
Unicorn
QUOTE (Särimner @ Nov. 30 2002,11:14)
"Intresset i Hemvärnet att debattera framtida mål, uppgifter, utbildning, kompetens, gruppdynamik och ledarskap tycks mig oroväckande lojt.

Den offentliga debatten tycks dock alltid nå stormstyrka när det gäller mössor, hjälmtyper, kläder, stridsvästar, "ak4 eller ak5" och annat.

Kläder och vapentyp är enligt mitt personliga tycke av akademiskt intresse nu när såväl Mauser som vadmal har försvunnit."

Vilken uppgift och vilka mål har Ni i Hemvärnet förresten? Ni måste väl ha andra mål än att bära upp en mössa på snyggaste sätt?
Kan bara tala för mitt kompani i frågan förstås men under de kommande tre åren har vi följande strävansmål utan någon inbördes rangordning när det gäller övningsverksamheten.

- Förbättra sambandsverksamheten och skapa förtrogenhet för samtliga avseende sambandsrutiner och sambandsdisciplin

Utöver detta kommer vi att försöka förbättra terrängen runt objekten samt pröva på uthållighet på gruppnivå ("fria kriget") under enveckas övningar. Å så förstås X antal timmar på skjutvallen.
"

Jag riktigt hör Gert Fylkings bevingade ord fylla tomrummet i mitt huvud: "Äntligen!!!"

Er verksamhet verkar genomtänkt, och väcker intresse för åtminstone tiotalet individuella trådar för utbyte av tips, synpunkter och erfarenheter. Var och en av dessa trådar tillför både HV- och annan verksamhet betydligt mer än en oändlig diskussion om vilken hattkollektion som passar bäst till camouflagemönstret.

Hur har ni t ex kommit fram till era mål? Har de framkommit genom en genomtänkt och tydlig målsättning från högre ort, eller har ni satt dem efter eget omdöme?

Hur fungerar samverkan med andra HV-områden? Delar de era mål, eller strävar de åt andra håll?

Hur bedömer ni att ni lyckas med er måluppfyllnad? Känner alla till målen? Problem? Lösningar? Tips?

Jag vill gärna ta del av era erfarenheter. Vad någon tycker om en brun mössa är jag mindre intresserad av.

Naturligtvis måste man även få tycka och tänka om kläder och utrustning. Vad jag är lite oroad över är fördelningen av energi mellan att diskutera mössor och bössor kontra att diskutera verksamhet.wink.gif
70-1020763829
Folk klagar på att Hv ses som Vadmal och mauser, Nu får dom ny Uniformsutrustning, men då klagar dom också..
75-1028908616
Jo men så kommer det nog alltid att vara.  
Det är  inte utrustningen det är fel på,  utan attityden.
HvPrsk
QUOTE (Kimster @ Dec. 03 2002,18:08)
Jo men så kommer det nog alltid att vara.  
Det är  inte utrustningen det är fel på,  utan attityden.

Precis...är faktiskt förvånad över att det är så pass mycket "gnälla-för-sakens-skull" attityd kvar inom Hv.
Dedicated
Tjoho, nu är det BAKÅT på baskern! Eller ja, i vart fall på färgen......allt enligt våran kvartersmästare. Vi Hv-gnällare har med detta inte färgen att gnälla över längre, inte den bruna i vart fall.........
Greven
Unicorn >>> Ditt inlägg från 22 sept är fan bland det bästa jag läst på länge!

Själv är jag alltid i fält när jag övar/utbildar med hemvärnet. Sålunda är det och kommer fortsättningsvis att vara fältmössa eller hjälm som gäller.
Doyle
QUOTE (Lt P @ Nov. 20 2002,15:05)
Precis samma stormar har ju blåst i USA när de nyligen införde sin svarta armébasker.

Den här powerpoint-instruktionen om hur man korrekt skall bära sin nya basker är ju bara för fånig. Dessutom är ju den amerikanska baskern alldeles otroligt ful.

.ppt]http://www.floridaguard.net/BeretInfo/BeretBrief[1].ppt

(tar lite tid att ladda för er med seg uppkoppling)

Haha! Det är fan inte stor skillnad på "Proper" & "Improper Wear"

Nedrans Yankees ;)
Särimner
QUOTE (Unicorn @ Dec. 03 2002,16:19)
QUOTE (Särimner @ Nov. 30 2002,11:14)
"Intresset i Hemvärnet att debattera framtida mål, uppgifter, utbildning, kompetens, gruppdynamik och ledarskap tycks mig oroväckande lojt.

Kläder och vapentyp är enligt mitt personliga tycke av akademiskt intresse nu när såväl Mauser som vadmal har försvunnit."

"

Jag riktigt hör Gert Fylkings bevingade ord fylla tomrummet i mitt huvud: "Äntligen!!!"

Er verksamhet verkar genomtänkt, och väcker intresse för åtminstone tiotalet individuella trådar för utbyte av tips, synpunkter och erfarenheter. Var och en av dessa trådar tillför både HV- och annan verksamhet betydligt mer än en oändlig diskussion om vilken hattkollektion som passar bäst till camouflagemönstret.

Hur har ni t ex kommit fram till era mål? Har de framkommit genom en genomtänkt och tydlig målsättning från högre ort, eller har ni satt dem efter eget omdöme?

Hur fungerar samverkan med andra HV-områden? Delar de era mål, eller strävar de åt andra håll?

Hur bedömer ni att ni lyckas med er måluppfyllnad? Känner alla till målen? Problem? Lösningar? Tips?

Jag vill gärna ta del av era erfarenheter. Vad någon tycker om en brun mössa är jag mindre intresserad av.

Naturligtvis måste man även få tycka och tänka om kläder och utrustning. Vad jag är lite oroad över är fördelningen av energi mellan att diskutera mössor och bössor kontra att diskutera verksamhet.wink.gif

Jag gick med i mitt gamla kompani igen efter tre års frånvaro med hänvisning till familjebildning och liknande, så strävansmålen och måldokumentet hade upprättats under min frånvaro. Jag har bara löst hört hur det kom till. Vad man helt enkelt gjorde var att titta på förbandets huvudsakliga uppgift, se vilka resurser och vilken kompetens som fanns inom förbandet och slutligen se till att söka vägar för att göra dessa faktorer kompatibla med varandra.

Som jag skrev så är strävansmålen utan någon inbördes ordning. Och personligen, och jag vill återigen påpeka att det är min personliga åsikt, så anser jag att det tyvärr är en papperstigern. Sedan jag skrev inlägget har jag varit på ett möte där jag väckte just frågan om hur detta skulle kunna genomföras och så vidare.

Efter en hel del undanflykter så visade det sig att målen i princip bara finns på papperet, men att man uinder hösten har påbörjat arbetet med att just börja sträva mot målen. Nu finns det någon slags prioritering vad jag kan förstå.

1. Utveckla hundverksamheten och öva hundekipage dels separat och dels tillsammans med övrig trupp. Snäppa upp hundpatrulleringen och få samkörda hundpatruller. (Ett outtalat mål är att få hela förbandet att inse vilken enorm tillgång bevakningshundarna är för vår uppgift)

2. Minimera antalet "nollor". På något sätt symptomatiskt för hela FM just nu - minska i antal men öka effektiviteten/slagkraften. De som under upprepade år inte fullgjort sina timmar kallas till individuella samtal med PC/KC där man undersöker och diskuterar kring orsakerna till de uteblivna tjänstgöringstimmarna. Vi har fått åtta uppsägningar efter dessa samtal och ett tio-tal återstår.

3. Skapa ökad förtrogenhet med inom kompaniet förekommande vapen. Här ingår allt från att ladda/patron ur på AK, k-pist och ksp, skjutning enligt PEK, skyddsvaktsutbildning och så vidare. När kompaniet får sitt psg någon gång i framtiden kommer vi att satsa på utbildning av prickskytteparet i huvudsak, men även här vill KC att alla ska kunna åtminstone avfyra vapnet i rätt riktning. Inom kompaniet har på privat initiativ en pistolskytteklubb startats så vi försöker nu få fler medlemmar att prova på även denna ädla konstart.

4. Ökat samarbete med räddningstjänst. Hmm... vi har vist släckt en docka och tre personer på kompaniet ska gå en kurs i "att gå skallgång" arrangerat av räddningsverket. Detta är något som man måste lägga lite mer krut på kanske...

5.Sambandstjänsten.... Ja jisses vilken lekstuga. I dagsläget har vi uppenbarligen endast gamla kabeltelefoner och privata jaktradioapparater att tillgå. Fick inget klart svar på hur det skulle gå till för att öka kompetensen här.

Vad som däremot övas vid varje fältövning är att använda sig av korrekt militär terminologi avseende t.ex. bokstavering, "de 7 S:en" och så vidare.

Vi har samarbetat med andra HV-områden sedan länge och det har blivit ännu tydligare under senare år då beredskapsplutonen är uppbyggd av soldater från samtliga kompanier i området.

Samarbetet sker till exempel genom gemensamma inköp av "privat militärt material" för att förbättra kapaciteten (senast gick tre kompanier samman och köpte in neoprenhandskar till de som var intresserade), vi hjälper varandra med attvara figuranter på kompaniernas hundövningar, vi är alltid b-styrka när det behövs och så vidare. Personligen anser jag väl att samarbetet skulle kunna utvecklas mer, men vi får ta en sak i taget.

Utvärderingsformerna har diskuterats. Varje övning utvärderas på plats om det är en mindre posttjänstövning eller liknande. Fältövingar som innehåller många intryck och synpunkter brukar vi försöka utvärdera skriftligt på förtryckta formulär. Vi brukar säga att det är viktigt med reflektion och eftertanke så deadline för den enkäten brukar vi sätta till en månad efter övningsdatumet.

Varje övningsår avslutas med en stor enkät som KC tagit fram tillsammans med sin stf och två PC. Här utvärderas året som helhet, enskilda övningar, mål får framtiden och liknande.

I vår ska vi omsätta hundpatrulleringen till rejäl praktik under en helgövning fredag-söndag med patrullslingor, eftersök och liknande. Beredskapsplutonen ska vara b-styrka så det lär bli en övning som man bara vill missa på grund av egen begravning...

Baskerfrågan har jag inte tid, ork eller lust att bekymra mig över, jag har fullt upp med av vara hemvärnssoldat och inte modereporter.

Hoppas jag har besvarat några av dina frågor!
Särimner
Jag har en i mångas ögon förmodligen dum fråga:

Ska denna tingest delas ut till ALL personal i organisationen UTAN någon form av prov? Inte ens ett soldatprov? Inte ens ett test på så grundläggande saker som första förband, sambandsdisciplin, vapenhantering, karta/kompass eller patrullering eller att man överhuvudtaget gör sina 20 timmar per år?

Det borde ju vara något slags prestige i att få en sådan. Jag kommer att skämmas om jag får den utan att ens ha svettats en droppe. Skulle ju till exempel ha svårt att se kamrater som fått denna symbol genom sina respektive GU. /:)
ARN
Baskern är inget utbildningstecken, utan ett uniformsplagg. Därför skall all tjänstgörande personal tilldelas baskern utan något krav på prov/kunskap. Det skall igentligen fungera likadant på alla gu förband, men det är väll endast på FJS det är ungefär så, samt kanske någon pansarenhet.

/:)
MP Loke
På K1 och K3 fick/får man allt slita ganska duktigt under några dar för att få den gröna baskern. /:)
ARN
QUOTE (MP Loke @ Mar 8 2003, 09:45 )
På K1 och K3 fick/får man allt slita ganska duktigt under några dar för att få den gröna baskern. /<!--emo&:)--><!--endemo-->

Jag vet att man sliter för filthatten på många förband, det jag menar är att enligt reglementet är det "fel" med baskerprov etc, men enligt praxis kopplas baskern till en prestation. FJS och vissa pansarenhetet "delar" dock ut baskern och gör således "rätt".

Jag vill inte att detta skall urarta i någon pajkastning eller kukmätning om basker och hårdhet.
Malaj
Det har varit en (bitvis) kul diskussion detta med Hv-baskern. Men varför fortsätter diskussionen? UNIR FM gick i kraft 2003-03-01. Klart! Verkställ!,O

En sak bekymrar mig en hel del. Ingen har tänkt på att det finns Hv-soldater som cyklar till övningar (motsv). Baskern e' ett utmärkt sadelskydd. biggrin.gif

Jag hoppas någon av kamraterna orkar ta upp en tråd om vilket innehåll som önskas inuti baskern. unsure.gif

/:)
Särimner
QUOTE (Malaj @ Mar 8 2003, 10:18 )
Det har varit en (bitvis) kul diskussion detta med Hv-baskern. Men varför fortsätter diskussionen? UNIR FM gick i kraft 2003-03-01. Klart! Verkställ!,O

Ber om ursäkt om min fundering inte "passar sig"... Ville bara kolla om jag hade förstått det hela rätt utan att på något sätt orsaka gäspningar och/eller suckar hos er andra. Lusläser definitivt inte alla reglementen och vet därför inte vad som gäller. Trodde detta var ett diskussionsforum där man kunde just diskutera. Klart slut.
Fu Dahlberg
Suck mad.gif Jag är så fruktansvärt trött på Baskerprov-disskusionen... Jag kan förstå baskerprovet när bara jägare pch sådant hadde basker, och KJ hadde gaffeln i baskern, men i dagens läge, med reglementert huvudplagg...
basker<=> fältmössa, same shit diffrent name...

Förutom att fältmössan är mycket mer funkis ;)

=> camo.gif
Kimster
Japp, Så därför kommer jag eller någon annan blågul att radera alla tillkommande inlägg som INTE handlar om HEMVÄRNS-baskern.

/ Kimster Blågul
mace
Brun basker.
Varför inte? Det är ju trots allt en bara en mössa, ganska ful och väldigt opraktisk men trots allt bara en mössa. Skulle hellre ha tagit en boonie-hat i M90 men nu finns ju inte det i FM. Finns trots allt att köpa civilt och HV är fullt av förstående Kompanichef. Samma sak med den nya Stridsvästen och allt annat nytt som är fan så mycket bättre än det vi får tilldelat.
Skulle hellre ha tagit en t. ex. riktig kompass istället för att behöva köpa en egen för 4-500 kronor.
Men som sagt det nya Uniforms Reglementet är här för att stanna.
wolfie666
QUOTE (Fyhr @ Sep 20 2002, 07:56 )
För det första kan vi prata om baskerns vara eller inte vara till död-dagar. Mina synpunkter är som följer:

1/ Man kunde lagt pengarna på annan, bättre utrustning.
2/ Ska vi nu tvunget ha lov att bära basker så ska det fan i mej krävas nån form av prov för att få den, det är annars ett hån mot alla andra som offrat blod, svett och tårar för att få sina!

Så det så.

Instämmer iför ett grymnt baskerprov och en kurs i stukning så köper jag baskerkonseptet direkt. camo.gif /:)
panzerkampfwagen
Spelar väl egentligen ingen roll huruvida vi får basker eller inte.

Gjorde lumpen på pansar, slet röven av mig för att få den svarta baskern.

Att jag sedan tilldelas en brun basker för att jag är HV-man spelar faktiskt ingen större roll då jag ändå förtjänat min svarta pansarbasker. Dess värde minskar inte av att en ny basker reglementeras.

Däremot anser jag det viktigt att när baskern delas ut hålls det genomgångar i hur man stukar baskern. Baskern är ett plagg som ser bra ut om den bärs på rätt sätt, den ser också fullkomligt idiotisk ut om den bärs på fel sätt...

Basker eller ej spelar ingen roll, men eventuella kantareller plockas omedelbums.
wolfie666
QUOTE (panzerkampfwagen @ Mar 9 2003, 20:02 )
Spelar väl egentligen ingen roll huruvida vi får basker eller inte.

Gjorde lumpen på pansar, slet röven av mig för att få den svarta baskern.

Att jag sedan tilldelas en brun basker för att jag är HV-man spelar faktiskt ingen större roll då jag ändå förtjänat min svarta pansarbasker. Dess värde minskar inte av att en ny basker reglementeras.

Däremot anser jag det viktigt att när baskern delas ut hålls det genomgångar i hur man stukar baskern. Baskern är ett plagg som ser bra ut om den bärs på rätt sätt, den ser också fullkomligt idiotisk ut om den bärs på fel sätt...

Basker eller ej spelar ingen roll, men eventuella kantareller plockas omedelbums.

Jag gjorde oxå lumpen på pansar och slet röven av mig för att få baskern. Nedvärderar inte alls den svarta pansarbaskern. Men man ska förtjäna att bära en basker annars är det ju bara en annan mössa helt enkelt
SFC
QUOTE (wolfie666 @ Mar 9 2003, 22:01 )
Men man ska förtjäna att bära en basker annars är det ju bara en annan mössa helt enkelt

Så är det, beslutat och fastställt. Precis som det har nämnts X antal ggr nu så är det ett uniformsplagg precis som fältskjorta 90 eller stålgrå strumpa. B)

Huruvida detta är rätt eller fel tror jag vi kan älta till döddagar här på forumet, men vad som nu gäller kan ingen missförstå.
Fu Dahlberg
QUOTE (wolfie666 @ Mar 9 2003, 22:01 )
Men man ska förtjäna att bära en basker annars är det ju bara en annan mössa helt enkelt

Basker ÄR som vilken annan mössa som helst....
En riktig soldat bär Hjälm!!!
panzerkampfwagen
Hjälm? Har ni fått ut såna? Vi har kastruller istället...

Baskern är som SFC sade numera ett uniformsplagg och inte ett utbildningstecken.

Men jag VET att min svarta pansarbasker har förtjänats genom blod, svett och umbäranden (pansarsoldater gråter inte tårar, vi gråter bensin)

Den är alltså "värd" mer än de baskrar som delas ut nu.
106
QUOTE (mace @ Mar 9 2003, 16:58 )
Skulle hellre ha tagit en boonie-hat i M90 men nu finns ju inte det i FM. Finns trots allt att köpa civilt och HV är fullt av förstående Kompanichef.

Den finns i FM. Bild finns i nya UniR FM, vet dock inte om alla får använda den, tror nämligen att det stod utlandsstyrkan och bassäk.

Är Hv-baskern av samma trattkantarellvariant (Wigéns) som övriga tilldelade baskrar?

Kommer Military Shop få in franska baskrar i rätt färg?
Axial
Någon skrev att basker numera är en hatt och inget utbildningtecken. Jag håller med och tycker därmed inte att man kan/ska värdera olika baskrars värde mot varandra. Självhävdelse må alltså sökas i form av märken.
(Inom parentes skulle jag vilja se ett system där förbandet, inte individen, tilldelas märke av typ "jägare" (motsvarande) efter det att förbandet klarat en viss uppgift. Det är förbandet som är det viktiga)

106 efterlyste basker i reglementerad färg men med "fransk" utformning och då vill jag säga följande:

Du skriver om 1) trattkantarellstuk på tilldelad basker och 2) "fransk" basker och jag drar då slutsatsen att du menar att tilldelad baskermodell är "ful" eller åtminstonde har för mycket tyg samt att denna modell försvårar ett bärande som i dina ögon är estetiskt tilltalade. Därför vill du skaffa en annan baskermodell som bättre motsvarar ditt estetiska sinne. Men har du tänkt på följande ?:
1. Om hemvärnsmän skaffar egen basker kommer inte högsta ledningen att se hur dålig passform tilldelad basker har och då kommer aldrig en ändring till stånd, eller åtminstonde kommer ändringen att försvåras/fördröjas och vi har då gjort eldöverfall på oss själva.
2. Antag: en hemvärnspluton har uppställning på kaserngården. 34 man bär tilldelad basker med "för mycket" tyg och två man bär basker av fransk modell med "för lite" tyg. Dessa två män kommer att avvika från mönstret och detta kommer att uppmärksammas av utomstående. Vilka signaler tror du att detta kommer att sända till utomstående vad avser följsamhet gentemot reglementet ?? Jag tycker inte att man kan dra jämförelse med frågan om att skaffa egen stridsväst eftersom det i den frågan handlar om att förbättra ett tveksamt system medan det inte spelar någon praktisk roll vilken baskermodell som används så länge man bibehåller uniformitet vid högvakter, fanvakter motsvarande.

Mycket och tung text men jag hoppas jag lyckats redogöra för vad jag tycker om basker i hemvärnet.
Bellum
Faktum är att det inte är något som helst fel på de baskrar man tilldelas utom möjligen tre småfel:

1: Man får en begagnad. Obra, byt ut. Det problemet kommer nor inte dyka upp nu när alla (i armen) ska få.

2: Baskern är för stor. Ett vanligt problem: Prova en storlek mindre och se om det känns bra. Tänk på att det inte är en toppluva.

3: Skit bakom spakarna. Nä, skämt åsido: Att stuka en basker är en konstart, och det är ingenting att skämmas för om man inte kan. Att fråga någon om råd är aldrig fel, men det bästa är att titta på när någon gör det och sedan härma.
Lt. payne
Axial och Bellum,ni är en prydnad och goda förebilder!
All heder åt er! biggrin.gif
106
Till att börja med är jag inte en förespråkare för basker till hemvärnet, tvärtom.
Men har du tänkt på följande ?:
1. Om hemvärnsmän skaffar egen basker kommer inte högsta ledningen att se hur dålig passform tilldelad basker har och då kommer aldrig en ändring till stånd, eller åtminstonde kommer ändringen att försvåras/fördröjas och vi har då gjort eldöverfall på oss själva.
2. Antag: en hemvärnspluton har uppställning på kaserngården. 34 man bär tilldelad basker med "för mycket" tyg och två man bär basker av fransk modell med "för lite" tyg. Dessa två män kommer att avvika från mönstret och detta kommer att uppmärksammas av utomstående. Vilka signaler tror du att detta kommer att sända till utomstående vad avser följsamhet gentemot reglementet ?? Jag tycker inte att man kan dra jämförelse med frågan om att skaffa egen stridsväst eftersom det i den frågan handlar om att förbättra ett tveksamt system medan det inte spelar någon praktisk roll vilken baskermodell som används så länge man bibehåller uniformitet vid högvakter, fanvakter motsvarande.

Jag hade tänkt på båda
1. Efter jag vet inte hur många år har inte högkvarteret insett det med baskrar till övriga förband så varför skulle de göra det nu?
Dessutom har vissa förband om inte redan genomfört det så iaf diskuterat inköp av fransk basker till alla.
2. Samma problem finns på GU-förband. Vissa bär ju fortfarande blå pansarbasker, de missfärgas med tiden, slits och går sönder, krymper med tiden, olika baskerstuk mm
Detta gäller ju både tilldelad basker och eventuell egenhändigt inköpt. Jag har sett alla möjliga varianter på baskrar (4 modeller hittills) och baskerstuk på både värnpliktiga, utlandsstyrkan och officerare. I utlandsstyrkan köper de flesta (på skytte iaf) den franska baskern och det ses inte som ett problem, tvärtom.
UniR FM beskriver hur persedlarna skall se ut, så länge de följer beskrivningen är de tillåtna. Även kängor, handskar, livremmar, ryggsäckar, knivar, underställ och en massa annat som inte är kronmärkt bärs ju vid övningar. Dessutom finns den kronmärkta utrustningen i olika varianter och färger. Vid normal verksamhet är inte det något problem, så varför nu? Det ser minst lika illa ut med alla som syr på en massa märken (endast ett märke med tillhörande båge per ärm är tillåtet), hänger på 10 soldatprovsmärken (motsv) och en massa annat som gör att de ser ut som vandrande julgranar.

Jag håller helt och hållet med om att det skall vara likformigt och drillat vid högvakt och motsvarande. Jag gillar inte att alla skall ha basker och definitivt inte hemvärnet om inte en allmän uppsnäppning sker. Därför anser jag att Hv bör ha vit hjälm vid exempelvis högvakt.
Jag är medveten om att basker inte är ett utbildningstecken men anser ändå att det borde vara det. Själv fick man slita för alla märken som skulle sys på uniformen (även förbandsmärket) och anser därmed att ett baskerprov inte är mer än rätt. Men måste jag bära den så behöver det ju inte se värre ut än nödvändigt. Även den vanliga baskern går att krympa tyget på genom att blöta den och rulla ihop den och sedan köra den i torktumlare. Skall man bära basker skall håret dessutom vara kortklippt!
wolfie666
QUOTE (106 @ Mar 11 2003, 01:06 )
Till att börja med är jag inte en förespråkare för basker till hemvärnet, tvärtom.
Men har du tänkt på följande ?:

Jag hade tänkt på båda
1. Efter jag vet inte hur många år har inte högkvarteret insett det med baskrar till övriga förband så varför skulle de göra det nu?
Dessutom har vissa förband om inte redan genomfört det så iaf diskuterat inköp av fransk basker till alla.
2. Samma problem finns på GU-förband. Vissa bär ju fortfarande blå pansarbasker, de missfärgas med tiden, slits och går sönder, krymper med tiden, olika baskerstuk mm
Detta gäller ju både tilldelad basker och eventuell egenhändigt inköpt. Jag har sett alla möjliga varianter på baskrar (4 modeller hittills) och baskerstuk på både värnpliktiga, utlandsstyrkan och officerare. I utlandsstyrkan köper de flesta (på skytte iaf) den franska baskern och det ses inte som ett problem, tvärtom.
UniR FM beskriver hur persedlarna skall se ut, så länge de följer beskrivningen är de tillåtna. Även kängor, handskar, livremmar, ryggsäckar, knivar, underställ och en massa annat som inte är kronmärkt bärs ju vid övningar. Dessutom finns den kronmärkta utrustningen i olika varianter och färger. Vid normal verksamhet är inte det något problem, så varför nu? Det ser minst lika illa ut med alla som syr på en massa märken (endast ett märke med tillhörande båge per ärm är tillåtet), hänger på 10 soldatprovsmärken (motsv) och en massa annat som gör att de ser ut som vandrande julgranar.

Jag håller helt och hållet med om att det skall vara likformigt och drillat vid högvakt och motsvarande. Jag gillar inte att alla skall ha basker och definitivt inte hemvärnet om inte en allmän uppsnäppning sker. Därför anser jag att Hv bör ha vit hjälm vid exempelvis högvakt.
Jag är medveten om att basker inte är ett utbildningstecken men anser ändå att det borde vara det. Själv fick man slita för alla märken som skulle sys på uniformen (även förbandsmärket) och anser därmed att ett baskerprov inte är mer än rätt. Men måste jag bära den så behöver det ju inte se värre ut än nödvändigt. Även den vanliga baskern går att krympa tyget på genom att blöta den och rulla ihop den och sedan köra den i torktumlare. Skall man bära basker skall håret dessutom vara kortklippt!

Instämmer på föregående skribent.

Inför fyskrav för HV och ryck upp allt ordentligt så kanske det blir något av det. camo.gif /:)
Kimster
QUOTE (wolfie666 @ Mar 11 2003, 01:28 )
Inför fyskrav för HV och ryck upp allt ordentligt så kanske det blir något av det.  :camo:  /<!--emo&:)--><!--endemo-->

Fyskrav ? Hemvärnet ?? mmm grattis. Då kan lika gärna halvera oss direkt. bong.gif
Snälla lite verklighets uppfattning har in väll.

Varför ska HV-basker vara som nått man får kämpa för. Då kommer hälften ha basker och hälften inte.
Ungefär som om vi skulle behöva gå 5mil för att få förtjäna vapenrocken, eller kanske springa milen på 60 för att få bära hjälmen.

Sen om någon plutch hittar på ett eget rejs med sin pluton innan de får bära sin basker, visst men det kan ju tänkas på då att alla inte klarar provet kanske... Vart tog likformigheten vägen då ?
Samt hur kul är det om jag har fått kämpa för min basker och grann kompaniet inte har lyft ett finger.

Låt den delas ut nu så att alla kan bära en. Den representerar hemvärnet, och för att få komma med i hemvärnet så har man redan blvit godkänd på ett antal krav.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.