Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnsbaskern
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4
Dahlberg
Jag är ju en i Upplandsgruppen som fick baskern. Vår -under högvakten- vakthavande major, poängterade efter denna genomförda (mycket väl genomförda, kolla in denna tråd, där vi får beröm; 17 maj) högvakt så är vi värda baskern och ska bära den med glädje på huvudet. Så Vi trallar ju gladeligen runt i den... Tills Vi har läst Hv-tidningen... Man blir ju osäker på hur man ska göra nu ju...

Det står ju fel i tidningen; ett Hv-10-års-märke har ju en blå sköld med krans och krona i guld (Enligt UnirFM-03), så ser ju inte våra baskemärken ut, de har både sköld, krans och krona i guld, dessutom har vårt märke fyra "pigg-nålar" som fäste, precis som andra baskermärken! Visst blir man lite förvirrad oxå när Hv-baskermärket i UnirFM-03 även har två svärd korsade bakom skölden...

HV.gif --> blink.gif
106
Det har kommit baskrar till vår MD-grupp men jag vet inte om märkena är med. Såg en kapten som använde baskern men tänkte inte på vad han hade för skrot i pannan, bara hur illa stukad den var.
Får väl återkomma när jag fått ut den och jämfört med UniR FM 2003.
Menige Ryan
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 9 2003, 12:03 )
Sedan dröjer det till någon gång under 2005 innan alla fått sina kompletta brungröna baskrar á 89 kronor"

Det har ju varit två baskermärken ute, Ett med krans och vapnet, och ett annat, det riktiga, krans, vapnet och korsade svärd.
Dahlberg
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 9 2003, 16:52 )
Det har ju varit två baskermärken ute, Ett med krans och vapnet, och ett annat, det riktiga, krans, vapnet och korsade svärd.

Men det utan svärd är ju inte 10-års-märke i varje fall... väl? Som jag skrev tidigare så har det baskermärke som jag har samma fäste som "vanliga" baskermärken... men vilken fästanordning har ett 10-års-märke? Är inte det som ett soldatprovsmärke med ett "skruv-pin"?
The Swede
QUOTE (Dahlberg @ Jun 9 2003, 19:48 )
men vilken fästanordning har ett 10-års-märke? Är inte det som ett soldatprovsmärke med ett "skruv-pin"?

Nope.
Inte de nyaste.
Dom har nålar på baksidan av någon konstig anledning.
Tidigare så satt det en riktig nål typ "säkerhetsnål" på baksidan av Hv årtalsmärken men nu är det samma typ av nålar som på övriga uniformsmärken.

The Swede
heiho
Jag säger inget.

http://www.mds.mil.se/sodraskanskagruppen/...49702&nid=15446
The Swede
Gnäll inte på min gamle kompanichef. :P
Han hade likadant baskerstuk på P10 men han var en jävligt bra chef. salute.gif

The Swede pansar2.png
Björkis
QUOTE (heiho @ Jun 10 2003, 21:16 )

Hmm inte ens RiksHvC kan!!

Vad skall det bli med detta. mad.gif

Björkis HV.gif

Edit: Stavfel!
Menige Ryan
Hmm! Han har Armétecken i sin basker, många olika tecken på gång ??
Hotel Charlie One
Alla ficklocken är ju stängda iaf.
Brukar vara lite siochså med det hos äldre officerare... salute.gif
106
QUOTE (heiho @ Jun 10 2003, 21:16 )

Blir lätt så när baskern är ny.

Utan att göra det till en Hv-är-inte-värda-basker-tråd, är det någon som vet varför fick Hv brun basker när övriga förband som inte hade basker tidigare (utom inf då) fick mörkblå?
Mig gör det inget om den är brun, blir enklare när man bara kan byta märke på en gammal basker.
The Swede
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 10 2003, 21:30 )
Hmm! Han har Armétecken i sin basker, många olika tecken på gång ??

Det är väl Generalstabstecknet han bär tror jag.

The Swede HV.gif
Menige Ryan
Sorry ! Tyckte det såg ut som två korsade svärd, med krans runt, precis som Armémärket.
The Swede
Ingen fara för du pekade på en intressant tolkning av UniRFM.
Vilken basker skall Rikshemvärnschefen bära egentligen?

Om vi läser i UniRFM står det följande på sidan 127-128:
(Jag har klippt bort det som är ovidkommande för denna diskussion)

UNIFORMSSYSTEM M/87 (MOTSV)
Basker och baskertecken
Personal anlägger basker i nedanstående färger:
• mörkblå – generalsperson, officer i FCG samt personal som inte bär
någon av nedanstående baskrar
• brun – Hemvärnet

Till basker bärs baskertecken av guldfärgad metall utom av personal vid
Livgardet och trängtrupperna som bär baskertecken av silverfärgad metall.
Dessutom bär värnpliktig personal vid försvarsmusiken silverfärgat
baskertecken.

Personal anlägger baskertecken enligt nedan:
• Baskertecken m/02 för generalsperson – generalsperson
• Baskertecken m/02 för hemvärnet – personal tillhörande hemvärnet

Borde inte RiksHvch bära mörkblå basker eftersom han är generalsperson?

The Swede HV.gif
Menige Ryan
Jaru, The Swede!
Det här är kanske en nöt att knäcka?
Skulle va intressant att lämna denna till "dom som har hand omet"
Och höra vad dom säger.
7.gif
Lt. payne
[quote=The Swede,Jun 11 2003, 08:38 ] Vilken basker skall Rikshemvärnschefen bära egentligen?

Personal anlägger basker i nedanstående färger:
• mörkblå – generalsperson, officer i FCG samt personal som inte bär
någon av nedanstående baskrar
• brun – Hemvärnet

Till basker bärs baskertecken av guldfärgad metall
Personal anlägger baskertecken enligt nedan:
• Baskertecken m/02 för generalsperson – generalsperson
• Baskertecken m/02 för hemvärnet – personal tillhörande hemvärnet[/QUOTE]

Borde inte RiksHvch bära mörkblå basker eftersom han är generalsperson?

The Swede HV.gif [/quote]

Om han bär HKPn.gif är han Generalsperson men inte Rikshemvärnschef HV.gif ?

Om han bär HV.gif är han Rikshemvärnschef men inte Generalsperson HKPn.gif ?

7.gif oh shit, jag får nog ta ledigt resten av dan så jag kan lösa detta..
The Swede
Om han bär HKPn.gif så tillhör han helikopterflottiljen biggrin.gif

The Swede
Lt. payne
Ops!!!

Sorry, fel basker smile.gif är det den här pansar2.png ?
Dahlberg
QUOTE (Lt. payne @ Jun 11 2003, 10:07 )
Om han bär  :baskerHKP: är han Generalsperson men inte Rikshemvärnschef  :baskerHV:  ?

Om han bär  :baskerHV:  är han Rikshemvärnschef men inte Generalsperson  :baskerHKP:  ?

:huh:  oh shit, jag får nog ta ledigt resten av dan så jag kan lösa detta..

Han får helt enkelt bland färgerna i sina baskrar så att den blir brun-blå! En fin färg... eller kanske inte...
Dahlberg
QUOTE (Mej själv)
Jag är ju en i Upplandsgruppen som fick baskern. Vår -under högvakten- vakthavande major, poängterade efter denna genomförda högvakt så är vi värda baskern och ska bära den med glädje på huvudet...//...Det måste ju stå ju fel i tidningen; ett Hv-10-års-märke har ju en blå sköld med krans och krona i guld (Enligt UnirFM-03), så ser ju inte våra baskemärken ut, de har både sköld, krans och krona i guld, dessutom har vårt märke fyra "pigg-nålar" som fäste, precis som andra baskermärken! Visst blir man lite förvirrad oxå när Hv-baskermärket i UnirFM-03 även har två svärd korsade bakom skölden...

QUOTE (Menige Ryan)

QUOTE (Mej själv)
Men det utan svärd är ju inte 10-års-märke i varje fall... väl? Som jag skrev tidigare så har det baskermärke som jag har samma fäste som "vanliga" baskermärken... men vilken fästanordning har ett 10-års-märke? Är inte det som ett soldatprovsmärke med ett "skruv-pin"?

QUOTE (The Swede)
Nope. Inte de nyaste. Dom har nålar på baksidan av någon konstig anledning.
Tidigare så satt det en riktig nål typ "säkerhetsnål" på baksidan av Hv årtalsmärken men nu är det samma typ av nålar som på övriga uniformsmärken.

Som grund för "The Swedes" påstående med att 10-års-märket har "baskermärkes-fästanordning" och att jag till min förskräckning såg 10-års-märket på Hemvärnets webshop:

(Vilket faktiskt skiljer sig från märket i UnirFM-03.)

Min slutsats blir: Detta är identiskt med mitt baskermärke... Så det verkar vara ett 10-års-märke jag har i min basker... lite sur blir man... Vad tycker folk? Ska man lalla runt i den ändå? Vårat befäl sa ju att vi skulle det?

"Menige Ryan"? Du hade sett två olika baskermärken? Var Du säker på att ett utav dom var baskermärken och inte 10-års-märket?

Jaja, jag får väl lämna detta... svaret får jag kanske om några år...
Dedicated
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 8 2003, 22:07 )
Sedan dröjer det till någon gång under 2005 innan alla fått sina kompletta brungröna baskrar á 89 kronor.

När blev baskern brungrön?
bullen
Kanske är det så att Hv ska få baskern för att även de gamla Hv-gubbarna, med sin måttligt snygga uniformering, ska få se lite proffsigare ut när de tex medverkar i något evenemang som tex sjätte Juni.
Eftersom att Hv har 59-kepsen, utan stukning och med tasktigt utseende, så kanske det var en bra idé att "stila" upp gubbanra lite med en basker som ser avsevärt bättre ut än en nertrampad keps modell 59.
Eller?
HvPrsk
Det finns ju bara en sak att göra, maila RiksHv staben och be dom skaka fram en bild på det baskermärke som gäller...
SSN
Ibland undrar jag varför inte denna tråd bara kan lägga ner sig och dö ;) 7.gif
Menige Ryan
QUOTE (Dahlberg @ Jun 11 2003, 14:44 )
QUOTE (Mej själv)

Som grund för "The Swedes" påstående med att 10-års-märket har "baskermärkes-fästanordning" och att jag till min förskräckning såg 10-års-märket på Hemvärnets webshop:

(Vilket faktiskt skiljer sig från märket i UnirFM-03.)

Min slutsats blir: Detta är identiskt med mitt baskermärke... Så det verkar vara ett 10-års-märke jag har i min basker... lite sur blir man... Vad tycker folk? Ska man lalla runt i den ändå? Vårat befäl sa ju att vi skulle det?

"Menige Ryan"? Du hade sett två olika baskermärken? Var Du säker på att ett utav dom var baskermärken och inte 10-års-märket?

SSN! Du behöver inte titta på tråden, så behöver du inte må dåligt. smile.gif

Här är alltså märket som satt i baskern, som Södra Skånska gruppen fick lämna in efter högvakt, eftersom det inte var rätt märke.
KD803
QUOTE (bullen @ Jun 11 2003, 16:00 )
Kanske är det så att Hv ska få baskern för att även de gamla Hv-gubbarna, med sin måttligt snygga uniformering, ska få se lite proffsigare ut när de tex medverkar i något evenemang som tex sjätte Juni.
Eftersom att Hv har 59-kepsen, utan stukning och med tasktigt utseende, så kanske det var en bra idé att "stila" upp gubbanra lite med en basker som ser avsevärt bättre ut än en nertrampad keps modell 59.
Eller?

Hela armén inför basker istället för båtmössa. Alltså även Hemvärnet. Hur definierar du för övrigt gubbar? Alla över 25 eller?
SSN
@ Menige Ryan

True True smile.gif
bullen
Med "gubbar" syftade jag på Hv:s, relativt höga, regerande åldersgrupp, dvs runt 45-55 (+/-5).
Lt. payne
Och tyska GSG9 har en medelålder på 39 år, sicka gubbar..
KD803
QUOTE (bullen @ Jun 12 2003, 12:46 )
Med "gubbar" syftade jag på Hv:s, relativt höga, regerande åldersgrupp, dvs runt  45-55 (+/-5).

Vilken värld lever du i? I min värld, dvs mitt komp, så ligger medelåldern runt 35 år.
Capt
QUOTE (bullen @ Jun 12 2003, 12:46 )
Med "gubbar" syftade jag på Hv:s, relativt höga, regerande åldersgrupp, dvs runt  45-55 (+/-5).

Medelåldern är inte så hög, och inte är den regerande heller...
biggrin.gif
Uttern
När jag föddes var jag 0 år. Nu är jag 40. Alltså är min medelålder 20år biggrin.gif

Uttern "Gubbe"
horny.gif horny.gif
Lt. payne
Hmm.. 7.gif

enligt din formel skulle då bullen vara 9 år?
biggrin.gif biggrin.gif
Björkis
Kan nog ställa mig upp och säga att i alla fall när det gäller de aktiva medelmmarna i vårt kompani så är medelålderna runt 30 år!

Mvh Björkis HV.gif
Uttern
QUOTE (Lt. payne @ Jun 12 2003, 13:34 )
Hmm..  7.gif

enligt din formel skulle då bullen vara 9 år?
biggrin.gif  biggrin.gif

Barnsoldat alltså 7.gif

Uttern

Fy på mig nu skriver jag saker som inte har med tråden att göra. Jag straffar mig själv med tre veckors semester....

biggrin.gif biggrin.gif
Lt. payne
En del har det bra.. en annan ska plågas i tre veckor till. dry.gif

Ha en skön Semester!! smile.gif smile.gif
Lt P
I min pluton har vi två personer över 40. Medelåldern hamnar omkring 32-35, vilket i mina ögon är betydligt tryggare än en bunt beväpnade tonåringar.
The Swede
Bra. Då har vi fastställt medelåldern.
Då går vi tillbaka till det tråden handar om. biggrin.gif

The Swede
BLÅGUL
Lt P
Åhhh, tillbaka till baskersnacket. Så spännande att jag nästan kissar på mig. biggrin.gif
Dahlberg
Hur många här på forumet jar fått ut hemvärnsbaskern? HV.gif
panzerkampfwagen
Inte en enda såvitt jag vet. Som jag har förstått det har de kompanier där den delats ut organiserat in baskern som isolering i gamla obesökta skyttervärn...

Blir mjukare med baskerisolering -----> mad.gif
dxl
Vad är det som är så fel med basker?
När hela svenska försvaret får basker ska då Hemvärnet stå utan?
Har det med stukningen att göra?
Spelar väl ingen roll om man är Hemvärnsman eller värnpliktig, man har nog lika lätt/svårt för att stuka den rätt.
Sluta snacka massa strunt nu.
Menige Ryan
Håller med dxl, det är ett j..la fjantande så fort det blir baskersnack, "Så spännande att jag nästan kissar på mig"
Va är det för dagisfanoner?

Hur som helst, mig veterligt är det väl bara dom som har gått högvakten som har fått basker på sin höjd. Och enligt Hemvärnsnytt lär det väl dröja tills 2005, innan allt är klart och utdelat ?? Som sagt man får inte ha bråttom i Hemvärnet.

stavar fortfarande som en blind kör bil blink.gif
GC1
QUOTE (bullen @ Jun 11 2003, 16:00 )
Eller?

jag hoppas at jag inte förstår din ironi här.

i min värld av baskrar som sträcker sig från GU till utlandsstyrkan så kan jag säga att det inte är många som lyckas särskilt väl med stuket på de baskrar som tilldelas av FM. de flesta köper egna. härav drar jag slutsatsen att om man vill ha ett förband med puts o stuts så välj personal som bär sin basker dagligen för bästa stuk annars välj båtmössa eller fältmössa. nu skall ju hela armen beväpnas med basker tyvär, o då också hv.

jag bävar!!!!!!

även om det i sammanhanget är småsummor så tycker jag att den utredningstiden planeringen och upphandlingen är fruktansvärt slöseri med tid o pengar.
Lt P
QUOTE (Menige Ryan @ Jun 12 2003, 17:10 )
Håller med dxl, det är ett j..la fjantande så fort det blir baskersnack, "Så spännande att jag nästan kissar på mig"
Va är det för dagisfanoner?

Hur som helst, mig veterligt är det väl bara dom som har gått högvakten som har fått basker på sin höjd. Och enligt Hemvärnsnytt lär det väl dröja tills 2005, innan allt är klart och utdelat ?? Som sagt man får inte ha bråttom i Hemvärnet.

stavar fortfarande som en blind kör bil blink.gif

Vad jag menar är att det är meningslöst att diskutera. Armén tillförs basker, Hemvärnet är en del av armén. Slutsats: Lyd reglementet.
The Swede
Känns som om detta ämne är färdigdiskuterat för denna gången.

Jag låser.

The Swede
BLÅGUL
Menige Ryan
Ja det är konstigt, så fort hemvärnsbaskern kommer på tal, så låses tråden. HV.gif
7.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.