QUOTE (Mej själv)
Jag är ju en i Upplandsgruppen som fick baskern. Vår -under högvakten- vakthavande major, poängterade efter denna genomförda högvakt så är vi värda baskern och ska bära den med glädje på huvudet...//...Det måste ju stå ju fel i tidningen; ett Hv-10-års-märke har ju en blå sköld med krans och krona i guld (Enligt UnirFM-03), så ser ju inte våra baskemärken ut, de har både sköld, krans och krona i guld, dessutom har vårt märke fyra "pigg-nålar" som fäste, precis som andra baskermärken! Visst blir man lite förvirrad oxå när Hv-baskermärket i UnirFM-03 även har två svärd korsade bakom skölden...
QUOTE (Menige Ryan)
Det har ju varit två baskermärken ute, Ett med krans och vapnet, och ett annat, det riktiga, krans, vapnet och korsade svärd.
QUOTE (Mej själv)
Men det utan svärd är ju inte 10-års-märke i varje fall... väl? Som jag skrev tidigare så har det baskermärke som jag har samma fäste som "vanliga" baskermärken... men vilken fästanordning har ett 10-års-märke? Är inte det som ett soldatprovsmärke med ett "skruv-pin"?
QUOTE (The Swede)
Nope. Inte de nyaste. Dom har nålar på baksidan av någon konstig anledning.
Tidigare så satt det en riktig nål typ "säkerhetsnål" på baksidan av Hv årtalsmärken men nu är det samma typ av nålar som på övriga uniformsmärken.
Som grund för "The Swedes" påstående med att 10-års-märket har "baskermärkes-fästanordning" och att jag till min förskräckning såg 10-års-märket på Hemvärnets webshop:

(Vilket faktiskt skiljer sig från märket i UnirFM-03.)
Min slutsats blir: Detta är identiskt med mitt baskermärke... Så det verkar vara ett 10-års-märke jag har i min basker... lite sur blir man... Vad tycker folk? Ska man lalla runt i den ändå? Vårat befäl sa ju att vi skulle det?
"Menige Ryan"? Du hade sett två olika baskermärken? Var Du säker på att ett utav dom var baskermärken och inte 10-års-märket?
Jaja, jag får väl lämna detta... svaret får jag kanske om några år...