QUOTE (Mojo @ Sep. 22 2002,20:59)
Det skall finnas en modell av laserpeken (beteckning minns jag inte) som har en fullt för ögat synlig stråle. Någon som har sett/använt denna? Blev det nån hit?
Nu är inte jag någon fysik-raket-forskar-guru, men: laserljus - liksom allt annat ljus - syns öht inte såvida man inte tittar in i ljuskällan, eller inte luften är tät av dimma, damm eller motsvarande.
Eller menar du ett rödpunkt/lasersikte? Det är väl inte omöjligt att det finns, men jag har inte sett några i FM, liksom jag tvivlar på deras användbarhet i krig.
En laserpek med en synlig ljusstråle är väl sålunda _omöjlig_ att konstruera, för att inte tala om hur den motverkar sitt syfte!
Liten anekdot från BA06 (som jag undrar om den är sann eller inte..): vana vid trilskande serbiska/kroatiska vägspärrar, hade en SISU-besättning på eget (?) bevåg satt fast ett civilt rödlaser-sikte/pek på deras HMG, så när vägspärrarna trilskade för mycket, satte de på siktet och lät det vandra över soldaterna vid spärren, stannandes på *speciella* punkter på kroppen...tydligen så funkade det rätt bra..

Någon som känner igen "berättelsen"? Eller kan man avfärda det som skröna?
Rätt kaxigt, om inte annat..!!

Lt P:
Ehm...eller nåt...typ.. *harkel*