Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenvila i Palestina/Israel-konflikten
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet, C Dobberman > Krig och Konflikter Idag
Nestor
Äntligen

Är nu banne mig på tiden att det meningslösa dödandet upphör i den där sandremsan.

PS: Blågul, om detta är i fel tråd, fell free att flytta den. DS
BUFF
Får bara hoppas att det håller. Så länge som Hamas och andra liknande organisationer finns kvar så ska du inte förvänta dig för mycket. Men det har ju klart blivit bättre sen Arafat dog...
Solon
Jag tror på fred i området den dag då jag ser det.
BARBIE
vi får väl se?
Yman
*Flyttar till Krig och Konflikter*

//Yman, BlåGul
combat
Jag önskar verkligen att det håller, men seriöst dessa folk har krigat i över 100 år. de vet inte hur det är att leva i fred. kommer alltid att finnas folk som sätter sig mot idén fred och kommer att starta om konflikten. De enda de gör att de tar en pause i ett par veckor. Tyvärr...
men vi får fortsätta hoppas.
ollevarm
vi få väl se när det börjar nästa gång
Solon
QUOTE (combat @ Mar 1 2005, 10:19 )
Jag önskar verkligen att det håller, men seriöst dessa folk har krigat i över 100 år. de vet inte hur det är att leva i fred. kommer alltid att finnas folk som sätter sig mot idén fred och kommer att starta om konflikten. De enda de gör att de tar en pause i ett par veckor. Tyvärr...

Eh, vad fick du den siffran ifrån?
scattergun
QUOTE (Solon @ Mar 1 2005, 12:42 )
QUOTE (combat @ Mar 1 2005, 10:19 )

Eh, vad fick du den siffran ifrån?

Vilken siffra?? över hundra eller två veckor?? antar att siffran över hundra stämmer ganska väl....kan tänka mig att det nästan handlar om över tusen...men det är ju över hundra det med!! laugh.gif
När det gäller två veckor så lär det handla om den genomsnittliga tiden innan ett nytt jävelskap till självmordsbombare sänker fredsprocessen.......om det ens handlar om två veckor.....

I övrigt så kan jag bara hålla med övriga i tråden om att man känner igen det hela......
ÄNTLIGEN FRED I MELLANÖSTERN!!! clap.gif BLAMMM..... 7.gif
Alien
Religionskrig, i form av stammar/stamgudar, har "alltid" existerat i Mellanöstern även innan judendomen "uppfanns" för 2500-3000 år sedan (om man räknar Moses som religionsstiftare).

Motsättningarna har ju inte direkt minskat sedan dess, och fred i det området lär ju inte vara aktuellt än på några tusen år..

Eller förrän vi får "First Contact" och krig, fattigdom och sjukdomar försvinner, och människan arbetar för att förbättra sig själv...
scattergun
Eller förrän vi får "First Contact" och krig, fattigdom och sjukdomar försvinner, och människan arbetar för att förbättra sig själv...

Typ om en miljon år då?? laugh.gif
combat
mmm chansen att det blir fred där nere i mina är ögon är lika stor som MHS tar in någon i år hehhee.
Men som sagt jag önskar att det blir fred där nere och är glad att de "Försöker"
Alien
QUOTE (scattergun @ Mar 1 2005, 13:32 )

Typ om en miljon år då?? laugh.gif

Hmm, enligt min husbibel Star Trek: First Contact så kommer detta ske 4'de April 2063, så SÅ länge ska vi väl inte behöva vänta? blink.gif
combat
Tja varför inte hehehe!
vi har ju inte sett några positiva ändringar el?
star trek har alltid rätt.
FK H
Glöm inte att i ett historiskt perspektiv så är fred och samexistens normaltillståndet i regionen.
ABP
Och glöm inte att krig var normaltillståndet i europa för ett tag sedan. Idag är tom de gamla ärkerivalerna med i en och samma union. Där konflikterna idag handlar vilken färg glassen skall ha smile.gif

Hade du berättat detta för 150 år sedan för en tysk eller fransman hade han troligtvis skrattat.

Så visst det finns det alltid möjlighet för fred i regionen. Precis som det blev fred mellan Israel och Egypten.
combat
Ja vi hoppas det.
Jag vill gärna bli överraskad.
Vinter
QUOTE (ABP @ Mar 2 2005, 09:37 )
Hade du berättat detta för 150 år sedan för en tysk eller fransman hade han troligtvis skrattat.

Ändra till 60 år sedan ;)
109 Eken
Tyskarna och fransoserna bråkade för mer än 60 år sen, så 150 år var nog en ganska bra siffra ändå.
Yxgubbe
Apropå Israel:

via Hallandsgruppens Undsäk info 03-07
Israel Explores Closer Link To Nato, EvenMembership
Israel is angling for a much closer relationship with NATO and is even weighing the long-term possibility of trying to join the U.S.-led military alliance, according to Israeli diplomats and NATO officials. The push by Israel comes at a sensitive time for NATO, which is seeking to establish stronger security and political ties in North Africa and the Middle East. As NATO explores a region in the throes of immense and unpredictable change, military experts said the alliance would have to tread carefully because some Middle Eastern countries see the North Atlantic Treaty Organization as an extension of U.S. military power.
International Herald Tribune
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.