QUOTE (uoff @ Oct 10 2005, 16:00 )

De argument som hittills tagits upp i den här tråden för att visa att ljuddämpare ökar precisionen för prickskyttegevär rör inte ljuddämparens huvudfunktion. De pekar alla på bieffekter av att man monterar en anordning på pipan. Dessa positiva effekter kan därför med stor sannolikhet uppnås bättre och billigare på annat sätt (exempelvis grövre pipa, alternativt pipvikt, och mynningsbroms).
Jag finner det troligt att en ljuddämpare, även om den indirekt kan ge mindre träffbilder i en flera fall, ger ökade förändringar i träffläge när yttre faktorer ändras (t.ex. annan lufttemperatur, annan ammunition). Graden av nedsmutsning av ljuddämparen borde också inverka på träffläget.
Nej du har helt rätt ljuddämparens huvudfunktion är att göra vapnet tyst. Man monterar inte ljuddämpare för att öka precisionen, man monterar dom för att få vapnet tystare. Du kan uppnå ökad precision genom en mängd ingrepp i vapnet. Att sedan detta är som du kallar det "bieffekter" eller "indirekt kan ge mindre träffbilder" gör väl ingen skillnad. Allt som minskar träffbilderna på ett konsistent sätt är väl reella precisionshöjande åtgärder.
Fattar inte ditt påstående att ljuddämparen skulle ge ökade förändringar vid temperaturskillnader eller byte av ammunition. Det är ju faktorer som påverkar precisionen negativt i alla vapen, nån skilllnad mellan en dämpad bössa och odämpade har inte jag kunnat mäta då det gäller dom faktorerna, och en nedsmutsad pipa påverkar precisionen mycket mer än en nedsmutsad dämpare.
Det som kan påverka är ju om dämparen skruvas loss en aning, men då handlar det ju om handhavandefel.
Mitt påstående är enkelt:
-Ljuddämpare höjer precisionen i alla avseenden, såväl ytterballistiskt som praktiskt, skillnaden mellan olika vapen ligger i hur väl dämparen monterats och vilka grundparametrar man har att arbeta med(pipstyvhet, bäddning, kaliber, kröning) Den minskar dessutom känsligheten för ammunitionsbyte och förbättrar skyttens avfyringen genom minskad rekyl.