Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Svenskar i gisslandrama
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
SGT Björn
Jag har bestämt för mig att ett läge uppstod tidigt i Balkankonflikten, där några svenska soldater blev tillfångatagna av någon lokal krigsherre/bandithövding.
Det svenska befälet skall då ha omringat huset där de hölls och genomfört en fritagning varvid de ska ha beskjutit huset med sina 20mm från 302:orna.
Hövdingen skades då lätt, men de svenska soldaterna räddades.
Detta var inte sanktionerat utan blev en incident då chefen fråntogs sitt befäl och skickades hem...
Detta har jag för mig att jag läste om i någon kvällstidning vid den tiden, men jag tycks inte kunna hitta några uppgifter om detta...
Kommer någon ihåg detta, eller har jag drömt...? Ringer det någon klocka kan du väl skriva något? smile.gif
Björn, SGT i FV
Hotel Charlie One
Riktigt så dramatiskt var inte själva "fritagningen"...

Lördagen den 5 november 1993, DASTANSKO:

Tre soldater ur CR, Ba01, togs tillfånga av en viss Vlasko, ökänd bosnienserbisk bandit och krigsförbrytare. De tre fråntogs sina vapen och övrig utrustning och hölls sedan gisslan i ett hus där de bevakades av bosnienkroater.

I det allmänna tumultet förbereder bosnienserberna sprängning av moskén i anslutning till OP:t varför AT1 begär att få skjuta varningsskott (med ak5). Ett av varningsskotten träffar ett staket och Vlasko får träsplitter i läppen.

Efter diverse förhandlingar plåstras Vlasko om och gisslan släpps sedan. När vi är på rull bort från platsen sprängs moskén.

(I väldigt korta drag...)

Vad det gäller ryktet om att detta inte skulle varit sanktionerat och föranlett att någon skickats hem så är det rent nonsens Malajn.gif
SGT Björn
Tack för svaret!
Jag visste väl att någon på detta forum visste mer!
Det var ju som sagt ett tag sedan så minnesbilden kan ha "förvrängts" något, men man vet ju också hur sådana här "incidenter" brukar tolkas i kvällspressen...
(jag har för mig att det var Expressen...)
Skönt att veta att jag inte drömt alltihop... ;)

Björn
Hotel Charlie One
Sök på ordet DASTANSKO så hittar du säkert lite matnyttigt

//HC1
Adam Wilhelm
HC1: var du med uppe i Dastansko?
Det var ju en jädra smäll när moskén sprängdes.
Själv satt jag i Pebba och betraktade slöddret när de drog fram allehanda grejor och riktade mot oss.'
Kändes lite kaotiskt ett tag! Malajn.gif
Hotel Charlie One
Japp. Hade till och med den tveksamma äran att få ha Vlasko i siktet till min ak5b under ca 10 sekunder 5.gif
Adam Wilhelm
Ja... det var nog rätt så många som hade honom i kornet.
Jädra slödder!! bash.gif
Hotel Charlie One
En av våra akanskyttar målföljde honom också... :P
Vlaskos puckerfactor var nog ganska hög då..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.