Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vad tycker du saknas?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Transportcentralen
Pages: 1, 2
zunx
Vad tycker du FM saknar inom fordon? Eller tycker du det behövs mer av nåt?

Comanche helikoptrar... Det skulle nog vara grejer. Det är ju en "stealth"- helikopter, så man borde ha en ganska stor fördel med den. Skulle nog kunna bli luftens motsvarighet till havets Visby- korvett. B)

Isgubbe
QUOTE (zunx @ Feb 6 2005, 22:44 )
Comanche helikoptrar... Det skulle nog vara grejer. Det är ju en "stealth"- helikopter, så man borde ha en ganska stor fördel med den.

Ja Sverige kan ju ta över det projektet nu när USA skrotat det... ph34r.gif
Nestor
Det som FM saknar idag är

Tillräckliga medel för planerad verksamhet
Folkligt stöd.
En klart definierad "verksamhetsidè"
Politiker som backar upp

Innom fordonsegmentet så saknas det i mitt tycke inte annat än ordentlig luftburen transpotkapacitet och i viss mån Ahkp. (Röstar för ryskt!)
NisseNord
bra ersättare till tgb 11
Fj Fjun
Mer välinvesterade pengar, byggnaderna FM "äger" skall vi inte behöva betala okerhyror för. De flesta byggnaderna köptes ju kontant långt före min tid.

Bara drift och underhåll alltså.

Genomtänkta inköp (och då syftar jag inte på ett visst flygfä) utan att man prövar och lär av ANDRA nationer. Ex Ptgb5 och Patgb203a, vad i hela dieselhimmelen tänkte man med?

Sjv ver av Patgb, kan någon ÄRLIGT säga att det var någonting mer än förkastade pengar? (iofs skall man ju se Patgb som en splitterskyddad buss, men men ..)

Utrangering av mtrl..? Fyll upp här hemma med bra mtrl först (byt ut slitna 11bilar mot nya osv.)

Längre tid mellan försvarsbeslut, ex Gripen är bra men med dessa korta försvarsbeslut hinner man inte gå in i en organisation förräns det är dags för en ny. 10-15 år är mera rimligt.

Nuvarande "civilpolitiska/ekonomiska" system är rena döden för pengar och FM (folket

Fj Fjun
järv
Vet inte om jag har någon del i det men det börjar bli lite väl mycket lunarstormtrådar nu..

Finns helikoptertrådar där fördelar-nackdelar, taktik m m diskuteras.
Blackadder
QUOTE (järv @ Feb 7 2005, 16:26 )
Vet inte om jag har någon del i det men det börjar bli lite väl mycket lunarstormtrådar nu..

Finns helikoptertrådar där fördelar-nackdelar, taktik m m diskuteras.

tycker inte denna tråd har det som huvudsyfte utan är en önskelista på fordon som FM behöver?

personligen... Stryker eller motsv hjul, bra skydd,modernt torn.
Nattsork
En fregatt i smygteknik som man skulle kunna ha som långresefartyg. Skulle vara bra reklam för Sverige.
BARBIE
Helikoptrar tp samt attack så att vi kan få en vettigt luftburen kapacitet, samt tungt tp-flyg att flytta trupp och material snabbt och långt på ett bra sätt(komfort är ju bra också)
Fj Fjun
Hmm bara vad som hade varit "coolt"?
Ett par Nimitz klass fartyg med marinverisioner av Fpl39! Helball med kronmärket över hela fördeck på båten. Undrar vad betäckning hade varit? H-1?

Dessutom lär det lösa arbetslösheten i riket B)
Erik_G
QUOTE (Fj Fjun @ Feb 7 2005, 20:22 )
Hmm bara vad som hade varit "coolt"?
Ett par Nimitz klass fartyg med marinverisioner av Fpl39! Helball med kronmärket över hela fördeck på båten. Undrar vad betäckning hade varit? H-1?

Dessutom lär det lösa arbetslösheten i riket B)

Namnet hade helt klart varit "Sverige" med "Manligheten" (kanske inte så PK), "Dristigheten" eller "Victoria" som andra alternativ.

danno

Eller? En sån att jaga fortkörare i längst Hawk, självklart då i rätt camo...
Frantic
En slagkraftigare flotta. navy2.gif
Och så självklart attackhkp
zetruz
Ahkp, absolut. Personligen gillar jag ju också A-10- och SU-25-planen, och jag tror inte liknande plan skulle göra "så stor skada" :P Varför inte lite nyare tungt tp också, i C-17-klassen (fast lite lägre inköpspris, då).
En ny Bismarck skulle ju inte vara helt fel heller clap.gif
Fogelström
* Tunga stridsfartyg motsv. slagkryssare, mest som muskler.
* Attackhelikoptrar, fungerar bra både utom och inom landet. Bra muskler och har en fantastisk defensiv+offensiv kapacitet. Har inte tänkt ut någon specifik modell, dock. smile.gif
* Nya radio/andra kommunikationssystem. De där fula bruna härkena spelade ut sin roll för typ 40 år sen. Funkar som fordonsburet på sin höjd.

I övrigt har vi kompetenta system i stor utsträckning.
Psilander
Sverige saknar[size=3]
Marina stridskrafter

Ett ordentligt fartyg att utöva missioner från. Ex USS Tarawa, i sverige kanske HMS Giötha och HMS Thule

Ett fartyg för understöd och ledning utöver eskort, ex USS Zumwalt (DD21) med sin 200+ robotar och 2x 155mm kanoner. I Sverige, Äran, Tapperheten, Manligheten och Dristigheten

Ordentliga underhållsfartyg tex HMS Albion. I Sverige HMS Gusataf VI Adolf, HMS Karl XIV Johan

Flygstridskrafter

Harrier, till fartygen och som närunderstöd, istället för hkp (AJS 40 Harrirer)

Chinook, som ordentlig tp hkp (HKP 16)

Som marin och landbaserad alltiallo hkp (HKP 17)

Landbacken

Ett långräckviddigt lv robot system, sedan även mer av tex kanoner.

Övrigt

Pengar, Balubas, money, Deg, klöver mm för att köpa allt man vill ha för
Lange
En större och starkare flotta.
Som ett kompliment till Visby-klassen så behövs det typ Jagare, Fregatter, Transport-skepp, Lätta Hangafartyg och landstignings fatyg. navy2.gif

Strf9040 i amfibieversion?
AHKP (Typ AH-64, Tiger eller Sydafrikanska Redhawk)
Hornet
Fartyg helt klart och tunga tp flyg.

Tarawa klass
Någon form av RORO
Understöds fartyg av tyngre model

C17
C17
och några till C17

Samt helt klart allt anat som behövs för att få detta att funka tex LCAC, AHKP mm
Lerede
QUOTE (Lange @ Jul 19 2006, 13:33 ) *
En större och starkare flotta.
Som ett kompliment till Visby-klassen så behövs det typ Jagare, Fregatter, Transport-skepp, Lätta Hangafartyg och landstignings fatyg. navy2.gif

Strf9040 i amfibieversion?
AHKP (Typ AH-64, Tiger eller Sydafrikanska Redhawk)

Vad tusan ska du ha hangarfartyg till? Eller pratar vi uppgifter utöver att freda svenskt territorium?
Skuggan
en av Saab Ericsson uppgraderad Mi28 vore inte fel...

eller rättare sagt, ett 30 tal maskiner :P
samt modernare enhetsvapen till hela FM (inkl Hemvärnet).

kanske skulle slänga in en Omorg på hela HV också när vi ändå är på G och då införliva dem i de ordinarie förbanden, då som stammanställda yrkessoldater (dvs ha ca 1 kompani - bataljon yrkesanställda soldater på varje förband som är omedelbart gripbara att stärka upp utlandsmissioner, förbereda för nya missioner (insats tills ordinarie styrka är framme), understödja samhället vid påfrestningar osv.

totalt sett ger det färre "HV" soldater (namnändring krävs förresten) än i dagsläget, men insatsberedskapen kommer vara mindre än 24h när det gäller utlandet och under 6h när det är nationellt.
fordon bör vara lätta splitterskyddade fordon, typ Patgb och Galten.

Värnplikten låter vi vara kvar som den är i dagsläget.

men nu är jag nog lite OT, tråden var väl om mtrl osv, inte om hela förband?
krysspejlat_mål
Stridsbåtar med RBS15. Punkt slut.
Olle P
QUOTE (Lerede @ Jul 19 2006, 18:49 ) *
Vad tusan ska du ha hangarfartyg till? Eller pratar vi uppgifter utöver att freda svenskt territorium?
I enlighet med den nya inriktningen av försvaret, som verkar gå ut på att lämna svenskt territorium åt sitt öde och huvudsakligen verka i mer eller mindre fientliga omgivningar utomlands, så är det ganska uppenbart att hangarfartyg ligger högt på önskelistan.

/Olle
709
Något som KAN göras:

C17
ahk
fler trupphkp
patg till Hv
inte fimpa fler ubåtar
AK5c/d till hela FM
truppradio
ice_drop
vi köper diego garcia och skaffar b52
Dr. T-68
Det verkar som att det saknas mycket i alla försvarsgrenar. Jag antar att det betyder att det som saknas mest är politiker som inte bara ser försvaret som ett arbetspolitiskt verktyg samt en massa pengar.
Fast ett bra kustförsvar (KA) är nog skrivet högst på min önskelista.
Det skulle vara skoj med lite repövningar.
Lfskbat
För det första så behöver vi fler regementen/flottiljer/marinbaser.

Flyg:
SU-27 (för att den är så oooootroligt vacker)
A-10 för att den är så otroligt ful och djäkligt rå gasmask.gif

Land:
122 och CV90-serien.

Haven:
Inte en aaaanig, kan inget om det men jag tycker Sverige ska starta en ny trend med slagskepp och kryssare.

Viktigast av allt:
Det har diskuterats ersättare till 11 bilarna (familjen), Om man ska gå efter hållbarhet så ska man definitivt inte ha Land-Rover (har haft några och dom är bara halvbyggda vid leverans). Jag skulle satsa på Toyota Land-Cruiser, superstarka axlar, bra motor och fin drivlina i övrigt.
zetruz
Skulle vara skoj att se vad Saab kan göra med en A-10. smile.gif
C DK012
QUOTE (zetruz @ Jul 30 2006, 00:17 ) *

Behöver man verkligen göra något med en A-10, eller förefaller det inte som att den duger gott som den är? Sminka Vårtsvinet någon? ;)
Lfskbat

Dom skulle troligen förstöra den och göra den oflygbar a la JAS samt döpa om den till "lille gulligull" dry.gif
The Swede
QUOTE (Lfskbat @ Jul 30 2006, 19:30 ) *

Dom skulle troligen förstöra den och göra den oflygbar a la JAS samt döpa om den till "lille gulligull" dry.gif

Va? Går det inte att flyga med JAS? Det har jag missat. dry.gif
Berg
QUOTE (The Swede @ Jul 30 2006, 19:45 ) *
QUOTE (Lfskbat @ Jul 30 2006, 19:30 ) *

Troligtvis en som bara tänker på flygcrasherna när han hör bokstäverna JAS
Danne
QUOTE (Lilla Sebbe @ Jul 30 2006, 20:04 ) *

Nejdå. Lfskbat kommer snart komma med ett kunskaps och faktagrundat inlägg där hon kommer påvisa att det hon påpekat i tidigare inlägg stämmer till punkt och pricka. Detta inlägg kommer sedan nålas här i forumet för allas imponerande blickar. Tyvärr kommer det dock leda till att FV läggs ner i och med att denna förödande sanning blir ohållbar för regeringen.
Lfskbat
QUOTE (The Swede @ Jul 30 2006, 19:45 ) *

Joddå! Det är bara jag som är spydigt konservativ och gärna ser att jaktplan har vajerstyrda reglage & kolvmotor... FW 190 A-8 till hela flygvapnet vore väl en önskedröm biggrin.gif

QUOTE (Danne @ Jul 30 2006, 20:48 ) *
QUOTE (Lilla Sebbe @ Jul 30 2006, 20:04 ) *

Nejdå. Lfskbat kommer snart komma med ett kunskaps och faktagrundat inlägg där hon kommer påvisa att det hon påpekat i tidigare inlägg stämmer till punkt och pricka. Detta inlägg kommer sedan nålas här i forumet för allas imponerande blickar. Tyvärr kommer det dock leda till att FV läggs ner i och med att denna förödande sanning blir ohållbar för regeringen.

Är hon JAS-pilot?
Schmutte
Saker att börja med:

Attackhelikopter :
Apache eller Comanche

Landfordon:
Behåll Tgb, beställ på hand (se nedan) alltefter fler tgb skrotas...
Håller med, Pinzgauern verkar vara perfekt. En modernare variant av Tgb 11/13/20 helt enkelt. Även britterna kör med denna variant, 4x4 varianten kostade dom nästan 0,5 milj/st. Ett plus är väl att den även verkar vara amfibisk.

Forskning:
Höstkamouflage, som öken vers. fast lite mer modifierad.

Nån som håller med på stora drag? :(
Slöbevakarn
Vad Sverige verkligen behöver är nya radarstationer efter kusterna.

Dom vi har börjar bli lite gammla.
The Swede
QUOTE (Slöbevakarn @ Aug 10 2006, 18:42 ) *
Vad Sverige verkligen behöver är nya radarstationer efter kusterna.

Dom vi har börjar bli lite gammla.

Fordon handlar tråden om, inte radarstationer.
Olle P
QUOTE (The Swede @ Aug 11 2006, 00:37 ) *
Mobila radarstationer. Luft- mark- eller vattenburna.

/Olle
Slöbevakarn
Förlåt, mitt misstag. blush.gif

QUOTE (Olle P @ Aug 11 2006, 08:32 ) *

/Olle

TACK Olle P. worthy.gif
The Swede
QUOTE (Olle P @ Aug 11 2006, 08:32 ) *
QUOTE (The Swede @ Aug 11 2006, 00:37 ) *

/Olle

Snygg räddning. biggrin.gif
3924
Om jag skall hålla mig till fordon.

Mera 203A
Mera Galten
Mera 309 B
Mera splitterskyddade Toyota Landcriusers

Unimog's med lavet bakom hytten.
För att ha lätta lastbilar som lätt kan transporteras i TP84:or

Aouverland's
För att ha lätta patrullbilar som kan transporteras i HKP14

Piranha 2
För att ha en lättare splitterskyddad pansarvagn för den lätta mekbat.
Som kan transporteras i TP84:or

OT.....varför har man inte tittat mera på Piranha 2 för lätt-mekbat.
Den verkar ju vara ett bra val tills SEP kan komma in i rullorna....OT
KD803
QUOTE (3924 @ Aug 11 2006, 15:18 ) *
Piranha 2

De enda som verkar titta på Piranha 2 just nu är Flygvapnet. Även där förefaller det mest vara för att ha någonting att utveckla förband och metoder i väntan på SEP, någon större anskaffning verkar det inte bli tal om. Armén har nog gjort sitt val i och med Patgb 203.
3924
QUOTE (BJE @ Aug 11 2006, 15:58 ) *
Piranha 2

De enda som verkar titta på Piranha 2 just nu är Flygvapnet. Även där förefaller det mest vara för att ha någonting att utveckla förband och metoder i väntan på SEP, någon större anskaffning verkar det inte bli tal om. Armén har nog gjort sitt val i och med Patgb 203.

Så Flygvapnet kommer att köra med Patgb 203 i FE01->. Eller kommer inte ha något "pansar"?

Då blir det bara Amf som kommer att använda någon form av Piranha eller?
KD803
QUOTE (3924 @ Aug 11 2006, 16:16 ) *
Så Flygvapnet kommer att köra med Patgb 203 i FE01->. Eller kommer inte ha något "pansar"?

Då blir det bara Amf som kommer att använda någon form av Piranha eller?

Vad FE01 kommer att ha vet jag inte. Men även om man skulle köpa in säg 10 Piranha 2 till FE01 så är det inte "någon större anskaffning". vissel.gif
3924
Vad FE01 kommer att ha vet jag inte. Men även om man skulle köpa in säg 10 Piranha 2 till FE01 så är det inte "någon större anskaffning". vissel.gif

Jo det är ju klart biggrin.gif

Hur har du upplevt Piranhan? om du fingrat på den så klart.
KD803
QUOTE (3924 @ Aug 11 2006, 16:56 ) *
Hur har du upplevt Piranhan? om du fingrat på den så klart.

Har inte mer än klättrat på den. Det som förvånade mig mest var hur pass mycket lägre den är än patgb, samtidigt som den verkar rymma ungefär lika mycket internt. Däremot skulle jag tro att patgb är behagligare att köra, mer som en lastbil än Piranhans mer "stridsfordonsliknande" förarplats.
The Swede

Mera 203A

Vafan ska vi med den skiten till?
Köp in Patria AMV istället.
Piranha 2

Är det inte bättre att titta på den nyare Piranha III eller IV?
106
QUOTE (The Swede @ Aug 11 2006, 21:44 ) *

Piranha 2

Enligt en av de kaptener som höll på med försöken var det Piranha III de var intresserade av, att det nu är Pirahna II var visst mest för att överhuvudtaget ha någonting att testa för att sedan komma fram till vilka krav som skall ställas om det blir aktuellt med en upphandling.
3924
QUOTE (The Swede @ Aug 11 2006, 21:44 ) *

Mera 203A

Vafan ska vi med den skiten till?
Köp in Patria AMV istället.
Piranha 2

Om nu "armen" valt 203A för att ha som enhetsvagn så "be it", tänkte lite ekonomi.
Men för den lätta MekBat så vore ju Piranha 2,3 eller 4 ett mycket bättre val i mina ögon.
Spett och slägga
Patria valdes pga skyddet, och därför väger den också 20 ton, pirahna är en fjuttig lättviktare gjord av papper, den enda fördelen jag känner till är att den är bra i terräng.

MLRS
A-10
BV10s

ot
OICW infantry wepon 5,56/20mm

http://www.secretweapon.com/

Kärnvapen

/ot
Schmutte
QUOTE (Spett och slägga @ Aug 12 2006, 23:05 ) *
OICW infantry wepon 5,56/20mm

http://www.secretweapon.com/

Jädrar vilket vapen! biggrin.gif Knappats något som FM eller politikerna går med på :(
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.