Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Danska m/95 0ch 96
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Fj Fjun
Är det någon som vet något om vårt grannlands Ak?
Skall mönstra i Dk snart, har även en polare som redan ligger innen i DK.

Min polare (har som jag även gjort Sv vpl) precis fått sin Karbin "fem og halvfems".

Är det bara en helt vanlig M16A3? Jag kollade lite på maggen som är av plast och enligt honom "skidt" som bara ger upphov till eldavbrott..

Hade varit roligt med lite info om bössan.

Fj Fjun
Skuggan
det är en M16 clon som heter Diemaco C7 (tillverkad i canada iirc)
de har även en M4 clon som heter Diemaco C8 (Diemaco är altså företaget som tillverkar dem)

det är typ det enda jag vet, vissa säger att de är bättre än originalen.
Adam Wilhelm
Här hittar du lite information från en dansk: Tactical.dk
Fj Fjun
Ok så största skillnaden är att I boken är på Franska också dry.gif

Rödpunktsiktet skulle tydligen inte vara en "femetta".. Skall bli intressant och gemföra med Ak5, M/95 är vart fall lättare..

Tackar AW för länken
på dansk med! Gott
Der er et yndigt land!!
SSR
QUOTE (Fj Fjun @ Feb 6 2005, 18:26 ) *
Är det någon som vet något om vårt grannlands Ak?
Skall mönstra i Dk snart, har även en polare som redan ligger innen i DK.

Min polare (har som jag även gjort Sv vpl) precis fått sin Karbin "fem og halvfems".

Är det bara en helt vanlig M16A3? Jag kollade lite på maggen som är av plast och enligt honom "skidt" som bara ger upphov till eldavbrott..

Hade varit roligt med lite info om bössan.

Fj Fjun

Den danske karabin M/96 er som det siges en Diemaco C8 / Colt M4 varriant. Funktioneringen er som på M16A3.
joppe
QUOTE (Skuggan @ Feb 6 2005, 18:36 ) *
det är en M16 clon som heter Diemaco C7 (tillverkad i canada iirc)
de har även en M4 clon som heter Diemaco C8 (Diemaco är altså företaget som tillverkar dem)

det är typ det enda jag vet, vissa säger att de är bättre än originalen.

det är colt kanada som numera äger Diemaco
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.