igår tappade jag en hammare på den skolösa foten, med en något svullen tå och blå nagel som resultat.
Inget brutet dock...
olaevil
Mar 3 2005, 17:18
QUOTE (olaevil @ Feb 9 2005, 08:01 )
Dom senaste 2 veckorna har bestått av en influensa,magkörare och igår fick jag gå till apoteket och hämta ut lite KNARK mot lunginflammation.Plus att min yngste son har varit sjuk hela tiden också.Så nu är man ganska trött på det.
MVH
Olaevil
Och nu har det börjat igen med sonen och mig....Hostar lungorna ur mig...
;)
MVH
Olaevil
Fick en stadig bula av en trimmad prsk-bössa när jag körde airsoft för ett tag sedan...
EDIT: Grisfingrar
Satt och skulle få fyr på elden i sommarstugans kamin.
Ett litet men varmt glöd smätter iväg.
När jag skall resa mig lyckas jag trycka lillfingrets nagelband mot glödet.
Blåsa och de sedvanliga mordhoten föler direkt.
hmm var väl 3 år sedan. Spelade ruggby. Springer allt vad jag kan och tacklar en motståndare i midjehöjd precis när han kliveråt sidan/vänder sig om vilket resulterar i att jag träffar honom med huvudet före på höftbenet.
Det svartnade till för ögonen en sekund och sedan brottar jag mig loss ifrån högen som blev av oss. Ligger på golvet och hyperventilerar av chock och smärta, idrottsläraren leder bort mig och kallar på sjuksyster som förser mig med en stödkrage och ringer efter ambulans. Efter en kortfärd till sjukhuset och en snabb undersökning så röntgas jag, vilket inte fungerar då jag inte kan röra på huvudet p.g.a. smärta. Dem prövar då en datortomografi, vilken inte verkar vara "fin" nog, så jag får någon timme senare besöka en annan mycket dyrare datortomografi där dem tycker sig kunna se att jag slagit ut en flisa eller två ur en nackkota. Men då dem inte var helt säkra på att det inte var några mer skador så skickar dem mig på magnetröntgen. Där upptäcker dem att jag skadat ledbandet(?) som löper längs insidan på ryggraden för att hålla ihop alla rygg/nackkotor och att jag varit en hårsmån ifrån att bli lam från nacken och nedåt.
Resultat: eftersom att jag var så ung ville dem inte steloperera mig utan hellre chansa på att det skulle räcka med en stödkrage, vilket jag är tacksamför.
Gick med stödkrage oavbrutet i 6 månader. Jag kan inte beskriva hur skönt det var när man fick ta den av sig och veta att man inte får på sig en annan.
jepp-man
Mar 3 2005, 20:23
Repellerade ner för en bergvägg och tänkte göra en djävulskt specops 360snurr, det gick bra första 270 graderna, men sen kom en bergvägg mot mig i en hastighet av guds nåde... Nog för att jag är hård, men inte gav den vika inte, och det svarade ganska bra i skallbenet.
Jag tänkte visst inte på att väggens lutning inte var nog stor för att jag skulle komma runt.
Som tur är hade jag sinnesnärvaro nog att hålla kvar handen på bromsen, annars hade det nog blivit fett mycket värre än ett jack i huvudet.
När jag kom ner från väggen tog jag upp min hjälm från ryggsäcken, tittade på den och lade ner den i ryggan igen. Sen stoppade jag in två fingrar i jacket, ringde sjukvårdsupplysningen och fick förklarat för mig att man ska inte ha militärnördfrilla om man skulle vilja knyta ihop såret med håret (coolt som faan, men det behövs några cm hår runt såret) och inte åka hela vägen till akuten, tur det var länge sen man hade gröna kläder.
Även haft klamydia, blåsljud i hjärtat och mjäll.
AnimalMother
Mar 3 2005, 21:12
Utövning: Match Amerikansk Fotboll.
Skadeområde: Höger Knä, samt höger fotled.
Skadeförlopp: översträckning i knäled, överkroppen veks över knäleden då underbenet var fastlåst vilket ledde till översträckning av knäled.
Detta i sin tur ledde till en otrolig smärta sekunderna efter smällen. Jag ålade omkring på backen med underbenet hängandes i en alltför onormal position. Och förstod direkt att det var allvarligt när jag kände att den tjocka förbaskade yttre knäsenan var helt av!
Skadade delar:
- yttre korsband, helt av.
- yttre knäsenan (tjock) helt av.
- Samtliga menisker, mosade
- Yttre fotnerven (vilken löper utsida knä ned till fotblad), uttöjd och ur funktion. Vilket ledde till förlaming i fotbladet och tårna, eventuell läkningstid ca 500dagar.
Summa sumarum blir detta en sk "Unhappy Triad" som ortopederna kallar det, vilket är ytterst ovanligt och inte roligt att drabbas av kan jag intyga.
Rehabilitering: 500 dagar dröjde innan det började rycka i tårna för första gången, 1 månad efter det mönstrade jag, otroligt att de ville ha mig endå!! (men har man grym fysik i övrigt så har man!)
Sjukgymnastik i 1.5 år 3ggr i veckan.
Slutsats: Idag är jag ålagd med 4% invaliditet i foten, i övrigt är mitt knä lika starkt som det vänstra med en skillnaden att jag har titanmetall i det högra.
ROCK on!
Knivar är roliga/farliga."Lyckades" hugga in en morakniv i hakan på mig själv.
Jag är glad att den inte hamnade en dm högre eller lägre.
Min kompch fick min kniv i sitt pekfinger på en övning för några år sen.
Sjukvårdarna blev glada,vi får använda plåster sa dom.
Kompch

40/48 .
Det är inte roligt att få reda på att man är penicilin alergiker när man
precis avslutat en penicilnkur.
Mina händer, vänster armbåge , knä och hals svullnade upp.
Konstiga röda utslag över stor del av kroppen.
Tillbringade en fredagskväll på akuten och åt en hel burk kortisontabletter,
lördagen var lugn men på söndagen kom allt tillbaka ,
in till akuten ,ännu mera kortison och andra piller.
Fick äta histamin en hel månad efter efter det här,
innan alla besvär försvann. ;)
När jag var 6 år ramlade jag med huvudet före ner i en taggbuske
från ett 2 m högt staket.Ögonen klarade sig men läkaren fick
sy 4 stygn under vänster öga.
OSV OSV
DET ÄR FARLIGT ATT LEVA,MAN KAN DÖ.
Mvh 40/48
Har fått halva (i längs riktningen) fingertoppen på vänster långfinger avhugget med ett stämjärn men den har växt ut igen!!! Har inte ens ett ärr där.
Har haft sprickor, i underarmen, tre fingrar samt ett revben. Naturligtvis är min blindtarm en minne blott den med!
Ghostface
Mar 3 2005, 23:00
Hade en basse som gillade knivar. Fanatiskt mycket. Efter några månaders tjat fick han slutligen tillstånd att visa mig sin nya, gigantiska kniv. Vid överlämnandet fipplar han och försöker få tag på kniven igen varvid han lyckas med att sticka mig i handen. Av ren reflex får jag ut kniven innan jag egentligen hinner förstå vad som hänt och visar onda ögat...
Måttligt nöjd börjar jag känna smärta, tittar på handen, konstaterar för bassen att han precis försökt knivmörda sitt befäl.
Jag håller upp handen framför honom och tänker precis gå loss i verbala angrepp men han blir helt vit och svag och jag får helt enkelt ta hand om honom istället. Det var ingen fara med handen mer än att det blödde som fan.
Detta var dock en skön beväring som vid olika tillfällen (med glimten i ögat, vi hade en lättsam stämning) skröt med vad han hade gjort...
Några veckor senare skulle samma basse tvaga sig i fält. Satte sin kniv i ett träd i huvudhöjd varpå jag påpekade det olämpliga. Han sa att det var lugnt så jag besvarade med att kommer att lära sig den hårda vägen. Tog av sig på överkroppen och när han böjde sig framåt för att ta upp kläder som låg vid trädet lossnade kniven och satte sig i hans rygg.
Han "fryser" i den ställningen, tittar på oss och frågar med panik i ansiktet fast med en lugn röst:
-Vad var det?
-Stå still så ordnar vi detta, svarar plutsjv (som faktiskt var glad att han fick agera skarpt) som står brevid mig.
Blev ett par stygn på sjukan samt knivförbud resten av hans vpl...
Rickard N
Mar 3 2005, 23:28
Sprättade upp vänster tumme lite under en utmattningsövning som vi lyckades tjata oss till eftersom vi gnällde på att vårt baskerprov var för mesigt. Efter ett dygn utan sömn eller mat så skulle jag skära loss ett buntband som höll fast en plastpåse över nödtakningsslangen på strv. Spetsen först verkade slugt just då, slant självklart (i regnet) och stoppade in moran med spetsen först i vänster tumme, ca 15mm långst sår uppstod. Min första tanke var, detta kommer nog börja blöda. Så jag petade på såret så det började blöda. Kavlade ner uniformen till armbågen, höll upp handen högt och hoppade ner från bakpansaret för att gå och få ett plåster. Fänriken som möter mig gör "tecknad-film-ögon" (pga att regnet spätt ut blodet så hela min arm är röd och det är en liten pöl i handen) och drar med mig till förbandplatsen, lappar ihop tummen med en ituriven kompress och skickar iväg mig till sjukan medelst 11bil.
Väl framme så konstaterar syrran som är där att det är risk för senor i tummen, och eftersom läkaren gått för dagen så blev det vidare transport till Strängnäs vårdcentral. Får order att ta av mig regnrocken så jag inte ser ut som en gunslinger. In på vårdcentralen (med fältuniform, kroppsskydd 90 och kamofärg i ansiktet), ber om att någon skall kolla på min tumme. En syrra tar med mig till ett rum med en brits och ber mig lägga mig ner, jag meddelar att jag kommer somna om jag gör det (som om det vore dåligt, lät vettigt just då). Syrran ger mig en kudde till så jag skall ligga riktigt bekvämt.
Vaknar av att någon grejar med tummen. Det är en läkare som tycker det var fånigt att riva upp kompressen (eller vad det var) för det var massa bomul i den som nu satt överallt i min tumme. Hon märker att jag vaknat och säger att jag kan ta av mig jackan för det här kommer ta lite tid. Jag öppnar jackan och börjar mecka med kroppsskyddet. Läkare (en kvinna med sydamerikanskt utseende och accent) tycker att det börjar bli lite som hemma nu. Hon berättar om när hon lappade ihop någon sydamerikansk presidents livvakter efter ett mordförsök under resterande tid som hon rengör min tumme. Det konstateras att alla senor är hela, såret ser bra ut och jag tejpas ihop och skickas till kasernen.
Så klaga för h-e inte på att era baskerprov är för mesiga
Har ett alldeles utmärkt sätt att kapa av sig en bit av tummen på;
I vänster hand har man en liten ca 3-4 cem tjoch späntbit som skall göras ännu mindre. I höger hand har man en sprillans ny och slipad morakniv. Sätt sedan kniven mot stickan och tryck till i avsikt att dela biten till två mindre.
Min smala lycka var att jag satte kniven lite snett, så skar bara upp tummen i två delar, hade den gått en halv cm djupare hade jag fattats en bit av tummen. Hade behövt sys men på en liten ö i vildmarken men kanot som enda förbindelse tar man vad man har.
Hade "delad" känsel i tummen i nästan ett år efter det. Lärde mig att en tumme blöder mycket och om man sätter tummen i munnen måste man svälja blod flera gånger, smakade lite ägggula tyckte jag.
6 Op i vänster knä (Ledband, korsbanden, meniskerna) i olika omgångar.
Höger axel utsliten.
Idrott bra för kroppen??? I normal omfattning kanske, INTE 15 timmar i veckan...
Just nu lider mina händer något fruktansvärt. Jag har sår på 5 knogar efter klantighet vid däckbyte på familjens bil. Jag har 3 vattenblåsor från trädgårdsarbete i fredags, och dessutom 4 rivmärken från katten som var på bushumör...
simons händer

simon
Är inne på andra veckan med en lunginflammation som inte vill ge sig. Den antibiotika-kur jag är satt på nu kommer att ta död på allt, hoppas jag, inklusive borrelia och diverse könssjukdomar......som jag inte har, men men.
Det värsta är att muskultauren runt bröstkorgen känns sönderhostad; en ny host-attack föranleder brännande smärta lite varstans. Ynklig är bara förnamnet.
Mattsson
Mar 27 2005, 17:34
Själv har man dragit på sig en mycket exotisk sjukdom från Indien, den mycket fruktade och obotliga sjukdomen: Förkylningen.
2Sharp
Mar 27 2005, 18:08
Div. urled på fingrar, trasiga ögonbryn7läppar och knäckt näsa från glad sparring, både "vanlig" och med käpp.
Käpp i öga gör ont, käpp vart som helst i nyllet gör rätt ont när jag tänker efter.. div. träningsknivar som petar en i revben etc. är också obehegligt och lämnar märken.
En kompis svepte mig, jag landade illa, höger knä gick ur led, aj.. besök hos doktorn som meddelade att ledbanden var uttöjda, det skulle man träna upp.. sagt och gjort, tränade, det blev sådär, balansen/stabiliteten var inte optimal..
Vrickar till knät upprepade ggr under åren, mer eller mindre allvarligt.. 2001 hoppar jag ner från en lastbil under övning, *crunch* dum som jag är är jag så övningskåt så jag biter ihop och går en bra bit, vilar under natten, vaknar och kan inte räta ut benet eller för den skull inte böja det direkt mycket heller...
Hem och till läkare, för beskedet att det inte går att göra så mycket då det är svullet, hem och vila.. tillbaks typ 10 dagar senare, knät är helt kasst och svullet, kanyl i knäleden - aj! tappas på blod och div. annat gunk.. tack och lov att svullnaden släpper, nu gör det mindre ont.
Går hemma och knät styr upp sig, efter 4 veckor skall det snart börja jobbas igen.. under en kvälls festliga och intensiva samlag med en kvinnlig bekant lyckas jag vrida knät åt helvete och ramlar ur vattensängen, knät pekar glatt 90 grader åt höger, f***, jag skriker som en gris, tjejen frågar skrattande om jag fått kramp, jag skriker att hon skall hålla KÄFTEN! och att knät är ur led.. håller på att riva halva lägenheten i mina försök att få pejling på knät, dvs att få det att peka i den mer normala riktningen, rätt lönslöst...
Lyckas få på mig lite kläder och ringer en taxi, åker till akuten, blir lagd i en säng, får hjälp av trevlig sköterska som undrar hur detta har hänt.. säger som det är - pinsamt..
Att hon dessutom står böjd över min mittensektion, som timmarna innan sett en del action, när hon hjälper mig av med byxorna gör inte saken bättre.
Läkaren kan inte göra så mycket, för svullet, hem igen med en massa käcka tabletter, mega-speedad och kan inte sova på rätt många timmar...
Lite hit och dit så blir det operation, yttre menisken har gått sönder och en del tas bort.
Knät blir bra, stabilt och det gick rätt snart att återgå till träning och annat...
*Plopp*, vi är nu framme vid 2004, kompl. utb. på F7, patrullstrid, kastar mig stenhårt över ett traktordike och landar snett på kanten, *knäck* hamnar i diket, upp och skjuter... funkar dock sämre att fortsätta framryckningen.. lindar knät hårt och vilar resten av dagen.
Handlar neopren knäskydd med metallskenor dagen efter, kör resten av övningen, funkar sådär..
Åter arbetet, funkar i 2 dagar sedan hamnar jag hos läkaren, det blir magnetröntgen, menskerna mår inget bra, brosk i knät, ev. främre korsbandet väck..
Operation, det hyvlas menisker och slipas bort brosk samt mejslas bort resterna av korsbandet.. knät känns rätt mörbultat, det konstateras att korsbandet är av, tid för ny op bokas..
I slutändan görs op den 20:e dec. god jävla jul...
Träning och div. besök hos sjukgymnast.. nu är vi i Mars -05 och jag har jobbat en vecka.
8 månaders sjukskrivning - lagom roligt...
Trasiga knän suger, lipade nästan när jag läste AnimalMothers inlägg, gaaah..
Lyckades volta med cykeln på väg till jobbet, en taxi dök upp i 170 och jag tvärbromsade med en snabb voltning som följd, hoppade snabbt upp och hoppade på cykeln svärande om dumma taxi chaufförer och hoppades att inte cykeln hade gått sönder.
Inser efter några minuter att ena handen funkar dåligt, det går liksom inte att bromsa ordentligt, stannar och klämmer på armen, äh! fortsätter mot jobbet, inser att det är något tjall på den.. fan, vänder om hem, kastar i hojen, ringer chefen, dushar och går till akuten, får sitta ner och vänta 3-4 timmar, armen värker då glatt..
Röntgen - strålbenet av, typiskt... behöver inte gipsas, hem och ringa chefen.. sitter hemma och häckar tills det läkt ihop, tillbaks till jobbet, gör pissont när man tar i under några veckor, nu är det inga problem förutom lite värk titt som tätt.
Det var nog det hela...
När jag beskriver det så här sammanfattat så verkar det vara uppenbart att jag har väldigt svårt att förstå varför min kropp ger mig smärtsignaler... och vad jag skall göra med den informationen...
Hoppas nu kunna undvika större skador på lååååång tid...
Ignis nitidus
Mar 27 2005, 18:55
förra veckan:
Fall på några meter utan att kunna ta emot med händer/armar med resultatet:
knän som knastrade och gjorde allmänt ont.
fråga inte hur jag lyckades med denna bedrift men ont gjorde det!
(knäna tog hela min tyngd + en del till)
edit: jag är dock glad att det inte blev som 2sharps..
2Sharp
Mar 27 2005, 19:21
Tillägg:
Vid ett annat tillfälle, en annan kvinnlig bekant, ett annat högintensivt samlag så slet jag av strängen mellan förhuden och ollonet, det resulterade också i operation..
Blodigt blev det...
Nestor
Mar 27 2005, 20:23
@2Sharp:
Är du säker på att du inte är död vid det här laget.. du kan ju kolla för säkerhets skull...
Annars kan jag bidra med några grejer som hände för ett antal år sedan.(ganska många faktisk, men det är så bissart jagg jag skriver här ändå)
Kap 1: Pojken och den varma ugnen
Nyfiken som jag är i den späda åldern av 5 år, beslutar jag mig för att undersöka hur ungnen funkar. Jag visste att den blev varm, så en dag när det lagades revbensspjäll i lergryta tänkte jag att detta är ett utmäkrt tillfälle, Börjar observera ungen, tills min blick faller på elementen i ungnen.
"Aha" tänker då min poljär-hjärna. Jag beslutar mig för att känna, inte med fingertopparna, jag kan ju bränna mig.
Istället så sätter jag knogarna mot de 250 grader varma elementen.
Frääääässs.
Resultat: Skrikande unge, blodiga knogar och hysteriska föräldrar.
Numera har jag en rad av fyra mycket snygga trekantiga ärr på fingrarna.
Slutsats: Ungnen blir varm av elementen, dem skall man inte röra.
Kap 2: Pojken och den intressanta matberedaren.
Ett tag efter min episod med ungnen känner jag mig färdig att ge mig ut på nya äventyr.
Denna gång är det den högintressanta matberedaren som fångar intresset.
Jag ville prova vad som hände om man satte ner ett finger istället för en potatis.
Rimligen borde ju fingret inte påverkas då det är hårt ben i den.
Potatisen skivas ju just därför att den sakar ben, tänkte jag då.
Så en dag när det vankas raggmunkar

så beslutar jag mig för att göra experimentet.
Ner med lilla fingret.
Riiiiiiiiivvvv
Resultat: Mycket blodiga fingrar och en förvånad och skrämd unge...
Slutsats: Matberedaren gör ingen skillnad på potatis och fingrar.
Ett under att jag fortfarande lever med tanke på mina andra bravader...
Edit: Stavar ju helt vansinnigt...
Limpan
Mar 27 2005, 20:49
Oh söte jesus!
Det är det ju nästan Darwin Awards på...
Skunken
Mar 28 2005, 00:59
Senast:
Dag 1.
På längdskidor för första gången i år (vita blixten räknas inte). Högst upp i en brant backe med sväng. Flickvännen åker först. Tar ett dyk efter halva backen. Aj! Tänker själv "Äh, fan detta klarar jag!". Jag åker. Kommer nästan ända ner, efter att ha gått ner i spagat p.g.a. förlust av spår under vänsterfoten. Dyk rakt på bröstkorgen och magen följt av volt. Svordomar och en massa våldsamma rörelser inför chockade åkare i spåret. Smartast var lillebrorsan som gick ner. Och vem fan har sagt att man lär sig med tiden?!
Dag 2.
Hemma igen. Springer runt i huset och grejar med packningen. Påväg in i rummet halvspringandes sparkar man i en resväska m/hård, svär med hög decibelstyrka. Höger "ringtå" troligen spräckt.
Senare på kvällen undersöktes den ömma bröstkorgen från gårdagen av sjuksköterskemodern. Ont vid andning, blåmärke, ömt vid beröring. Diagnos: troligen spräckt revben.
Sammanfattning: rätt bra gjort på två dagar, eftersom jag inte haft några benproblem utöver de sex avsågade revbenen...
Länge sedan, typ 2001.
I Motala för att kolla på morsan när hon trampar Tjejvättern. Med är den (då) vackraste tjejen i världen. Efteråt äts det middag hos henne. Får då akutfeber. Nästan 40 grader på mindre än en timme. Kommer till slut hem och knör kroppen full i piller. Däckar.
Vaknar vid 07 följande morgon. Pissenödig. Tar ett par alvedon och sköljer ner med vatten. Upp på dass. Börjar pissa. Vaknar sedan mellan handfat och toalett (mellanrummet är ca 20 cm, vilka till 7 cm upptas av vassa metallkrokar för handdukar). Sätter mig upp och spyr. Ställer mig upp och kollar i spegeln. Blod forsar nerför halsen. Hakan spräckt. Vaknar helt plötsligt upp igen, utsträckt på badrumsgolvet. Ont i näsan. Blodet forsar, blod överallt. Ställer mig upp och försöker tvätta bort blodet, men smetar snarare ut det mer.
Kommer in till modern och skrämmer vettet ur henne.
En timme senare sitter man på akuten, för att komma därifrån fem timmar senare.
Lindeberg
Mar 28 2005, 07:35
QUOTE (Lindeberg @ Feb 6 2005, 22:29 )
-Limpan, du har väl inte missat tråden "Det dummaste jag gjort"? ;)
Bumpar upp denna informationen

;)
Härlig läsning såhär på annandagpåskdagen. Keep up the good work
QUOTE (2Sharp @ Mar 27 2005, 18:21 )
Tillägg:
Vid ett annat tillfälle, en annan kvinnlig bekant, ett annat högintensivt samlag så slet jag av strängen mellan förhuden och ollonet, det resulterade också i operation..
Blodigt blev det...

Been there done that!
Limpan
Mar 28 2005, 12:04
QUOTE (2Sharp @ Mar 27 2005, 19:21 )
Tillägg:
Blodigt blev det...

Oj, jag såg inte den här förut! Jahapp, då är vi två. Jag känner en snubbe till som råkat ut för samma sak. Det blöder ingenting, du...
@ Lindeberg: Jodå, men du får erkänna att 'handen i mixern' är bra nära 'finsk tauering' i ren och skär idioti.
Fk.Mandrake
Mar 28 2005, 13:04
@2Sharp
Jag säger bara en sak: AJJJ!!!!!
Fast många gånger!
olaevil
Mar 28 2005, 15:37
Lyckades igår Söndag skrapa upp toppen av stortån vi sparkcykel test.Jättegott att sätta på sig Skorna på morgonen....
Sonens sparkcykel är rena skiten har jag nu konstaterat .
MVH
Olaevil
Segelpremiär första veckan i juni 2001. Första dagens segling går utmärkt. På kvällen kastar vi ankar i Krokholmsviken (ankra är för övrigt en ritual som alltid avslutas med en wishky) och äter middag. Till middagen drick det vin och efteråt så smakar det ju bra med en cognac. Jag är alltså inte helt nykter när jag bara ska upp i skogen och lätta på trycket innan det är dags att krypa ner i sovsäcken.
Naturligtvis så tar man inte samma väg tillbaka, vilket leder till att jag hamnar vid en bergsspricka som jag måste ta mig över (gå runt är det ju inte tal om). Det är trots allt en ganska liten spricka, ungefär en meter tvärs över och dessutom lägre på andra sidan, så jag hoppar över utan att varken fundera närmare på saken eller ens ta sats.
Väl på andra sidan landar jag lite snett och dråsar omkull. Ingen skada skedd, lite ont i foten bara, tänker jag och börjar linka väg mot båten. Redan vid första steget så käns det som om vänsterbenet sjunker ner i jorden. Förvånad över upptäckten tittar jag på vänsterbenet och försöker ta ett steg till. Benet viker sig, men inte vid knäet!
Jag börjar inse att jag inte är i stånd att ta mig de sista tretio metrarna till båten. Efter utstötande av diverse ynkliga utrop så dyker det upp folk från min båt. Vi konstaterar att benet är brutet, dessutom börjar det göra ganska ont. Mobiltelefon åker fram och räddningskryssare tillkallas. (Helikopter kan inte landa någonstans, och att få mig att dingla i en räddningssele halvvägs mellan himmel och jord, med brutet ben dessutom, kan de ju fetglömma!)
Nåväl, räddningskryssaren anländer och jag bjuds på en nog så hissnande tur utför berghällarna fastspänd på en bår. Jag körs till Bammarsboda brygga och därifrån vidare med ambulans till Södersjukhuset. Där fixeras benet hastigt och lustigt och framåt fyrasnåret på morgonen får jag äntligen sova.
Redan nästa morgon ska benet opereras. "Vi kommer bara att sätta i en spik" säger läkaren. Det låter ju inte så farligt. "Vill du ha lokalbedövning eller vill du sova?" frågar han vidare. "Får jag titta på när ni jobbar?" svarar jag. "Öh, nej, det får du inte." säger läkaren en smula förvånat. "Då kan jag lika gärna sova." svarar jag.
Efter operationen så var det dags för röntgen för att kolla att allt hade hamnat rätt. När det är klart får jag plåtarna i ett kuvert på magen. Eftersom jag är nyfiken av mig så öppnar jag kuvertet för att titta på röntgenplåtarna. Jag får en smärre chock när jag inser vad det är för "spik" som numera sitter i mitt ben. Dryga 30cm prima rostfritt stål hela vägen genom benpipan från knäskålen ner till vaden. Spik? Yeah right!
Nestor
Mar 28 2005, 21:58
@Eskil.
När man har 30cm stål i benet, hur blir det på flygplatser?
Har man med sig något slags intyg att man har metall i benet eller får man snacka sig ut läget?
Lillebror81
Mar 28 2005, 22:43
Mitt oturs år 2001
juni 2001
Börjar med en liten finlandskryssning med fiman. Efter denna lilla övning i diverse sysslesättningar ombord på en storbåt med tillgång till större mänger sprit och mindre mängder sömn. Bestämmer jag mej för att spela match i Amerikansk fotboll en söndag eftermiddag. Får spela hela matchen dvs både offens och deffens samt speciell teams med ungefär tre spel utanför plan för att dricka vatten pga tidigare sysselsättning på östersjön och en varm sommardag.Eftersom jag var ganska bedövad i huvudet och ändå hade huvudvärk så användes denna kroppsdel till mer än att tänka med. Stank som en mindre spritfabrik gjorde jag med vilket resulterade i en del blickar. Matchen toktorskade vi på pga att laget bestod av väldigt mycket nytt folk och vi var inte särkilt samspelat på. Slut sekunden var kommen det blåstes i pipan. Och då börjar jag att ställa mig upp var på jag får en blindside takling från vänster och landar på höger arm och bryter överarmen.
Fick ligga på planen i ca 30 minuter på plan och vänta på en ambulans. Ambulansen kommer och jag får 20mg morfin och de drar armen till rätta eftersom den har ca 45graders felställning. Pga min ringa vikt på 127kgså krävdes det lite abeteför att få in mej i bilen detta löster av mina lagkamrater. Kommer in till Danderydssjukhus och blir inburen på akuten, blir uppmöt av en sjuksköterska som skall kolla till mej var på hon utbrister den här pojken är ju inte ett dugg påverkad bäst ni ger honom 20 mg morfin till och valium

. Vill ha vatten men blir vägra eftersom det finns risk för att jag behöver en opration, är rätt torr i halsen efter matchen och tidigare bravder men vad göra. Åker ett par gånger mellan gipsrummet och röntgen med en polare som händer över mej och ser till att jag inte somnar tills läkaren är nöjd. När jag lämnar gipsrummet för sistan gången kommer en av sjuksjöterskorna fram och klappar mej på axlen och säger ett par uppmundrande ord som har etsatsig fast "Det är trevligt att få in riktigt skadade människor och inte en massa nöter som stukat lilltån eller annat mindre."
Får spendera sommaren i ett plastgips och knapra citadon i höger varv. Ända ljuset i tunnelen är mission till hösten. Och efter min lilla olycka får jag ett telefonsamtal som börjar "Iam in the brokenclub now." det är en i laget som krossat två fingrar i annan match.
september 2001
På väg hem från jobbet näst sista dagen innan jag skall åka hem till växjö och sedan åka till missionsutbildningen. På väg hem möts av två lampor som kommer över på min sida vägen jag tvärnitar och försöker väja men saknar ett dike att ta min tillflykt till utan får helt sonika gå över på andra sidan vägen. Men hinner inte undan så jag frontar med en äldre herre och hans fru. Det smäller till och jag får airbagen i ansiktet, bilen glider baklänges ner det minimala diket som är ca 40 cm djup och en meter brett följt av en lodrät bergvägg. Lampor inne i bilen tänds, tutan går igång och jag kliver ut och ringer SOS. Går fram och kollar till den andra bilen och det strömmar till folk. Kvinna i bilen omkommer och mannen blir skadad. Inser att jag skall ha en gammal bil utan en ny och säker, det hade jag redan men nu var det defenitivt. Allt till höger om mitt volkswagenmärke på min golf är intryckt till A-stolpen, märket ligger nu mera hemma i min bokhylla som en påminnelse.
Får åka ambulans för andra gången, jag vägra denna gång att bli buren. Jag vill gå själv inte runtburen som en litet barn. Kommer in till Nyköpningslassarett och hamnar på akuten. Blir till delad en AT läkare som inte visste skillnaden mellan höger och vänster kändes det som. Fick syrgas tre timmar efter krocken med motiveringen det är bra mot chocken. under dessa tre timmar fick jag dela rum med en maskin som kontrollerar mitt blodtryck och puls men det var något fel på den och larmade var 5 minut var riktigt sugen på att kasta den i väggen. Sen ringe jag morsan och fasan och berättade vad som hade hänt blev liv i lyckan. Pärona tog taxi från Växjö till Nyköping fast jag sagt att allt var lungt med mig. Blev uppkörd på ett rum blev väckt 0730 efter att ha sovit i 4 timmar av en sköterska med en smal plastpåse och en termometer som frågar vill du ha hjälp eller klar du det själv.
Spenderar två timmar med att leta efter en hyrbil så¨jag kan åka hem till lägenheten och packa och åka hem, alla var ju upptagna men till slut hittar jag en. Kommer hem packar och åker hem till Växjö.
Enda skadorna var ett blåmärke över bröstet och lite blotsvite från lillfingret eftersom jag krossat dosat till garageöppningen med hjälp av denna kroppsdel.
Okober 2001
Jag är sista dagen på PBV utbildningen på ATS när vi skall backa ut en vagn ur hallen. Själv sitter jag på taket med avgasslangen som skall kastas av, kastar av slangen och föraren backar ut sista biten och därefter gör han en 90gradare men vagnen för att få den i rätt rikting utan att varna om detta så jag blir tvungen att hitta något att hålla i mej i och inte trilla ner i plattan, var på jag griper tag om neder kanten av skyttens lucka. Var på den trillar ner efter som spärren är dålig, med min hand imellan. AJJJJ!!!!! Satans PBV helvete. Tittar på handen konstaterar att de pissblöder och kutar ner till kompanisjuksökterskan och ber henne fixa till det men blir iväg körd till I5 för att sys.
Kommer in på I5 möts upp av en läkare som skall sy ihop jacket. Jacket är ca 5cm långt. och det hänger ut en massa fettslamsor och det bara blöder. De rengör såret och bedövar. Läkaren mutar på norrlänska och kollar om bedövningen har tagit med hjälp av nål och tråd. Den har inte tagit jag är på väg upp med min vänster hand knuten och vill dra den över käften på honom men hejdar mej eftersom de då kommer ta ännu längre tid. Veckan efter Sisu utbildningen jag knappars Citadon igen och myser runt. Duvan frågar vad jag gjort med handen och jag förklara men då börjar han skratta. Var på han utbrister "Det tror jag inte på utan du varit ute och slagits på krogen, om din hand ser ut så hur ser den andra killens ansikte ut då???"
Summan kademumman är att 2001 var ett oturs år och det drabbade till stor del min högra sida. Tack och lov är jag vänster hänt
Första dagen i lumpen skulle skära av ett snöre som höll ihop stridsbältet lyckades skära mig i fingret med en splitter ny morakniv resultat 6 stygn i vänster pekfinger.
När jag körde lastbil för FN så lyckades jag dra på mig en dubbelsidig lunginflammation så jag hamnade på yxsjukhus där ingen pratade engelska delade sjukhussal med 6st yxor ingen av dom gillade Fn särskilt mycket.Ganska tryckt stämning efter dom klurat ut att jag var FN anställd.
Var hemma på semester från FN o köpte mig en motercyckel som jag hade haft i tre veckor sen skrotade jag den i en rondell höll ca 150kmh (fartblind efter att ha legat o cruisat i 200 på motorvägen) gjorde en omkörning precis innan rondellen kom ut i rullgrus fick sladd men fick tillbaka kontrollen men då stod där en reflexstolpe i plast ivägen så jag krashade missade en lyktstolpe med 20 cm kanade tillsammans med mcen lyckades trycka ifrån mig den, motercyckeln träffar ett stålräcke jag missar den med 10 cm o landar i gräset resultad brutet skulderblad(fick ny på försäkringen som jag körde ner 3 veckor senare till split)
Körde för ett åkeri här i sverige kom till ett företag öppnade upp sidodörrarna ner trillar en 500kg låda som träffar min sko (som tur använder jag alltid skyddsskor när jag jobbar) stålhättan trycks in. Resultat ambulans till sjukhus med bruten fot.
På samma åkeri halkar när jag ska hoppa ner från flaket fastnar med foten i sidodörren i en millisekund det gör att jag landar på ryggen blir liggandes ett tag på den blöta asfalten kunde inte röra mig o det fanns ingen i närheten men efter 2-3 minuter lyckas jag ta mig upp o kan släpa mig upp i hytten så jag kunde ringa mitt åkeri men jag fick jobba resten av dagen för dom kunde inte skicka en annan förare.Resultat 1 brutet revben.
Var på svensexa för två veckor sedan. Vi hade femkamp o i en av grenarna skulle man fightas ståendes på 2 plattformar under är det som i uppblåsbara hopptorn jag trillar ner o studsar av hela möget o lyckas att slå foten i fläkten som blåser upp hela skiten. Resultat spricka i foten (jag avbröt inte svensexan för det fick vänta 5 timmar på sjukhus dan efter istället). Så nu går man o haltar o hoppas foten har läkt till nästa hvövning.
QUOTE (Hendrix @ Mar 28 2005, 21:58 )
@Eskil.
Har man med sig något slags intyg att man har metall i benet eller får man snacka sig ut läget?
Det är väl bara att dra upp byxbenet och visa lite hud.... Brukar lösa de flesta situationer... B)
IIHF
Jag man har ju klarat sej fri från skador på ben och armar förutom en liten spricka i foten. Men fick diagnoserat en sjukdom förra året jag inte är så glad över.
Början på april ungefär 2 veckor före mönstringen jag sitter uppe vid datorn och spelar, ---minneslucka---, vaknar upp på golvet och tänker vad i h-vete gör jag här har ont i skallen som tusan och känner ett litet jack. Tänker var jag verkligen så trött att jag sommnade och vaknade inte av att jag ramla från stolen. Går och lägger men och mår prima nästa dag, en polare kommer för att köra LAN/Nätverk och vi sitter uppe och spelar då jag känner samma yra konstiga känsla som jag känt precis innan minnesluckan dagen före, ---minneslucka--, vaknar upp på sjukhuset. Dagen efter säger doktorn att jag haft ett krampanfall och får diagnosen epilepsi. Faaan tänker jag detta kan inte vara bra. Skickar när jag kommer hem från sjukhuset brev till pliktverket och dom bestämmer att inte kalla mej på mönstring. Kämpar för att bli friskförklarad då man faktiskt kan ha 1-2 krampanfall vid 17-18 års ålder utan att det betyder något. Blir friskförklarad (efter många tester) i December 2004, skickar brev till pliktverket. Yes, mönstring i Februari i år. Far till fjällen för att köra skoter i Januari i år har kul på dagen, på kvällen och går och lägger men som vanligt. Vaknar upp är säker på att det morgon för jag ser alla är uppe går och borstar tänderna när jag kommer ut ur toan står där ambulanspersonal och jag förstår vad som hänt. Följer med i ambulansen får visst ett anfall till och vaknar upp på den fruktansvärt stora sjuktstugan i Sorsele med färd via Arvidsjaur och hem. Så vad är summan av allt det här då. Jo:
*Epilespi utan friskförklaring, samt äta medecin väldigt länge till
*Inget körkort på två år
*Ingen mönstring
Svär alltid lite för mej själv när jag tar medecinen
QUOTE (Hendrix @ Mar 28 2005, 22:58 )
@Eskil.
När jag flög till Paris för två år sedan så gav det inte ens utslag i metalldetektorn.

Vi får se hur det blir när jag ska flyga till USA om en dryg vecka, de lär ha anledning att vara lite mer skärpta.
Och nej, jag har inget läkarintyg. I värsta fall så får jag väl ta av mig byxorna.
runken
Mar 29 2005, 14:51
Ådrog mig nån en muskelbrisning i högra knät vid ett löppass för en 3 veckor sedan. Gick till en ortoped och fick meddelat att det va just muskelbristning, skulle ta en 3 veckor o läka. Kände inte av det efter 2 och en halv vecka, så igår drog jag ut o sprang, kände inget så det blev 10 km. När jag strechat klart så känner jag att smärtan är på väl tillbacka och nu sitter jag här med ett grymt ömnt knä vilket kommer att spolera mina chanser på extramönstringen till kj
Sljivovica
Mar 29 2005, 19:15
QUOTE (joppe @ Mar 28 2005, 23:57 )
Första dagen i lumpen skulle skära av ett snöre som höll ihop stridsbältet lyckades skära mig i fingret med en splitter ny morakniv resultat 6 stygn i vänster pekfinger.
När jag körde lastbil för FN så lyckades jag dra på mig en dubbelsidig lunginflammation så jag hamnade på yxsjukhus där ingen pratade engelska delade sjukhussal med 6st yxor ingen av dom gillade Fn särskilt mycket.Ganska tryckt stämning efter dom klurat ut att jag var FN anställd.
Var hemma på semester från FN o köpte mig en motercyckel som jag hade haft i tre veckor sen skrotade jag den i en rondell höll ca 150kmh (fartblind efter att ha legat o cruisat i 200 på motorvägen) gjorde en omkörning precis innan rondellen kom ut i rullgrus fick sladd men fick tillbaka kontrollen men då stod där en reflexstolpe i plast ivägen så jag krashade missade en lyktstolpe med 20 cm kanade tillsammans med mcen lyckades trycka ifrån mig den, motercyckeln träffar ett stålräcke jag missar den med 10 cm o landar i gräset resultad brutet skulderblad(fick ny på försäkringen som jag körde ner 3 veckor senare till split)
Körde för ett åkeri här i sverige kom till ett företag öppnade upp sidodörrarna ner trillar en 500kg låda som träffar min sko (som tur använder jag alltid skyddsskor när jag jobbar) stålhättan trycks in. Resultat ambulans till sjukhus med bruten fot.
På samma åkeri halkar när jag ska hoppa ner från flaket fastnar med foten i sidodörren i en millisekund det gör att jag landar på ryggen blir liggandes ett tag på den blöta asfalten kunde inte röra mig o det fanns ingen i närheten men efter 2-3 minuter lyckas jag ta mig upp o kan släpa mig upp i hytten så jag kunde ringa mitt åkeri men jag fick jobba resten av dagen för dom kunde inte skicka en annan förare.Resultat 1 brutet revben.
Var på svensexa för två veckor sedan. Vi hade femkamp o i en av grenarna skulle man fightas ståendes på 2 plattformar under är det som i uppblåsbara hopptorn jag trillar ner o studsar av hela möget o lyckas att slå foten i fläkten som blåser upp hela skiten. Resultat spricka i foten (jag avbröt inte svensexan för det fick vänta 5 timmar på sjukhus dan efter istället). Så nu går man o haltar o hoppas foten har läkt till nästa hvövning.
..och så påstår dom att köra lastbil
inte är "combat"..
Status quo
Mar 30 2005, 09:56
QUOTE (Hendrix @ Mar 28 2005, 21:58 )
@Eskil.
Det krävs inget intyg. De andvänder ju sin lilla handburna metaldetektor (minns inte vad den kallas) för att dra över kroppen när du piper. Om det är så att dom inte kan fastställa att det sitter i benet så får du helt enkelt kavla upp byxan och visa

Jobbar på arlanda och det är aldrig nått problem med sånt..
Förövrigt har jag sprättat upp mitt lillfinger en gång när jag lekte med hunden, kastade snöbollar (hade handskar på mig) och kände att det blev kallt om lillfingret, kollade och såg att lillfingerdelen av handsken var det ett fint snitt i, tog av mig den och såg att jag hade en reva i lillfingret, men det blödde inget. Så jag gick in och skulle sätta på ett plåster, men när fingret blev varmare började det pumpa blod. Så jag försökte stoppa blödningen med plåster och liknande men det fortsatte bara, tills jag höll på att svimma. Men jag behövde inte sy när jag dagen efter begav mig till sjukan

I lumpen åkte jag på bihåleinflammation. Ca 40 grader feber och hallucinationer. Har aldrig mått så dåligt, och magen tog megastryk av antibiotikan, har fortfarande problem med den
Dessutom stukade jag foten rätt illa under ett fyspass, nästan 1 skadad per pass under mina 10 månader
Och för någon månad sen hamnade jag på akuten med bröstsmärtor.. vid 22 års ålder, pga stress enligt läkarna.. tog 8 timmar för att göra 3 EKG, 1 blodprov och 1 samtal med en läkare. booooring.
Lindeberg
Mar 30 2005, 19:38
QUOTE (Status quo @ Mar 30 2005, 10:56 )
pga stress enligt läkarna.. tog 8 timmar för att göra 3 EKG, 1 blodprov och 1 samtal med en läkare. booooring.
Inte något skönt att släppa stressen och vila ut lite då?
Raptor
Mar 30 2005, 22:25
Incident I
När jag var cirka 6 år gammal kom mina polare och jag på den strålande idéen att man kunde åka ner för stuprör, precis som i kalle anka tidningarna. De flesta vet i dag att stuprören sitter fast i fasaden medels fästen. På just denna byggnaden var det ganska vassa metallfästen. Så långt tänkte inte jag utan börjar glida ner för stupröret med ett stadigt tag. Fallhöjden var inte så stor, kanske 2,5-3 meter men det räckte för att få upp fart. Med ett köttigt *smack* så skar fästet in i handen. Jag lyckas få fotfäste, lirka mig loss och inspektera handen. Har ett ganska djupt jack och det blöder... ganska mycket.
I brist på förband stoppar jag handen i munnen (Hallå! Jag var 6 år gammal, OK?) och springer hem. Morsan var ganska luttrad vid det här laget och lyckades med ett slags ihopa-dragande plåster dra ihop såret så pass bra att det inte behövdes sy. Än i dag har jag ett 8 cm långt ärr på handen.
Incident II
Där jag växte upp fanns en fotbollsplan som var omgiven av ett gammalt gjutjärnsstaket. Staket såg i princip ut som en lång rad spjut. Det coolaste man kunde göra på den tiden (När jag var sju-åtta) var att klättra över staketet. Staketet var inte mer än 100-110 cm högt så det var ingen större bedrift.
Problemet var när man skulle gränsla över staketet för då behövde man ändra fotfästet. Just denna dagen hade det regnat. Som ni säkert börjat ana så gick det inte så bra när jag skulle klättra över. När jag gränslat staketet förlorar jag fotfästet och faller rakt ner på en spjutspets. Nu tar spetsen i skinkan så skadan var inte så allvarligt. Dock var det inte mer än åtta cm från att jag hade talat i falsett än idag. Det äckligaste var nog att dra loss sig från spjutet. Själva såret läkte ganska snabbt och numera återstår bara ett ärr som jag sällan visar.
Nestor
Mar 30 2005, 22:30
@Raptor.
Säger bara ett ord.
"Aj". Jag kan föreställa mig hur det fänns att "med ett köttingt smack" slå upp handen... HAde en liknande incident med ett vasst stämjärn..
Limpan
Mar 31 2005, 10:16
Brorsan gjorde det gamla klassiska misstaget att springa med ett ärtrör i munnen...
Sernlo
Mar 31 2005, 22:35
Får ni också "krypningar" i olika kroppsdelar om ni läser/ser/hör talas om att någon skadat en kroppsdel på ett motbjudande vis?
t.ex. om Raptors "med köttigt ljud" uppslagna hand.. jag känner "smärta" komma krypande ut i armen när jag läser det...
Status quo
Apr 1 2005, 08:06
QUOTE (Lindeberg @ Mar 30 2005, 19:38 )
pga stress enligt läkarna.. tog 8 timmar för att göra 3 EKG, 1 blodprov och 1 samtal med en läkare. booooring.
ovisheten och brist på saker att göra gjorde mig lika stressad som förut, det är inte speciellt underhållande att sitta i ett rum och stirra in i väggen i 6 timmar.. Fick iof lugnande och smärtlindrande så jag spenderade 1 timme med att stirra in i ett lysrör
Det konstiga var att det hände i en bra period av mitt liv, hade det i ca 5 dagar innan jag hamnade på akuten
QUOTE (Status quo @ Apr 1 2005, 08:06 )
QUOTE (Lindeberg @ Mar 30 2005, 19:38 )
ovisheten och brist på saker att göra gjorde mig lika stressad som förut, det är inte speciellt underhållande att sitta i ett rum och stirra in i väggen i 6 timmar.. Fick iof lugnande och smärtlindrande så jag spenderade 1 timme med att stirra in i ett lysrör
Det konstiga var att det hände i en bra period av mitt liv, hade det i ca 5 dagar innan jag hamnade på akuten
Stress kan i värsta fall göra att farbror doktorn kommer med en gummihandske insmord i vaselin för att undersöka saker och ting bakvägen........och efter den upplevelsen så vet i var fall JAG att jag inte har några homosexuella idéer över huvudtaget! Fi tusan...........
Har haft ganska tur i livet med sjukdomar och skador. Har aldrig butit något och är sällan sjuk. Men en rolig historia har jag.
Årkurs 9 skulle snart avslutas. Alla såg fram emot den sista gympalektionen som nu skulle avverkas. Läraren hade bestämt att idag skall det spelas innebandy och rugby.
Nu börjar incidenterna.
1. Min klasskompis sparkar iväg en basketboll på uppvärmningen som tar raketfart och siktar in sig på en annan killes läpp. Spräcker den ända upp till näsan.
2. Kille x skall dunka under uppvärmningen. Fastnar med fingret i nätet och får sy ca 10 stygn.
3. Under innebandy matchen blir det slagsmål varpå en kille får en innebandyklubba i magen som bryter 2 revben.
4. Under rugbymatchen är det en jämn ställning. I slutsekunderna får jag bollen och kan avgöra matchen. I perferisynen ser jag Bengt-olof (ja han heter så...) komma i full fart för att tackla mig. Jag stannar galant upp så att han passerar mig och sätter sedan fart för att göra mål och tackla honom samtidigt. Väl framme vid målet lyckas jag passrera mållinjen och tänker nu jävlar skall han få. Precis innan jag verkställer tacklingen lyckas idioten flytta på sig vilket leder till att jag snubblar vidare ca 2 meter mot väggen...där min dåvarande flickvän befinner sig. Med en fullvärdig tackling (som dock inte är med flit) lyckas jag tackla in henne i väggen så hårt att hon får en hjärnskakning på köpet...
Men vi vann matchen och det var det viktigaste!
Följande utspelar sig under kemilektionen.
Vi håller på att labba med olika substansmängder av diverse ämnen som upphettas över gasollåga i små dreglar.
Då sjag skall vaga en sådan har något ärkepucko ställ ett (mycket) var dregel bland de övriga kalla.
Givetivs tar jag den, typ 500 grader varma, dregeln.
Frääässs.
Tillbringade sedan resten av dagem med att ha fingret i kallt vatten.
Kemi är farligt, man kan bränna sig.
Elstot
Apr 29 2005, 08:00
OK, nu behöver jag lite hjälp.
Jag har haft ett problem med min/mina vad/vad under en längre tid (sedan förra sommaren till och från). Ibalnd när jag springer så svullnar (nu är det bara en av dem) vaden upp från insidan. Det är alltså precis ovanför hälsenan, mot benet, en bit av muskulaturen som svullnar upp och gör mig oerhört stel och får mig en helvetes "träningsvärk", fast under träningen. Jag kan komma åt denna muskel genom att stetcha vadens korta muskulatur, tror jag att den kallas. Den som man kommer åt när man böjer knät, under stetchingen.
När man masserar så svullnar den upp mer. Jag har varit hos en idrottsläkare med det hela, och han (var för övrigt totalt ointresserad) sa att det va någon blodstoppning eller något.
Någon som har haft en liknande skada? Som vet hur man blir av med den?
Edit: nytt rekord i felstavningar
QUOTE (eskil @ Mar 29 2005, 09:29 )
QUOTE (Hendrix @ Mar 28 2005, 22:58 )
@Eskil.
När jag flög till Paris för två år sedan så gav det inte ens utslag i metalldetektorn.

Vi får se hur det blir när jag ska flyga till USA om en dryg vecka, de lär ha anledning att vara lite mer skärpta.
Och nej, jag har inget läkarintyg. I värsta fall så får jag väl ta av mig byxorna.

Kompletering:
Både på Arlanda och på LAX så slank mitt ben igenom utan något som hellst problem. I Chicago däremot blev det tvärstopp följt av en mera närgången examination medelst handhållen metalldetektor.
stefanf
Jun 18 2005, 13:12
Igår råkade jag ut för min mest machismo skada på länge: när jag skulle gnugga ner timjan i köttfärssåsen så åker en timjan-sticka rakt in i fingret, precis som en riktig sticka, och gör störtont.
Hu vilken fredagskväll, nerbrottad av en krydda. :(
Ang intyg om metall i kroppen: en ortopedläkare som föreläste hos oss sa att man faktiskt kan/ska få ett intyg av sin läkare. Så man slipper oroa flygplatssäkerhetspersonalen i onödan.
Nestor
Jun 18 2005, 15:19
Rejäl förkylning.
I början på sommarlovet.
blä
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.