Herregud verkar som att folk här har ett hutlösare liv än jag trodde!
Själv lyckades jag sommaren 2004 slå sönder mig ordentligt.
Utförande
Körde Cross tillsammans med en kompis vilket har blivit en riktigt stor sysselsättning. Märker genast efter relativt galet hopp att något inte är som det ska och inser att framgaffel samt dämpare är sne, hur detta gick till har jag absolut inget aning om då den ska tåla mer än så. Tappade hur som helst styrförmågan och drog in med styre samt sida i ett träd bredvid banan. Vilket i sin tur resulterade i en form av sidovolt med crossen, och fick den över benen vid landning.
Total skaderapport på denna åktur:
Höger smalben samt lårben brutet.
Höger armbåge urvriden.
Fyra fingrar (Alla frånsett tumme) på höger hand brutna.
Ett brutet revben.
Mindre hjärnskakning.
Slutsats
Kör cross som en vettig människa, inte som mig. Då går det åt skogen...
Först inlägget här, borde kanske presentera mig. =)
Jessica Ström, lumpen F16, Uppsala.
Rara Avis
Mar 16 2008, 19:29
Helgens lilla äventyr på en fux Equus 4X turbo grass (aka: häst) resulterade i en hand klämd/smashad mellan mule och järngaller.
Först blev fingrarna blå och jättesvullna men det kändes inte så mycket.
Efter en timmes ridande ser jag att det droppar rött från händerna. Detta genom ett par skinnhandskar...
Senare samma dag hade svullnaden gått ner och allt såg rätt normalt ut, bara lite stel. Såren var inte så stora, de bara läckte mycket tidigare.
Idag har jag ett växande blåmärke från knogarna till första fingerleden.
Ser lätt skumt ut. Blåmärke på handen? Aldrig sett tidigare.
Kustbo
Mar 16 2008, 21:33
QUOTE (Jessi @ Mar 14 2008, 00:17 )

Utförande
Körde Cross tillsammans med en kompis vilket har blivit en riktigt stor sysselsättning. Märker genast efter relativt galet hopp att något inte är som det ska och inser att framgaffel samt dämpare är sne, hur detta gick till har jag absolut inget aning om då den ska tåla mer än så. Tappade hur som helst styrförmågan och drog in med styre samt sida i ett träd bredvid banan. Vilket i sin tur resulterade i en form av sidovolt med crossen, och fick den över benen vid landning.
Höger armbåge urvriden.
Ett brutet revben.
Mindre hjärnskakning.
Slutsats
Välkommen till SoldF
Jo cross är en farlig sport (och även Enduro på MC) en lärdom jag gjort från mitt utövande är att man inte ska ha foten nere nära backen i skymda kurvor då det kan sticka upp saker som man slår i och antingen bryter något eller bara slår det ur läge som i mitt fall.
Man ska inte heller parera vurpor med knäna det gör attans ont, speciellt på steniga underlag

HeHe.. Vettiga människor kör inte cross eller Enduro dem inser att det är på tok för farligt, det är bara mer eller mindre halvvilda personer som gör sånt men kul är det och smällarna får man ta
QUOTE (Kustbo @ Mar 16 2008, 21:33 )

Text
Välkommen till SoldF
Jo cross är en farlig sport (och även Enduro på MC) en lärdom jag gjort från mitt utövande är att man inte ska ha foten nere nära backen i skymda kurvor då det kan sticka upp saker som man slår i och antingen bryter något eller bara slår det ur läge som i mitt fall.
Man ska inte heller parera vurpor med knäna det gör attans ont, speciellt på steniga underlag

HeHe.. Vettiga människor kör inte cross eller Enduro dem inser att det är på tok för farligt, det är bara mer eller mindre halvvilda personer som gör sånt men kul är det och smällarna får man ta

Man tackar. =)
Och jo de har du nog rätt i. Men de är så jäkla roligt att man inte låta bli!
Om man bortser från den vurpan så är nog det värsta jag har gjort att bryta handleden genom att ramla från en stege.
Frantic
Mar 17 2008, 19:24
kom nyss hem från akuten. en gasflaska exploderade förut, vilket resulterade i brännskador på arm, hals o ansikte. år 2008 har jag redan hunnit med volta med bil, misshandel och nu det här. klippkort på akuten?
Kustbo
Mar 17 2008, 20:29
QUOTE (Frantic @ Mar 17 2008, 19:24 )

kom nyss hem från akuten. en gasflaska exploderade förut, vilket resulterade i brännskador på arm, hals o ansikte. år 2008 har jag redan hunnit med volta med bil, misshandel och nu det här. klippkort på akuten?

Fy tusan det lät illa Du klarade ögonen iaf ?!
Mmmm.. Du lär få mängdrabatt = Frikort snabbt där om Du fortsätter i samma tempo
Frantic
Mar 17 2008, 21:51
QUOTE (Kustbo @ Mar 17 2008, 20:29 )

QUOTE (Frantic @ Mar 17 2008, 19:24 )

Fy tusan det lät illa Du klarade ögonen iaf ?!
Mmmm.. Du lär få mängdrabatt = Frikort snabbt där om Du fortsätter i samma tempo

Jorå, ögonen klarade sig. han stänga dom som tur är. dock blev ögonbrynen lite mindre, och har kortare hår på högersidan av skallen. får väl ta till trimmern igen
MPMöller
Mar 21 2008, 09:35

Utförande
Höger armbåge urvriden.
Ett brutet revben.
Mindre hjärnskakning.
Slutsats
Körde själv cross ett par gånger i USA när jag va där som utbytesstudent ett år. Första gången ngnsin på cykeln, mitt under "uppvärmning" när alla körde runt å småputtrade så körde jag ner för en liten men rätt brant slänt, fastnade med framhjulet i en sten på vägen ner, tvärstopp och jag flög mindre graciöst över styret.
Resultat: ett brutet nyckelben.
När det hade läkt ihop lagom mkt så begav vi oss ner till mexico för att åka i ett par dagar, allt gick den här gången skitbra. grymt kul. Och sedan sista "åket" innan vi skulle packa in oss i bilarna så skulle vi ta oss ner för en väg som slingrade sig ner för berget vi var på. Många 180graders svängar, och mitt i en sån märkte jag att jag totalt tappat styrförmågan (visade sig sedan vara punka på framhjulet) och körde rakt fram över världens mest ostrategiskt placerade gupp, som gjorde att jag på nytt flög över styret.
Resultat: samma nyckelben brutet igen.
Men jag klarade mig ju rätt lindrigt om man jämför med dig
QUOTE (MPMöller @ Mar 21 2008, 09:35 )

bla bla bla blablablablabla
Körde själv cross ett par gånger i USA när jag va där som utbytesstudent ett år. Första gången ngnsin på cykeln, mitt under "uppvärmning" när alla körde runt å småputtrade så körde jag ner för en liten men rätt brant slänt, fastnade med framhjulet i en sten på vägen ner, tvärstopp och jag flög mindre graciöst över styret.
Resultat: ett brutet nyckelben.
När det hade läkt ihop lagom mkt så begav vi oss ner till mexico för att åka i ett par dagar, allt gick den här gången skitbra. grymt kul. Och sedan sista "åket" innan vi skulle packa in oss i bilarna så skulle vi ta oss ner för en väg som slingrade sig ner för berget vi var på. Många 180graders svängar, och mitt i en sån märkte jag att jag totalt tappat styrförmågan (visade sig sedan vara punka på framhjulet) och körde rakt fram över världens mest ostrategiskt placerade gupp, som gjorde att jag på nytt flög över styret.
Resultat: samma nyckelben brutet igen.
Men jag klarade mig ju rätt lindrigt om man jämför med dig

Jo kanske, men man ska inte jämföra olycka har jag lärt mig. =)
Såna saker gör något förbannat ont i vliket fall. Sen har man ju såklart lyckats med andra saker också. Som att springa in i plåtdörr och få fin blåtira. =)
SG OLSSON
Mar 21 2008, 22:34
Började förvisso tidigt genom att slå hål i pannan två varv vid 2 års ålder (baksidan på kofångaren på amason är tydligen vass). Sen provade jag att landa med pannan före i en fotskrapa, ny lappning av samma panna. Diverse knivar och yxor har parkerats i fingrar och händer med varierande resultat. Nått rött flytande verkar dock alltid ha varit inblandat. Sen la jag av mig fram till lumpen när jag lyckades kvadda hälsenorna genom löpning på grus i hälsenedödare 90 dvs kängorna. I det efterföjande civila mörkret har jag bara lyckats snitta upp en fingertopp samt skaffa mig en imponerande grussamling i gallblåsan
stolpskottet
Mar 22 2008, 11:48
skada: sträckning baksidan av låret
aktivitet: reste mej ur soffan
golffoxtrotfive
Mar 22 2008, 12:03
ja jösses, natten mot långfredagen vaknade jag av att jag hade kramp i foten/vaden, klev upp för att se om det inte skulle bli bättre, satte mej på en stol i köket och masserade inte fan hjälpte det, gjorde bara mer och mer ont mer och mer kramp blev det, det hela slutade med att jag svimmade av när jag spände mej för att häva krampen så jag dråsade ner i golvet med näsblod, fläskläpp, skrapning i pannan samt djäkligt ont bak i nacken som följd, min lilla fråga är, hur ofta brukar man svimma när man har kramp? för mej e de då första gången.
Mattsson
Mar 22 2008, 12:15
QUOTE (golffoxtrotfive @ Mar 22 2008, 12:03 )

ja jösses, natten mot långfredagen vaknade jag av att jag hade kramp i foten/vaden, klev upp för att se om det inte skulle bli bättre, satte mej på en stol i köket och masserade inte fan hjälpte det, gjorde bara mer och mer ont mer och mer kramp blev det, det hela slutade med att jag svimmade av när jag spände mej för att häva krampen så jag dråsade ner i golvet med näsblod, fläskläpp, skrapning i pannan samt djäkligt ont bak i nacken som följd, min lilla fråga är, hur ofta brukar man svimma när man har kramp? för mej e de då första gången.
Kanske läge att besöka en vårdcentral efter all vikt du har tappat på så kort tid?
Annahörig
Mar 22 2008, 13:09

Din kropp mår inget vidare.
Jaja, det har vi ju redan pratat om.
Själv gick jag glad i hågen till jobbet efter två veckors sjukskrivning för influensa.
Jag möts då av min kollega som gått till jobbet med feber och hostar och nyser på allt.
Så nu har jag åkt dit igen. Tredje veckan i rad.
Jag smider på hämndplaner.
golffoxtrotfive
Mar 22 2008, 14:22
va fasen, varför så drastiska åtgärder som att besöka en vårdcentral? och nu när jag börjat äta igen(visserligen lunchen då men iallafall)visst har jag tappat mycket i vikt men lite sendrag ska väl ändå inte behöva vara så farligt, eller har jag fel nu?sendrag botas väl med mer magnesium finns väl på hälsokosten kan jag tro, nån som har prövat om det funkar?
@annahörig
du smider väl inga alltför mörka planer för din kollega hoppas jag
Det är väl inte så farligt att bara gå till vårdcentralen, låta dem ta lite värden och sen gå hem?
Många vårdcentraler har kösystem via sms. Du anmäler dig via nätet och får ett sms när det är 15 min kvar tills det är din tur. Praktiskt om man inte vill vänta där hela dagen.
Annahörig
Mar 22 2008, 16:30
QUOTE (golffoxtrotfive @ Mar 22 2008, 14:22 )

@annahörig

Jag är inne på tredje veckan sängliggande
Jag letar efter hämndtips bland fjortispojkarna på Flashback.
Laxativ är för snällt för den här kvinnan.
...
OnT: Jag är nästan pank och har slut på vettigt käk och somnar var tionde minut
men ikväll ska jag släpa mig ned till ICA i alla fall.
Frantic
Mar 22 2008, 17:10
QUOTE (golffoxtrotfive @ Mar 22 2008, 14:22 )

va fasen, varför så drastiska åtgärder som att besöka en vårdcentral? och nu när jag börjat äta igen(visserligen lunchen då men iallafall)visst har jag tappat mycket i vikt men lite sendrag ska väl ändå inte behöva vara så farligt, eller har jag fel nu?sendrag botas väl med mer magnesium finns väl på hälsokosten kan jag tro, nån som har prövat om det funkar?
@annahörig

Du kan ju testa ringa sjukvårdsupplysningen om du inte har lust att åka till sjukan. Dom kan ju ge lite mer kvalificerade tips kanske. Hoppas det löser sig
Sprängade tryck i skallen efter 3 dagars förkylning. Varje gång jag ens funderar på att dra in allt snor som rinner ur näsan så får jag världens explosion i skallen. Så det är konstant snytande som gäller. Hittills avverkat en toarulle.
Annahörig
Mar 22 2008, 19:01
QUOTE (Maul @ Mar 22 2008, 17:22 )

Sprängade tryck i skallen efter 3 dagars förkylning. Varje gång jag ens funderar på att dra in allt snor som rinner ur näsan så får jag världens explosion i skallen. Så det är konstant snytande som gäller. Hittills avverkat en toarulle.
Det låter precis som min förkylning i början. Jag gick till vc efter en vecka, han sade att jag borde ha kommit tidigare för att den gått så djupt.
Jag fick en massa slemlösande.
Vill du inte gå till vc, se till att få i dig fem liter vätska (ej drivande) per dag- då löser det ut så mycket att trycket minskar.

Mineralbrist pga bristsjukdom kanske? Typ struma? Inte alltför ovanligt. Eller så har du bara ätit för lite salt när du svettats som en gris (vanligaste medicinska åkomman på akuten under en pågående värmebölja) ute i spåret
golffoxtrotfive
Mar 23 2008, 09:37
QUOTE (Apila @ Mar 23 2008, 00:29 )

Mineralbrist pga bristsjukdom kanske? Typ struma? Inte alltför ovanligt. Eller så har du bara ätit för lite salt när du svettats som en gris (vanligaste medicinska åkomman på akuten under en pågående värmebölja) ute i spåret

men för böveln, där kanske du kom med nått verkligen nyttigt, jag har ju försökt att dra ner på den salt som jag TILLSÄTTER till noll det finns ju normalt rätt hyfsat med salt i det man käkar, ska nog salta lite på maten och se va det kan ha för effekt på mina sendrag,tänkte inte på att salt e rätt nyttigt oxå(jaja jag e ju typ nybörjare)
QUOTE (Annahörig @ Mar 22 2008, 19:01 )

QUOTE (Maul @ Mar 22 2008, 17:22 )

Det låter precis som min förkylning i början. Jag gick till vc efter en vecka, han sade att jag borde ha kommit tidigare för att den gått så djupt.
Jag fick en massa slemlösande.
Vill du inte gå till vc, se till att få i dig fem liter vätska (ej drivande) per dag- då löser det ut så mycket att trycket minskar.
Det har tacksamt nog försvunnit idag. En god natts sömn gjorde underverk. Nu är jag nästan 100% frisk igen
Kustbo
Mar 23 2008, 11:53
Finns någon här med erfarenheter av nervrelaterade smärtor??
Jag har i över 1½ år dragits med en svår kronisk smärta i vänster arm/hand/axel med domningar och kraftförlust, i Maj -07 opererade dem axeln för att göra mera plats under skulderbladstaket vilket dem trodde var orsaken men det misslyckades och alla besvär är kvar, nu har jag gjort en EMG undesökning och fått besked om att en eller flera nerver i armbågen är skadade och att det är nervsmärta jag har inte muskelsmärta som jag trott.
Så hur blir man av med nervsmärta om det inte går att "laga" nerven vilket jag inte fått defenitivt besked om ännu men det lät inte så possitivt i förhandsbeskedet iaf, kan amn göra något eller är det bara att ställa in sig på att det kommer att göra ont resten av livet??!
Frantic
Mar 27 2008, 14:33
Nu ska jag snart in o kolla en mystisk knöl i bakhuvudet. Kan bli intressant
daddlar
Mar 27 2008, 16:51
Gåta:
Om axeln säger
Krack!! mitt i natten och de kändes som om den "hoppade tillbaka" och sen är svullen hela dagen efter, utan att hjärnan registrerar smärta, och det inte går se någon yttre åverkan på axeln. Vad kan då ha hänt?

Min högra axel är alltså bra mycket större än den vänstra.
Edit: Syftningsfel
Rara Avis
Mar 27 2008, 16:53
QUOTE (Kustbo @ Mar 23 2008, 11:53 )

Finns någon här med erfarenheter av nervrelaterade smärtor??
Jag har i över 1½ år dragits med en svår kronisk smärta i vänster arm/hand/axel med domningar och kraftförlust, i Maj -07 opererade dem axeln för att göra mera plats under skulderbladstaket vilket dem trodde var orsaken men det misslyckades och alla besvär är kvar, nu har jag gjort en EMG undesökning och fått besked om att en eller flera nerver i armbågen är skadade och att det är nervsmärta jag har inte muskelsmärta som jag trott.
Så hur blir man av med nervsmärta om det inte går att "laga" nerven vilket jag inte fått defenitivt besked om ännu men det lät inte så possitivt i förhandsbeskedet iaf, kan amn göra något eller är det bara att ställa in sig på att det kommer att göra ont resten av livet??!
Från en amatör till en annan... jag är knappast expert på nervskador.
När jag slog sönder armbågen (finns väl nämnt i någon tidigare post i denna tråd tror jag) töjdes/klämdes en av nerverna i armen. Följden var att jag inte kunde öppna handen, bara knyta den eller slappna av. Det gjorde helvetiskt ont under det halvår då det läkte, så jag har kanske en aning om vad du lever med. EMG är inte heller något vidare skoj *vet*. Mitt besked från neurologen var att det fanns ~10% chans att få tillbaka funktionen ö h t.

Några månader senare började det pirra i fingrarna och ytterligare ett halvår efter det så funkade allt igen

. Så hopp finns det alltid! Dock inte med 100% funktion men fullt tillräckligt för att det knappt ska märkas för andra. Hästar är ett otyg...
Hur som helst, min arbetsterapeut (eller om det var läkaren) berättade att nerver läker som mest 1 mm per månad, om de inte är väldigt skadade.
Men mina nervskador var ju av akut karaktär. Vet du vad som orsakar den kroniska smärtan? Musarm eller andra förslitningsskador? Förstadie till fibromyalgi? Det är ju rätt svårt för någon här att svara på hur det kommer bli för just dig. Kroppen har en fantastisk läkepotential men risken finns också att du måste lära dig leva med smärtan. Å andra sidan finns det dels mediciner som lindrar, dels så lär man sig hantera den. Vissa dagar är också värre än andra.
Du ska absolut inte tveka att söka upp andra läkare än de du träffat på redan. Läkare är människor som oss andra, och alla kan inte vara lika pålästa. Någon kanske vet något som är relativt nytt. Kroppen är en komplicerad 'pryl' och medicin är allt annat än en exakt vetenskap.
Kustbo
Mar 27 2008, 18:43
QUOTE (Rara Avis @ Mar 27 2008, 16:53 )

Från en amatör till en annan... jag är knappast expert på nervskador.
När jag slog sönder armbågen (finns väl nämnt i någon tidigare post i denna tråd tror jag) töjdes/klämdes en av nerverna i armen. Följden var att jag inte kunde öppna handen, bara knyta den eller slappna av. Det gjorde helvetiskt ont under det halvår då det läkte, så jag har kanske en aning om vad du lever med. EMG är inte heller något vidare skoj *vet*. Mitt besked från neurologen var att det fanns ~10% chans att få tillbaka funktionen ö h t.

Några månader senare började det pirra i fingrarna och ytterligare ett halvår efter det så funkade allt igen

. Så hopp finns det alltid! Dock inte med 100% funktion men fullt tillräckligt för att det knappt ska märkas för andra. Hästar är ett otyg...
Hur som helst, min arbetsterapeut (eller om det var läkaren) berättade att nerver läker som mest 1 mm per månad, om de inte är väldigt skadade.
Men mina nervskador var ju av akut karaktär. Vet du vad som orsakar den kroniska smärtan? Musarm eller andra förslitningsskador? Förstadie till fibromyalgi? Det är ju rätt svårt för någon här att svara på hur det kommer bli för just dig. Kroppen har en fantastisk läkepotential men risken finns också att du måste lära dig leva med smärtan. Å andra sidan finns det dels mediciner som lindrar, dels så lär man sig hantera den. Vissa dagar är också värre än andra.
Du ska absolut inte tveka att söka upp andra läkare än de du träffat på redan. Läkare är människor som oss andra, och alla kan inte vara lika pålästa. Någon kanske vet något som är relativt nytt. Kroppen är en komplicerad 'pryl' och medicin är allt annat än en exakt vetenskap.
Nja det enda jag vet säkert är att det inte är musarm då den körs med högern
Jag är långtifrån ovan vid fysisk smärta som framgår av sammanställningen ovan i tråden, och har levt med kronisk smärta i över 30 år så lite koll har jag på hur jag ska handskas med "vanlig" smärta i muskler och skelettskador men just nervrelaterade skador har jag hittils sluppit så där behöver jag tips.
Har också hört att nerver läks sakta och det passar inte bra med mitt tålamod
Det finns sannolikt ingen enskild orsak då jag varit med om en hel del i skador och även haft ganska fysikskt tunga och ohälsosamma jobb med extremt slitage på just armar och rygg/axlar, men denna värken har kommit smygande under lång tid och blev så besvärlig att jag tvingades söka för det för ca 1½ år sedan men då hade jag haft ont i ökande grad minst lika länge innan.
Hade ju varit enklare om man kunnat säga att "det hände nära jag körde omkull och klappade i armbågen i den där stenen" men så lätt är det inte i mitt fall tyvärr
Ska absolut ta in åsikter från flera läkare för dem är som sagt bara människor dem med!
Så jag tackar för Dina tips och tar tacksamt emot alla tips från Er andra vad gäller erfarenheter av såna här skador och dem medeciner och behandlingar som finns mot det!!
Mykoplasmainfektion i luftrören..
MatsLennarth
Mar 30 2008, 10:26
QUOTE (Axly @ Mar 30 2008, 01:52 )

Är inte det en slags lunginflammation som är ganska ovanlig? Lite nyfiken bara..
Spartacus
Mar 30 2008, 13:35
Faen, efter ha tittat runt i den här tråden så känner jag nästan att gallstenen förtjänar en egen tråd!
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 30 2008, 11:26 )

QUOTE (Axly @ Mar 30 2008, 01:52 )

Är inte det en slags lunginflammation som är ganska ovanlig? Lite nyfiken bara..
Jo det stämmer...mycoplasma o vissa andra pneumonier(lunginflammationer) som ger atypiska symptom. Dryg att bli av med...
@ spartacus
Du är inne på ngt här....gallsten o njurstenar/grus...ger en smärta av sällan skådad karaktär...inte ofta man ser en vuxen karl(oftast) krypa på golvet o gråta ....
Kustbo
Mar 30 2008, 21:30
QUOTE (Psson @ Mar 30 2008, 20:37 )

@ spartacus
Du är inne på ngt här....gallsten o njurstenar/grus...ger en smärta av sällan skådad karaktär...inte ofta man ser en vuxen karl(oftast) krypa på golvet o gråta ....
Ja den smärtan är inte att leka med så tack och lov att dem tog bort gallan efter ca dussinet anfall, men Voltaren i sprutform är guld då
Men jag kan intyga att det finns en smärta som är värre och det är den som man får av Sorkfeber, fick det -06 och i jämförelse kan man säga att när gall/njurstenssmärtan är som störst och sen avtar ett tag så ligger sorkfebersmärtan kvar på den högsta nivån utan att avta och kan ligga kvar på den nivån i flera dygn!!
I mitt fall tog det 3 dygn med 10+ (på vårdens smärtskala) innan dem lyckades bryta smärtan så att den gick ner på måttliga 7-8 vilket går att stå ut med iaf.
Under dem dygnen kunde jag inte vara stilla eller göra något utan var tvungen att vandra/linka runt och tårarna var ofta närvarande och inte ens fulla doser med Morfin intravinöst hjälpte!
Det enda possitiva med sorkfeber är att man blir imun efter att ha haft det, och det är jag glad för då jag inte ens skulle önska min värsta fiende den smärtan.
En annan otrevlig följd av Sorkfeber är att den slår ut njurarna helt eller delvis vilket inte heller är någon höjdare
Så har Ni hållir på och rivit i någon vedbod eller uthus där det finns råttbon och Ni efter några dagar börjar känna Er otroligt trötta och får en outhärdlig smärta i buken som sprider sig ut i korsryggen så kontakta VC direkt och be dem testa för Sorkfeber, detta är en sjukdom på stark frammarsch så nya områden drabbas hela tiden och antalet fall ökar snabbt, extra illa blir det iom att vintrarna blir mildare vilket ger mer gnagare!!
Förut var det ett en sjukdom som fanns endast N. Dalälven värst drabbat var Västerbotten men numera är den förankrad även söder om Dalälven och Uppland/Mälardalen är drabbade och den sprider sig.
olaevil
Apr 2 2008, 17:08
Fy fan tycker att mina njurstenar var jävliga men 3 dygn med samma smärta....
SÅKLART var jag långt från tårar men spydde av smärta och svimmade.
Senaste stenen var lagom STOR,Den opererades ut med laser i staterna.
Just nu har jag varit och börjat på en rotfyllning som jävlades ganska mycke långfredagen+natt..Akutfixades kl 12.30 på påskafton.Typ en 5-6 på min skala ett dygn.
Låg under borren 1 timma idag bara 2 timmar kvar

Billigt är det ju också.
mvh
Olaevil
QUOTE (olaevil @ Apr 2 2008, 18:08 )

Fy fan tycker att mina njurstenar var jävliga men 3 dygn med samma smärta....
SÅKLART var jag långt från tårar men spydde av smärta och svimmade.
Senaste stenen var lagom STOR,Den opererades ut med laser i staterna.
Just nu har jag varit och börjat på en rotfyllning som jävlades ganska mycke långfredagen+natt..Akutfixades kl 12.30 på påskafton.Typ en 5-6 på min skala ett dygn.
Låg under borren 1 timma idag bara 2 timmar kvar

Billigt är det ju också.
mvh
Olaevil
Gör inte som jag bara:
Inflammerad rotfyllning.....ONT....Akut besök för uppborrning och dränering och provisorisk lagning. Strunta att fixa till det, vänta ett år (cirka). Repetera
Nu är det fixat permanent.
Sgt 1cl HuggyBear
Apr 5 2008, 22:53
Inte mycket att komma med..
Men jag har haft ont i halsen, svårt att svälja, kort andning mm i 3 veckor .
2 kurer antibiotika som inte hjälpt och är på en camp med bara makedonska läkare med begränsad engelska...
SKIT KUL!
Skippar allt o jobbar på...
Jau e inte bitter...
bröt näsbenet på träningen idag
tur att man inte var så snygg innan
Solsting?
Så sent som igår fick jag för mig att ge mig ut och springa. Den dagen var det nationaldag och HvU-avslutning så jag hade varit uppe tidigt och inte ätit särskilt mycket utöver lite fika (pallar inte att äta stor frukost i det civila) och dessutom stått i stekande sol och bl.a. hissat den blågula fanan. Dagarna innan hade jag haft studentbal och studentavslutning så det blev en del alkohol (som torkar ut kroppen) den veckan. Att försumma att dricka mycket vatten en varm sommarvecka eftersom man inte tränar och sedan ge sig ut och springa 14 km terräng och landsväg när solen står som högst på himlen (såg senare på termometern att det varit som mest 42 grader varmt ute!) var lagom klokt, men låter man gamla jägarsoldater peppa en till stordåd så...
Efter ca 2 km kom jag till den berömda Himlabacken (jättelång och jättebrant) och satte av uppför. Redan halvvägs började jag må illa. Rejält illa. Hade med mig en liter ljummet vatten och såg till att dricka, men det blev fan inte bättre ändå. Jag pressade mig vidare på ren vilja och behövde inte stanna en enda gång, men jag såg mig själv för min inre syn spyende vid vägkanten de sista 9-10 km.
När jag kom tillbaka till mina kvarter tittade jag i tvättstugans fönster och såg det rödaste plyte jag någonsin sett! Så illa såg det inte ens ut efter mitt soldatprov som innebar en heldag i solen! När jag vacklade upp i lägenheten blandade jag en kanna sockrat saltvatten med citron och försökte dricka, men händerna skakade och jag mådde så illa att jag hängde över toalettstolen i flera minuter och försökte spy fast det inte kom något. Efter en stund hade jag sinnesnärvaro nog att ställa mig i duschen och ta en kall avrivning. Efter det mådde jag nästan som en människa igen, drack den där sockersörjan och däckade i min säng.
När jag vaknade frampå kvällskvisten var jag allmänt seg och tog en kall avrivning till innan jag somnade igen och sov till halv elvatiden nästa dag (idag). Nu mår jag bra igen.
Sensmoral: håll koll på dina vätskenivåer.
Edit: varmt...
Annat: stukade foten på studentbalen, inget allvarligt dock så springa går utan smärta. Så går det om man dansar onykter.
daddlar
Jun 7 2008, 17:44
"Spelhand"? Finns det något som heter så? "Tangenthand"?
Dvs man spelar ett PC-spel där man har vänsterhanden och dess fingrar på Tab-Q-W-E-R-CAPS-A-S-D-F-Shift-Ctrl-mellanslag... Stel, öm i handen och kramp i lillfingret.

Battlefield 2 och World in Conflict.
SG OLSSON
Jun 8 2008, 12:21
Hadde jag inte haft fullt så mycket ketogan i kroppen så hadde jag nog strypt "min" läkare när han konstaterar:
"-nu vet du varför det heter gallskrik"
Problemet för mig var att voltarén funkade ungefär lika bra som hallonsaft. Dock ska man ju få en spruta, vänta en timme, få en till, vänta en timme till innan de kommer på att nähä, det funakde inte den här gången heller istället för att läsa journalen där det står att det inte funkar på mig från början....
daddlar
Sep 1 2008, 22:38
Då var det dags.
Halkade på lite lera när jag var ute och sprang. Vänsterknät träffade nåt hårt och det gjorde ont samt svullnade upp som satan. Hoppas inget "viktigt" gick sönder i knät nu.
Tarmvred under jointop med skottar i Mitrovica...
Sisuambulans till franskt fältsjukhus för akut operation, vaknar och vill gärna ha smärtstillande och får en mustachprydd sjukskötares goda råd "U have to Fight" vilket var den längsta konversationen jag hade under 3 dygn....
Myten om de vackra franska sjuksyrrorna kom på skam, jag såg en halvsnygg kvinna kuta förbi i korridoren en gång i övrigt mest fula snubbar och risiga äldre kvinnor som säkert var duktiga men inte vad jag hade tänkt mig när jag började återhämta mig.
Sen skulle jag flyga hem med Stiftelsen Norsk Flygambulans, men det blev uppskjutet för de skulle hämta Ola Skinnarmo på Grönland först....
Hett tips:
Ska ni bli riktigt sjuka så se till att bli det nånstans där folk åtminstone pratar engelska!
Måste ha dragit till röven vid något tillfälle för jag har haft ont där gluteus medius fäster i höftkammen ett bra tag nu. Värst är det när jag reser mig upp efter att ha suttit länge, till exempel efter att ha kört bil. Biter ihop och kör mina ispass.
Det mest irriterande skadorna jag har haft måste varit då jag bröt händerna tre gånger under en tidsperiod på ca 10månader. Det var väldigt surt kan jag säga
navyseal
Sep 9 2008, 20:23
Då är det väl min tur att joina ämnet. Jobbar på ett segelfartyg och vi låg till kaj. Jag och några andra befäl satt nattvakt varpå de plockar fram vattenpistoler. Jag råkar ut för ett bakhåll och måste så klart hämnas. Skulle vrida mig om och skjuta men knät följde inte med. Det slutade med att jag fick mönstra av. Var på op. igår. Knäskål ur led, brusten ledkapsel och lösa broskbitar. Lärdom: Lek aldrig med vattenpistoler!
stefanf
Sep 11 2008, 08:57
Ref. till annan tråd - har precis börjat prova på ju-jutsu.
I dag har jag (med största säkerhet) ett eller ett par halvknäckta revben, en ledsen tumme och en axel som är trött på halvtaskiga rullningar. Men men, nu är det flera dagar till nästa gång.
nsky_517
Sep 12 2008, 09:49
då är vi två...
var ute förra helgen och dök i skydd på en liten stubbe. Två spräckta revben, men ingen skada på mjälten dock. Ack denna underbara smärta.
stefanf
Sep 12 2008, 15:26
Som tur är verkar det bara ha varit en rejäl bonk. Den värsta smärtan har lagt sig, och jag kan nästan djupandas nu utan att kvida.
Eller också har jag perverst bra läkekött.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.