Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stora Sjukdoms-, Skade- och Sårtråden!
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
simon
Bland det mest irriterande jag vet är att vara förkyld när det är varmt ute...
Solon
Vill inte masa mig ned till sjukan i onödan, tänkte se om någon här kan veta vad det är för fel.

Det började i måndags, var ute och sprang lite efter ca. 3 km började det göra ont i vänster knä varje gång jag sträckte ut främre lårmuskeln (dvs. böjde knät).

Det gjorde bara ondare ju längre jag sprang.

Hade strid på schemat hela veckan så jag ville inte bli sjukskriven utan bet ihop. Värken har släppt lite nu men varje gång jag sitter en längre stund för att sedan ställa mig upp eller springer en kortare sträcka får jag väldigt ont i knät och haltar i en 20 min efteråt innan värken släpper.

Edit: Det gör ont på vänster sida på framsidan av knät samt ovanför själva knäskålen.
Born
QUOTE (Solon @ Jun 18 2005, 18:06 )
Vill inte masa mig ned till sjukan i onödan, tänkte se om någon här kan veta vad det är för fel.

Det började i måndags, var ute och sprang lite efter ca. 3 km började det göra ont i vänster knä varje gång jag sträckte ut främre lårmuskeln (dvs. böjde knät).

Hade strid på schemat hela veckan så jag ville inte bli sjukskriven utan bet ihop. Värken har släppt lite nu men varje gång jag sitter en längre stund för att sedan ställa mig upp eller springer en kortare sträcka får jag väldigt ont i knät och haltar i en 20 min efteråt innan värken släpper.

Edit: Det gör ont på vänster sida på framsidan av knät samt ovanför själva knäskålen.

Löparknä?
Prova att stretcha sätesmuskeln några gånger/dag och se om det blir bättre.

http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm
Solon
QUOTE (Born @ Jun 18 2005, 18:11 )
QUOTE (Solon @ Jun 18 2005, 18:06 )

Löparknä?
Prova att stretcha sätesmuskeln några gånger/dag och se om det blir bättre.

http://www.sct.nu/traning/traningslara/itb/itbartikel.htm

Tack för det, har nu läst infon på den sidan, kör nästa veckas stridsutb. är det likadant då så glider jag iväg till sjukan och kollar det.
Jesper86
Woo i torsdags tränade vi strid först gången. Smart som man är så
lyckas man slå ut en liten bit av en tand och spräcka läppen.

Fick sy 2 stygn sen var jag "back in business" men striden var slut och det var bara marchen hem kvar heh..

Edit: Tänkte även tillägga att plåstret på läppen får mig att likna en viss diktator
som hadde sin storhets tid på mitten av 1900 talet... Jag är en riktig blickfångare nu.
Skuggan
ok, enda skadan jag lyckades åsamka mig under min vpl (förutom diverse knäproblem, men det hade jag redan innan så det räknas inte)

iaf, platsen är nånstans på Horssjöns skjutfält och vi pysslar med KSP skjutning.
platsen vi övar på är en ganska brant uppförsbacke till platsen där vi skjuter ifrån och målen befinner sig i en sänka på andra sidan (längs en väg fö)

iaf, vi övar stridsparsvis (2 stridspar åt gången) framryckning, skjutning och tilbakaryckning.
jag är denna gången laddare åt min kamrat.
ordern kommer "framryckning" varpå vi rusar uppför kullen (över en väg) och tar sedan eldställning på kommando från vår Lt.
när jag så skall byta pipa på kamratens KSP så lyckas jag på något obegripligt sätt slå upp pipan rakt på höger framtand varpå en flis går ur.
fortsätter dock övningen som ingenting (var inte såå jävla allvarligt) men med en ganska annorlunda känsla i munnen biggrin.gif

på skadeanmälan senare stod det "klantighet under stress" som orsak blink.gif
numera har jag väl inga bekymmer mer än att lagningen ramlat loss.

en annan olycka som hände en soldat på min pluton var under RSÖ04 i skåne.
Kompaniet hade fått en order att snabbgruppera på Kabusa skjutfält (vi var på Rinkaby och skjöt innan), väl där så lyckas först de 2 andra pjäsplutonerna köra fast med samtliga sina 4 pjäser och vi får altså med våra 2 effektuera eldkommandot bäst vi kan.
iaf, mitt under skjutningen är en av pjäsbesättningarna så taggade att de lyckas med konststycket att få granaten att hamna snett i laddningshylsan och när de sedan ansätter den så lossar granaten och studsar upp på laddare 2 (han som sitter och vevar ner granaterna i vaggan och trycker på laddknappen) och träffar honom (som tur är) på låret, det enda han får är en rejäl lårkaka (granaten väger 43kg och kommer inte direkt långsamt), hade han haft oflyt och suttit ordentligt på stolen som han borde är det högst troligt att granaten hade träffat i magen.
(det var föressten enda gången vi skjöt "salut", dvs utan att ladda granat på hela vpl)
tur i oturen där kan man säga...

sedan hade vi en kille som lyckades hugga sig i handen med yxan på samma ställe 2 övningar i rad (lika långt in på övningen båda gångerna och samma veckodag), lite skämtsamt så ålade vi honom förbud att röra vid skarpa föremål sedan (ingen brydde sig att han bröt förbudet)
slop
Skadade min fot nyss i lumpen, trampade lite fel, kan vara gafelsprängning dvs att benet är klyvet, min andra skada var ett litet jack i huvet. Har du några skador att dela med dig om?
(ironiskt nog ska jag bli sjukvårdare) dry.gif Foten
jacket
(känsliga varnas!)
Vinter
Skicka in en skadeanmälan, och se till så papprena kommer in ordentligt, om det visar sig att du måste ha vård senare etc.

Jag bröt delar av högertummen under vecka 2 sa inte till att det gjorde ont utan körde på några dagar, ganska dumt gjort, hadde det varit värre än det var skulle man blivit tvungen att återbryta benet, vilket är mindre roligt.
slop
QUOTE (Vinter @ Sep 3 2005, 19:39 )
Skicka in en skadeanmälan, och se till så papprena kommer in ordentligt, om det visar sig att du måste ha vård senare etc.

Jag bröt delar av högertummen under vecka 2 sa inte till att det gjorde ont utan körde på några dagar, ganska dumt gjort, hadde det varit värre än det var skulle man blivit tvungen att återbryta benet, vilket är mindre roligt.
*

Ska göra det direkt på måndag!
Olsen
Det gör ont att läsa denna tråd. :P

Militärt så är nog det värsta jag varit med om att få mina halsprover förväxlade med en annan killes på sjukan, vilket resulterade att jag fick spendera en vecka i fält med halsfluss, medan den friska killen låg och jäste på logementet...

Civilt så har jag inte så många skador...Det värsta jag kan komma på nu är när mina kronjuveler blev beskjutna under en paintball match. Jag låg i skydd bakom några bildäck när jag fyllde på bollar till min markör, min ställning var "på rygg, särade ben". Självklart blir jag flankad och blir träffad med fem bollar mellan benen från ungefär 3 meters avstånd.

Resultatet blev ett illrött/lila/svart blåmärke stort som en femkrona på höger punkula, samt fyra liknande märken på insidan av låret. Det gör ont att blöda genom porerna, särskilt "där"...

Förutom det så har jag varit i stort sett skadefri och sjukdomsfri. Ta i trä....
H0lK
AJ! ph34r.gif

Kör med susp förfan smile.gif
Rokare
Resultatet blev ett illrött/lila/svart blåmärke stort som en femkrona på höger punkula, samt fyra liknande märken på insidan av låret. Det gör ont att blöda genom porerna, särskilt "där"...

Förutom det så har jag varit i stort sett skadefri och sjukdomsfri. Ta i trä....

Du glömde något..

"Förutom det så har jag varit i stort sett skadefri och sjukdomsfri och är numera ej fortplantingskapabel. Ta i trä.." biggrin.gif

GMY
Gustav Björklund
On and off så spökar resterna av mina halsmandlar :( Min hals blir jävligt sur och allmänt irriterande. Som tur är så hjälper kall dryck B)
<dS>
Rubbade trumhinnan när jag dök ifrån ett högt hopptorn.. resulterade i smärta samt dålig balans under vattnet och svårt att komma upp till ytan..
brow.gif
ice_drop
det värsta jag har lyckats med under lumpen var dubbel lunginflamation, bihålleinflamation, influensa samt fått köldskadda på båda låren efter jag hade suttit mot ett träd och skitit i 10min när det var minus 20 och blåste ca 4m/s. ( jag hade jäkligt trög mage). jag åkte ändå ner till as05. det var jäkligt dumt. men man är ju inte den smartaste ibland under ens lumpartid. pansar2.png
ShyGuy
Lite snuvig så här på söndagen, så det blir korta/inga förklaringar.

Here we go:

Knäckt nyckelben - Herren på täppan på dagis.

Halvt avslaget vänsteröra - Åka ståendes i rutschkanan på dagis.

5 konstaterade hjärnskakningar varav 3 som resulterade medvetslöshet och inläggning på sjukhus.

Avslaget ben i handen - Mobbare som inte ville sluta mobba, knytvävsslag i huvudet, mellanstadiet.

Höger arm bruten, helt av, strax ovanför handleden - Skidbacken, ~15 år

Alla fingrar, utom tummarna, brytna minst en gång - Amerikansk Fotboll + Handboll + Diverse kampsportsövningar.

Sprickor i några revben - Snowboard + Skidor + Amerikansk Fotboll

Bruten näsa 2ggr - Amerikansk Fotboll

Knäna trasiga pga vridskador - Amerikansk Fotboll + Snowboard

Slagit vänster axel ur led - Mountainbike

Kotförskjutning - Amerikansk Fotboll

Trasig tå - Blånagel från inlinehockey som sedan sparkades in i en kylskåpsdörr = Mycket smärtstillande + läkare med tång, han DROG ur nageln.

Förutom dessa finns självklart diverse stukningar av fingrar, tår, handleder, fötter.

Slut.
Frågor?

edit: Smärta är bara svaghet som lämnar kroppen.
Nestor
QUOTE (ShyGuy @ Sep 11 2005, 11:14 )

*

blink.gif Malajn.gif
ShyGuy
QUOTE (Hendrix @ Sep 11 2005, 11:17 )
QUOTE (ShyGuy @ Sep 11 2005, 11:14 )

*

blink.gif Malajn.gif
*

Vad ska man säga, det började tidigt.

Örat har nu ett praktiskt veck som kan vara bra ifall något inte passar riktigt på huvvet. camo.gif
eskil
Jag kan kompletera mina tidigare bravader med ett spräckt revben.

Efter Quarnevelen i våras så skulle vi riva vårt hårt ihoparbetade banan. Eftersom svetsarbetet var "efter förmåga" så gick det för det mesta bra att rycka till ordentligt för att den påsvetsade ställningen skulle lossna, men den sista stålbalken satt lite hårdare. Eskil hoppar resolut upp på biltaket för att försöka rycka loss skiten därifrån i stället. Det lyckas! Plonk, sade det när svetsen brast. Jag genomför en knapp sekunds balansövning innan jag dimper i backen med en stålbalk i famnen. Snabbt upp på fötter för att kolla att man inte gick sönder någonstans. Inget farligt vad det verkar.

Veckan efter blir jag förkyld och börjar läga märke till att det gör ont i vänster sida av bröstet när jag snyter mig. Ett snabbt besök på vårdcentralen bekräftar att ett revben är spräckt. "Åk hem och ta en aspirin, det går över om ett par veckor." Okej då...
Vacca_Fueda
Kort resumé av mina allvarligare skador/sjukdomar.

40+ feber som spädbarn.

-89/-90 åkte pulka på dagis, fick för hög fart och hamnade med höger fot under ett staket, spricka i ankeln tror jag resultatet blev.

Tidigt 90-talet upptäcktes det att jag hade barnreumatism, ett av benen var 1-2cm kortare än det andra, stela och svullna leder, tog sprutor, medicin etc.
Satte sig även på käken, tandställningar i typ 10 år, insjunken haka (fick iofs gratis plastikoperation för att fixa den för 2 år sen smile.gif).
Är idag helt frisk från reumatismen, tack och lov.

Ett antal fall av nageltrång, båda stortårna, opererat 8-10 gånger, gick så långt att de skulle ta bort hela nagelroten och göra hudtransplantation på höger stortå, misslyckades, nageln växte ut igen och ser helt missbildad ut, stället där de tog hud ifrån, fotryggen, har jag ett stort ärr, vet inte hur de lyckades med det.

Har i övrigt varit väldigt frisk, är sjuk kanske ett par dagar om året, men när det väl kommer blir det ordentligt också.
Flamdämpare
Under en Svepövning utanför Vinga I februari ska jag styra ett skärplan på väg upp. En plötslig rullning gör att jag 1/2 sekund senare befinner mig i
-2 gradigt havsvatten..
Kommer inte ihåg mer förrän jag vaknar upp i min binge. Min automatiska flytväst har löst ut och höll mig flytande tills mina kamrater kunde dra mig
tillbaka och få ombord mig. Läkaren sa senare att svimmningen utlöstes av chocken från det kalla vattnet. Inga skador synliga men en livserfarenhet rikare.
TLiman
Det här är en kul tråd... saint.gif

En kort sammanfattning:

nånstans runt 3 månader: Ett styck strykjärn landade på mina ben... Från tårna och upp på tre fjärde delar av låret. Det finns märken kvar fortfarande...

nånstans runt fem år: Brutet nyckelben (satan vad det bandaget kliade)

nånstans runt tio år: Blindtarmen

nånstans 16-17 år: Tappade spännarmen till luftgeväret. Gav mig ett jack på käken så att man kunde se käkbenet...

vpl: Vätskebildning i knät. Resultat tre små hål på framsidan gjorda av kirurg.

20 år: Söndersparkat knä. Resultat helbensgips 3 veckor och belastningsfritt i ytterligare fem veckor. Benbitar plockade från bäckenbenet för att "lappa ihop" knät. Har numera titanskruvarna från knät som "souvenir" hemma på hyllan...

26 år: "Halkade" med ölflaska i handen, släppte inte nämnda flaska. Resultat 5 stygn i handflatan

28 år: Snubblade på truckgafflarna. Resultat spricka i handleden.

Till detta kan läggas diverse mindre brännskador och andra mindre blessyrer...
pussygalore
Sammanfattning-
*brutet revben och punkterad lunga under en slutövning.
*krossad käke i en snöskoterolycka
*utsliten axel och rygg samt tennisarmbåge arbetsskada.
*avslitna korsband och hälsenor pga idrottskada.
*körtelfeber och malaria pga utlandstjänst.
*nackskada pga trafikolycka
*nedsatt reaktion på pupill höger öga idrottsskada.
*axel ur led 2ggr snowboard och skidolyckor.
*bruten handled.
*brutna tår och tummen blir sig aldrig mera lik.
*ett okännt antal hjärnskakningar,brännskador,förfrysningar och över 100stygn...
UAV
QUOTE (pussygalore @ Oct 17 2005, 21:40 ) *
Sammanfattning-
*brutet revben och punkterad lunga under en slutövning.
*krossad käke i en snöskoterolycka
*utsliten axel och rygg samt tennisarmbåge arbetsskada.
*avslitna korsband och hälsenor pga idrottskada.
*körtelfeber och malaria pga utlandstjänst.
*nackskada pga trafikolycka
*nedsatt reaktion på pupill höger öga idrottsskada.
*axel ur led 2ggr snowboard och skidolyckor.
*bruten handled.
*brutna tår och tummen blir sig aldrig mera lik.
*ett okännt antal hjärnskakningar,brännskador,förfrysningar och över 100stygn...

Inte dåligt för en bondbrud. Själva har jag en sned arm (ser för jävlig ut) efter ett armbrott för femton år sedan.
falken_
Upptäckte en cancertumör i tummen. Åkte till lilla lasarettet, opererade första gången. Veckan därpå åkte jag med stödskena och enormt bandage runt handen en skidtävling. Första tävlingen på säsongen, första åket. (jävligt härligt åk för övrigt) Sista portarna får jag sladd, fastnar med skidan nere i snön med bakänden, underbenet vrider och krasar till sig. Visade sig efter tolv timmars väntan utan mat och vatten att det var en spiralfraktur med 10 cm av benet helt krossat och en 20 cm lång spricka ned till foten. Det blev helgips och några veckor senare ännu en operation för tummen, då tumören avlägnades helt. Ett halvår senare, med ett halvkasst ben och början på att bygga upp styrkan igen, orienterade jag i skogen under skolorientering. Snubblar över en rot, faller framåt och bryter av tre av fingrarna på mitten på högerhanden och lillfingret trillar ur led. Blev att trycka tillbaka fingret och skynda bort till resterande folk och sedan att fara till sjukan ännu en gång under samma år. biggrin.gif Kanske inte helt utan anledning att man blivit dömd som olycksfågel. vissel.gif
johank
Ja jag är väll relativt förskonad från allvarligare skador o sjukdomar, men ett par har det allt blivit genom åren.

Bi testikel inflamation(Ont som fan kan jag medela) som resulterade i operation samt att jag eventuellt ej kommer att kunna få barn på naturlig väg, har ej orkat kolla upp det där ännu.

Brutet ringfinger under en jutsu tävling.

Just nu ligger jag hemma med uttänjt ledband, sjukskriven i 2 veckor under fotbolls VM värre kan man ha det.
MarcusF
Nån som vet om körtelfeber vid 18 års ålder är ett hinder för att göra lumpen? är inskriven för GC 700 på I19 nu.....
Frantic
QUOTE (falken_ @ Jun 16 2006, 20:59 ) *
Upptäckte en cancertumör i tummen. Åkte till lilla lasarettet, opererade första gången. Veckan därpå åkte jag med stödskena och enormt bandage runt handen en skidtävling. Första tävlingen på säsongen, första åket. (jävligt härligt åk för övrigt) Sista portarna får jag sladd, fastnar med skidan nere i snön med bakänden, underbenet vrider och krasar till sig. Visade sig efter tolv timmars väntan utan mat och vatten att det var en spiralfraktur med 10 cm av benet helt krossat och en 20 cm lång spricka ned till foten. Det blev helgips och några veckor senare ännu en operation för tummen, då tumören avlägnades helt. Ett halvår senare, med ett halvkasst ben och början på att bygga upp styrkan igen, orienterade jag i skogen under skolorientering. Snubblar över en rot, faller framåt och bryter av tre av fingrarna på mitten på högerhanden och lillfingret trillar ur led. Blev att trycka tillbaka fingret och skynda bort till resterande folk och sedan att fara till sjukan ännu en gång under samma år. biggrin.gif Kanske inte helt utan anledning att man blivit dömd som olycksfågel. vissel.gif

Blir du arg om jag tycker det här är lite småkul? laugh.gif

För övrigt är den enda stora skadan jag har fått var för 3 år sen när kylartanken på min moped exploderade och jag fick 100-gradigt vatten i ansiktet. Som tur hade jag hjälmen på mej så det kom bara på en begränsad yta. Stod ett tag vid vägkanten o skakade och såg allmänt förvirrad ut tills vänlig själ stannade o skjutsade hem mej. I ca 2 månader framåt var jag bland polarna känd som scarface Malajn.gif Malajn.gif
falken_
QUOTE (HvU-johan @ Oct 4 2006, 00:13 ) *
Blir du arg om jag tycker det här är lite småkul? laugh.gif

För övrigt är den enda stora skadan jag har fått var för 3 år sen när kylartanken på min moped exploderade och jag fick 100-gradigt vatten i ansiktet. Som tur hade jag hjälmen på mej så det kom bara på en begränsad yta. Stod ett tag vid vägkanten o skakade och såg allmänt förvirrad ut tills vänlig själ stannade o skjutsade hem mej. I ca 2 månader framåt var jag bland polarna känd som scarface Malajn.gif Malajn.gif

Arg? haha, nej, jag tycker det är lite småkul själv faktiskt, såhär i efterhand givetvis, under tiden kanske det inte var sådär extremt roligt. Dock! Fick man massa prylar och uppmärksamhet ... och godis och precis vilken mat man ville ha, i vilka mängder man ville, vilket resulterade i en viktuppgång på 10-12 kg... blink.gif Tur att man hunnit få bukt med det nu smile.gif Var som elvaåring rätt så trind i alla fall och de där extrakilorna gjorde inte saken bättre, haha.
Dr. T-68
QUOTE (MarcusF @ Oct 3 2006, 18:59 ) *
Nån som vet om körtelfeber vid 18 års ålder är ett hinder för att göra lumpen? är inskriven för GC 700 på I19 nu.....

Jag vet inte om det fortfarande är samma regler som gäller, men när jag hade körtelfeber så fick jag inte träna på väldigt långt tid. Hittade denna texten...

Teoretiskt sett kan det vid hård fysisk aktivitet, såsom sport med kroppskontakt, uppstå skador på mjälten, om denna är påverkad. Man rekommenderar därför avhållsamhet från sport till 4 veckor efter tillfrisknandet.

På grund av uttalad trötthet går det vanligtvis flera månader innan man är helt återställd efter att ha haft körtelfeber.

Har du mer än 6 månader tills du skall in så borde det inte vara några problem.
Så fundera på hur långt tid det är kvar tills du skall in...
MarcusF
QUOTE (KA2 @ Oct 4 2006, 14:50 ) *

Jag vet inte om det fortfarande är samma regler som gäller, men när jag hade körtelfeber så fick jag inte träna på väldigt långt tid. Hittade denna texten...

Teoretiskt sett kan det vid hård fysisk aktivitet, såsom sport med kroppskontakt, uppstå skador på mjälten, om denna är påverkad. Man rekommenderar därför avhållsamhet från sport till 4 veckor efter tillfrisknandet.

På grund av uttalad trötthet går det vanligtvis flera månader innan man är helt återställd efter att ha haft körtelfeber.

Har du mer än 6 månader tills du skall in så borde det inte vara några problem.
Så fundera på hur långt tid det är kvar tills du skall in...

Ok lungt då eftersom jag rycker in i Januari 2008...
Schmutte
Min fina lilla lista:

Hmm..
  • En knölig knöl på halsen, resulterade med 6 stygn
  • Bruten arm, 8stygn (trillade ner från en trapp,gaaahh)
  • Blindtarmen väck.. den sprack nästan.. varför? Ingen aning... 7.gif
  • Fordus Deprisionius
  • Slatter ett flertal gånger
  • Minisk brott... i mitt föbannade knä..
  • Djupa sår vid synen av döda tgb:er blyg.gif
  • Ca 60 besök av kruppanfall varav ca 50 var falska, detta vid åldern 0-6,,.
  • Ett stort antal skrap/skrubb sår
  • Många blåmärken efter Amerikansk fotboll och hockey..
  • Medialt gonoartros på bilaterala genu (ja jag vet att jag kan läkartermer *nörd*)
Som sagt liten lista men alltid något..
Fyller på såsmåningom.

EDiT: Lade till en.. smile.gif Glömde bort :(
EDiT2: Kom på igen smile.gif
Magasinstopp
Har drabbats av mycket, speciellt genom fotboll och innebandy.
Tänkte utesluta idrottsskador och enbart nämna min arbetsskador...

feb-06. Sticker mig på en tatueringsnål i en lägenhet tillhörande missbrukare.
Beh.: Ett uppsjö provtagningar och hepatitsprutor.
maj-06. Saneringsmedel(ph 14) läcker in genom skyddskläder. Frätskador underarm(fortfarande).
Beh.: Förband och förbandsbyten, solförbud under hela sommaren.
juli-06. Järnbalk i huvudet (100kg)
Beh.: Ambulans. Röntgen. Vila.

Ps. jag slutade augusti, så det här är väl ett hyfsat utfall..... laugh.gif
Tyrfing
Skadade armen under tranng igar, en javla nyborjare som fick in en kimura och slet in den innan jag ens hann klappa..

Helvete...
pagge
Fan. Ett ledband i foten är av och jag vill inte sitta som ett kolli mer än nödvändigt. Enligt läkare är träning ok så länge jag inte överbelastar fotleden, så jag skulle uppskatta andras erfarenheter av styrketräning med dylik skada. Saker man ska göra, saker man ska undvika, bra ersättningsövningar för de övningar som belastar fötterna en del osv.
Limp
QUOTE (Magasinstopp @ Oct 4 2006, 17:06 ) *
Har drabbats av mycket, speciellt genom fotboll och innebandy.
Tänkte utesluta idrottsskador och enbart nämna min arbetsskador...

feb-06. Sticker mig på en tatueringsnål i en lägenhet tillhörande missbrukare.
Beh.: Ett uppsjö provtagningar och hepatitsprutor.
maj-06. Saneringsmedel(ph 14) läcker in genom skyddskläder. Frätskador underarm(fortfarande).
Beh.: Förband och förbandsbyten, solförbud under hela sommaren.
juli-06. Järnbalk i huvudet (100kg)
Beh.: Ambulans. Röntgen. Vila.

Ps. jag slutade augusti, så det här är väl ett hyfsat utfall..... laugh.gif

Vad tusan jobbar du med? Anticimex?
Zlicer
Sitter just nu och har feber :( men här kommer lite andra skador jag vart med om:

Händelse: Vurpa med cykel
Effekt: Bruten tumme, grus i knäskålarna och en lite spricka i skallen.
Åtgärd: Gipsa tummen plocka ut gruset med pincett och klistra ihop skallen biggrin.gif var lek o skoj redan dan efter smile.gif

Händelse: För full och ska bada.
Effekt: Dundrar skallen i botten och får en fraktur på 4:e kotan i nacken samt sliter av en bit på 8:an i ryggen.
Åtgärd: Ont i nacke/rygg som en tok (tro mig det är verkligen inte skönt). Men nackkrage occh en jäkla massa värktabletter så vart ja frisk som en nötkärna! Har inga problem med rygg/nacke nu och det va inga prob o få göra lumpen smile.gif. Enda skälet till att jag överlevde och inte dog var att jag tränar mkt och är grymt stark i nacken.
Magasinstopp
QUOTE (Limp @ Oct 6 2006, 18:38 ) *
Vad tusan jobbar du med? Anticimex?

Jag arbetar som saneringstekniker. Det andra inte vill göra, gör vi.
Man får vara med om en hel del snuskiga och roliga upplevelser.. vissel.gif
Richie_3000
Jahopp, jag som hoppades på att kunna klara sig igenom den lilla influensaepedemi som råder nu... Icke sa nicke, igår med 2h kvar på jobbet så slog det ner som en fiendegranat på mig...
Förkyld, ont så satan i halsen, hela kroppens muskler tappade orken och började verka, huvvet började dunka m.m.!

Som tidigare citat i tråden å tv reklamen, "...kvinnor...gravid...men när en MAN är riktigt fökyld!
Fick det också förmodligen av tjejen min som vart snuvig ett tag men klarat sig hyffsat :P
Så nu ligger jag här i helgen å ska försöka va frisk så man inte behöver ta ut en sjukdag på jobbet!

Förutom detta har jag tidigare i livet haft/gjort/brutit osv:

- Lilltån lyckades jag bryta nångång när jag va yngre...
- Stukade högerfoten på lågstadiet så illa att de inte gick å stödja på en vecka, doktorn konstaterade en sååå liten spricka att de tydligen inte va nån ide att gipsa...
- Slagit i mitt stackars mellangärde i cykelstyren ett par gånger när man cyklade väldigt mkt förr...
- Magkatarr lyckades jag dra mig på förra året
- Samma period lyckades jag slå loss en liten bit ben ifrån sprickan i högerfoten, samtidigt som jag bar en soffa som jag fick över mig... (jobbade med hemleveranser) banghead.gif

Sen har man säkert haft en massa annat skit man glömt längs vägen, men magkatarren va utan tvekan den värsta smärta jag upplevt!!! blyg.gif
simon

Jag hade körtelfeber ~ett halvår innan inryck. Visst, det smäller ju på bra mot din kondition och fysiska status, men det är absolut inget hinder om det är så långt kvar till inryck som du har. Var ist'llet glad att du inte fick det en månad innan... ;)
Richie_3000
QUOTE (simon @ Oct 7 2006, 10:36 ) *
Jag hade körtelfeber ~ett halvår innan inryck. Visst, det smäller ju på bra mot din kondition och fysiska status, men det är absolut inget hinder om det är så långt kvar till inryck som du har. Var ist'llet glad att du inte fick det en månad innan... ;)

Nu när du säger det kom jag ju på att även jag drabbats av "kyss-sjukan", och precis som du "precis innan" inryck... Hade från Februari->April/Maj har jag för mig o ryckte in i Juni med inte alltför bra kondition men den fick man ju jobba upp lite...
Magasinstopp
Läste i ett annat forum om en solarieolycka och kom att tänka på mina egna solariebravader.

Skulle vara husvakt åt mina föräldrar. Har ett svagt minne av att morsan sa något precis innan de drog iväg....
jag mumlade något till svar.."mmm. Inget vatten till fikusen." sleep.gif

Toppen tänkte jag, när de var borta. Nu kan jag låna deras solarie. Mycket riktigt gjorde jag detta. Tydligen är det vanligt att man somnar, för detta gjorde jag. Vaknar av att en telefon ringer i huset. Det är mycket mörk. Det är mycket mörkt ute också. Min pojkvän ringde och frågade vart jag tagit vägen....jag skulle ju hämta honom 22.00.
Jag hade då legat i solariet i 5 timmar. För övrigt kan jag tillägga att det bara är en överdel. Hela min rygg var kräftröd/brun. ONT!!!!! banghead.gif
H0lK
Eftersom man sitter hemma sjukskriven kan man väl lika bra dela med sig lite smile.gif

Igår vid ungefär den här tiden skulle jag flytta en sten(modell större) till en hög med stenar. Lite lagom osmidig som man är lyckades man självklart lämna kvar fingret under stenen när man lade ner den. Resultatet blir att fingertoppen på något vänster fastnar mellan stenarna och rivs av så att den bara sitter i lite köttslamsor på ena sidan. Därefter blev det en mysig biltur med ett befäl till närmaste sjukhus för att lappa ihop skiten igen. 3 stygn och 6 dagars sjukskrivning i hemmet och förhoppningsvis får jag nu ha kvar hela min fingertopp.

Baskerprov om 3 v, LÄK NU FINGERFAN!
Liquid
Har ont som fan på undersidan av högerfoten, precis vid hälen, kan inte gå normalt. Jag var ute och sprang, allt var frid och fröjd, jag kommer hem, duschar och softar lite framför tvn. När jag sedan reser mig upp gör det fruktansvärt ont vid hälen. Detta hände i fredags och jag har fortfarande ont. Känns typ som en sträckning under foten wacko.gif Blir det inte bättre inom några dagar till ska jag söka vård.
Magasinstopp
QUOTE (Liquid @ Oct 10 2006, 21:30 ) *
Har ont som fan på undersidan av högerfoten, precis vid hälen, kan inte gå normalt. Jag var ute och sprang, allt var frid och fröjd, jag kommer hem, duschar och softar lite framför tvn. När jag sedan reser mig upp gör det fruktansvärt ont vid hälen. Detta hände i fredags och jag har fortfarande ont. Känns typ som en sträckning under foten wacko.gif Blir det inte bättre inom några dagar till ska jag söka vård.

Hälsporre kanske?? :(
Liquid
Hälsporre? vad är det? behandling? alvarligt?!
Andreas
QUOTE (Liquid @ Oct 10 2006, 22:44 ) *
Hälsporre? vad är det? behandling? alvarligt?!
Första osponsrade länken från google.
SToH
Har fått konstig liten knöl i knävecket.. ont gör den som fan.

/edit: Klämde på den. Tror det var en finne.
Ska sova nu.
UAV

Det där låter som hälsporre. Precis samma sak hände mig i mars 2004. Smärtan bara kom. Det har ännu inte läkt på mig. 30 månader sad.gif.
dalmas
QUOTE (UAV @ Oct 12 2006, 09:07 ) *

Det där låter som hälsporre. Precis samma sak hände mig i mars 2004. Smärtan bara kom. Det har ännu inte läkt på mig. 30 månader sad.gif.

Hälsporre blir man väl inte av med?

Min skadelista är kort:
- stressfakturer i händer och fötter pga överdrivet golfspelande under 1990- talet.
- div. stukningar och vrickningar och puckar och bollar i ansiktet under idrottsutövande.
SLUT smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.