ok, enda skadan jag lyckades åsamka mig under min vpl (förutom diverse knäproblem, men det hade jag redan innan så det räknas inte)
iaf, platsen är nånstans på Horssjöns skjutfält och vi pysslar med KSP skjutning.
platsen vi övar på är en ganska brant uppförsbacke till platsen där vi skjuter ifrån och målen befinner sig i en sänka på andra sidan (längs en väg fö)
iaf, vi övar stridsparsvis (2 stridspar åt gången) framryckning, skjutning och tilbakaryckning.
jag är denna gången laddare åt min kamrat.
ordern kommer "framryckning" varpå vi rusar uppför kullen (över en väg) och tar sedan eldställning på kommando från vår Lt.
när jag så skall byta pipa på kamratens KSP så lyckas jag på något obegripligt sätt slå upp pipan rakt på höger framtand varpå en flis går ur.
fortsätter dock övningen som ingenting (var inte såå jävla allvarligt) men med en ganska annorlunda känsla i munnen

på skadeanmälan senare stod det "klantighet under stress" som orsak
numera har jag väl inga bekymmer mer än att lagningen ramlat loss.
en annan olycka som hände en soldat på min pluton var under RSÖ04 i skåne.
Kompaniet hade fått en order att snabbgruppera på Kabusa skjutfält (vi var på Rinkaby och skjöt innan), väl där så lyckas först de 2 andra pjäsplutonerna köra fast med samtliga sina 4 pjäser och vi får altså med våra 2 effektuera eldkommandot bäst vi kan.
iaf, mitt under skjutningen är en av pjäsbesättningarna så taggade att de lyckas med konststycket att få granaten att hamna snett i laddningshylsan och när de sedan ansätter den så lossar granaten och studsar upp på laddare 2 (han som sitter och vevar ner granaterna i vaggan och trycker på laddknappen) och träffar honom (som tur är) på låret, det enda han får är en rejäl lårkaka (granaten väger 43kg och kommer inte direkt långsamt), hade han haft oflyt och suttit ordentligt på stolen som han borde är det högst troligt att granaten hade träffat i magen.
(det var föressten enda gången vi skjöt "salut", dvs utan att ladda granat på hela vpl)
tur i oturen där kan man säga...
sedan hade vi en kille som lyckades hugga sig i handen med yxan på samma ställe 2 övningar i rad (lika långt in på övningen båda gångerna och samma veckodag), lite skämtsamt så ålade vi honom förbud att röra vid skarpa föremål sedan (ingen brydde sig att han bröt förbudet)