Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gevärskolv
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Scribe
För ett tag sedan fick jag hem en älgstudsare som jag köpt begagnad. Kolven på vapnet är i trä och är lackad. Problemet är att den tidigare ägaren har skaft bort en del av lacken på ett ställe när han burit vapnet på ryggen. Min tanke är nu att ta bort lacken och olja kolven istället. Som jag ser det finns det fyra möjligheter att få bort lacken.

1/ Sandpapper. Visserligen ganska långtråkigt, men fullt möjligt. Problem uppstår dock vid nätskärningen. Hur ska man gå tillväga för att få bort lacken där utan att samtidigt ta bort nätskärningen?

2/ Värmepistol. Ganska snabbt och effektivt. Är dock lite rädd för att kolven ska slå sig i värmen.

3/ Kemiska saker. Något liknande lut som man använder till målarfärg. Snabbt och effektivt även detta, men lite rädd för att det ska missfärga kolven.

4/ Blästra. För mig det enklaste då jag bara lämnar bort kolven och låter någon annan göra det, men jag antar att det kan bli ganska dyrt och svårt att hitta en firma som gör det.

Finns det någon på forumet som gjort detta tidigare och kan komma med råd hur man ska gå tillväga?

När man väl har fått bort lacken kommer nästa problem. Vilken typ av olja ska jag använda? Någon som vet?
scattergun
Har gjort om en del kolvar och alltid använt sandpapper....tänk bara på att du nog helst ska använda maskin för de stora ytorna för att tidsåtgången inte ska bli enorm. I nätskärningen kan du antingen jobba med nätskärningsverktyg eller använda någon form av kemisk lackborttagare, har själv ingen erfarenhet av kemiska preparat men vet att det är svårt att slipa en nätskärning.

Satsa på en stor skumgummirotor med sandpapper som du sätter i en pelarborr e.dyl. Böraj med 200 eller 400 och gå sedan ner till 600 eller 800, för att avsluta med att använda 1200 våtslip med olja.
När du oljeslipar bör du tillföra olja en tre fyra gånger för att sedan använda någon form av porfyllnadsmedel, och slutligen olja in stocken en sisådär tjugo gånger för att få ett perfekt resultat.

Lycka till!
think
Håller med "scattergun" fixxade om en kolv för inte så längsen som var lackad från början! Jag gick på med sandpapper för hand började med grovt sen tunnare och tunnare... går säkert mycket lättare med maskiner, men man ska nog tänka på att inte andvända någon som ger för höga varv dry.gif så man inte bränner träet.. Va försiktig och nogran så går det nog kanon!
lycka till!
/Eric
cordite
Jag skulle använda den kemiska lösningen på problemet. Typ bums eller liknande. Färgaffären vet nog. Nätskärning rensas med tandborste. Sen våtslipa för hand ner till 1000-papper eller minst 800. Avsluta med 000-stålull. Låt toktorka. Du ser på den våta träbiten hur den kommer att bli på en höft. Nu kan man spritbetsa om man vill. Sällan nödvändigt då jättemörka bössor är tråkiga. Betsa bara om färgen verkar uselt kass. En OK oljeboning med linolja tar minst ett par månader eller upp till ett år. Blir kalasläckert om det utförs rätt. Bets och olja "mörkar" mer på nätskärningen så var försiktig med den. Annars så kan man fuska med Tru-oil. Blir kanske starkare och nästan lika snyggt. Går dock MYCKET fortare. Misslyckas du så är det till att ringa Boberg och gå in djupare i kolvmakarträsket. Lycka till.
Scribe
Tackar för svaren. salute.gif

Det blir nog en blandning av Bums och sandpapper, för att sedan avsluta med linolja.
trinity
mmm stockolja som luktar så gott.. laugh.gif
Scribe
Kan meddela att jag har börjat med att renovera kolven. Köpte ett medel som heter BUMS och som är ett färg och lackborttagningsmedel. Funkar hur bra som helst. Pensla på och skrapa bort med färgskrapa efter ca 2 timmar smile.gif Lite pilligt i nätskärningen, men inga större problem. Bara att sandpappra och olja kvar.
cordite
Härligt. En härligt utförd oljeboning är mumma! Kokt ska linoljan vara. Dom sista putsningarna med sandpapper kan göras med våtläggning av linolja utspädd med balsamterpentin. Då tätas porerna lite också. Sen oljas bössan med den utspädda oljan några gånger under en dag. Torka bort dropparna efter några timmar då dom är lite tråkiga att avlägsna i efterhand. Sen går du över till ren olja. En gång om dan i en vecka. sen en gång i veckan i en månad. Sen en gång i månaden i ett år. (mer sällan på nätskärningen) Efter det bara olja skador eller nån gång om året. Det kommer att bli en hinna som jättetunn lack fast med mer djup och lyster. Känslan av trä blir kvar vilken förstörs av lack. Lycka till. PS. Man kan givetvis använda bössan efter första veckan. Den behöver inte ha semester i ett helt år alltså... DS.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.