Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Gaah! Spyware, malware osv, osv...
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Dataenheten
Honken
Har på något sätt (ingen aning om hur faktiskt) fått ner en massa skit i datorn som spyware, malware och allt där emellan.

Kört upprepade gånger med Adaware och försökt ta bort allting som inte verkade passa in i mapparna som kunde vara icke-tillåtna program.
Men problemet kvarstår.

Har särskilt problem med dessa:

Rads01.Quadrogram
Lycos
Pop-up reklam
Ibland kommer något från eSyndicate upp men den är hyggligt enkel att ta bort.

Nå, har folket på Soldf några goda förslag (förutom att rensa min HDD, kasta ut burken, sälja den till er) ?
Rickard N
popupreklam slipper man enkelt med mozilla/firefox.
J-Star
Kör Windows Update, ha den på att automatiskt ladda hem uppdateringar.

Och framför allt: när någon halvskum websida frågar om den får installera något på din dator, svara NEJ. Porr, crack/hack-sidor och snyggast.se är typiskt ställen där sådant inträffar.

/J
Yman
*Flyttar till propaganda*

//Yman, BlåGul
Tivaljör
Spywareblaster
lanrezac
http://www.lavasoftsupport.com/index.php?showtopic=56097

edit: tillägg

Du har väl senaste versionen och uppdaterade virusfiler?
Honken
Spywareblaster fungerade sådär, verkade ta en del av skiten som kom men det finns fortfarande spyware och andra oönskade program kvar på datorn.

Självfallet har jag de senaste uppdateringarna på både Adaware och på Norton Anti-virus.

Adaware hittar samma saker om och om igen så det ligger något program i bakgrunden och lägger in nytt hela tiden.

Jag är öppen för flera förslag.

+EDIT+
Uppdaterade Windows genon WinUpdate också.
Blackadder
innan du kör den så gör såhär, förutsätter att du kör XP.

1. Stäng av systemrestore (kolla på nätet så hittar du instr)
2. Starta om datorn i felsäkert-läge, tryck F8 när windows håller på att ladda.
3. kör Adaware och antivirusscan på datorn när den startat upp färdigt i felsäkert läge.

vad som hänt nu är att filer som varit låsta av systemet annars och som ligger i systemrestore är åtkommliga för virusprogramet.
ta bort eller karantäna filerna som hittas, är du fääig så kan du med regedit kolla under HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run\
kan inte rekomendera att knappa vilt där om du inte känner dig säker.

behöver du utförligare instr så säg till.

/b
Andrew
Jag instämmer med Blackadder fullt ut.
Felsäkert läge är det som gäller när det skall rensas spy/adware
Att bara installera ett Adware program och sedan tro att det skall funka fullt ut , och lösa alla ens problem är bara naivt.

När du ändå är inne i felsäkert läge kolla då även:

HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
och HKEY_USERS\.DEFAULT\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Passa även på att kolla av RunOnce katalogerna
Dvs. -----> Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\RunOnce

Personligen kör jag med Spybot - Search & Destroy
Finns att ladda ner här ->> http://www.spybot.info/en/mirrors/index.html

Spybot - Search & Destroy använder sig av språkfiler , och finns därmed på Svenska.
FkN
För att få bort program som startar automatisk:

start->kör->skriv:msconfig->fliken autostart->bocka av!
breach
Först och främst:

- Ta bort Internet Explorer som första valda browsern:

Starta Explorer -> Tools -> Internet Options -> Programs -> klicka av "Internet Explorer should check to see whether it is default browser" -> klicka på Apply.

Installera Mozilla Firefox -> www.firefox.com

- SLUTA ANVÄNDA INTERNET EXPLORER!

Ända riktiga sättet att få slippa spyware är att inte använda explorer, att använda explorer är som att åka till thailand på bordell och ha diverse aktiviteter utan kondom. ;)

- Ta bort fulfiler från registret

Kör -> regedit -> gå till

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run
samt
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run

Ta bort suspekta filer som du vet inte är något riktigt program, går att kontrollera genom sökvägen. Ett tips är att en spywares endast brukar stå som filnamn utan sökväg, men det finns även program såsom grafikdrivrutiner mm (som tex nwiz.exe) som också visas utan sökväg. Är du tveksam så ta hjälp av en duktig polare.

Kör uppdaterad Adaware i mellanåt kombinerat med en bra Brandvägg/Antivirus.

Bör funka bra!

Oj det blev en del text.. hoppas ni inte somnade smile.gif
Lindeberg
Processlibrary är bra om man vill ta reda på vilka processer som behövs och vilka som inte behövs.
Nestor
Annat kan man ta till V-vapnen om kampen håller på att förloras:
Formatera om datorn.

"They won the battles, but lost the war"
J-Star
QUOTE (breach @ Jan 29 2005, 22:02 )
Installera Mozilla Firefox -> www.firefox.com

- SLUTA ANVÄNDA INTERNET EXPLORER!

Ända riktiga sättet att få slippa spyware är att inte använda explorer, att använda explorer är som att åka till thailand på bordell och ha diverse aktiviteter utan kondom. ;)

Att använda Firefox är som att ha sex på ett kloster: funkar bra... tills alla andra kommer på samma idé. ;)

Det är ju självklart att ingen utnyttjar säkerhethålen (och de finns, tro inget annat ) i Firefox... varför göra det när så få använder den? Lika korkat som att skriva virus till Mac.

Själv använder jag IE och har inga som helst problem med vare sig spyware eller annat. Så om du hade problem med sådant när du använde IE så är det inte alls säkert att det var browsern det var fel på...

/J
Lindeberg
QUOTE (J-Star @ Jan 30 2005, 12:07 )
Själv använder jag IE och har inga som helst problem med vare sig spyware eller annat. Så om du hade problem med sådant när du använde IE så är det inte alls säkert att det var browsern det var fel på...

/J

Dagens sanning. Jag ville göra en barmhärtighetshandling för min fars dator och installerade därför Ad-Aware. Inget mystiskt hittades, trots att han använder Explorer.

Själv hittade jag ständigt med skit på min burk tills jag slutade använda IE.
stene
Om ni verkligen vill slippa allt vad virus, spyware etc heter så bör ni titta på Mac Mini...

Poängen med denna dator är att ni parallellt kan koppla in denna och använda den som en säker miljö när ni använder Internet mm. Spela kan ni väl fortfarande göra på er ordinarie PC.

www.apple.com/macmini/

Faktum är att bara de programvaror som följer med i form av iLife är värt pengarna... Räkna även med att er tid kostar pengar för att inte tala om att ni slipper frustration...

Stene
FkN
Har prövat alla webläsare jag hittat på nätet, och resultatet är att IE passar mig absolut bäst.

Kan bara citera J-Star, har aldrig haft några problem heller med spyware via webläsaren.
5526 Viktor Ludvig
Håller med Fk. Nordin och J-Star.

med rätt programvara och säkerhetstänkande vid installation och bruk av dator/browser är spyware/malware inget bekymmer.

kan rekommendera SpyBot - Searc 'n Destroy med teatimer aktiverat.

med en bra brandvägg och ett _riktigt_ antivirus (t.ex inte ful-norton från norge) blir det inga problem.

//5526
Blackadder
IE funkar bra för mig, antivirus,brandvägg och ad-aware mellan varven så har jag inga problem alls, har kört firefox men sålänge alla sidor inte funkar som dom är avsedda så går den bort,
användbar för att kolla sin programering av webbar och att slösurfa men inte mycket mer.
IE är den största så defakto programeras majoriteten av sidorna för att se bra ut och fungera i IE
Meduza
QUOTE (Blackadder @ Jan 30 2005, 23:03 )
IE funkar bra för mig, antivirus,brandvägg och ad-aware mellan varven så har jag inga problem alls, har kört firefox men sålänge alla sidor inte funkar som dom är avsedda så går den bort,
användbar för att kolla sin programering av webbar och att slösurfa men inte mycket mer.
IE är den största så defakto programeras majoriteten av sidorna för att se bra ut och fungera i IE

nej sidor ser inte rätt ut alltid i IE heller, i flera fall för att dom är kodade enligt w3´s standarder hur man SKA koda, IE har sitt eget sätt att tolka koden på, tillexempel så använder den en box-model som är tvärtom alla andra webbläsare och inte korrekt enligt w3´s standarder.

När jag kodar hemsidor så jobbar jag efter:

1) Se till att den ser rätt ut i FireFox.
2) Kolla att all (X)HTMLkod är korrekt skriven
3) Kolla så att all CCS är korrekt
4) Göra fulhacken så att explorer ska fatta hur sidan ska se ut.

IE är ett helvete för oss webbutvecklare eftersom den inte följer standarderna utan har hittat på sitt eget tolkningssätt, skulle gärna bli av me skiten.

När man dessutom upptäcker hur smidigt det är att tab-surfa och hur trevligt snabb FF är så vill man inte byta tillbaka.
Innuendo
Jag har pårecis bytt till FireFox och jag är otrolig nöjd, alla sidor jag hittills besökt har sett helt korrekt ut, några ser tom bättre ut. FF är så mycket snabbare och effektivare. Tab-surfning är ju riktigt mysigt.
J-Star
QUOTE (Meduza @ Jan 30 2005, 23:37 )
nej sidor ser inte rätt ut alltid i IE heller, i flera fall för att dom är kodade enligt w3´s standarder hur man SKA koda, IE har sitt eget sätt att tolka koden på, tillexempel så använder den en box-model som är tvärtom alla andra webbläsare och inte korrekt enligt w3´s standarder.

När jag kodar hemsidor så jobbar jag efter:

1) Se till att den ser rätt ut i FireFox.
2) Kolla att all (X)HTMLkod är korrekt skriven
3) Kolla så att all CCS är korrekt
4) Göra fulhacken så att explorer ska fatta hur sidan ska se ut.

IE är ett helvete för oss webbutvecklare eftersom den inte följer standarderna utan har hittat på sitt eget tolkningssätt, skulle gärna bli av me skiten.

När man dessutom upptäcker hur smidigt det är att tab-surfa och hur trevligt snabb FF är så vill man inte byta tillbaka.

Cry me a river... I mitt jobb så utvecklar vi en webbrowser för små devices (typ mobiltelefoner). Den hade varit klar förmodligen minst ett år tidigare om det inte hade varit för all kattskit till HTML som webben består av. Hade folk bara följt de standarder som finns så hade det varit enkelt. Vill du gråta över dåliga implementationer, prova på att göra en browser istället för att gnälla om ditt lyxproblem.

Dessutom:

The Internet Explorer box model bug is one of the best-known bugs in a popular implementation of Cascading Style Sheets (CSS). It affects CSS-aware versions of Microsoft's Internet Explorer web browser for Windows up to version six. Internet Explorer 6 is not affected in its standards-compliant mode, only in its "quirks mode".

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_box_model_bug

Så som med allting annat gäller Gunny Highway's kloka ord: "Improvise, Adapt, Overcome".

http://tantek.com/CSS/Examples/boxmodelhack.html

/J
Animal
QUOTE (J-Star @ Jan 28 2005, 15:55 )
Och framför allt: när någon halvskum websida frågar om den får installera något på din dator, svara NEJ. Porr, crack/hack-sidor och snyggast.se är typiskt ställen där sådant inträffar.

/J

Vill bara kommentera lite...

Klicka absolut inte på vare sig JA eller NEJ-alternativet... utan bara släck popup-fönstet med krysset.
Man riskerar att svara JA vare sig man klicka på Ja eller NEJ-alternativet.
Andrew
Ännu bättre förslag som kompliment till Animal's inlägg.

Stäng alltid popup som verkar suspekta med Alt + F4
sleget
Jag kör ibland när andan faller på igång ett program som heter hitman pro.
Dett är egentligen bara ett skal runt ett antal olika program som tex spyware hunter, adaware etc.
Tror det kan hantera upp till sex olika rensa program.

Vad hitman gör är att i tur och ordning starta rensprogrammen, kolla efter uppdateringar, uppdatera samt scanna och ev rensa.

I den lyckligaste av världar skulle detta ske automagiskt men min brandvägg lägger sig i då och då, inget större problem, bara att klicka ok.

Men hitman tar tid, det skall man vara medveten om!
trädet
Har fått lite roliga problem i form av en trojan.
Den jäveln har lagt sig nere i system32, och jag lyckas inte radera skiten!
Hur göra? kan nästan inget om ta bort virus manuellt..
tinhead
QUOTE (trädet @ Jul 23 2008, 20:18 ) *
Har fått lite roliga problem i form av en trojan.
Den jäveln har lagt sig nere i system32, och jag lyckas inte radera skiten!
Hur göra? kan nästan inget om ta bort virus manuellt..

Troligtvis använder den sig av windows inbyggda skydd av viktiga systemfiler.
Ett sätt är att stänga av systemåterställning starta om datorn och ta bort filerna för att sen slå på det igen och starta om.
Om du vet vad otyget heter så brukar det finnas manuella rekomendationer på dom flesta större antivirus tillverkares sidor...
Trend Micro har en onlinescanner som annars kan ta bort eller åtminstone ge dig tips om vad det är du har..
http://housecall.trendmicro.com/

Hijackthis är ett bra verktyg: http://www.merijn.org/programs.php
Sedan finns det andra..men börja i rätt ände och red ut vad du har..sedan hitta lösningen på hur du får bort det..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.