Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Mindre pengar till frivilligorganisationerna
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
lanrezac
Mindre pengar till frivilligorganisationerna mera till "vardagsnära krisberedskap"

försvarsminister Leni Björklund undersöker möjligheten att istället satsa 60 miljoner kronor på vad hon kallar "vardagsnära krisberedskap"

på försvarsdepartementet utreder man nu om de civila krispengarna istället ska kunna gå till andra föreningar -Det är kanske orienteringsklubben eller scooterklubben som ska ha dem och inte som nu gå exklusivt till frivilligorganisationerna, säger Magnus Edin politiskt sakkunnig hos försvarsministern
Citat från dagens Sydsvenskan.
BlackIce
Där ser man...

så här stog det i tidningen Befäl i april förra året

ÖB FÖRESLÅR en uppräkning av organisationsstödet för de frivilliga försvarsorganisationerna från dagens nivå, ca 63 miljoner kronor, till 69 miljoner kronor år 2005. I det förslaget inryms den önskade ökningen av medel för ungdomsverksamheten

unsure.gif
Sir Vival
Vill minnnas att jag läste på Jeep Sweden's forum (kan ha varit i tidningen 4WD) att 4x4-klubbarna i landet var/är påtänkta som avtalsorganisationer.
C 2.a pjäs
Man binder ris åt egen rygg, tänk er scouter och orienterarklubben genomföra eftersök istället för Hemvärnet. Vem gör vad och i vilken ordning...
Men, eftersom vi inte behöver försvara oss längre skall väl allt som kan användas av hemska militärer bort...
lanrezac
Undrar om vi inte har en försvarsokunnig eller i värsta fall försvarshatare till minister
förra året i Sälen uttalade hon sig om samverkan mellan Polis och Militär. Gamle Öb hade sagt nej till samordnad insats under polisen ledning, men det tyckte inte ministern "Jag är rätt förtjust i tanken på att det är det civila samhället som styr" sa hon.

Det som tydligen styr är inte fakta utan vad hon är förtjust i Malajn.gif
Dexter
QUOTE (C 2.a pjäs @ Jan 26 2005, 10:40 )
Man binder ris åt egen rygg, tänk er scouter och orienterarklubben genomföra eftersök istället för Hemvärnet. Vem gör vad och i vilken ordning...

På min hemort (som saknar hemvärnsförband) är en eftersöksorganisation redan frivilligt uppbyggd med hjälp av bla orienteringsklubben. Polisen ringer till den som står överst på listan som sedan ringer sina "gruppchefer" osv.

Jag kan iofs endast uttala mig om hur det fungerar "hos oss" men organisationen fungerar bra och jag tvivlar på att hemvärnssoldater från en annan ort skulle göra ett speciellt bättre jobb (eller vara på plats snabbare) än de som bor på orten och som känner terrängen väl.

MVH

/D
Axial
QUOTE (BlackIce @ Jan 26 2005, 11:27 )
Där ser man...

så här stog det i tidningen Befäl i april förra året

ÖB FÖRESLÅR en uppräkning av organisationsstödet för de frivilliga försvarsorganisationerna från dagens nivå, ca 63 miljoner kronor, till 69 miljoner kronor år 2005. I det förslaget inryms den önskade ökningen av medel för ungdomsverksamheten

unsure.gif

Så blev det inte....tyvärr. FBU har fått relativt hårda nedskärningar i tilldelningen till förbunden, exempelvis minskade anslaget till ungdomsverksamheten i "mitt" förbund med ca 38% om man jämför slutlig tilldelning mot äskade medel. Vidare får exempelvis ingen lokal eller regional överlevnadsutbildning bedrivas. Och ni har väl sett hur många centrala FBU-kurser som fått ställas in?

Rent hypotetiskt har jag inget emot att anslagen kommer andra organisationer till nytta men då ska det vara nån organisation som kan bidra med en kompetens som inte redan finns. Jag är lite tveksam till vad scouterna kan tillföra ett eftersök som inte hemvärnet redan kan. Scouterna kan dock bidra med folk om det blir ett större eftersök. En terrängfordonsklubb kan ju t ex bidra med transporter eller eftersök i oländig terräng när snabbhet är av nöden.

Edit: förtydligande.
Sir Vival
orienteringsklubben eller scooterklubben

Jag vet inte om det ovan markerade har fört in tankarna på Scouterna...
Men jag kan tänka mig att en scooterklubb (underförutsättning att vi talar om snöskoter och inte en Piaggio) kan tillföra en hel del fordon.
Och jag vågar mig faktiskt på att sticka ut hakan och påstå att en orienteringsklubb har betydligt bättre terrängförmåga än det generella Hv-förbandet.
lanrezac
QUOTE (Dexter @ Jan 26 2005, 12:27 )
QUOTE (C 2.a pjäs @ Jan 26 2005, 10:40 )

På min hemort (som saknar hemvärnsförband) är en eftersöksorganisation redan frivilligt uppbyggd med hjälp av bla orienteringsklubben. Polisen ringer till den som står överst på listan som sedan ringer sina "gruppchefer" osv.

Jag kan iofs endast uttala mig om hur det fungerar "hos oss" men organisationen fungerar bra och jag tvivlar på att hemvärnssoldater från en annan ort skulle göra ett speciellt bättre jobb (eller vara på plats snabbare) än de som bor på orten och som känner terrängen väl.

MVH

/D

Jag tvivlar inte på att orienteringsklubar och scouter kan lösa och redan löser uppgifter som tex eftersök. Men vad gör man om uppgifterna blir större och drar ut på tiden som tex i Småland, hur löser man logistik och ledning ?
EO4
QUOTE (lanrezac @ Jan 26 2005, 13:07 )
Jag tvivlar inte på att orienteringsklubar och scouter kan lösa och redan löser uppgifter som tex eftersök. Men vad gör man om uppgifterna blir större och drar ut på tiden som tex i Småland, hur löser man logistik och ledning ?

Utan att lägga någon åsikt i själva sakfrågan, har inte även frivilligorganisationerna det problemet vid långvarig insats? Lejonparten av manskapet är ju yrkesarbetande till vardags även i ett frivilligförband. Det borde väl inte vara så svårt att - om statsmakterna vill det - ge "civila" frivilligenheter samma ersättning som "militära" frivillighenheter får vid insatser?
Fk Satan
Skulle bli grymt intressant ifall en 17åring hittar en kvinna som har valt att ta självmord genom att lägga sig i fosterställning runt en dynamitgubbe... eller lindat pentyl runt halsen. Eller helt enkelt hånglat medhagelbössan.

Vill en orienteringsklubb eller scoutförening riskera att deras medlemmar utsätts för något sådant? Hur ser krishanteringen ut efter en sådan upptäckt ut för dessa organisationer?

Varje gång som en individ går ut på ett eftersök vet han eller hon inte vad som väntar. Och att få se sin första döda person ute i skogen och som har valt att ta sitt eget liv kanske inte är den allra trevligaste synen...

Därmed inte sagt att Hv eller Vpl är bättre på detta jmf med andra. Men vi har förhoppningsvis utarbetade planer för vad som görs vid fynd av denna typ osv. Samt att vi har ett bra samarbete med polis samt intränade vad vi skall gör vid Fynd osv. Vi använder oss även av sökmetoder som skall minimera spår i området osv.

tillägg>
Skall nu 290kommuner dela på dessa 60miljoner så kommer det att ge att varje kommun får ca 206000kr för denna verksamhet.
Uttern
QUOTE (lanrezac @ Jan 26 2005, 11:11 )
Undrar om vi inte har en försvarsokunnig eller i värsta fall försvarshatare till minister
förra året i Sälen uttalade hon sig om samverkan mellan Polis och Militär. Gamle Öb hade sagt nej till samordnad insats under polisen ledning, men det  tyckte inte ministern "Jag är rätt förtjust i tanken på att det är det civila samhället som styr" sa hon.

Det som tydligen styr är inte fakta utan vad hon är förtjust i  Malajn.gif

Jag vill minnas att det sedan lång tid tillbaka är klarlagt att då polis och hemvärn på något sätt samverkar, det alltid är polisen som är chef.

Anledningen var en incident i mitten av 80-talet (?) då det blev eldstrid mellan hemvärn och polis vid ett mob-förråd varvid ett antal poliser blev skadade. Missförstånd helt enkelt.

Ola
BARBIE
>Ja vad ska man säga om en försvarsminister som tyckte att det vore kanske trevligt att skicka ett musikförband till Liberia!!!! Fan jag visste knappt var jag skulle ta vägen när hon hävde ur sig den harangen i domkyrkan i strängnäs en vecka innan LA01 roterade till liberia.

Det är bara att hoppas på regeringsskifte och de fort!
lanrezac
QUOTE (Uttern @ Jan 26 2005, 13:52 )
Jag vill minnas att det sedan lång tid tillbaka är klarlagt att då polis och hemvärn på något sätt samverkar, det alltid är polisen som är chef.

Anledningen var en incident i mitten av 80-talet (?) då det blev eldstrid mellan hemvärn och polis vid ett mob-förråd varvid ett antal poliser blev skadade. Missförstånd helt enkelt.

Nej inte riktigt. nu talar vi om insatser på Göteborgsnivå eller ännu större och där har polisledningen klart visat att dom inte klarar av det.

Edit: tillägg. Om vi nu talar om ett Militärt skyddsobjekt så bestämmer väl skyddsvakten fram till det ögonblick brott är konstaterat, då blir det en polisiär sak. Annars skulle en polis kunna gå fram till ett objekt och beordra att tex bevakningen ska avbrytas samt att plutonen ska åka hem.
superapan
Men fy fan vad korkat. Varför inte ge oss MER pengar? Tror Björklund verkligen att pengar till den lokala Jeepklubben kan tillföra mer vid katastrofer är oss? Staten ska alltså finansiera en lekstuga för en konsult och hans Volvo XC90 istället för oss och våra BV206?

Vilka är det som redan nu visat hur ovärderliga man är under naturkatastrofer? Jo FM! Är det inte då naturligt att ge mer pengar till det som redan fungerar?

Jag börjar bli riktigt bitter på våran försvarsminister...
Fk Satan
Finns två organisationer som jag tycker skall ha mer pengar när det gäller eftersök. Det är två organisationer som är j*vligt betydelsefulla. Det är dels FMCK och Brukshundklubben.

Dessa två utgör kärnan av de militära eftersöken. Utan dessa så är hemvärnets personal ungefär lika effektiva som den lokala fotbollsklubbens frivilliga... Så för att hemvärnet skall bli effektivare (och få mer pengar) så gäller det att UTBILDA personalen i eftersök så att de blir effektiva i det de gör. Förslagsvis utb. av Polisen och i deras eftersöksmetoder. Vidare ha ett nära och fungerande samarbete med polisen. Ifall hemvärnet inte är tillräckligt effektiva så skall de inte heller deltaga i eftersök.

Vidare gäller det för hemvärnet att kunna visa upp krishenteringsplaner för personal som deltar vid eftersök. Och här visa ngt som den lokala fotbollsklubben inte kan prestera. Visa detta för kommun och polis. För jag tror inte en politiker vill ha 5-10st 17-åriga fotbollstjejer som sitter med ett rejät trauma efter att sett ett självmord med en hagelbössa och inte veta vem och hur krishanteringen av dessa skall utföras. Då är det bättre med en organisation där allt sådant redan är klart och fungerande.

Så sälj in just er hv-pluton/komp/bat till polis och kommunpoliker visa på just er överordnade förmåga att deltaga vid denna typ av uppdrag. Allt ifrån kvalitet på kartor ni kan få fram på kort tid. Mat, personal, underhåll, radioutrustning mao rubbet vad ni kan ställa uppmed. och glöm inte att trycka på krishantering.
hägle

Ola

Off Topic
Finns det nån information om den händelsen?
herman
Min uppfattning är ÄNTLIGEN mindre pengar till de organisationer, som inte till för försvaret något.
Och vad gäller eftersök så är min uppfattning att polisen är de som ska sköta det med ordinarie poliser,men framför allt med SBP.
Försvaret ska komma in och avlösa polis och SBP vid längre sök.
KD803
QUOTE (hägle @ Jan 26 2005, 16:10 )

Ola

Off Topic

Civilklädda poliser patrullerade vid ett förråd. Samma förråd patrullerades även av HV-män som fått detta i uppdrag av fobef. Missförstånd uppstod då båda sidor trodde att de andra var buset som var anledningen till att förrådet patrullerades. Polisen slutade som tvåa...
lanrezac
QUOTE (BJE @ Jan 26 2005, 17:44 )
QUOTE (hägle @ Jan 26 2005, 16:10 )

Ola

Off Topic

Civilklädda poliser patrullerade vid ett förråd. Samma förråd patrullerades även av HV-män som fått detta i uppdrag av fobef. Missförstånd uppstod då båda sidor trodde att de andra var buset som var anledningen till att förrådet patrullerades. Polisen slutade som tvåa...

Nja både HV och polis hade fått i uppgift att bevaka förråd, dock utan vetskap om om dom andra (miss av högre chef). HV gruppen är på plats och på kvällen åker två civilklädda poliser i en civil bil in mot förådet , när dom ser beväpnade män börjar dom backa för fullt. Då öppnar HV eld med allt dom har inklusive gruppchefen med sin revolver som saknar licens, och det är en komination av tur och usla skyttar som gör att ingen av poliserna dödas, jag tror att det var mellan 10-20 skott som träffade bilen.

Hv klarade sig utan att fällas utom gruppchefen som fälldes för vapenbrott. hade det varit idag hade dom åkt in för mordförsök och vållande av kroppsskada. Försvarets åtgärd blir inte att att se över HV utbildningen och uttagningen utan istället läggs ett skjutmoment till i VaktB skjutningen där man ska stoppa en flyende bil och skjuta på ett däcksmål.

Fritt ur minnet.

Sen när ni diskuterar det egentliga ämnet så undar jag varför ni har snöat in på eftersök, krisberedskap är så mycket annat.
Krook
Man kan se detta ur ett behovsanpassat perspektiv. Vad får vi ut av de medel som tillförs alla avtalsorganisationer? Jag vet flera organisationer som jag lätt skulle ta bort anslaget för då jag anser att de inte tillför något alls, vare sig för militär vht eller stöd till det civila. Gör de ingen nytta, bort med anslagen.

Dock tycker jag att HV, SBK, FMCK åtminstone ska få behålla dagens anslag då dessa org. gör nytta.

/Krook
Sir Vival
QUOTE (Krook @ Jan 26 2005, 18:22 )
Man kan se detta ur ett behovsanpassat perspektiv. Vad får vi ut av de medel som tillförs alla avtalsorganisationer? Jag vet flera organisationer som jag lätt skulle ta bort anslaget för då jag anser att de inte tillför något alls, vare sig för militär vht eller stöd till det civila. Gör de ingen nytta, bort med anslagen.

Dock tycker jag att HV, SBK, FMCK åtminstone ska få behålla dagens anslag då dessa org. gör nytta.

/Krook

Kanske en petitess, men Hemvärnet är ingen frivilligorganisation, utan ett krigsförband (eller i alla fall försöker likna ett).
hägle
lanrezac & BJE
tack för infon.
Krook
QUOTE (Sir Vival @ Jan 26 2005, 19:28 )

/Krook

Kanske en petitess, men Hemvärnet är ingen frivilligorganisation, utan ett krigsförband (eller i alla fall försöker likna ett).

Jag har väl inte påstått annat, eller hur?

/Krook
Sir Vival
QUOTE (Krook @ Jan 26 2005, 19:34 )
QUOTE (Sir Vival @ Jan 26 2005, 19:28 )

/Krook

Jag har väl inte påstått annat, eller hur?

/Krook

Tolkade dig så när Hv nämns i ovan sammanhang... Men har egentligen ingen annan betydelse än rent semantiskt.
EO4
Jag kan förstå tankegången på försvarsdepartementet. Som det nu är så läggs en hel del pengar på organisationer där syftet med huvuddelen av den nuvarande - och framförallt framtida - resurstilldelningen (civil krisberedskap) inte överenstämmer med huvuddelen av frivilligorganisationernas nu formulerade huvudsyfte (verksamhet inom domänen "militärt försvar").

Det blir förståligt att titta på alternativa lösningar för att uppnå civil krisberedskap, jämfört med den nuvarande lösningen att ge pengar till verksamheter som bara har som bisyfte att lösa civil krisberedskap. Även om frivilligorg har förmågan till civil krishantering så tycker jag man bör titta på verkningsgrad och möjliga alternativ, som ansvarig myndighet.
Magnus Redin
QUOTE (lanrezac @ Jan 26 2005, 11:14 )
Mindre pengar till frivilligorganisationerna mera till "vardagsnära krisberedskap"

försvarsminister Leni Björklund undersöker möjligheten att istället satsa 60 miljoner kronor på vad hon kallar "vardagsnära krisberedskap"

på försvarsdepartementet utreder man nu om de civila krispengarna istället ska kunna gå till andra föreningar -Det är kanske orienteringsklubben eller scooterklubben som ska ha dem och inte som nu gå exklusivt till frivilligorganisationerna, säger Magnus Edin politiskt sakkunnig hos försvarsministern
Citat från dagens Sydsvenskan.

Jag tror det finns en stor risk att det urartar till att bli ännu ett föreningsbidrag som stödjer den primära verksamheten med att sparka boll, åka bil, osv.

Jag skulle föredra att ha två huvudorganisationer för att utnyttja frivilligt engagemang till gemensam säkerhetsnytta.

1. Hemvärn, grönt och med bössa och strid som huvudverksamhet.
Tar ofta order från polis och kan även lånas av räddningstjänsten om det kniper.
(Vid kris rekvireras de resurser som krävs, även om de i normalfallet har andra huvuduppgifter. )

2. Civilförsvar, reflexfärgat, utan bössa och med stöd av det civila samhället som huvudverksamhet.
Lyder under räddningstjänsten och kan även lånas av försvaret om det kniper.
(Vid kris rekvireras de resurser som krävs, även om de i normalfallet har andra huvuduppgifter. )

Övriga frivilligorganisationer och mobiliseringsbara beredskapsorganisationer inordnas som funktioner i endera. Om någon vill ha mer bössa eller utföra mer stöd till det civila samhället så skaffar man sig dubbelt medlemskap och gör fler timmar.

Det som blir udda är specialfunktioner som beredskapspoliserna, finns det fler som inte kan sorteras in under grönt eller reflexfärgat?

Tex borde kokgrupper hamna under civilförsvar, hemvärnet leva på att omsätta förråd med konserver, MRE och frystorkat och kan vid behov lyxa till det med cateringmat eller inbjudan av civilförsvarets nödförsörjningsresurser i form av de gamla kokgrupperna. Osv.

Ingendera av organisationerna skall ha sparka boll odyl som huvudverksamhet.
Vill bollsparkare eller orienterare förbereda sig för att hjälpa till så får de se till att bli medlemmar. Och då skall de ha rejäla resurser i form av rätt personlig utrustning, utbildning och förråd med mycket materiel så de kan verka om vi får en katastrof. (Må var pansarskott eller berg med gasolkaminer och större berg med gasoltuber. )

För att flumma vidare, bandfordon för räddning vid snöstorm, tankbilar för vattentransport, mobila reningsverk, elverk odyl borde egentligen fördelas över räddningstjänsterna och underhållas och nyanskaffas av dem i tillräcklig mängd för att i varje kommun och län kunna hålla igång det mest livsnödvändiga. (Utöver vad telebolag, vattenverk osv har fast och rörligt av reservkraft, det skall inte ersätta andra resurser i samhället utan kompletera. )

Edit: småfel
kronvrak
Det är väl inget som hindrar att hemvärnet utbildar och kontrakterar den loka orienteringsklubben som en civil förstärkning vid t ex eftersök? Där är ju orienterare ganska lämpade.
Andra föreningar som kan tillföra andra aspekter får utbildas inom sitt område och därmed kan hemvärnet vid vissa typer av kriser använda sig av fler personer än vad man annars skulle kunna göra, är det en stor kris så finns det mycket mer folk att kalla in som kanske inte är specialutbildade på just det området men som i alla fall är insatta i hur hemvärnet fungerar.

Hemvärnet ovan går självklart att byta ut mot civilförsvaret eller räddningsverket om man tycker att ansvaret ska ligga där istället men det finns ju redan en fungerade organisation på frivillig basis som redan får ta på sig sådana uppgifter.
SSN
Personligen är jag rädd att man bara kommer bygga upp ytterligare organisationer till en större kostnad än idag istället för att satsa på bättre sammordning mellan grönt, blått, rött och gult( blink.gif ) + eventuella civila "krisgrupper" som existerar idag.

Ser det här bara som ett sätt för Politikerna att vinna poäng på senare tids katastrofer....
lanrezac
QUOTE (EO4 @ Jan 26 2005, 19:54 )
Jag kan förstå tankegången på försvarsdepartementet. Som det nu är så läggs en hel del pengar på organisationer där syftet med huvuddelen av den nuvarande - och framförallt framtida - resurstilldelningen (civil krisberedskap) inte överenstämmer med huvuddelen av frivilligorganisationernas nu formulerade huvudsyfte (verksamhet inom domänen "militärt försvar").

Det blir förståligt att titta på alternativa lösningar för att uppnå civil krisberedskap, jämfört med den nuvarande lösningen att ge pengar till verksamheter som bara har som bisyfte att lösa civil krisberedskap. Även om frivilligorg har förmågan till civil krishantering så tycker jag man bör titta på verkningsgrad och möjliga alternativ, som ansvarig myndighet.

Det jag inte förstår är varför man ska bygga upp ytterligare en organisation för krishantering när vi redan har frivilligorganisationerna. jag tror att det här är första steget i en nerläggning av frivilligverksamheten.

Sen kan man även fundera varför vi har plöjt ner mängder av pengar och utbildningstid i civilförsvaret när man ändå inte kan använda organisationen. Det är bara några år sedan som GDn för RV sa att man borde överföra mer pengar till RV från försvaret då det inte fanns något militärt hot, då undrar man vad gör RV och civilförsvaret i Småland nu?
Magnus Redin
QUOTE (lanrezac @ Jan 26 2005, 21:10 )
Det jag inte förstår är varför man ska bygga upp ytterligare en organisation för krishantering när vi redan har frivilligorganisationerna. jag tror att det här är första steget i en nerläggning av frivilligverksamheten.

Vad behövs för att frivilligorganisationerna skall fungera bättre?

Var får man mest nytta per peng om man skall förstärka verksamheten?

Jag begriper inte nyttan med den stora floran av små specialiserade organisationer
som startades för i stort sett varje enskilt behov under kalla kriget och tidigare.

Det verkar vettigt att ha en huvudorganisation för militär beredskap och en för civil och sedan får de ta stöd av varandra beroende på vad det är för katastrof som inträffar.

Vad finns det för bättre förslag? (Inklusive att det är bra som det är vilket jag tvivlar på. )

Nu är järnet varmt, smid!
Fk Satan
@lanrezac

Deras insats i Småland, skåne osv tyder ju helt klart på att de har för lite pengar och försvaret för mkt pengar till sådna här insattser. Så ser vissapolitker på det hela...
Fredriksson
@Fk Satan: Kräver att du genast omarbetar denna text:
Finns två organisationer som jag tycker skall ha mer pengar när det gäller eftersök. Det är två organisationer som är j*vligt betydelsefulla. Det är dels FMCK och Brukshundklubben.

Dessa två utgör kärnan av de militära eftersöken.

Om du stryker militära, är jag med i matchen.. ;)

Har du personligen sett eller hört ngt. om ang. hur rutinerna för HV´s krishantering (centralt) är uppbyggt/är tänkt att byggas?

Finns det inga rutiner att uppbringa (i fredstid - ej i kris), är dom i min värld inte ännu utformade.
Vysotskij
QUOTE (lanrezac @ Jan 26 2005, 21:10 )

Och bästa - skulle nästan säga enda - sättet för frivilligorganisationerna att överleva i långa loppet är att lyssna till vad folket och deras politiker är beredda att pröjsa för.

Här har, som många påpekar, frivilligorganisationerna bra möjligheter att billigt erbjuda staten vad den efterfrågar. Men den organisation som ser paintbollklubben som sin huvudkonkurrent kommer inte att få så mycket stålar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.