Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bryne
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Ing
Jaha. Tappat bort mitt fina lilla keramiska bryne. :(

Någon som har förslag på ett riktigt fint? (dock inte något av de dyraste i sverige..)
Har ett "fint" diamantbryne av de här små fällbara i plast som jag tycker är funkis. Om man skulle utöka den serien..  
Tja.. vad använder ni för att få kniven vass?
KattenJansson
Just nu använder jag IKEAs rullslip till matlagningsknivarna den är väldigt dålig och rekomenderas inte.

För längesedan så använde jag Gotländsksandsten till min morakniv. Det är inte heller något vidare och den såg ut som en ostskidbacke efter ett tag. Men den hade en tuff viking som slipade sitt svärd på baksidan och det är ju värt en del =).

Jag kan alltså rekommendera att du INTE använder någon av dom två som jag beskrivit.
2Sharp
Men hallå, köp ett nytt kerambryne, de är ju inte så dyra?

Jag har en bit tilläggspansar från Pbv302, det är skithäftigt.. *rolleyes* ;)
Har andra kerambrynen också, helt klart bra!
#snowman#
undersidan på en tallrik?

smidig att ha i benfickan också... ;)
Forsberg
Köp ett EZE-lap, funkar väldigt bra. Finns på Military Shop för runt hundralappen. Rekommenderas.
Bravo One
"Proppar" lär fungera, sätt på en borrmaskin så har du en effektiv kremisk slip. Har själv aldrig provat men det ska funka bra.
2Sharp
QUOTE (Bravo One @ Sep. 17 2002,16:01)
"Proppar" lär fungera, sätt på en borrmaskin så har du en effektiv kremisk slip. Har själv aldrig provat men det ska funka bra.

Jepp, funkar bra med proppar, men ett nytt keramsikt bryne är ju inte så dyrt..
Så osmidigt att ha med sig proppar och en borrmaskin i skogen smile.gif
SG OLSSON
QUOTE (2Sharp @ Sep. 17 2002,16:10)
QUOTE (Bravo One @ Sep. 17 2002,16:01)

Jepp, funkar bra med proppar, men ett nytt keramsikt bryne är ju inte så dyrt..
Så osmidigt att ha med sig proppar och en borrmaskin i skogen smile.gif

F-n.

Jag viste att det var någon hake med automatsäkringar. Klart ofunkis alltså smile.gif
2Sharp
LOL, jepp, automatsäkringar suger skit.. smile.gif
66-1030108682
Håller med Forsberg, nu finns det suveräna Diamantbrynen i olika grovlekar beroende på hur supervass du vill ha kniven samt hur fort du vill att det ska gå. Förbi är den tiden då man satt med olika stenbrynen, brynolja och till sist striglade den på en läderrem(åja, det händer väl än, när man vill ha den där snuskiga skärpan så underarmshåren "hoppar" från bladet när man testar).Nå, på denna länk lär sej kanske en nybörjare grunderna.

http://www.fallkniven.se/sv-vassakniv.html

Men det är bara övning som ger färdighet.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.