Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenauktion
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Blackadder
ohmy.gif
Bengt Erikssons vapenauktion

Stockholms autionsverk

nyfiken på vem denne gigant till samlare var(är?)

/B
Mattsson
Troligtvist några gammal musköter eller flintpistoler.
Vikström
Oj! Det där är en rejäl hög med vapen! 912 objekt...

Personliga favoriter:

Mosin Nagant med kikarsikte
Sten Gun Mk III
FN LAR LIAI
Thompson 1921

blir nog dock bekymmer att få licens på Sten och FN, och framförallt få jag kasta ut sängen ur studentrummet om ett eventuellt vapenskåp ska rymmas laugh.gif

edit: missade Thompson
@Matssonmannen, övervägande pistoler men en hel del karbiner och gevär också. Tro inte jag såg en enda musköt eller ett enda flintlås vid min snabba genomgång.
Mattsson
@fu. vikström
Jag tänkte i banorna: auktionsfirma=>gamla vapen, hade aldrig trott att det var så många "nya" vapen med. ohmy.gif
Ing
Artikel från DI om vapensamlaren
scattergun
Karln gillade Pistol M07 iaf!! laugh.gif sjukt!!!
Blackadder
QUOTE (Ing @ Jan 24 2005, 10:23 )

kanon, tack.. precis vad jag undrade
solklart ska man gå på visningen iallafall
Yxa
Finns även en G18 på sista sidan. ;)
Scribe
Finns helt klart en del man skulle vilja lägga rabarbet på. Billigt var det också (om utropspiserna ligger i närheten av säljpriset.)
Blackadder
plus som sagt att allt går till välgörande ändamål smile.gif
scattergun
QUOTE (Scribe @ Jan 24 2005, 13:41 )
Finns helt klart en del man skulle vilja lägga rabarbet på. Billigt var det också (om utropspiserna ligger i närheten av säljpriset.)

Utropspriserna är bara en hänvisning för den som inte vet....det som är intressant brukar ramla iväg i priser bra mycket mer än utropet. Å andra sidan så kan man köpa en ointressant pryl för mycket mindre än utropet också!! ;)
eskil
Dom där samlarkitten med tre Colt-revolvrar (en dragoon, en army och en python tror jag det var) med samma serienummer i en liten låda kommer nog att dra in mucho dinero.

Synd bara att det saknades bild på min favorit i samlingen:
En Webly-Fosbery Automatic Revolver i kaliber .455 wub.gif
PingisÖga
Han hadde ju sjukt mycket vapen...
Hur har han plats med allt? Kan han möjligen ha ägt en butik eller något för jag tycker jag känner igen hans namn någonstans ifrån, För övrigt en mycket trevlig sammling som jag vill lägga vantarna på :P
Måste ju skaffa licens för bara :(

//Anders navy2.gif
Lt P
QUOTE (scattergun @ Jan 24 2005, 09:26 )

Det gör jag med. Rent taktiskt är den förstås totalt föråldrad då den är hopplöst oergonomisk, har konstig ammunition (9 mm Browning long) och ett nästan obefintligt sikte - men den är otroligt rolig att skjuta med och man får upp en helt vansinnig eldhastighet!
Mr_Pyro
Om man är ute efter att fynda lite, villka kalibrar är vettiga med tanke på priset på amunitionen?
Förutom 22 kort.

Vad är kraven för att man skall få köpa något av dessa vapen som "grytpistol", förutsatt att man harjägarexamen.

mvh
/Mr_Pyro
NBC
För att få vapenlicens för skjutvapen för samling krävs att man har ett seriöst vapensamlarintresse där samlingen avser vapen inom ett visst avgränsat område.
Samlingen ska dessutom ha en viss inriktning, till exempel visa en teknisk utveckling. Det ska även vara möjligt att åstadkomma en i stort sett komplett samling inom samlarområdet samtidigt som det ska vara möjligt att se vilka vapen som saknas i samlingen.
För att få ha skjutvapen för samlingsändamål krävs vapenlicens för varje enskilt vapen i samlingen, utfärdat av polismyndighet.

Något som förundrar mig är ju hur polismyndigheten i hans län fungerar, det krävs vapenlicens för varje enskilt vapen. Ok att han var samlare men som handläggare av ärendet kanske man borde börja undra vad han håller på med när man fått några hundra ansökningar. När det börjar närma sig tusen så borde man kanske i ännu större utsträckning börja undra, hur han kunde få igenom 2300 vapen med licens är för mig ett stort frågetecken. Jag kan ha förståelse för att han var en samlare men det är fortfarande vapen som är gjorda för att döda han samlar på. Dessutom hade han ju rätt många dubletter av ett flertal vapen. Trots att jag skjuter mycket och vill skytterörelsen allt väl så hoppas jag ändå att liknande människor stoppas i tid fortsättningsvis.
Collector
QUOTE (NBC @ Jan 26 2005, 01:43 )
För att få vapenlicens för skjutvapen för samling krävs att man har ett seriöst vapensamlarintresse där samlingen avser vapen inom ett visst avgränsat område.
Samlingen ska dessutom ha en viss inriktning, till exempel visa en teknisk utveckling. Det ska även vara möjligt att åstadkomma en i stort sett komplett samling inom samlarområdet samtidigt som det ska vara möjligt att se vilka vapen som saknas i samlingen.
För att få ha skjutvapen för samlingsändamål krävs vapenlicens för varje enskilt vapen i samlingen, utfärdat av polismyndighet.

Något som förundrar mig är ju hur polismyndigheten i hans län fungerar, det krävs vapenlicens för varje enskilt vapen. Ok att han var samlare men som handläggare av ärendet kanske man borde börja undra vad han håller på med när man fått några hundra ansökningar. När det börjar närma sig tusen så borde man kanske i ännu större utsträckning börja undra, hur han kunde få igenom 2300 vapen med licens är för mig ett stort frågetecken. Jag kan ha förståelse för att han var en samlare men det är fortfarande vapen som är gjorda för att döda han samlar på. Dessutom hade han ju rätt många dubletter av ett flertal vapen. Trots att jag skjuter mycket och vill skytterörelsen allt väl så hoppas jag ändå att liknande människor stoppas i tid fortsättningsvis.

Det folk inte tycks fatta är att Bengt Ericsson var VAPENHANDLARE.

Vapnen som finns i dödsboet var hans lager i firman. Endast en mindre del vapen (hundratal) stod på personliga licenser.

Collector (som är spekulant på ett par av vapnen)
Inf
Även om det hade varit samlings och målskjutningsvapen vartenda ett hade jag inte sett några principiella fel med det. Nu var det ju inte så, så frågan blir lätt akademisk.
Helt sant är att det går att döda med de flesta om inte alla skjutvapen med rätt skottplacering och tillräckligt antal skott. Frågan är vad det är som gör en människa som äger tio vapen farligare än en som äger ett? Om man undantar cirkusskyttar kan de flesta inte hantera ens två vapen så att det ger större effekt än ett välanvänt. Jag menar att ingen person i sig blir farligare för att han äger ett större antal vapen. Det som möjligen är farligt är om denna vapenägare väljer att utrusta sin egen privatarme.
Kan man på ett betryggande sätt* lösa problemen med personlig pålitlighet och förvaringens säkerhet ser jag inga skäl att inskränka antalet eller typen skjutvapen en person får inneha.

*Kanske en fördjupad undersökning behövs vid större innehav, t ex för att förhindra privatarmeer. Jag vet inte hur en sådan kontroll ska utformas exakt.
scattergun
QUOTE (Lt P @ Jan 25 2005, 11:33 )
QUOTE (scattergun @ Jan 24 2005, 09:26 )

Det gör jag med. Rent taktiskt är den förstås totalt föråldrad då den är hopplöst oergonomisk, har konstig ammunition (9 mm Browning long) och ett nästan obefintligt sikte - men den är otroligt rolig att skjuta med och man får upp en helt vansinnig eldhastighet!

På vilket sätt är du vanskapt som kan tycka om att skjuta med M07??? den är ju sanslöst spinkig i greppet och trycket motsvarar ju minst fem kilos dragvikt!!? ohmy.gif

[En Scattergun som är uppriktigt orolig för Lt P]
Omnixar
@ Scattergun
Jag tror nästan vi kan låta Lt P sköta (skjuta!?) sitt.. Vill han slänga iväg pengar på "spinkiga" pistoler så är det okej med mig. Bara han inte börjar drömma om lasersvärd, då blir jag en aning mer orolig...
7.gif
/ Omnixar
scattergun
Visst får Lt P ha vilken knallpåk han vill....men man vill ju inte att han ska gå omkring i villfarelsen att M07 är det enda som kan användas för tjänsteresor!! ;) Det vore som att låta en U-landsinvandrare gå omkring och äta konsums vita bönor bara för att han aldrig smakat nåt godare!!
Nej låt Lt P prova lite delikatesser så han kommer på bättre tankar och kan njuta av livets goda( worthy.gif Smith & Wesson Distinguished Combat Magnum eller kanske clap.gif Kimber Custom 45ACP)!!
Lt P
QUOTE (scattergun @ Jan 26 2005, 14:57 )
Visst får Lt P ha vilken knallpåk han vill....men man vill ju inte att han ska gå omkring i villfarelsen att M07 är det enda som kan användas för tjänsteresor!! ;)  Det vore som att låta en U-landsinvandrare gå omkring och äta konsums vita bönor bara för att han aldrig smakat nåt godare!!
Nej låt Lt P prova lite delikatesser så han kommer på bättre tankar och kan njuta av livets goda( worthy.gif Smith & Wesson Distinguished Combat Magnum eller kanske  clap.gif Kimber Custom 45ACP)!!

Hörninini, jag sa inte att den var bra och jag har ju alltid min Beretta 92FS för lite allvarligare skjutning.

Visst, 07-an är ergonomisk som en vinkelhake och kolven slutar ihöjd med långfingret och rutten ammunition. Men 07-an är rolig i sin enfald, precis som Walther PP är. Den är fin på samma sätt som en modell ä uniform är fin jämfört med en m90 eller en m/38 jämfört med en AK5. Snart fyller den ju hundra år, så lite reespect för den gamle om jag får be! ;)
Yxa
QUOTE (Lt P @ Jan 26 2005, 16:27 )
..och jag har ju alltid min Beretta 92FS för lite allvarligare skjutning.

Beretta 92FS för "allvarligare skjutning" laugh.gif Ingmar Bergman-allvarligt då (dvs deprimerande)? ;)
scattergun
@Yxa
Beretta 92FS för "allvarligare skjutning"  Ingmar Bergman-allvarligt då (dvs deprimerande)? 

ASGARV!!!

@Lt P
07-an är rolig i sin enfald, precis som Walther PP är

Nu snackar vi, jag har själv en PP och den kan ni bryta loss från mina kalla döda fingrar!! banan_rock.gif [Lt P stiger i graderna hos Scattergun]
Lt P
QUOTE (Yxa @ Jan 26 2005, 18:08 )
QUOTE (Lt P @ Jan 26 2005, 16:27 )
..och jag har ju alltid min Beretta 92FS för lite allvarligare skjutning.

Beretta 92FS för "allvarligare skjutning" laugh.gif Ingmar Bergman-allvarligt då (dvs deprimerande)? ;)

Sålde min G19 av emotionella skäl och då fick det bli en 92:a. Duger bra för mitt plinkande i alla fall.
roninn
Beretta 92 är ett fint vapen, äger en själv.

Sen om det är ett "seriöst" vapen (vad det nu är ;) )eller inte skiter jag i. Jag gillar vapnet och tycker det är roligt att skjuta med och det räcker för mig.

Finaste revolvern är dock enligt mig en Colt Python med 6 tums pipa. Det är skönhet.
Vildmannen
Den här ser ganska trevlig ut smile.gif

http://www.auktionsverket.se/R503/stor/4814.jpg
julenissen
QUOTE (Inf @ Jan 26 2005, 11:10 )
Det som möjligen är farligt är om denna vapenägare väljer att utrusta sin egen privatarme.

Har ikke overvåkningspolitiet en oversikt over de som måtte være interissert i å stable en privat milits på bena? Jeg tviler på at du greier å verve så mange medlemmer til den private hæren din før politiet står på døren og lurer på hva i helvete du driver på med. Dessuten vil jo hæren få et gigantisk problem med logistikken med så mye forskjellige våpen blandt styrkene.
söderman
Mycke fina vapen på en sida. Vart Förvarar man alla dom egentligen?
scattergun
QUOTE (julenissen @ Jan 27 2005, 14:27 )
QUOTE (Inf @ Jan 26 2005, 11:10 )
Det som möjligen är farligt är om denna vapenägare väljer att utrusta sin egen privatarme.

Har ikke overvåkningspolitiet en oversikt over de som måtte være interissert i å stable en privat milits på bena? Jeg tviler på at du greier å verve så mange medlemmer til den private hæren din før politiet står på døren og lurer på hva i helvete du driver på med. Dessuten vil jo hæren få et gigantisk problem med logistikken med så mye forskjellige våpen blandt styrkene.

Dte bhöver ju inte vara så stora styrkor för att man ska räkna det som en privat armé... tror inte att nazisterna kan räkna några divisioner i vårt land, men det skulle ju räcka långt om dom kunde ställa hundra man under vapen. Det skulle egentligen räcka med en eller två samlare om man skulle ordna fram hundra vapen av liknande karaktär(halvautomatiska gevär i samma kaliber).
Inf
Jag tror personligen att risken sammantaget är ganska liten för privatarmeer, men det är en av de få saker jag kan komma på som är negativt med att enskilda får äga flera vapen. Att det finns ett starkt motstånd mot multivapenägare är uppenbart, men på vilka sakliga grunder det vilar är mindre klart. Det är dessutom helt klart som Julenissen skriver att de grupper med privatarmeambitioner som eventuellt verkar i Sverige står mycket högt på säkerhetspolisens och motsvarandes prioriteringslistor.

Mitt värstafallsscenario är faktiskt inte en vapensamlande nazist, även om ingen med samhällsomstörtande ambitioner rimligtvis bör få äga några vapen.
Det finns ännu värre möjligheter, som det dessutom är svårare att stoppa än en enstaka galen samlare, men vi behöver kanske inte ge de samhällsomstörtande grupperna tips smile.gif
Som väl är brukar politiska vettvillingar inte ha disciplin och motivation nog till större projekt, de brukar ha fullt upp med att dels hålla samman och dels hålla sig utanför fängelse. Tur för alla oss andra!
slurry
killen har nog spenderat hela sin årsinkomst i 50 år, smt inte gjort annat på fritiden än köpt upp vapen.. jisses vilken mängd... ohmy.gif

*torkar upp fradga från tangentbordet* :P

-borde man inte göra ett museum av den där källaren istället? wub.gif
NBC
Det jag reagerar på är att väldigt många av dessa vapen har ansetts i så pass dåligt skick att de inte har varit värda att sälja på auktion = skrotning. Varför håller man som "handlare" vapen i lager som är värdelösa? Prova att gå in hos en bilhandlare och försök hitta en värdelös bil där. I mina ögon så har mängden vapen hos denne människa blivit viktigare än skicket/värdet på dem. Trots att han var klassad som samlare (och vapenhandlare) så vill jag trycka på att man inte får glömma bort att det är vapen han samlar på. Som jag skrivit tidigare så skjuter jag själv och har inget emot att folk äger vapen, men jag kan inte i min värld förstå varför man som privatperson ska få äga ett automatvapen. Collector får mer än gärna besvara mina funderingar då han verkar vara den mest insatte på forumet vad gäller det här ämnet. Dessutom så om man nu samlar på just automatvapen vad är anledningen till att man behåller dom i funktionsdugligt skick. Förutom att det naturligtsvis är kul att skjuta med dem, men det tror jag inte att polisen riktigt köper då det klart och tydligt står i lagen hur skjutningarna är begränsade till samlarvapen. Försvarsmakten är i behov av automatvapen, därför så är varje soldat idag utrustad med ett sådant. Med civila människor så tycker jag det är svårare att motivera syftet Om någon nu skulle få för sig att jämföra med att folk t.ex inte behöver bilar som har +500hk, så tycker jag att en sådan diskussion inte är riktigt relevant. Då användningsområdet ganska tydligt skiljer sig åt.

Samlarlicens www.police.se
Vapen som innehas för samlingsändamål får inte användas för skjutning utan särskilt tillstånd av polismyndighet. Ett sådant tillstånd ges endast undantagsvis och i regel i förevisningssyfte.

Som några förslog tidigare att han kunde utrusta en privatarmé så var det inget som slog mig, och inget som skrämmer mig heller. Sådana personer litar jag på att SÄPO har ganska god koll på, det är snarare vilken typ av människor som dras till samlare som Bengt Eriksson. Människor som inte drar sig för att tortera, kidnappa människor i syfte att komma åt vapen. Och om B Eriksson väl hade öppnat sin kassun så hade de ju inte direkt kommit åt 1 eller t.o.m 5 vapen.
www.technika.nu
NBC

Bengt Eriksson var egentligen inte en samlare utan en av våra största vapenhandlare och vapenexportörer någonsin.
Allt han hade var till salu, och han sålde mycket vapen på export.
Huvuddelen av verksamheten var att köpa upp osäljbart skrot hos vapenhandlare och sälja dem på export till länder där de har ett mycket större värde som ex. USA.

Jag förstår inte varför du gör åtskillnad på automatvapen och andra vapen, för skillnaden är inte så stor.
I de allra flestas händer är ett automatvapen bara meningslöst och dessa presterar betycligt effektivare resultat med en halvautomat.
Idag är vi förmodligen runt 100 samlare i landet med automatvapen, alla har enormt god förvaring och dessa vapen utgör inget som helst problem.

Men en vanlig privatperson kan faktiskt efter en veckohelgskurs få licens på en mini14 som är egentligen lika farlig som en AK5 i de flestas händer.
Nä att göra åtskillnad på vapen utifrån farlighet är dumt och fel, alla vapen är lika farliga om de används fel.
glöm inte att enligt FN för en del årsedan så visade det sig att kal. 22 lr är den kaliber som döddar flest människor i fredstid.

Dessutom är sveriges problem med vapen idag inte alls samlarna, utan i princip helt insmugglingen av vapen som sker helt ostört nu när tullen är avvecklad på så många platser.

MVH Håkan
roninn
Att komma åt Bengt Ericssons vapen hade varit väldigt svårt. Säkerheten var inte direkt låg om man säger så. Sen behöver vi inte gå in på hur säkerheten var upplagd.

Väldigt få personer visste överhuvudtaget om att BE samlade och handlade med vapen, i princip bara hans vänner och affärsbekanta visste om det. Därmed tror jag att risken för inbrott-tortyr-stöld av vapen var försvinnande liten.

Att samla på deaktiverade vapen är inte något som "ger" något. Ett deaktiverat vapen tappar allt värde. Jämför med att samla på gamla bilar. En T-ford i original är nog värd rätt mycket. En T-ford med en massa nytillverkade delar (om än enligt originalstandard) är värd betydligt mindre.

Varför man väljer att samla på vapen? tja för att man vill det. Varför väljer man att samla på frimärken eller vykort med motiv tagna mellan 1900-1920 på Motala centrum?

BE sköt väldigt sällan med sina automatvapen, de var till för samling, inte att skjuta med.

Prova att gå in hos en bilhandlare och försök hitta en värdelös bil där

Prova att åka till en mindre bilhandlare ute i landet och fråga efter reservdelar till en volvo 740. Ute på gården kan det stå drivor med gamla 740 bilar där man kan köpa reservdelar till sin egen 740. Vem vet kanske BE sålde gamla "värdelösa" vapen som reservdelar till andra handlare????

Kanske vapnen var värdelösa i Sverige men inte i andra länder.
NBC
www.technika.nu: Tack för svaret, det besvarade och förklarade i rätt stor utsträckning varför "samlingen" var så pass stor. Det känns som att media i alltför många fall vinklar artiklar vilket gör att den stora okunniga massan (på just ett sånt här område) får fel uppfattning.
Om vi återgår till ämnet automatvapen, så finns det flera anledningar till att jag inte är förtjust i att privatpersoner handhar automatvapen. Du skriver att ett semiautomatiskt vapen ofta är lika dödligt, visst kan det vara så. Dock så har de flesta automatvapen en välkänd "profil" vilket gör dem mer begärliga. En halvdan brottsling skulle nog i de flesta fall välja ett välkänt automatvapen istället för en Mini14 om han skulle begå ett grovt rån. Det är inte ägaren/samlare jag är oroad för utan alla halvdana människor med begär för automatvapen. Titta på bilder på nynazistiska grupper där de "posar" med vapen, inte står de med en gammal Mauser direkt, utan rätt ofta AK4 motsv. Det är något i mig som får det att klia när jag hör om samlare av automatvapen, inget jag kan göra något åt direkt, det känns bara så fel att samla på dem.
roninn
Titta på bilder på nynazistiska grupper där de "posar" med vapen, inte står de med en gammal Mauser direkt, utan rätt ofta AK4 motsv

Möjligen för att det finns softair AK4/AK5 osv osv men inte softair Mauser 96 biggrin.gif

Skämt åtsido. Håller till viss del med men återigen, det är inte de ordentliga korrekta samlarna som är de "farliga".

Brottslingar tar alla vapen de kommer över oavsett hur de ser ut eller eller inte ser ut. Visst vill de säkert hellre ha en AK4 än en Mini14 men tro mig de kommer bli väldigt väldigt glada om de får en mini 14 i händerna.
Yxa
I sanningens namn så är det nog bra mycket enklare att få tag på en AK4 den olagliga vägen än en civilägt automatvapen. Samlare har bra mycket bättre pli på förvaringen än vad våra hemvärnsmän brukar ha. Så diskussionen om huruvida det är olustigt att privatpersoner har automatvapen tycker jag är totalt ointressant då försvaret delar ut AK4:or till folk mer lättvindigt än vad polisen beviljar samlarlicenser.
bong.gif
julenissen
QUOTE (NBC @ Feb 1 2005, 18:28 )
Om vi återgår till ämnet automatvapen, så finns det flera anledningar till att jag inte är förtjust i att privatpersoner handhar automatvapen. Du skriver att ett semiautomatiskt vapen ofta är lika dödligt, visst kan det vara så. Dock så har de flesta automatvapen en välkänd "profil" vilket gör dem mer begärliga. En halvdan brottsling skulle nog i de flesta fall välja ett välkänt automatvapen istället för en Mini14 om han skulle begå ett grovt rån

Er automatvåpen av typen Thompson 1921 og Stengun veldig interessant for kriminelle? Jeg er heller mer bekymret for at kriminelle importerer AK-47 fra Øst-Europa enn at det er diverse helautomatiske samlerobjekter i samlingen til legale samlere. Skulle man greid å bryte seg inn hos Bengt Ericsson så vil det medføre enormt mye oppmerksomhet fra Politiet, noe som sjeldent er populært i kriminelle kretser. Jeg tror kriminelle heller får tak i innsmuglede våpen fremfor å stjele våpen, noe som medfører et gigantisk rabalder hos Politiet.
BertilXerxes
Exakt - vad är svårast och dyrast?
Bryta sig in hos en av de 100 samlarna i Sverige eller ta färjan till Talinn och erbjuda $500 för en begagnad AKM?

Inte för att jag har någon större koll på hur situationen i Talinn ser ut just i dag - men jag tror att det är fan så mycket enklare att få tag på farliga vapen där än i svedala.
www.technika.nu
NBC

Medias rapprotering av BE har varit skandalöst usel.
Just det här med att "man hittade" 2300 vapen i villan är rätt löjligt.
Han hade haft vapenhandlarbesiktning av polisen några månader innan och han hade vapen handlartillstånd på 4000 vapen.

automatvapen
Om du tittar in på Technika.nu och ser mina automatvapen.
Anser du då att de vapnen inte hör hemma där eller att jag har dem för att jag skulle vara"vapenfixerad"?
Vad har du emot de tre eller fem som jag har (beror på hur man räknar).

Ibland kan det vara rätt bra att automatvapen har en "hög" profil.
Du kan knappast röra dig nånstans i samhället med ett sådant vapen utan att dra på dig mycket kraftig upppmärksamhet. Medan en Mini14 hade knappast någon reagerat för.

MVH Technika
trinity
Är det någon som vet vad det är för praktriska regler för att samla automatvapen, jag antar att om jag skulle ansöka om samlar-licens så skulle jag få avslag. Var går gränsen för att ha ett gediget intresse, skall man ha personer som också är samlare som kan intyga, medlemsskap i enförening? svårigheten måste ju vara störst när man skall samla första vapnet, ett vapen är ju ingen samling.. (lite moment 22) För att få vapenlicens för jakt är ju reglerna enklare, Jaktmark och jägarexamen. Men alla kan väl ha ett behov att samla. Att Handla med vapen är också enklare -vad jag hört- det kan i stort sett vem som helst få tillstånd till , bara man har bolag.
lanrezac
Personliga favoriter

Welrod

Stetchkin

Så av nostalgiska skäl

Valmet, mod L-35

FN, mod 03
Yxa
QUOTE (trinity @ Feb 2 2005, 11:21 )
Är det någon som vet vad det är för praktriska regler för att samla automatvapen, jag antar att om jag skulle ansöka om samlar-licens så skulle jag få avslag. Var går gränsen för att ha ett gediget intresse, skall man ha personer som också är samlare som kan intyga, medlemsskap i enförening? svårigheten måste ju vara störst när man skall samla första vapnet, ett vapen är ju ingen samling.. (lite moment 22) För att få vapenlicens för jakt är ju reglerna enklare, Jaktmark och jägarexamen. Men alla kan väl ha ett behov att samla. Att Handla med vapen är också enklare -vad jag hört- det kan i stort sett vem som helst få tillstånd till , bara man har bolag.

Kolla SveVap
trinity
ska genast ta mig en djupare titt där, Tack.
Vildmannen
Auktionen är genomförd och här kan man se slutpriserna på vapnen som såldes

http://www.auktionsverket.se/slutpriser/pr...6&auktionstyp=V
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.