QUOTE (Krook @ Jan 24 2005, 22:48 )
För en gångs skull (?) håller jag med FL.
Resonemanget ang. Ing är klockrent. Våra Ing:are är både bra och efterfrågade internationellt så det vore helgalet att reducera den verksamheten.
Jag har också fått information (obekräftad) att Ingbat reduceras till ovan beskrivna styrka.
Däremot att flytta Ing 2 som ju är en solitär ser jag som naturligt eftersom FM eftersträvar garnisoner. Iofs är ju den strävan tydligen inte särskilt viktig eftersom man väljer att behålla andra solitärer som t.ex. P7. (Inget ont om vare sig Eksjö eller Revinge)
/Krook
Hehe...

Tack "Krook", det värmer. ;)
Allvarligt talat är väl faran med att flytta Ing 2 den att man förlorar övningsområden som är speciellt lämpade för farb. T ex brolägen för byggandet av Krigsbro 5 eller Däcksbro 200 (vid vatten). Min begränsade militära erfarenhet av ingenjörförband säger mig att det faktiskt inte finns så många lämpliga platser vid ett regemente där man kan grundutbilda på ett visst brosystem.
Har i och för sig aldrig besökt Eksjö med omnejd så den saken borde någon annan kunna svara på bättre än mig.
FL:s bild av framtida militär vht för Armén, som uppenbarligen enbart inriktas mot utlandstjänst:
Jägarförband: Spanar, upprättar OP, inhämtar und etc.
Pansarförband: Patrullerar, "IMF:ar", söker efter vapen etc.
Trängtrupper: Står för uh och personaltjänst både inom och utanför landets gränser i nära samarbete med Flygvapnet.
Signaltrupper: Ser först och främst till att vi anskaffar några fler SatCom (finns väl bara två-tre i hela FM) och säkerställer strategiskt, operativt och taktiskt samband för US. Utöver det bedriver man signalspaning.
Ingenjörtrupper: Röjer minor inom det egna operationsområdet, bygger förbindelser, underhåller och reparerar vägar etc.
Då frågar ni var lv och art tagit vägen. Jo, eftersom regering och riksdag verkar vara ense om att det inte föreligger något militärt hot mot riket inom de närmaste tio åren borde det inte finnas något jättestort behov av dessa två funktioner. Såvida man inte ska langa iväg 15,5 cm granater mot liberianer eller spana mot talibanernas flygvapen i Afghanistan. :P
Jag håller dock inte nödvändigtvis med "regering och riksdag" i deras analys.
Hälsningar, Foxtrot Lima