Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nedläggning / Flytt
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Bozo
Hörde rykten från "hyfsat tillförlitliga" källor att de nya besparingskraven gör att FM själva måste ta beslut om ytterligare nedläggningar. Denna gången har turen kommit till Ing2 då man förmodligen anser att Ingbat i Boden är tillräcklig.

Vidare medför/möjliggör detta en flytt av SWEDEC till:
Kristinehamn (Räddningsverkets nya center. De tar över ansvaret för mineaction).
Boden (Stor garnison med samlokalisering av Ingbat).
Stockholm (Som allt annat angry.gif Underlättar för alla int kontakter).

Vad tror ni sannolikheten samt är det rätt att lägga ner/flytta vht från Eksjö?
Ingbat/I19
Vilka är dessa "hyfsat tillförlitliga källor"?
Bozo
Sorry, kan jag inte säga.
Men oavsett var det kommer ifrån är det trots allt bara ett rykte än så länge.
Tänkte bara kolla om det finns fler som hört något liknande?
"Den som lever får se"!
Krook
Tja, det florerar mycket rykten och spekulationer. Att Ing 2 skulle flytta till Skövde är ett. En samgruppering med T2 skulle väl inte vara helt fel, kanske? Vad vet jag?
Dock är det än så länge bara ett rykte.

/Krook
The Swede
Skövde är väl totalt out of the question på grund av övningsfältets tillkortakommanden.
Ett alternativ som florerade innan var samlokalisering med Lv i Halmstad.

The Swede pansar2.png
Bozo
För Ing2 eller SWEDEC?
Vad jag förstått så kanske man lägger ner Ing2 helt och hållet.
Det har ju å andra sidan aldrig hindrat FM att nyinvestera.
Visst är det härligt med rykten?

"Ingen rök utan eld"...
The Swede
Ing2 tänkte jag på. Din frågeställning var ju faktiskt nerläggning/flytt.
Foxtrot Lima
Intressant att spekulera om fältarbetsförbandens framtid.

Mina fem ören i spekulationerna är att jag via en f d lumparpolare hört att man istället har planer på att halvera verksamheten på Norrlands Ingenjörbataljon. Uppgifterna ska komma från något/några av våra f d befäl.

Enligt uppgift ska Krigsbro 5, en SoT-pluton samt ledningstroppen försvinna. Kvar blir en maskinpluton (förstärkt), en SoT-pluton, en ingenjörpluton och en DB200-pluton. I praktiken blir det kvar ett stort kompani, förutom funktionsavdelningen där det finns en del samlad specialkompetens, dock utan vplutbildning. Vet inte om man planerar att döpa om förbandet till ingenjörkompani istället för bataljon. ;)

Den informationen går stick i stäv med det "bozo" hävdar. Skulle förvåna mig om de lade ned Ing 2 OCH reducerade Ingbat. ohmy.gif Men som sagt, allt är ju rykten.

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Bozo
Menade nedläggning av Ing2 och flytt av SWEDEC.

Ska vara tydligare hädanefter.

Kul för Eksjö...

Att man minskar funktionen Ing är väl inte så konstigt med tanke på de andra disskussioner man fört ang att ta bort andra funktioner. Ex har nämnts Amf, Ubåt, Art, Lv, och t.o.m Strv (det vore jävligt konstigt, men det utreds)...
Foxtrot Lima
Nja, där kan jag tyvärr inte hålla med dig. Visst är jag partisk i diskussionen om vilka funktioner som bör prioriteras osv, men ing är viktigare i min värld än t ex art och lv.

Det som behövs i Armén är lite pansar, lite jägare, fältarbetsförband, trängtrupper och singaltrupper. Min subjektiva uppfattning sett till de uppgifter FM ska lösa.

Att man minskar ing-vht när man som mest behöver röja minor och bygga broar i utlandet och även behöver stödja samhället är för mig ganska underligt.

Notera: Jag tycker att alla truppslag behövs för att försvara Sverige, men utifrån de krav/uppgifter FM har framöver tycker jag att man hellre minskar på ex amf (visserligen marint truppslag) och art än ing eller träng.

Krook
För en gångs skull (?) håller jag med FL.
Resonemanget ang. Ing är klockrent. Våra Ing:are är både bra och efterfrågade internationellt så det vore helgalet att reducera den verksamheten.

Jag har också fått information (obekräftad) att Ingbat reduceras till ovan beskrivna styrka.
Däremot att flytta Ing 2 som ju är en solitär ser jag som naturligt eftersom FM eftersträvar garnisoner. Iofs är ju den strävan tydligen inte särskilt viktig eftersom man väljer att behålla andra solitärer som t.ex. P7. (Inget ont om vare sig Eksjö eller Revinge)

/Krook
Ghostface
Jag ser inte eksjö som en garnison, även om SWEDEC finns där.
Sen håller jag med om att det vore förjävligt att reducera ing-funktionen.
Foxtrot Lima
QUOTE (Krook @ Jan 24 2005, 22:48 )
För en gångs skull (?) håller jag med FL.
Resonemanget ang. Ing är klockrent. Våra Ing:are är både bra och efterfrågade internationellt så det vore helgalet att reducera den verksamheten.

Jag har också fått information (obekräftad) att Ingbat reduceras till ovan beskrivna styrka.
Däremot att flytta Ing 2 som ju är en solitär ser jag som naturligt eftersom FM eftersträvar garnisoner. Iofs är ju den strävan tydligen inte särskilt viktig eftersom man väljer att behålla andra solitärer som t.ex. P7. (Inget ont om vare sig Eksjö eller Revinge)

/Krook

Hehe... biggrin.gif Tack "Krook", det värmer. ;)

Allvarligt talat är väl faran med att flytta Ing 2 den att man förlorar övningsområden som är speciellt lämpade för farb. T ex brolägen för byggandet av Krigsbro 5 eller Däcksbro 200 (vid vatten). Min begränsade militära erfarenhet av ingenjörförband säger mig att det faktiskt inte finns så många lämpliga platser vid ett regemente där man kan grundutbilda på ett visst brosystem.

Har i och för sig aldrig besökt Eksjö med omnejd så den saken borde någon annan kunna svara på bättre än mig.

FL:s bild av framtida militär vht för Armén, som uppenbarligen enbart inriktas mot utlandstjänst:

Jägarförband: Spanar, upprättar OP, inhämtar und etc.

Pansarförband: Patrullerar, "IMF:ar", söker efter vapen etc.

Trängtrupper: Står för uh och personaltjänst både inom och utanför landets gränser i nära samarbete med Flygvapnet.

Signaltrupper: Ser först och främst till att vi anskaffar några fler SatCom (finns väl bara två-tre i hela FM) och säkerställer strategiskt, operativt och taktiskt samband för US. Utöver det bedriver man signalspaning.

Ingenjörtrupper: Röjer minor inom det egna operationsområdet, bygger förbindelser, underhåller och reparerar vägar etc.

Då frågar ni var lv och art tagit vägen. Jo, eftersom regering och riksdag verkar vara ense om att det inte föreligger något militärt hot mot riket inom de närmaste tio åren borde det inte finnas något jättestort behov av dessa två funktioner. Såvida man inte ska langa iväg 15,5 cm granater mot liberianer eller spana mot talibanernas flygvapen i Afghanistan. :P

Jag håller dock inte nödvändigtvis med "regering och riksdag" i deras analys. ohmy.gif

This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.