Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Sovsäck 2k
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
målobs
Har idagarna fått erbjudande om att köpa en sovsäck 2k till en billig peng.
Dock finns det ett problem, jag har inte prövat den så därför skulle jag vilja ha lite infp från någon som har gjort det.
Vad tycker ni funkar den eller.
Fördelar ?
Nackdelar?

Inget bullshit om att den civilt är dyr för det vet jag redan ;)
P.s
var in och letade lite i gamla forumet men jag tyckte att den diskussionen spårade ur efter 5-6 inlägg så därför kör vi en ny tråd här.
d.s
70-1023034198
Har bara använt den en natt. Och då frös jag en del.
hade underställ och hjälmunderlaget på mig och sov i snöka.
Vad jag kommer ihåg så var allt jag hade på mig torrt också.
Så jag vet i H-E varför jag frös...
Har läst att den sakll tåla -40. Och det är det ju inte i en snöka biggrin.gif
Så enligt mig så är den inte så bra. Den tar ju en del plats och väger en del också. Fast å andra sidan behöver man ju inte ha med sig båda delarna.
Vad skulle du få betala om du ville ha en då ?? rolleyes.gif
Doyle
Vi har den, jag älskar den. Den är grymt bra tycker jag.

Den består av en höstdel & en sommardel. Och om man stoppar in sommardelen i höstdelen får man en vinterdel biggrin.gif

Jag har aldrig frusit med den sovsäcken, dock har jag aldrig sovit i snöka med den. Men jag har sovit i Tält12 (utan att elda) i Småländska höglandet i Februari å där är det jävlar inte vackert väder eller varmt på natten (eller på dagen heller för den delen) biggrin.gif

Jag skulle ha köpt den iaf.
målobs
Typ 1500 så jag tror nog att jag ska ta det. smile.gif
Mattias
Vart f-n har du hittat den till det priset??  Skall man gå efter vad några polare till mig som använt den har sagt så skulle jag köpa den utan att tveka!! :notify
Önskar jag hade den, den betingar väl ett pris på säg 3-4000 annars väl? :(
målobs
2995 :-   på recon.se

//målis
Hanfot
Jag har bara testat den i fjällvinter miljö. Jag hade båda säckarna och låg förlagd i en svacka i eldlöst patrull tält.
Det var alldeles för varmt för mig.

Jag vet inte hur bra de kommer att funka i vanligt förläggningstält med eldgnistor etc....
Är lite skeptisk på den punkten. Gillar den dock som en sovsäck till ensamma vargen etc....
Doyle
Den funkar bra i ett vanligt förläggningstält tills man som jag pressar fötterna i sovsäcken mot eldstadsbegränsningen när man sover.

Hm, skulle nog gjort en lite större eldstadsbegränsning!

Tur att den bara brände det yttersta lagret, och inte rakt igenom, för mina befäl vill nog att jag ska gå runt med en trasig sovsäck hela värnplikten å skämmas biggrin.gif

Det var juh bara 4månader sen :P
ERI
Sovsäckssystem 2000 finns att köpa via generalagenten för carinthia i Sverige.

http://www.buffers.se/Produkter/BuffersMar...r-sovsackar.asp

I mitt tycke en av de bättre sovsäckarna för militärt bruk på marknaden.
stor och tung
Jag har använt sovsäcken uppe i boden -25 på natten å endast i sommardelen... kanon .. frös inte nått... sedan så skall man ju inte sova med en massa kläder på sig i sovsäck... förstör ju då sovsäckens funktion.... smile.gif)))
86-1020721502
En varning bör dock utfärdas, skiten brinner rätt bra om man lägger fötterna mot kaminen medan man sover...
Vaknade upp o kände mig lite varm, fattade först inte varför halva plutonen stod o slog på mig...
målobs
Då var det köpt och klart.

Tackar för era synpunkter samt att jag ska passa fossingarna när jag sover ;)

//målis
Doyle
Vc_90: Använde ni inte eldstadsbegränsning när ni sov i tält? :P
86-1020721502
klart som fasen att vi gjorde...
dock mäter jag 195 cm över havet o har jag då handpuffran plus annat krafs liggande ovanför huvudet så bränns det när jag sträcker mig...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.