Help - Search - Members - Calendar
Full Version: 2500nya jobb till drabbade orter
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > FM AKTUELLT / Förändringar / Försvarsbeslut
Sgt1clHansson
Man kan ju undra i vilken mån det sker en budgetvinst i statskassan om man skall flytta ut massa jobb och skapa nya organisationer, eller om den enda ekonomiska realiteten av FB04 är att försvarets medel minskar samtidigt som statens utgifter förblir oförändrade eller rent av ökar ?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_8975178.asp
skinner
Då drabbas ju andra Orter i stället. Te.x. min mamma blir arbetslös då AMS flyttar från Umeå till Östersund.
superapan
Det är ju obra att bara flytta runt verksamhet inom Norrland, där redan tillväxten är mycket lägre än i övriga Sverige.

Vore ju bättre att flytta från dom delar som har stor tillväxt redan.
Krook
Sådana här löften har uttalats tidigare vid nedläggningar men har sällan gett någon större effekt. Jag är fortsatt skeptisk.

/Krook
Sgt1clHansson
För att återkoppla vad Krook sa:
Hälften av ersättningsjobben uteblev efter Försvarsbeslutet 2000.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=6...ousRenderType=6
jonte72
Man rycker även upp rötterna på en del myndigheter som flyttas - kompetent personal kanske inte vill flyta typ 100 mil......
Kanna
Satt och funderade lite på det här med ersättningsjobben idag när jag kollade på de regionala nyhtrna (SydNytt i mitt fall). 2500 jobb ska alltså flyttas varav nästan 2000 från Stockholm enligt flera källor i media.

Det dök upp några frågor i skallen på mig då.

Har staten ett större ansvar gentemot sina anställda som blir uppsagda jämfört med ett vanligt företag som flyttar produktionen till en annan stad eller ett annat land?

Vad händer med de som får sina jobb flyttade, hur stor är chansen att de få ett nytt jobb på sin hemort? Till exempel skulle 25 av 50 tjänster hos Elsäkerhetsverket i Hässleholm flyttas från Hässleholm till Kristinehamn. Vad säger att det är lättare att få ett nytt jobb i HLM än i K-hamn? HLM har förlorat 3 regementen genom åren, först T4 sedan P2/Fo14 och A3. Kan tänka mig att en del av elsäkerhetsjobben är ersättningsjobb som HLM fått pga förbadsnedläggningar, kan dock inte svära på det till 100%.

Hur stort är egentligen intresset bland de uppsagda civila och officerarna som drabbats av FB04 att till exempel jobba på Riksantikvarieämbetet som ska flytta x antal tjänster till Gotland?

Som jag ser det är vinsten lika med noll och även om det som det tidigare nämnts i tråden slutar med 1000 ersättningsjobb istället för 2500 så är en arbetslös en arbetslös, oavsett var i landet han eller hon bor.
SERG. B
När det gäller försvarsjobb så är det ingen som bryr sig förutom de försvarsanställda men nu så kanske 2000 vanlia jobb försvinner från Stockholm, då blir det liv i luckan. Kan inte folk fatta att Sossarna är helt inkompetenta och inte värdiga att leda detta land. Folk får fasen skylla sig själva om man röstar på sossarna.
The_mistaken
Strängnäs är nog den stora förloraren i det här. Regementet försvinner, inga ersättningsjobb och skjutfältet skall tydligen vara kvar och hämma stan från att växa pga bullernivåerna camo.gif Folket här känner sig aningen blåsta faktiskt
Vinter
Låter ju som ren planekonomi, faktiskt.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.