Efter som vi verkar vara ett antal skjutledare här tänkte jag att vi kunde delge varandra våra idèr om hur skjututbildning, både i stort och som mer konkreta övningar. Låt gärna denna tråd bli lite av en övningsbank som kan ge inspiration, både erfarenheter som skjutinstruktör och skytt under övning kan vara av värde!
Efter som jag startar tråden får jag väl ochså börja:
Jag anser att en av de viktigaste egenskapen hös en skytt är att han ska veta sin egen förmåga, och han ska också få såpass känsla för skyttet så att han vet om han skjutit miss eller träff. Att kunna väga av precision mot snabbhet är också av vikt.
Några konkreta övningar:
En av mina favoritövningar kallar jag för "Tjugan" och är en anpassad variant av Jeff Coopers gamla "Tian". det som gör den bra är att den kan skjutas med hela skjutlaget. Varje skytt har två tavlor tex halvfigur. man börjar på hundra meter i liggande färdigställning. på visselsignal lyfter man vapnet och skjuter två skott i från höger resp vänster axel, dvs totalt 4 skott. På 50m skjuter man samma resa men då i från knästående och från tretio skjuter man stående och nu är vi uppe i totalt 12 skott. På 10-15 m skjuts sedan jaktskott (dubbleskott)med målväxling först i från höger och därefter i från vänster axel, dvs 4 skott på varje visselsignal totalt nu 20 skott. Ledordet genom hela övningen är "väg av precision mot snabbhet" (dock vill ju ingen skjuta sist så stressen kommer naturligt) och kravet eller snarare önskemålet är att alla har tio träff i varje tavla. i framtiden kommer jag även låta skyttarna skjuta denna övning med stängda linskydd.
"Trestegsprinsipen"
Två skyttar åt gången i en utslagstävling ( vill man öva de sämre skyttarna låter man dom skjuta sig ur tävlingen í stället för mot final). Varje skytt har en ruta som är 3x3m och i hörnet av den finns ett "skydd" i form av tex en ammunitionslåda och dessa ställs så att de står mot mitten (dvs en skytt rör sig mot vänster till höger och den andre från höger till vänster). i mellan rutorna är det tillräckligt med avstånd så att skyttarna kan röra sig oberoende av varandra. Målen är tre st reaktiva mål (tex ballonger) per skytt och man skjuter sig mot mitten. Skytten ska nu skjuta sig i skydd och börjar i hörnet på diagonalen mot ammunitionslådan sett. På signal bekämpar skyttarna den yttersta ballongen, tar ett steg snett frammåt och skjuter nästa i knästående och bekämpar till sist sin mittersta balong liggande bakom "skyddet". den om först skjutit sig till mitten har vunnit. Just denna övning brukar vara mkt uppskattad och stressen som tävlingen ger är en lite positiv bieffekt.
Nu är det er tur!
olaevil
Jan 21 2005, 15:28
Helt fantastiska övningar ni har nuförtiden.På min tid var det bara pek och ett par jägarbanor som dom kallade det.Nuförtiden på min skytteklubb har vi mycket skoj
något som är det roligaste är faktiskt metallmål som ramlar när du träffar.En ganska viktig del i praktiskt skytte,man får en direkt träff och om man missar sätter man förhoppningsvis nästa skott.Det man då får mycket övning på är magasinbyte och vapenhantering.Det är inte bara snabbhet som gäller även träffsäkerhet så en miss på din "Tjugan" får en snabb skytt kostar ett magasinbyte.
Nu är jag inte något proffs men det viktigaste av allt är nog att skyttarna har roligt och ser fram mot nästa skjutning.
MVH
Olaevil
edit: kass på svenska.
Fredriksson
Jan 21 2005, 16:10
"Mina" skjutningar är numera helt inriktade på instinktivskytte/ptrl.tjänst.
Dom sker oftast på en pistol/snabbskyttebana på avstånd mellan 15 och 30 m på IPSC-tavlor eller helfigurer. Alla skjutningar sker med packad patrullsäck, full stridsutrustning (full am.enhet). Speed-timer används oftast, ett utmärkt hjälpmedel samt en "kul" grej för skyttarna.
Tips på rolig, svettig och utvecklande övning:
15-20 skyttar på linje. ~15 m fram till tavelställen. Varje skjutplats dukad med en helfigur, och en 1/3-del direkt vid sidan av.
Skytten längst ut på ena flanken (höger) bekämpar 1/1 med dubbelskott, går ner i knästående alt. hukande skjutställning och målväxlar i 1/3 med dubbelskott. Anmäler och byter magasin. Ställer sig upp i gående färdigställning när han är klar.
Direkt när skytt #1 skjutit på sitt andra mål, bekämpar skytt #2 sin 1/1 och sin 1/3, byter magasin o.s.v. Skytt #3 tar vid.. o.s.v.
Tempot ska vara högt, det ska alltid vara "en våg" av eld i luften.
När skytten längst ut till vänster skjutit sina fyra skott, tar skytten längst till höger vid igen (om han är fäig och hunnit byta sitt magasin vill säga, annars blir det stressigt.. ;) ) Är inte skytten klar när hans tur kommer, tar närmaste färdiga granne till vänster över eldgivningen medan löken fipplar. Samma sak gäller vid eldavbrott.
Denna övn. kan även (när man nått viss utbildningsståndpunkt) utföras som en utslagstävling där den skytt som ex. fipplat 2 ggr/skjutit klick åker ur. Ju mindre folk kvar i linjen, desto mindre tid för magbyten.
QUOTE (Zurse @ Jan 21 2005, 18:40 )
fan vilken onödig tråd!
Fan vilket onödigt inlägg!
Ett till och du slipper både posta och läsa i kasunen i fortsättningen.
blofeld
Jan 21 2005, 19:57
Jag fick ett tips i höstas om en bok med lite olika skjutövningar och skjuttekniker för dynamiskt skytte. Har självklart glömt namnet på boken. Någon som vet?
Private Haze
Jan 21 2005, 20:54
Jag är visserligen ingen skjutledare eller skicklig skytt heller för den delen men jag har deltagit i en övning som verkligen lärde mig om hur det är att skjuta när man är fysiskt utmattad. Förfarandet går till på detta sätt. Man lägger vapnen(i mitt fall AK5) ca 20 meter från ett gäng helfigurer och ger varje skytt en figur att skjuta på. Sedan flyttar man skyttarna 15 meter bakåt från vapnen. De skall sedan göra en armhävning, springa fram till vapnet och skjuta ett skott mot helfiguren i liggande ställning. Sedan springer de tillbaks gör en armhävning springer tillbaks och skjuter. Detta görs tills dess att man skjutit slut på den bestämda mängden ammunition. I vårt fall var det 30 skott och det räckte och blev över kan jag säga.
QUOTE (blofeld @ Jan 21 2005, 19:57 )
Jag fick ett tips i höstas om en bok med lite olika skjutövningar och skjuttekniker för dynamiskt skytte. Har självklart glömt namnet på boken. Någon som vet?
PERFECT PRACTICE av Saul Kirch kanske?
Double alfa@Zurse: Det står dig fritt att starta en ny tråd om nära nog vad som helst som intresserar dig, personligen är jag intresserad av bla skjututbildning därav denna tråd!
Stella-Polaris
Jan 21 2005, 22:51
Nu ar jag inte skjutledare men daremot inbiten jagare..
Finns det nagon mojlighet att skjuta pa rorliga mal tycker jag att man skall fa prova pa detta.. Algbanor brukar det vara tabu for militar att skjuta pa, men vad med andra typer av ralsmalsbanor..
The Swede
Jan 21 2005, 23:12
De flesta, om inte alla regementen har skjutbana för rörligt mål. Det ingår i PEK.
The Swede
Stella-Polaris
Jan 21 2005, 23:18
QUOTE (The Swede @ Jan 21 2005, 23:12 )
De flesta, om inte alla regementen har skjutbana för rörligt mål. Det ingår i PEK.
The Swede

Hoppas detta ar nagot man infort senare ar.
Faktum ar att ingen jag kanner har fatt skjuta pa rorligt mal med AK:n
P-skott och Grg har skjutits men aldrig Ak.
regulatorkropp
Jan 21 2005, 23:21
Så länge SkjutR A PEK har funnits, så har det funnits Ak-övningar för rörligt mål.
Riktigt roliga skjutövningar kan man få till om man råkar ha en mil. närkampsinstruktör i närheten. Instinktiv/jakstskytte med puls på 150
Har inte banan någon fast rälsmålsanordning så kan man ju alltid ha en ambitiös HV-ungdom gåendes fram å till tillbaka i graven med en helfigur på pinne. Ungdomar tycker om att känna sig behövda
2ndlieutenant
Jan 22 2005, 23:45
Mycket bra tråd, som nybliven skjutledare så är trådar som denna guld värd!
//
Kalla mig tråkig men som nybliven skjutledare så skall man inte försöka att göra mer avancerade övningar. Lär dig grunderna och tillämpa dem mycket innan du går vidare. Bra böcker är Jim Crews serie och J Gonzales bok.
QUOTE (2ndlieutenant @ Jan 22 2005, 22:45 )
Mycket bra tråd, som nybliven skjutledare så är trådar som denna guld värd!
//

Fråga, hur gick du tillväga när du blev skjutledare? (
om du jobbar som y/off så kan du bortse från frågan)Jag har självluskat lite hur man skall gå tillväga, och är jäkligt sugen på att bli det. Dock så är kurserna begränsade, i stort så finns bara FBU kursen nere i Falsterbo att tillgå. Md-gruppen ser gärna att man går instruktörskurs innan ochså, sedan när man väl kursat så skall man dels godkännas som skjutledare av md-gruppen och sedan på dom skjutbanorna man skall leda skjutning på!
Minst sagt tidödande...
@Fk Nordin
Även FVRF:s kurs kanske kan vara ett alternativ om FBU-kursen inte passar tidsmässigt. Även där krävs någon form av instruktörsutbildning, för vilket sergeants grad är ett krav. Om jag förstått allt rätt är kursen två veckor på FMHS.
Godkännas av MD-gruppen borde inte vara så mycket mer än att du genomför någon skjutning med vapenofficeren från MD-gruppen. Vissa MD-grupper ger nästan inga frivilliginstruktörer behörighet som skjutledare, utan endast som skytteinstruktör och detta oavsett om man gått en FBU-kurs eller MD-gruppens "brevkurs" (typ en eftermiddag och endast teori).
Att lära sig lokala bestämmelser för varje bana är inte så krångligt, på Berga står de anslagna på varje bana och i andra fall är det oftast bara att fråga vapenofficeren om en aktuell kopia.
Jag skulle rekommendera att du lägger tiden på att gå en "riktig" kurs istället för MD-gruppens, även om de kan vara bra så finns det en anledning till att FBU:s kurs är så mycket längre.
Fredriksson
Jan 23 2005, 22:59
Här hos oss är kraven:
* Vara ett aktivt hemvärnsbefäl och utöver detta vara lämpad som en framtida skjutledare.
* Instruktörskurs 1-3 (totalt ca 3 veckor, i MD-gruppens regi. Efter #1 kan man efter godkänt resultat titulera sig Skytteinstruktör).
* 2 skjutledarkurser (2 helgkurser, uppdelade på EHV- och understödsvapen).
* Utöver detta ska man även gå i befattning som biträdande övningsledare, detta med fördel som BFA på närmaste flottilj/regemente. Här är man med och truppar "GSU-soldater" under deras inledande PEK-utb.
Sedan tillkommer som tidigare sagts lokala bestämmelser för alla olika skjutbanor/skjutfält. Ska detta gå rätt till, så ska det avläggas ett teoriprov för varje bana man avses förordnas som skjutledare på.
Kimster
Jan 24 2005, 01:03
QUOTE (106 @ Jan 23 2005, 22:19 )
...
Jag skulle rekommendera att du lägger tiden på att gå en "riktig" kurs istället för MD-gruppens, även om de kan vara bra så finns det en anledning till att FBU:s kurs är så mycket längre.
Nu verkar det skilja sig mycket hur MDgrupper gör vilket förvånar mig då jag lärt mig att detta ska vara centralt styrt.
För hos oss spelar det ingen roll om du gått FBU´s kurs eller inte, du har inte rätt att springa som skjutledare på våra banor ändå såvida du inte gått våran MDgrupps skjutledarutbildning, som är 2 helger, utöver att man ska vara lämplig och har annan formell kompetens som befäl bör ha.
Ens skjutledarbehörighet gäller sen i 2år om jag inte minns helt galet.. jaja står på mitt skjutledarbevis ..ligger i plånboken.. orka..
Vi har även yoff/roff som går våra skjutledarutbildning, då även dom måste få behörigheten via nått förband, och då har våran MDgrupp erbjudit dem plats i kursen.
drmagoo
Jan 24 2005, 08:05
Är inte instruktör, men har ett tips på en bra "få upp pulsen" övning...
Varje skytt tilldelas en tavla med en 1/1 -figur + 1/2-1/3-figur.
När "eld"-kommandot ges - skjuter varje soldat dubbelskott mot 1/1-figuren stående, växlar till knästående byter magasin och skjuter dubbelskott mod 1/3-figuren. Sedan växlar till liggande och byter magasin, dubbelskott mot 1/3-figuren.
Där efter resa på sig till stående och byta mag och "börja om".
Man gör detta 2 varv, 12 skott. kravet brukar vara 10 träff.
Väldigt rolig övning + bra övning i "fippel" (särskilt om du bara har 4 mag...).
Kan göras till en utslagstävling.....
Jag brukar vilja komma undan från skjutbanan och börja skjuta i skogen så snart som möjligt då det är här det är menat att använda. MEN man måste lära sig att gå innan man börjar springa.
---------------------------------------------------------------------
helfigur(kan varieras)
ca 20m Rätt ligg 2 Fel knä 3 Rätt knä 4
40-50 m Fel ligg 1 Fel stå 5
Med fel menas fel axel
11 skott
Målet är att ha 10 träff eller så nära som möjligt. 11=diskad skytt
Träffa jag eller ska jag skjuta ett till? Fatta beslut under stress(light)
Antal träff
Poäng(utslagsgivande)
Man byter eldställning med språng.
Stegring: Lägg på ett tidskrav
Tänk på: vinkeln(streck, se SäkI) från yttersta skjutplats och målets placering så att "du" inte riskerar att skjuta i blindering och utanför vallen.
Vana skyttar(inte en övning att börja med)
(helfiguren skall självfallet vara mitt på vallen. Skjutplatserna är mer isädragna än som framgår)
enjoy
Blåser liv i tråden igen och kommer här med ett litet tips till övning med pistol som både kan användas när man utbildar tjänstemän och civila skyttar:
ett problem när man utbildar på pistol är att det tar tid att få skyttarna att skjuta med rimlig precision, inlärningskurvan är ofta minst sagt flack! Börja med att skjuta på mycket kort håll, ca 1 m och rikta mot kanten på en klisterlapp som sitter på en för övrigt helt vit tavla ( tex baksidan på en precisionstavla). Uppmana hela tiden skytten att titta på kornet, krama av skottet och skjuta med kirugisk precision! Fördelen med att börja på kort håll är att skytten får feedback sekunden efter skottet, dessutom ger små träffbilder självförtroende (trots att man bara skjutit på en meter!).
Om skytten inte kommer in i matchen efter några skott kan man med fördel köra en liten "la-la drill" dvs skytten sköter siktandet och då han är nöjd med sin siktbild säger han" la-la-la-la" (ja, ni vet som när man la-lar med ett GRG) varpå du som intruktör gör en mjuk och fin avfyrning åt honom. Detta brukar bli en aha-upplevelse för skytten som nu får sina skott fint samlade rätt i riktpricken. Vad du har gjort är att du har tagit bort skytten som komponent i skottögonblickets mest kritiska skede, nämligen avfyrningen! Jobba vidare med avfyrningsteknik.
När alla skyttarna börjar behärska 1-metersskyttet backar man ett steg, " 2 m kan ju inte vara svårare än 1 meter, det är ju fortfarande nästan löjligt kort håll". Fortsätt på detta sätt i steg för steg bakåt.
På detta sätt brukar inlärningskurvan bli betydligt brantare!
Adam Wilhelm
Feb 23 2005, 09:38
Jöjje... tack för tipset att börja nära för att sedan förflytta sig bakåt.
Kan berätta en anekdot ang. dåliga skyttar.
Ett gäng i mitt kompani som var nykläckta HV-soldater ville skottställa sina bössor.
Resultatet från 100, såg ut som om någon hade skjutit med hagelspridare på tavlorna.
Då fick vi börja om med SARA och börja från grunden.
Till poängen och det roliga var att de ansåg sig själva vara übersoldater/krigare.
Inte direkt en specifik skjutövning, men kanske mer av en skjututbildningsmetod.
Fyll ett magasin med ömsom skrapa, ömsom blinda patroner och låt inte skytten se i vilken ordning de kommer. Detta brukar bli en riktig ögonöppnare för hur stora avfyringsfel skyttarna gör. Detta är ofta mycket tydligt vid skjutning med pistol. Man vill ju inte göra den där tokfula avfyringen med en blind patron så de flesta anstränger sig verkligen för att göra bättre avfyringar.
Badboy
Feb 23 2005, 14:58
Vid SARA lägger man med fördel ett mynt på kornskyddsringen under -A -momentet. Om skytten rycker av skottet faller myntet ner. Detta gäller då naturligtvis blind-förfarande/torrförfarande.
/Magnus B
Såg i Hv-tidningen att man skulle använda FSR som en instruktörstillgång för att utbilda i tex fältskytte, låter onekligen som att risken finns att man tar ett gigantiskt steg tillbaka till gamla tiders skjututbildning.
Dagens strid med Ehv kännetecknas av mkt kort tid från målupptäckt till bekämpning. Avstånden är ca 20-30 m med enstaka skott uppåt 100m(erfarenheter från de senaste årens konflikter). Att då plocka in ett antal "gamla rävar" från FSR (som förvisso säkert sitter inne med massor av trix för sin typ av skytte) känns lite tokigt, undra om man tänkt till lite på vad man vill ha ut av skjutbanetimmarna?
Fk Satan
Apr 22 2005, 23:40
QUOTE (jöjje @ Apr 22 2005, 23:18 )
Såg i Hv-tidningen att man skulle använda FSR som en instruktörstillgång för att utbilda i tex fältskytte, låter onekligen som att risken finns att man tar ett gigantiskt steg tillbaka till gamla tiders skjututbildning.
Dagens strid med Ehv kännetecknas av mkt kort tid från målupptäckt till bekämpning. Avstånden är ca 20-30 m med enstaka skott uppåt 100m(erfarenheter från de senaste årens konflikter). Att då plocka in ett antal "gamla rävar" från FSR (som förvisso säkert sitter inne med massor av trix för sin typ av skytte) känns lite tokigt, undra om man tänkt till lite på vad man vill ha ut av skjutbanetimmarna?
kan bara hålla med. Öva istället snabbskytte på 25-50meter med magasinsbyten, och att skjuta sig ned i skydd och växlande av skjutställningar osv mkt bättre livförsäkring jmf me att öva knästående skytte på 250meter....
sedan för att få in skjutteknik så räcker 100metersvallen. eller varför inte skjuta på 30meter med mindre tavlor vilket gör att det går snabbare att gå fram och markera...
Att en trupp kan använda sina vapen effektivt på längre avstånd är en stor fördel, men är kanske inte nödvändigt för alla soldater att kunna. Om din pluton garanterat träffar alla sina mål med på 200 meter eller mer är detta i många lägen mycket bättre än om den knappt klarar det på 100 meter. Kunskapen om att träffa på långa avstånd och göra det snabbt är på väg att dö ut inom FM och där kan nog instruktörer från FSR ha sitt existensberättigande. Sedan måste det givetvis vara instruktörer som inser skilnnaden på det millitära och det civila skyttet och som inte okritiskt redovisar de civila lösningarna som facit på alla millitära problem.
Utöver detta behöver man som millitär givetvis träna på avstånd 0-30 meter och där kan jag hålla med om att de flesta FSR instruktörer inte har så mycket relevant kunskap att förmedla. Detta skytte på korta avstånd och därtill hörande korta eller extremt korta skjuttider är enligt mitt enkla sätt att se på saken det viktigaste, det alla måste kunna oavsett om man är trosskusk eller skyttesoldat. Denna del ska därför också ligga tidigt i skjututbildningen. Möjligen skulle man för detta skytte kunna använda sig av instuktörer med erfarenhet från praktiskt skytte med halvautomatiska gevär (om det inte vore för att nästan alla verkar hata den kominationen). När skyttarna nått en godtagbar nivå på skyttet 0-30 meter (vad nu det kan vara för aktuell kategori) ägnar man sig antingen åt övriga tjänstegrenar eller om den aktuella tjänsten kräver det (t ex soldater i skyttetjänst) lär man sig att genomföra korta och mordiskt effektiva eldöverfall på 200 meters avstånd och kanske däröver enligt första stycket allt i syfte att minska verkan av fientlig eld och därmed minimera egna förluster.
NisseNord
Apr 23 2005, 18:53
Som jag fattar artikeln så är det skjutledare för de mest grundläggande övningarna, tyvärr så finns det fortfarande folk i hv som på inget sätt är redo för något mer avancerat sytte än att i lungn och ro smeka av skott mot en stillastående tavla. Eftersom man har tänkt att ha kvar dessa personer så tycker jag det låter som en bra idé att träna upp den grundläggande skyttekunskaperna hos dem. Något som jag tror civila skjutledare kan göra lika bra som militära.
Dessutom så tror jag inte att man ska stirra sig blind på vartifrån någon kommer, jag har träffa mycket mer rävar i HV än i FSR.
Med rävar mednar jag här folk som anser att de sitter inne med den absoluta sanningen om hur man utför en sak, och att allt som är nytt är dåligt.
Den viktigaste uppgiften som skjutinstruktör är inte att lära alla skyttar att traffa en 1/3 fig på 200 m , utan snarare att ge skytten en insikt i sin egen förmåga. Problemet för Hv ligger nog inte i tillgången på instruktörer (för det finns dugliga instruktörer, minst lika bra som många YOFF) utan bristen på skjutbanetimmar.
Problemen med instruktörer ur FSR är främst:
- Konservativa (egen bedöming)
- Liten erfarenhet av skytte under stress
- ingen erfarenhet av tex RPS
Jag hoppas för guds skull att HV inte blir en ny grupp av "prickens vänner" uttan att vi även i framtiden kan bedriva än mer ändamålsenlig skjututbildning.
@ Ing: Det finns garanterat inte en dynamisk skytt i landet som är i mot skytte med halvautomatiska gevär, men av politiska skäl skjuts det inte!
Edit: Ändrade "vapen" till "gevär" i sista stycket.
QUOTE (jöjje @ Apr 28 2005, 00:42 )
@ Ing: Det finns garanterat inte en dynamisk skytt i landet som är i mot skytte med halvautomatiska vapen, men av politiska skäl skjuts det inte!
ooookej?
Fk Satan
Apr 28 2005, 08:53
@inf>
Inom Hv är det ngr problem dels är skjutbanetiden inte direkt stor, även fältskyttet är kraftigt begränsat. Även uppgiften som Hv skall utföra måste man titta på. Den är bevakning av objekt och ev använda vapnet i korta snabba nödvärnslägen.
Utifrån detta anser jag därför att korthållsskyttet är det viktigaste att öva på de få timmar vi har på skjutbana. Men ifall tiden skulle vara markant mkt högre så skulle jag gärna se att det övas skytte från 0meter till 300meter och att man behärskar alla avstånden.
Limpan
Apr 28 2005, 11:02
Jag har ett par riktigt sköna och bra övningar i ett kompendium av John Plaster. Dom är från början utformade för polisiärt prickskytte men passar väldigt bra för träning av skarpskyttar och med små modifikationer även reguljärt skytte. Kompendiet är för långt för att publiceras här men är ni intresserade så är det bara att PM:a mig med er emailadress så mailar jag över det i ett Worddokument, lite snyggt redigerat för utskrift. Originalet finns förstås på nätet:
police sniper trainingDet här kan vid en första anblick tyckas vara lite för specifikt för den ordinarie skytten men att emellanåt varva in lite snabbskytte på korta avstånd, skjutning på långa avstånd (300m-500m), pulsskytte och sån't här är både kul och utvecklande för allsidighet i skyttet.
En annan övning som är lite avslappnande och mer fokuserar på vapenhantering är den här:
Fyll upp alla magasin med tre patroner utom det första, som fylls med fyra och det sista, som fylls med två. Knästående skjutställning på lämpligt avstånd och mål skjuter man sedan i egen takt fyra magasin om sammanlagt 12 skott med
magasinsbyte (alltså ej omladdning) emellan. En patron flyttas sålunda hela tiden "över" från den ena treskottsserien till den andra. Träffkravet varieras utifrån förutsättningar och utbildningsståndpunkt. På sikt kan man även lägga till flera mål eller ett tidskrav men överdriv det inte i början. Det räcker gott med att det finns en övre tidsgräns och mål att träffa. Syftet är att öva magasinsbyten med bibehållen hög eldberedskap och skapa medvetenhet i vapenhanteringen.
Lever man med extremt begränsad tid på skjutbanan ska man givetvis öva det som är viktigast. Det viktigaste är då så klart korthållsskyttet som jag skrev ovan. Jag tycker det verkar som om de flesta av oss är ense om det.
Jag tror att tiden på skjutbana för en del hv-förband kommer att öka och det är där FSR-männen(och kvinnorna) kommer in. Jag tror även de skulle kunna göra stor nytta vid t ex utbildningar för befäl i skytte och jägartjänst. Visst finns det risk för att det kan bli överåriga prickens vänner som kommer och berättar att alla måste skaffa styvast möjliga skyttejacka, keps med minst 25 cm skärm osv men jag tror inte att det behöver bli så. Om inte annat så tror jag ingen är intresserad av mer än en enda sådan lektion, ingen lär be dem komma tillbaka om de har fel inställning. Dessutom tror jag det finns en hel del yngre (nåja) skyttar inom FSR som är vana vid lite tempo och som har större erfarenhet av RPS och andra opiska riktmedel än i stort sätt någon i dagens FM bl a från jakt.
Dessutom tycker jag att så många yoff, HV-män och motsvarande som möjligt bör vara aktiva skyttar i det civila i valfritt antal skyttediscipliner, men det är ju jag det.
@Jöjje: Visst finns det dynamiska skyttar som ogillar dynamiskt skytte med gevär, jag har själv träffat sådana. Som tur väl är är det inte så många men blötdjuren har börjat infiltrera även denna skyttegren. Jag tänkte dock inte främst på skaran dynamiska skytter när jag skrev att alla verkar hata dynamiskt skytte med halvautomatiskt gevär. Jag tänkte mer på RPS, övriga skytteorganistioner, journalister och breda lager bland allmänheten (som inte "vill ha det som i USA"). Dessa är trots allt lite fler och i en del fall betydligt mycket mäktigare än de dynamiska skyttar som gillar att tävla med gevär.
Garmfigher
May 11 2005, 21:02
En ganska rolig övning är "il presidente". (inget officiellt namn och varför den kallas så vet jag inte)
Tre 1/1 fig. ställs upp med ca 1-1,5 m mellanrum. Framför respektive fig ställs ytterligare tre 1/1 fig snedställt och med baksidan framåt.
Skytten har två magasin med 7 ptr i första och 5 i andra.
När övningen börjar står skytten med ryggen mot tavlorna och på visselsignal vänder han sig om och skjuter två skott i varje fig med början från höger eller vänster. När han skjutit det sjätte skottet gör han magasinsbyte och skjuter på nytt två skott i varje fig.
Naturligtvis ska det inte finnas någon träff i "gisslan" dvs 1/1 fig med baksidan mot skytten. ;)
Övningen kan göras även med större am insats

, ställningsbyten och med korta automatskurar (om de lokala bestämmelserna tillåter och övningsledaren vill).
" El presidente" är en gammal IPSC övn som har ett förflutet från livvaktskretsar. i "orginal" anväds dock inga "gisslan".
länk till orginalövn. Min snabbaste "president" ligger för övrigt på 4,72 sek med 3 C ( med pistol mot IPSC tavaln), då går det undan, jag lovar!
Jag och min bror (yoff) sköt vid ett tillfälle ett antal "presidenter" med ak4 och ak5 ock kom fram till att det snabbaste sättet att skjuta den är att skjuta dubbelskott med omställaren på automat (man lär sig snabbt att bara skjuta 2 skott) och vid magasinsbytet trycka ut magasinet med skjuthandens pekfinger för att sedan greppa det felvända(patronerna vända åt höger) magasinet i duellfickan. med ak4 var det bara vanlig patronvis som gällde för att få vettiga träff.
kronvrak
May 13 2005, 12:19
QUOTE (Inf @ Apr 28 2005, 12:05 )
Dessutom tycker jag att så många yoff, HV-män och motsvarande som möjligt bör vara aktiva skyttar i det civila i valfritt antal skyttediscipliner, men det är ju jag det.
OT Och grunden kan kanske läggas under lumpen med bättre möjligheter att skjuta "civila" vapen som fritidsysselsättning dvs tävlinskytte bör uppmuntras och stödjas mer av försvaret än andra aktiviteter som körkortsteori och fallskärmshoppning osv. /OT
Lyfter tråden lite......
Ni som har bra
PISTOL övningar får gärna skriva lite mer.
Skall skjuta på söndag dvs 1 dygn så skriv på nu.......
B)
Badboy
Feb 11 2006, 21:19
Ahh, då är vi två som skall ut på banan imorgon!
För mig blir det övande av drag, drag med hot i sida, samt åtgärder eldavbrott.
Annars är det ju inte fel att öva barrikadskytte/skytte runt hörn, både hög och låg ställning.
/Magnus B
Ahhhh............trevligt att se dig på forumet gamle nordbo.....
Tror det blir lite av sådant du skrev. Skall nog även köra lite förflyttningsövningar också (om jag hinner)
Framförallt skall det bli träning på greppteknik och avfyrningar.....
grepp och avfyrningsteknik säger du....
Gå i hop med en kompis och rikta mot en vägg med flera riktprickar (kvistmärken tex), kompisen kontrolerar din skjutställning och ditt grepp genom att förska rubba ditt vapen i sid, höjdled och diagonalt, vapnet ska vara stumt! Därefter går kamraten övet till att slå kort snabba slag med handflatan mot skyttens knogar- lyfter sig tårna har skytten för dålig balans och behöver en stabilare skjutställning. Kontrollera även att magmuskulaturen är ordentligt spänd - de är kraftiga rekylhämmare.
Nu till avfyrnigarna, blindavfyra mot riktprickarna och målväxla medan kamraten står brevid och drar i manteln så fårt klicket hörs. Skytten väljer själv riktprick och får direkt feedback av kamraten ("dip", "bra" osv). Öka tempot efterhand.
Gå sedan över till övningarna som beskrivs i inlägg 22.
MVH Jörgen
Lt Gunnar Malmström MDM
Feb 13 2006, 14:24
hm..
efter nu att jag läst lite i denna tråd om alla "roliga " skjutbaneövningar som ni föreslår eller har genomfört eller tänker er att genomföra så vill jag bara OMEDELBART klargöra följande.
1. Inom Livgardesgruppen samt som övriga militära enheter samt förband skjuter vi endast på av Försvarsmakten godkända skjutbanor.
för att få skjuta med försvarsmaktens vapen på en civil skjutbana så krävs följande.
1.1 Den måste vara besiktigad och godkänd av en Militär besiktningsman,enbart av SSO ( Statens Skytte Ombud) räcker inte.
1.2 Det måste finnas ett avtal mellan försvarsmakten och banägaren.
2. Dessa banor godkänns med Pek övningarna i Pekboken som grund ( obs endast skjutbaneövningarna)
3.Lokala bestämelser kan variera ngt
t.ex för Livgardets skjutbanor är följande: ENDAST skjutövningar enligt PEK 1994 är tillåtna.
det kan också vara så att man inte enligt Lokal Instr får skjuta stående på en bana osv..
4. Om jag dels som UtbSäkoff dels som av FortV förordnad besiktningsman skjutbanor
upptäcker ngn skjutledare som inte följer centrala samt lokala bestämmelser för skjutbanor.
så kommer denna persons behörighet som skjutledare omedelbart dras in.
Vänligen
Lt G Malmström
UtbSäkOff
Livgardesgruppen
Där fanns inte mycket att tveka på... (tro mig, så mycket har jag träffat Lt Mamström i alla fall så att jag tror mig veta att ovanstående inte är ett hot, det är ett löfte).
Följdfråga:
Var kan man få tag i PEKen? (annat att trackassera sin förbandschef)
Lt Gunnar Malmström MDM
Feb 13 2006, 15:11
QUOTE (Wilk @ Feb 13 2006, 15:06 )

Där fanns inte mycket att tveka på... (tro mig, så mycket har jag träffat Lt Mamström i alla fall så att jag tror mig veta att ovanstående inte är ett hot, det är ett löfte).
Följdfråga:
Var kan man få tag i PEKen? (annat att trackassera sin förbandschef)
Maila mig på Jobbet wilk .. så beställer jag ett ex åt dig på försvarets bok o blankett..
vänligen
Gunnar
Personligen anser jag att det är helfel att bara tillåta Pek övn på en skjutbana, då har man inte förstått skjutbanans möjligheter! Övar man ett förband som tagit sig bortom peken ska man också ha möjlighet att snäppa upp övningarna, så länge man håller sig till SäkI och lokala bestämelser. Hur gör Gardet när man övar instiktivskytte, använder man hårt bokade skjutfält?
Inom Skaraborgsgruppen skickar vi in övningsplan för godkännande inför varje skjutning, kan man bara motivera sin övning är det inga problem!
CBRN-fåne
Feb 13 2006, 22:28
QUOTE (jöjje @ Feb 13 2006, 21:43 )

Personligen anser jag att det är helfel att bara tillåta Pek övn på en skjutbana, då har man inte förstått skjutbanans möjligheter! Övar man ett förband som tagit sig bortom peken ska man också ha möjlighet att snäppa upp övningarna, så länge man håller sig till SäkI och lokala bestämelser. Hur gör Gardet när man övar instiktivskytte, använder man hårt bokade skjutfält?
Inom Skaraborgsgruppen skickar vi in övningsplan för godkännande inför varje skjutning, kan man bara motivera sin övning är det inga problem!
Även om personalen och övningsledarna ofta kan skjuta som kungar
så är risken runt skjutbanan ofta uträknad utgående från pek-övningarna.
Vill man skjuta något annat måste risken räknas om, nya avspärrningar
sättas upp osv. Är risken uträknad för instinktivskytte eller blixtlås eller
vad det nu kan vara så är allt grönt. Är den inte det så får man gott nöja
sig med de övningar som man har tagit hänsyn till när man räknade.
Fk Satan
Feb 13 2006, 23:09
QUOTE (jöjje @ Feb 13 2006, 21:43 )

Var det inte en lokalbestämelse att endast vissa skjutövningar fick genomföras på skjutbanan? Alltså måste man hålla sig till dessa. Tycker det verkar ganska solklart. På banorna gäller vissa regler bara att följa varje banas regler, oavsett vad man tycker om dessa regler.
QUOTE (Lt Gunnar Malmström MDM @ Feb 13 2006, 14:24 )

3.Lokala bestämelser kan variera ngt
t.ex för Livgardets skjutbanor är följande: ENDAST skjutövningar enligt PEK 1994 är tillåtna.
det kan också vara så att man inte enligt Lokal Instr får skjuta stående på en bana osv..
Är det avstånd och skjutställning som avses eller måste det vara exakt den övning (antal skott, tid, krav på träffbild mm) som står i boken?
Gäller detta enbart friv. eller för samtliga som nyttjar gardets banor? Tänker på att vi vid utbildning inför Kosovo genomförde övningar som jag inte kommer ihåg att de står i PEK-böckerna, t ex växelvis framåt/bakåt i grupp och diverse snabbskyttemoment (vänd åt lite olika håll), på bana innan vi gick ut i terrängen.
Fredriksson
Feb 14 2006, 02:47
Det är avstånd/skjutställning som gäller. Finns dessa redan i en PEK-övning, så behöver man (vid planeringen) inte tänka alls (som skjutledare då).
Är en bana godkänd för skjutning dubbelskott 7,62 stående på 100 m, så är den följdaktligen godkänd även vid 10 m.
/Fu Fredriksson, skjutledare G63.
Edit: 106 m.fl. : Givetvis gäller dessa regler SAMTLIGA som brukar FM skjutbana, lösnäsa/HV-signalist Eriksson följer samma regelverk.
QUOTE (Fk Satan @ Feb 13 2006, 23:09 )

Var det inte en lokalbestämelse att endast vissa skjutövningar fick genomföras på skjutbanan? Alltså måste man hålla sig till dessa. Tycker det verkar ganska solklart. På banorna gäller vissa regler bara att följa varje banas regler, oavsett vad man tycker om dessa regler.
Det är en viss skilnad på att tycka att en regel är korkad och att bryta mot den, eller hur?
Som tur är skjuter jag sällan på Livgardet!!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.