Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Etikett gällande bärande av vapen
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Luckan
Pages: 1, 2
superapan
Jag har nyss flyttat från en bostad av typen radhus, där jag kan utan att springa på alltför mycket "vanligt" folk med lätthet gå ett par steg till min parkering och sedan åka till övning. Nu är det dock annorlunda. Jag har flyttat till en lägenhet av typen "höghus". Då det blir dags för nästa övning måste jag förflytta mig från översta våningen, ut på borggården och gå till fots c:a 200 meter till bilen. Jag lär alltså stöta på en hel del folk. Så hur är då vapenetiketten bland civila? Självklart anlägger jag ju inte mot lyktstolparna eller blindavfyrar för fulla muggar, men hur får jag/skall jag bete mig? I dag är det ju närmast fult att vara militär, och jag vill ju inte att någon rädd granne polisanmäler mig för illa uppförande eller liknande.

Sen har vi ju "skäggiga farbröder på mopeder som inte har några framtidsutsikter och vill åt mitt vapen", som man inte gärna gör reklam för.

Paranoid? Lite ;)
Gator
Ett vapenfodral ? Finns även andra fabrikat.
HV.gif
Innuendo
Vapenfodral är bra, jag bor i en liknande situation, så det brukar vara en bra idé.
Ett förslag är även att dela vapnet och lägga ner i ryggsäcken, vilket fullkomligt maskerar bärandet
Gator
Detta kan bli resultatet om man är oförsiktig...
HV.gif
hägle
QUOTE (Gator @ Jan 20 2005, 15:52 )
Detta kan bli resultatet om man är oförsiktig...
HV.gif

Fick han nån påföljd för det där? Finns det något som man kan straffas för?
LeadHead
Alltså, hur svårt ska det vara att bära en M-4 lite mer diskret? Malajn.gif
Sgt Andersson
QUOTE (superapan @ Jan 20 2005, 15:21 )
Jag har nyss flyttat från en bostad av typen radhus, där jag kan utan att springa på alltför mycket "vanligt" folk med lätthet gå ett par steg till min parkering och sedan åka till övning. Nu är det dock annorlunda. Jag har flyttat till en lägenhet av typen "höghus". Då det blir dags för nästa övning måste jag förflytta mig från översta våningen, ut på borggården och gå till fots c:a 200 meter till bilen. Jag lär alltså stöta på en hel del folk. Så hur är då vapenetiketten bland civila? Självklart anlägger jag ju inte mot lyktstolparna eller blindavfyrar för fulla muggar, men hur får jag/skall jag bete mig? I dag är det ju närmast fult att vara militär, och jag vill ju inte att någon rädd granne polisanmäler mig för illa uppförande eller liknande.

Sen har vi ju "skäggiga farbröder på mopeder som inte har några framtidsutsikter och vill åt mitt vapen", som man inte gärna gör reklam för.

Paranoid? Lite ;)

Gör som jag...använd fodral avsett för innebandyklubba...
J-Star
Vapenfodral eller vapenväska är nog att rekommendera.

/J
Uttern
Om du känner obehag eller tror att omgivningen gör det. Eller om du tror att omgivningen utgör fara för dig och ditt vapen kan du begära att få förvara det i kassunen.

Jag har ett antal soldater som valt detta. Det ställer till merarbete för kvm men det får vi ta.

Du kan ju även hålla dig mer "hemlig" genom att inte skriva ut ditt namn på detta forum.....

Ola
jed
QUOTE (Sgt Andersson @ Jan 20 2005, 16:15 )

Det är väldigt många personer som åker till innebandyträningen iförda M90 och stor ryggsäck ;)

Lite mer seriöst, dela vapnet och lägg ner det i ett fodral av något slags. Ett fodral till en innebandyklubba lurar ingen som vet vad de ska titta efter, men du drar inte till dig onödig uppmärksamhet.
dxl
och se för guds skull till att alltid ha vapen låset isatt.
Panzerfaust
QUOTE (jed @ Jan 20 2005, 23:24 )
QUOTE (Sgt Andersson @ Jan 20 2005, 16:15 )

Det är väldigt många personer som åker till innebandyträningen iförda M90 och stor ryggsäck ;)

Lite mer seriöst, dela vapnet och lägg ner det i ett fodral av något slags. Ett fodral till en innebandyklubba lurar ingen som vet vad de ska titta efter, men du drar inte till dig onödig uppmärksamhet.

Skulle skriva samma sak, men du hann före Jed. B)
Det samma anser jag gälla för, vapen avsedda fodral. Är jag HV man, vad skulle jag annars har däri än ett vapen? Jag "skruvar ner" min ak och stoppar den i ryggan. Pipan sticker visserligen upp, men det går att maskera ganska bra.

EDIT: Alla tjuvar är inte dumma i huvet. Har dom någotlunda koll fattar dom självklart vad som finns i fodralet, är det jag menar. Vapenlåset är bra. Önskar dock att dom kunde fixa Förvaring till nyckeln, rent idiotisk att jag skall behöva gå med nyckeln på mig. HATAR kännslan att gå med ett vapen som vem som helst kan sno, sparka ner mig och leta igenom väska och mig så har dom en fullt fungerande ak med kikare till. Det är sjukt. Okej i hemmet, där är den säker om man gömmer grejerna bra. Men inte när dom finns på mig utomhus.

EDIT2: hela förvaringsgrejen är sjuk. Sörjer att dom tog bort centralförvarinegn för oss, en kompis som hade ett hot på sig att få AKn stulen, inte ens han fick ha sitt vapen centralförvarat. Hoppas NÄSTAN att dom snor hans ak så kanske FM fattar... *DOH* Ursäkta min attityd men jag blir rätt förbannad när det slarvas med säkerheten, vilket jag tycker att dom gör i vissa fall. AKTA! man kan börja brinna med fel strumpor!!! Men gå du med din fullt "snobara" AK på dig genom ett bostadsområde.
LeadHead
Rent transportsäkerhetsmässigt så borde det väl egentligen vara bäst att transportera vapnet ihopsatt. Om jag måste slå ner någon så väljer iaf. jag hellre en ak än en batong. Femman är iofs. kanske något bättre iom. axelstödet i stål men fyran borde duga. Pipstöt, kolvslag, skärning är typ den enda närkamp jag känner mig någorlunda väl förtrogen med... biggrin.gif

Men sen kanske risken är större att någon observerar ak:n och gör inbrott än att någon försöker slå ner en och ta den...
sgt2421
Det kan vara smakligt med vapenfodral eller väska!

För oss vanliga dödliga (icke hemvärnsmän) som jagar eller av annan anledning har vapen så gäller följande enligt RPSFS 2002:9 (FAP 551-3) 16 kap 14 §

"Utöver vad som anges i 6-12§§ skall ett skjutvapen, som medförs på allmän plats eller inom skolområde där grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, hållas under uppsikt och förvaras i väska, ett särskilt vapenfodral eller någon liknande förvaringspersedel."

http://www.police.se/static/fap/FAP551_3_RPSFS2002_9.pdf
The Swede
Finns det möjlighet för er att köra fram bilen till porten?
Isåfall behöver ni ju inte gå så långt med vapnet synligt.
Ni får förvisso gå en extra gång upp i lägenheten men det kan det väl vara värt.

Ibland är det skönt med eget hus med vidbyggt garage. biggrin.gif

The Swede pansar2.png
Karin
QUOTE (The Swede @ Jan 21 2005, 08:08 )
Ni får förvisso gå en extra gång upp i lägenheten men det kan det väl vara värt.

The Swede pansar2.png

Ehrm...alla kanske inte har tillgång till bil och måste nyttja kollektiva färdmedel.

Jag har själv mitt vapen centralförvarat eftersom jag oftast åker kommunalt till övningar och av andra anledningar. Dock verkar inte centralförvaring vara speciellt pålitligt det heller. Jag lämnade in mitt vapen i september och nu finns det inte i den kasun det bör finnas i. Tack och lov att jag har kvitto på det....

Karin bong.gif LGG
Rune Frunkh
Innebandyklubbsfodral (bra idé!) och en röd eller fraggelgrön tröja istället för vapenrocken, väcker mindre uppmärksamhet. Om du sedan använder en stor civil sportbag (ej Bärsäck 2000...) där du får ned stridspackningen, ser du ut som vilket coolt miffo med camobrallor som helst som skall spela innebandy en lördagsmorgon. (Vänta också med bakser och ansiktsmaskering tills du åtminstone satt dig i bilen... ;) )

@ Panzerfaust: Man häpnar över att centralförvaring dragits in!!! Jag trodde i min enfald att man gick åt andra hållet och skulle minska förvaring i hemmet... Transport och förvaring av knallpåken är ett olustigt moment, och det känns mycket skönt att ha "den" på annan plats än i hemmet.

Edit: Sorry Karin, såg inte att det finns problem med centralförvaring också...
Flak
Äääh, alltid detta tjat om säkerhet med vapen och sånt...

Gör som en lirare i min HV-bataljon; Ta AK-4:an på ryggen och åk
rullskidskor till övningen.

Undra varför poliserna han mötte tittade både en och två gånger...

Malajn.gif banghead.gif
The Swede
QUOTE (Karin @ Jan 21 2005, 08:19 )
QUOTE (The Swede @ Jan 21 2005, 08:08 )

The Swede pansar2.png

Ehrm...alla kanske inte har tillgång till bil och måste nyttja kollektiva färdmedel.

Karin

Förvisso, men i trådskaparens, och även Innuendos fall, verkar det som om det finns bil tillgänglig och det var det jag svarade på.

The Swede pansar2.png
Axial
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 20 2005, 23:36 )
EDIT2: hela förvaringsgrejen är sjuk. Sörjer att dom tog bort centralförvarinegn för oss, en kompis som hade ett hot på sig att få AKn stulen, inte ens han fick ha sitt vapen centralförvarat.
(...)

Centralförvaringen är väl inte borttagen för er? Det går väl fortfarande att förvara vapnet vid serviceförrådet? Däremot har ni väl blivit av med centralförvaringen som fanns vid ett större företag där du bor? Här i stan hade vi också möjlighet att förvara vapnen i kassun vid ett dygnet-runt-bemannat ställe (inte Statoil) där vi också förvarade understödsvapnen. Tyvärr visade det sig att det inte var så tillträdesbegränsat som man hade sagt men det var "många" år sen den möjligheten försvann.
Uttern
@panzerfaust: Vadå indragen centralförvaring? Utveckla. Låter jättekonstigt.

Ola
LeadHead
QUOTE (Flak @ Jan 21 2005, 07:31 )
Äääh, alltid detta tjat om säkerhet med vapen och sånt...

Gör som en lirare i min HV-bataljon; Ta AK-4:an på ryggen och åk
rullskidskor till övningen.

Jag måste säga att det ändå vore en föredömlig anda. Tänk om frivilligförsvaret var så folkförankrat att man kunde komma cyklande genom centrum med en ak på ryggen utan att folk ens höjde på ögonbrynen...

I Boden ska det enligt den information vi fick gå alldeles utmärkt att, vid nödlägen, knalla in på banken (i syfte att sköta bankärenden) med en ak på ryggen. Men där är ju situationen lite speciell...
Fk Satan
Centralförvarning suger... Iaf hos oss...

Då måste vi tala om 8veckor innan vi ska ha vapnet så att förrådsnissarna kan planera in i sina fulltrcknande allmenackor att de skall öppna en kasun. Vidare så har de bara in & utlämning av vapen under Dagtid och vardagar. Så ifall man har en övning på Söndag så måste vapnet hämtas innan kl 15 på Fredag, och lämnas in under måndagen. Vilket blir väldigt bra. Eftersom man då måste förvara vapnet i hemmet mellan fre -> mån. Samt bära det med sig till övningarna. Se centralförvaringen suger stenhårt här.
Fanjunkar´n
En kompis till mej var uppe på Lidingövägen i Stockholm för några år sedan o hämtade ut utrustning. Knallade iväg med AK4 o ryggsäck. En östermalmstant såg honom genom sitt fönster o ringde länsman som kom med patrull. Detta hände sig en tid efter fänriken i Falun hade skjutit ihjäl folk...

Flera år tidigare när jag var på repmöte i Halmstad kunde man knalla in på hemköp etc med kpisten på ryggen utan att folk höjde ögonbrynen.

Det var tider det!

FN1.gif
Innuendo
JAg har inte bil, men jag samåker till nästan alla övningar. Altså transport från dörren. Då är det ju mycket bra att trycka ner vapnet i ryggsäcken, spänner man sedan locket över så finnns det ingen chans att nån ser vapnet.
joppe
jag tror om man kommer i uniform så är det nog ingen som höjer på ögonbrynen mer än ungar som undrar om det är en airsoft, men skulle man knata runt civilklädd så ringer folk garanterat till snuten.
När jag gjorde lumpen 92 brukade jag passa på att gå på banken när man körde den yttrevaktrundan och då hade man kpisten skarp laddad på ryggen och då var det ingen som sa något inne på banken eller när man hämtade pizza på den lokala pizzerian
Jag har alltid burit mitt vapen öppet och har aldrig mött någon som har påpekat att det skulle vara olämpligt för att det skrämmer folk men ak är alltid utan underbeslag o alltid låst
Flamdämpare
När det gäller transport av Hemvärnets vapen måste vi alla hjälpa till att minska stöldrisken. Ett stulet vapen är ett för mycket. Det skulle troligen innebära en obligatorisk centralförvaring på många håll, Vilket i sin tur skulle ta mer övningstid i anspråk för bara transporter av vapen. Och betald övningstid är ju i dessa dagar en bristvara.

Lästips.
olaevil
Fy fan vilka problem.Vapenväska räcker väl.Eller gör som jag har det laddat så är det ingen som vill ta det för dig. :P .
Nu är jag inte bosatt i Sverige men jag kan tänka mig att det känns obehagligt och gå med vapnet öppet.Vet hur det var själv när jag skulle på jakt och man fick SMUGGLA ut
vapnet ur lägenheten.Här är det bättre.Dom säger bara fint vapen.

mvh
olaevil
gislemark
Jag har ingaproblem med vapentransport till och från övningar, gich härom dagen in på lokala "turk nära dig" med AAK:n på ryggen det var flera personer i butiken.
Ingen reagreade, men så bor man ju på en liten ort också
Dizzy_keys
QUOTE (olaevil @ Jan 21 2005, 16:12 )
Fy fan vilka problem.Vapenväska räcker väl.Eller gör som jag har det laddat så är det ingen som vill ta det för dig. :P .
Nu är jag inte bosatt i Sverige men jag kan tänka mig att det känns obehagligt och gå med vapnet öppet.Vet hur det var själv när jag skulle på jakt och man fick SMUGGLA ut
vapnet ur lägenheten.Här är det bättre.Dom säger bara fint vapen.

mvh
olaevil

Hehe Väldigt mycket OT här men med mina fördomar så låter det som du bor i texas biggrin.gif
/ Dizzy Keys som själv bott i Austin Texas
FkN
QUOTE (Fk Satan @ Jan 21 2005, 12:12 )

Då måste vi tala om 8veckor innan vi ska ha vapnet så att förrådsnissarna kan planera in i sina fulltrcknande allmenackor att de skall öppna en kasun. Vidare så har de bara in & utlämning av vapen under Dagtid och vardagar. Så ifall man har en övning på Söndag så måste vapnet hämtas innan kl 15 på Fredag, och lämnas in under måndagen. Vilket blir väldigt bra. Eftersom man då måste förvara vapnet i hemmet mellan fre -> mån. Samt bära det med sig till övningarna. Se centralförvaringen suger stenhårt här.

Tycker det låter väldigt väldigt konstigt.

Har inte varje kompani tillgång till en egen kasun som behöriga har tillgång till?
Panzerfaust
QUOTE (Axial @ Jan 21 2005, 10:09 )
QUOTE (Panzerfaust @ Jan 20 2005, 23:36 )
EDIT2: hela förvaringsgrejen är sjuk. Sörjer att dom tog bort centralförvarinegn för oss, en kompis som hade ett hot på sig att få AKn stulen, inte ens han fick ha sitt vapen centralförvarat.
(...)

Centralförvaringen är väl inte borttagen för er? Det går väl fortfarande att förvara vapnet vid serviceförrådet? Däremot har ni väl blivit av med centralförvaringen som fanns vid ett större företag där du bor? Här i stan hade vi också möjlighet att förvara vapnen i kassun vid ett dygnet-runt-bemannat ställe (inte Statoil) där vi också förvarade understödsvapnen. Tyvärr visade det sig att det inte var så tillträdesbegränsat som man hade sagt men det var "många" år sen den möjligheten försvann.

Jasså? Ja du vet det där bättre än mig... ja det stämmer. Vi hade ju vårat här. Det är borta... han fick inte ha sitt centralförvarat sa dom. Kor toch gott... han fick ta hem det smile.gif
Panzerfaust
QUOTE (Uttern @ Jan 21 2005, 12:55 )
@panzerfaust: Vadå indragen centralförvaring? Utveckla. Låter jättekonstigt.

Ola

Vi hade för våran bataljon centralförvarat på et stort företag här. Av nåt skäl la dom ner det... Och ska man ha det centralförvarat nu är det I13 som gäller... 7 mil. Grejen för mig är den att jags kjuter på sommarn. varje onsdag... ska jag åka 14 mil då? för att skjuta 3 timmar som ett pass är.

Så självklart finns möjligheterna. Men det är inte acceptabelt att man ska åka 14 mil för att hämta och lämna vapnet.
larsev
QUOTE (Fk Nordin @ Jan 21 2005, 18:50 )

Har inte varje kompani tillgång till en egen kasun som behöriga har tillgång till?

Nej, alla kasuner som innehåller vapen och/eller ammunition skall vara larmade som är kopplat till närmaste MP-styrka ( I vårt fall Amf4 ).
Rutiner för nycklar etc. redovisar jag INTE av säkerhetsskäl.
joppe
QUOTE (larsev @ Jan 21 2005, 19:17 )

Nej, alla kasuner som innehåller vapen och/eller ammunition skall vara larmade som är kopplat till närmaste MP-styrka ( I vårt fall Amf4 ).

dom är kopplade till närmsta regemente och deras vakt o inte MP
Fk Satan

Så har det varit tidigare, men dessa nya regler började att gälla under 2004. Tidigare har det räckt med att vapnet har varit i vapenkistor som kompaniet har nycklar till eller komp. egna kasuner som inte står utomhus och max 1000meter från polisstationen i min by... Men det är ju ngn som har tänkt till som vanligt inom FM. Dvs mer bök att ha vapnet centralförvarat jmf med att ha vapnet hemma... Närmaste regemente för oss är 40mil bort...

Vidare så uppstår det en kostnad på ett antal tusenkr/år för varje centralförvarat vapen. hela systemet här är så sjukt så det är skrämmande.
Nifelhel
@Joppe
larsev och du har delvis rätt. Vakt/insats-chefen är MP, resten är vpl vakter.
FkN
QUOTE (larsev @ Jan 21 2005, 18:17 )

Det fattar väl jag ochså. I vårat fall så sitter vakterna på AMF-1 och tittar på våran kasun, och jag har absolut inte frågat efter några nyckelrutiner. MEN jag förmodar att kompch, kvm m.fl har tillgång till kasunen, och kan bistå personalen som väljer/tvingas att ha kasun förvarat, och inte "förrådsnissarna".

Förstår att dom som har 40 mil till närmaste regemente har en hel annan problematik vad det gäller detta.
joppe
Antal vapen som stulits eller förkommit åren 2000-2004:
2000: 1 774 stycken
2001: 1 435 stycken
2002: 1 808 stycken
2003: 2 405 stycken
2004: 2 214 stycken
Vapen som stals eller förkom 2004:
Jaktstudsare: 823 stycken
Hagelgevär: 731 stycken
Pistoler: 230 stycken
Revolvrar: 163 stycken
Salongsgevär: 94 stycken
Andra gevär: 84 stycken
Kombinationsvapen: 39 stycken
Mausergevär: 21 stycken
Automatkarbiner: 20 stycken
Kulsprutepistoler: 3 stycken
Signalpistoler: 1 styck
Övriga vapen: 5 stycken
Källa: Rikskriminalpolisen (TT)
The Swede
Finns det någon siffra på hur många av dom som stals från militären?
Jag tänker mest på de 5 sista posterna.

The Swede pansar2.png
Vikström
QUOTE (joppe @ Jan 21 2005, 23:26 )
Signalpistoler: 1 styck

Skall inte säga 100% men jag tro att LV-bat fipplade bort en signalpistol vintern 01.
superapan
Intressant att det har ökat, trots att lagen om att man måste förvara vapen i skyddsskåp har kommit till..
Pappsen
det beror på att jakten ökat, efter en tv serie på 4+...
sgt2421
QUOTE (Pappsen @ Jan 22 2005, 09:37 )
det beror på att jakten ökat, efter en tv serie på 4+...

Öhh, jakt o fiske på tv4+ kanske snittar 100 000 tittare. Det finns ju betydligt fler jägare än så... Är det så att ett enskilt tv-program skulle få fler än innan att söka sig till jägarskolan och i slutändan skaffa vapenlicens och slarva med vapenförvaringen menar du? Skulle gärna vilja veta var du finner stöd för detta?
QJ13
QUOTE (Fk Satan @ Jan 21 2005, 19:46 )

Så har det varit tidigare, men dessa nya regler började att gälla under 2004. Tidigare har det räckt med att vapnet har varit i vapenkistor som kompaniet har nycklar till eller komp. egna kasuner som inte står utomhus och max 1000meter från polisstationen i min by... Men det är ju ngn som har tänkt till som vanligt inom FM. Dvs mer bök att ha vapnet centralförvarat jmf med att ha vapnet hemma... Närmaste regemente för oss är 40mil bort...

Vidare så uppstår det en kostnad på ett antal tusenkr/år för varje centralförvarat vapen. hela systemet här är så sjukt så det är skrämmande.

Här är min konspirationsteori:

Man gör det krångligare och besvärligare för den enskilde att deltaga i HV-övn mm.

Till slut så tröttnar folk och lägger av. Sen kan man lägga ner HV eftersom intresse saknas.
9x19
QUOTE (superapan @ Jan 22 2005, 02:16 )
Intressant att det har ökat, trots att lagen om att man måste förvara vapen i skyddsskåp har kommit till..

OT

Det är inte alls konstigt.

Notera titeln. Det handlar om stulna eller FÖRKOMNA vapen.
Att antalet ökar betyder mest att kollen blir bättre och bättre.

I denna statistik ingår alltså inte bara vapen som Kalle Kula har slarvat bort, lagt på biltaket, fått stulna ur skåp eller fordon eller på grund av att han lekt gömma nyckeln eller förvarat vapnen i en garderob. Även vapen som kan vara skrotade sen femtio år ingår.

Till exempel: 1947 köper X tre pistoler. Länsman skriver licens eftersom X är med i skytteförening och är en i övrigt oklanderlig person.

1952 råkar ett av vapnen ut för pipsprängning. Resterna slängs/skrotas. X har efter vapensprängningen ingen större lust att skjuta pistol. 1965 hamnar han i ekonomiskt trångmål. Han filar av serienumret och avyttrar pistolen utan att detta registreras. (Och eftersom polisen inte har rätt att inspektera förvaring eller skriver ut tidsbegränsade licenser så kommer de inte att få veta att det är "borta" så länge han håller sig laglig i övrigt.)

1974 stjäls det kvarvarande vapnet ur hans källarförråd vid ett inbrott. X har dock glömt bort det eller gör av annan anledning ingen anmälan.

När X avlider 2002 hittas licensen som skrevs ut 1947. Inga vapen återfinns. De tre pistolerna registreras nu av Rikskriminalen som stulna/förkomna 2002....

Det finns förmodligen tiotusentals vapenägare i Sverige som har vapen utan skåp trots förvaringsreglerna. Jag tror personligen inte särskilt många av de gamla officerare eller pistolskyttar som köpte en eller två pistoler för privat bruk för kanske 30-40 år sedan har bemödat sig om att köpa och installera vapenskåp i hemmet för dessa vapen. Samma gäller för jägare, jag vet att det finns många, framförallt i den äldre generationen, som har både ett och tio vapen stående eller liggande i hörn, under sängar, eller längst in i garderober.
QJ13
I dag är alla licenser som utfärdats för enhandsvapen tidsbegränsade till att gälla i fem år. Därefter får man söka ny licens.

Polisen har också rätt att uppsöka en vapeninnehavares bostad för att kontrollera att förvaringsbestämmelserna följs.

Från och med årskiftet måste skyttesammanslutningar och privatpersoner som har mer än tio enhandsvapen ha ett larm kopplat till ett vaktbolag.

Och mera är på gång.

Enligt ett förslag skall alla skyttar som redan har vapen och söker licens på ytterliggare vapen "bevisa" att dom använder redan innehavda vapen "aktivt", annars beviljas ingen ny licens.

Miljömupparna vill förbjuda ammunition som innehåller bly.

Naturvårdsverket vill förbjuda "buller" från skjutbanor.

Ja, ni ser ju varthän det går.
Unicorn
Precis som 9x19 säger skall man inte dra för stora växlar på statistiken över stulna och förkomna vapen. Den är nämligen i mångt och mycket proportionerlig mot hur många licensinnehavare med licens beviljad efter VK2 som avlidit under året.

Åtskilliga äldre farbröder har t ex sedan femtiotalet skrotat diverse vapen på eget initiativ utan att anmäla detta. När de nu i allt större mängd avlider kommer deras licensinnehav upp till ytan, och man börjar kolla upp var deras vapen är. Vapnen går naturligtvis inte att återfinna, eftersom de varit nedsmälta sedan 1953.

Förutom detta finns gott om gamla farbröder som "för säkerhets skull" efter att de slutat som aktiva skyttar gömt sina pickadoller i trossbotten, under golvplankorna i sommarstugan, i utedasset, under en sten o s v. Så länge de lever och inte minns var bössan är p g a senilitet är det ingen som bryr sig, eftersom de fortfarande har licens för vapnen. Efter att de ställt tofflorna har dock deras änkor ett problem när polismyndigheten efter 63 års licensinnehav börjar fråga efter vapnen. Det är nämligen betydligt svårare att återfinna sin salig makes omsorgsfullt gömda 6,35mm Browning Baby än den hastigt undanstoppade naken dam-tidningen i snickarlådan.

Det vore intressant att under kommande år se statistiken över upphittade vapen i trossbottnar m m. För visst lämnas det ibland in vapen som hittats både här och där efter att ha legat undanstoppade i decennier...
ErikUrban 2
Förkomna vapen...
Jag tror att en del av förklaringen ligger i polisens egen administration.
Vid tre tillfällen har jag hjälpt polisen att spåra vapen som förekommit i släktingars dödsbon. Två av vapnen hade bytt ägare långt innan dödsboet började utredas och vapnen fanns då registrerade hos både den nya licensinnehavaren och den tidigare. Det tredje vapnet var en Remington, svenskt armegevär 1867-96. Troligen skrotat någon gång på 50-talet.
Kanske kan statestiken över förekomna vapen tas med en nypa salt?

/EU2
rhdf
Sen Har vi ju säkert liknande fall som detta:
HV-gubbe Xson viker in klövarna, hans änka + son sköter den postuma avrustningen och lämnar in uniform + vapen, dock står inte slutstycket till kpisten att finna 7.gif

Det hittas dock ett år senare när fru Xson frostar av frysen, maken hade tagit det här med dold förvaring på allvar och fryst in slutstycket i ett isblock och lagt det längst in i frysen blink.gif

Det borde finnas åtskilliga gamla HV vapen som är "förkommna" antingen i komplett skick eller som i ovan nämda fall, delvis borta
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.