Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Liten vapen och tillbehörs quiz
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Fk Fjellman
Den mittersta är en Steyr MPi69 från Österrike med kalibern 9mm Para...

//Sgt Fjellman
softfeel
QUOTE (Serg. Fjellman @ Dec 14 2003, 01:47 )
Den mittersta är en Steyr MPi69 från Österrike med kalibern 9mm Para...

//Sgt Fjellman

FEL

Edit: Då jag inte vill att någon ska ha rätt på alla med hjälp av tidigare svar kommer jag bara att ge rätt om alla svar är korrekta.
Fk Fjellman
Men om jag säger MPi81 då?

//Sgt Fjellman
softfeel
QUOTE (Serg. Fjellman @ Dec 14 2003, 01:53 )
Men om jag säger MPi81 då?

//Sgt Fjellman

FEL
jöjje
QUOTE (Casca @ Sep 19 2002, 19:57 )
Här kommer en:

1. Kaliber
2. Beteckning
3. Tillverkningsland

Casca

Afganskt grovsmide från en bysmed? biggrin.gif
Myran
Den översta en IMI SP21, den har väl.. eh.. tre olika kalibrar tror jag, 9x19, .40 S&W och .45, Israel ;)

den i mitten har jag inte en aning så jag chansar hårt på HK PDW 5.7mm, tyskt, även fast det nog är fel.. :P

den understa...

känner igen den.. men jag kommer inte ihåg så jag säger att den är ett sydamerikanskt vapen, brasilien eller något, 9mm, namn.. ph34r.gif
softfeel
QUOTE (Myran @ Dec 14 2003, 13:00 )
Den översta en IMI SP21, den har väl.. eh.. tre olika kalibrar tror jag, 9x19, .40 S&W och .45, Israel ;)

den i mitten har jag inte en aning så jag chansar hårt på HK PDW 5.7mm, tyskt, även fast det nog är fel..  :P

den understa...

känner igen den.. men jag kommer inte ihåg så jag säger att den är ett sydamerikanskt vapen, brasilien eller något, 9mm, namn..  ph34r.gif

Ni förstod inte vad jag menade, va?
1) Namn (tillverkare och model)
2) Ursprungsland
3) Kaliber

För alla vapen måste vara korrekta för att få rätt. Jag gör en liten ändring från och med nu: Se varje vapen som en fråga, dock krävs fortfarande svar på alla 3 frågor för det enskilda vapnet för att ha rätt.

Grattis Myran, du hade rätt på den första bilden. Jag skulle även godkänt IMI barak.
HvPrsk
Nummer 2
1) Namn: Steyr MPi 81
2) Ursprungsland: Österike
3) Kaliber: 9x19

- HvPrsk
softfeel
Korrekt, HvPrsk. Extrapoäng om du vet hur man ser skillnad på en MPi 69 och en MPi 81.
Raptor
QUOTE (softfeel @ Dec 14 2003, 01:04 )

1) Namn (tillverkare och model)
2) Ursprungsland
3) Kaliber

Parker-Hale Individual Defense Weapon (IDW)

Kaliber: 9 mm parabellum

Ursprungsland: England. (Den tillverkas där i alla fall).
softfeel
Korrekt, Raptor. Vem lägger upp nästa fråga, Myran HvPrsk eller Raptor?
Raptor
Har inga bra inscannade bilder på vapen just nu så någon annan som känner sig manad får gärna lägga upp något.

:(
HvPrsk
QUOTE (softfeel @ Dec 14 2003, 19:46 )
Korrekt, HvPrsk. Extrapoäng om du vet hur man ser skillnad på en MPi 69 och en MPi 81.

"Later, Steyr manufactured slightly modified variant, called MPi 81, with conventional cocking handle at the left side of the receiver and with rate of fire increased up to 700 rds/min. "

Nu vet jag det...
HvPrsk
Namn på vapnet eller tillverkaren samt kaliber räcker...

softfeel
PGM Ultima Ratio 7,62 Nato
HvPrsk
QUOTE (softfeel @ Dec 14 2003, 20:18 )

Yes, det är rätt, bilden är på en "Intervention" modell för att vara exakt. Det vill säga deras ljuddämpade bössa... salute.gif
softfeel
QUOTE (HvPrsk @ Dec 14 2003, 20:20 )

Yes, det är rätt, bilden är på en "Intervention" modell fär att vara exakt, det vill säga deras ljuddämpade bössa... salute.gif

Lite svårt att se på bilden om vapnet är ljuddämpat eller ej. Här kommer nästa bild:

1) Ursprungsland
2) Företaget som tillverkar vapnet, helst modelnamnet också
3) Kaliber

Edit: Vc_90 får inte svara.
Raptor
Hittade ett foto tillslut. Lägger upp det så får ni svara när ni har tid.

Namn
Kaliber
Land
softfeel
Raptor: Det finns vissa fördelar om det bara cirkulerar en fråga i quizen.

Svaret är:
Franchi SPAS-15
12
Italien
Johan ES
QUOTE (Raptor @ Dec 14 2003, 20:36 )
Hittade ett foto tillslut. Lägger upp det så får ni svara när ni har tid.

http://upl.mine.nu/uplfolders/upload2/Question.JPG

Namn
Kaliber
Land

Tillverkare: Franchi
Modell: SPAS 15
Kaliber: 12
Land: Italien

Edit: Något sen...
Raptor
Rätt båda två!

@Soft
Jag vet... men jag ville så gärna ställa en fråga... så jag kunde inte låta bli.
:( ;)
Myran

Namn
Kaliber
Land
HvPrsk
QUOTE (Myran @ Dec 15 2003, 14:59 )

Namn
Kaliber
Land

IMI Galil (AR)
Israel
7,62 Nato
Myran
Det är korrekt! ;)
softfeel
Ledtråd eller lösning kommer i morgon kväll. Sök lite på internet så finner ni med största sannolikhet svaret.
HvPrsk
QUOTE (softfeel @ Dec 15 2003, 22:10 )
Ledtråd eller lösning kommer i morgon kväll. Sök lite på internet så finner ni med största sannolikhet svaret.

Jag har det redan, suger bara lite på det... ;) fun_icon_nana.gif
ollevarm
http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/bl%e4.JPG

och från vilket land kommer det

vilken kaliber har originalet i milimeter
jöjje
QUOTE (ollevarm @ Dec 15 2003, 23:10 )
http://atrax.goatpower.se/pubup/upload/bl%e4.JPG

och från vilket land kommer det

vilken kaliber har originalet i milimeter

A Bren gun!

ett samarbete mellan Brno i tjekien och Enfeld i GB, benstödet lever kvar än i dag och tillverkas bla av parker-hale och används på PSG90!

Kan tänka mig att britterna kamrade sin i 303.
ollevarm
Rätt, men vad är .303 Imperial i milimeter???
9x19
7,9.
ollevarm
FEL, 7.7x56mm Rimmed
9x19
Om du vill ha den metriska kaliberbeteckningen, säg så.

Kulan är nämligen 7,9mm i diameter. smile.gif
ollevarm
Vad brukar man mäta i ???
facit
QUOTE (softfeel @ Dec 14 2003, 20:31 )
QUOTE (HvPrsk @ Dec 14 2003, 20:20 )

Yes, det är rätt, bilden är på en "Intervention" modell fär att vara exakt, det vill säga deras ljuddämpade bössa... salute.gif

Lite svårt att se på bilden om vapnet är ljuddämpat eller ej. Här kommer nästa bild:

1) Ursprungsland
3) Kaliber

Edit: Vc_90 får inte svara.

Tic m89 sr

1:israel
2:Technical Consulting international
3:762
Forsberg
QUOTE (ollevarm @ Dec 16 2003, 14:17 )
Vad brukar man mäta i ???

MM för visso, men det är ju så att bara för att det HETER 7,7mm så betyder inte det att kulan är 7,7mm i diameter. Samma som som med .223 Rem, dvs vår kära 5,56x45 som egentligen är typ 5,6mm i diameter om jag minns rätt.

SLUT
jake the snake
Det mäts ju olika beroende på vilket land.

vissa länder mäter diametern på kulan, vissa mäter diametern på loppet mellan bommarna.

det ger olika värden för samma ammunition.
JAS
Hallå alla !

Denna tråden verkar trevlig fast rätt svåra frågor. Kollade igenom snabbt och klarade bara ett par st...men men. Om någon berättar hur man lägger upp bilder kanske jag kan lägga upp nån ny?
softfeel
QUOTE (facit @ Dec 16 2003, 15:26 )
1:israel
2:Technical Consulting international
3:762

Fel.

Tips: Vilket land den kommer ifrån syns tydligt på kikarsiktet (eller sättet den sitter på). Även om den förekommer i andra länder så är det utmärkande för just detta land . När ni vet landet så borde ni även veta kalibern; den vanligaste för det här landets gevär av den typ som bilden visar. Det är ett av landets större företag som är tillverkare, dock inte ett av de mest kända. Bilden finns på företagets hemsida. Företagets namn, eller förkortningen rättare sagt, ger vissa associationer till en av världens mest (ö)kända underättelse/säkerhetstjänster vilken hade landet från vilket vapnet på bilden härstammar från som hemnation.

Edit: Lade till, tog bort.
softfeel
QUOTE (JAS @ Dec 16 2003, 21:05 )
Hallå alla !

Denna tråden verkar trevlig fast rätt svåra frågor. Kollade igenom snabbt och klarade bara ett par st...men men. Om någon berättar hur man lägger upp bilder kanske jag kan lägga upp nån ny?

Ladda upp bilder kan du göra här här: http://atrax.goatpower.se/pubup/upload.php

Klicka sedan på "IMG" och skriv in länken för din bild när du skriver ditt inlägg.

Jag skulle uppskatta om du väntade med att lägga upp ny bild tills den senaste är besvarad. Det blir lätt rörigt om medlemmar lägger upp bilder hur som helst. Se tråden Stridfordons quiz som ett gott föredöme.
5526 Viktor Ludvig
@ softfeel

en vild gissning är att vapnet är ryskt? kailber 7.62R och att nämnda underrättelsetjänst var KGB?

/5526
facit
är det inte det vanligaste kikarsiktet som brukar finnas på svd:en?
Myran
Ger mig an på softfeels fråga med

1: ryssland
2: KBK ändrar jag till, och hoppas på det bästa biggrin.gif
3: 5.45
softfeel
För korrekt svar krävs att alla följande frågor är korrekta.
1) Ursprungsland
3) Kaliber

Ingen har hittils svarat korrekt .

@facit
jag svarar inte på frågor av den typen.

Att jag inte gav fler ledtråder med det här inläggat tyder bara på en sak...
Myran
Nuuuuu..!
1 : Ryssland
2 : Mosin Nagant OTs - 48k
3 : 7.62

"This modernized version of the Mosin-Nagant battle rifle differs significantly from the base design. The most significant difference is the bullpup construction; other differences include a large bolt handle with a short action for easier operation, an adjustable bipod, threading for a flash suppressor or noise suppressor, a magazine feed, and the ability to mount a wide variety of sights. "

Tackar till Steve för hjälpen! navy2.gif
softfeel
Mosin nagant?

Du får rätt, Myran. Jag vet inte om tillverkaren är rätt dock. Kanske har Mosin nagant bytt namn eller liknande. Det känns lite fel att ge fel för ditt svar då så mycket är rätt och du nästan hade rätt förra gången.

Tillverkarens sida om vapnet: http://www.shipunov.com/eng/str/strelk/ots48k.htm

Du lägger upp nästa bild, Myran.

Ett litet tips till dig och andra: Använd inte bilder från world.guns.ru eller liknande sidor. De bilderna känns igen av många.
Myran

Land
Kaliber
Märke

EDIT : Byte ut mot en lite svårare bild.. hoppas jag.. biggrin.gif

Ingen som kan? lite hjälp kommer imorgon kväll då, om inte det rätta svaret gets då. smile.gif
Myran
Här kommer då en liten hjälp.. hoppas den funkar, eller har ni slutat att leta? :P
Johan ES
QUOTE (Myran @ Dec 19 2003, 17:15 )
Här kommer då en liten hjälp.. hoppas den funkar, eller har ni slutat att leta? :P
http://www.boomspeed.com/antaris/quiz.jpg

Land: Belgien
Fabrikat: FN
Modell: Five-SeveN
Kaliber: 5.7x28

/Johan ES
Myran
Duktig johan, du tar nästa bild B)
Johan ES

Följande fakta frågas:

Land
Tillverkare
Modell

Bonusfråga:
Detta vapen har något som är integrerat och som inte är speciellt vanligt för den här vapentypen, vad?

/Johan ES
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.