Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Dags för FBU-kurser
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5
Karmacoma
Hej
SIB GK
SIB FK

För min del.
joppe
Det blev bara eskort tjafset i falserbo i år
eskil
Det blev Fältarbete minspan/minröj för mig
GD1
QUOTE (joppe @ Apr 24 2007, 18:47 ) *

Skall vi inte fira semester ihop i år surprise.gif ?
Kamoflarnet

Vadå "tjafset"? Nu får du utveckla dig. smile.gif Tror du att det inte är någon bra kurs? Varför ska du gå den isåfall?
joppe
QUOTE (Kamoflarnet @ Apr 26 2007, 08:43 ) *

Varför ska du gå den isåfall?
för jag har inget liv! därför ska jag åka
effte
QUOTE (GD1 @ Apr 22 2007, 16:12 ) *
Antagen till Insatspluton- Stridsteknik i sommar.

Samma här. Premiär i försvarsutbildarsammanhang för en annan. Det ser jag fram mot!
709
Militära insatser i fred - Höllviken v 32

Detta var dock mitt tredjealternativ...

Avser söka PC 1:1 på HvSS v 32-33 och hoppas mer på det.
joppe
QUOTE (GD1 @ Apr 24 2007, 20:32 ) *

Skall vi inte fira semester ihop i år surprise.gif ?
jag ska ju vara på samma kursgård under en vecka så du slipper inte mig helt wink.gif
GD1
Härligt att veta att semestern är räddad. Annars kan jag ju glädja mig åt att jag spenderar tredje sommaren i rad på kurs med en annan forumsmedlem. Och nej, det är inte mina bröder.
Birgersson
QUOTE (Karmacoma @ Apr 24 2007, 12:40 ) *
Hej
SIB GK
SIB FK

För min del.

tjenare
GK SIB här med:)
ska bli så jävla kul!!!!!
du ska upp vecka 27 va=?
JAS
QUOTE (Birgersson @ May 29 2007, 20:06 ) *
Hej
SIB GK
SIB FK

För min del.

tjenare
du ska upp vecka 27 va=?

Kommer också vara där! SIB GK & FK

Någon som gått kurserna tidigare, hur mycket skarp strid är det?

/JAS
joppe
QUOTE (JAS @ May 31 2007, 20:20 ) *
QUOTE (Birgersson @ May 29 2007, 20:06 ) *
Hej
SIB GK
SIB FK

För min del.

tjenare
du ska upp vecka 27 va=?

Kommer också vara där! SIB GK & FK

Någon som gått kurserna tidigare, hur mycket skarp strid är det?

/JAS

den skarpa striden består av en heldag med anfall och en halvdag med formellt handgranatskast och lite instintivskytte på SIB GK på SIB FK är det bara lösskjutnings övningar
JAS
QUOTE (joppe @ May 31 2007, 20:43 ) *
den skarpa striden består av en heldag med anfall och en halvdag med formellt handgranatskast och lite instintivskytte på SIB GK på SIB FK är det bara lösskjutnings övningar

Så inget tillämpat skarp handgranatskast?

/JAS
DaRaven
QUOTE (JAS @ Jun 1 2007, 13:28 ) *
QUOTE (joppe @ May 31 2007, 20:43 ) *

Så inget tillämpat skarp handgranatskast?

/JAS

När jag gjorde det var det tillämpat så till vida att det görs i betongrum (med ena väggen borta), följt av skarpskjutning mot två SAAB-mål när man kommer in i "rummet" (de stod utanför). Klart mycket roligare än att bara dra en granat från ett värn. Man känner hur det fladdrar i uniformen ;)
Rickard N
För två år sen fick man kasta granat "tillämpat". Det går inte att göra det helt tillämpat pga hur striby ser ut, men man kastar granat och går in i rummet efteråt. Grym adrenalinkick.
joppe
förra året så gick man in i rummet som skulle rensas släppte handgranaten i en liten grop sprang ut väntade på smällen sen tillbaka in o sköt mot saabmålen.
Med det tillämpade kasten menade jag att man kastade 2 hgr på en hgrbana.
Fel ordval på tillämpat kast jag menade formellt kast
Ths
Internationella uppdrag - stabstjänst w 727 Falsterbo. Hoppas att maten har blivit bättre sedan jag var där sist.
FN1.gif HV.gif
krysspejlat_mål
Eskort-transporskydd. Höllviken v. 28
Tysta Ville
Har kommit in på två stycken kurser. Minspaning - minröjning v. 26 i Tylebäck samt Skjutinstruktör - Tunga vapen (Ksp) v. 32 i Källviken. Sköna avbrott från den vanliga lunken på jobbet!
Fk Satan
Inget betygsättande eller utvärderingar av kurser. Denna tråd handlar om vilka som har sökt och kommit in på vilka kurser.

Betyg & tips/råd inför FBU-Kurs, Din syn på en FBU-kurs är tråden om ni vill ge ERT betyg på en kurs.

Några inlägg åkte bort ur tråden.

Fk Satan
Blågul
jadu
Jag ska gå skjutinstr i Falserbo v.31 mer än jag?
Sycoon
Fick veta idag att jag kommit in på UGL i Falsterbo v. 32 smile.gif Sista semesterveckan, sambon blev väl inte jätteglad precis... Nån mer som kommit in på den kursen?
Emily
nån som ska till ungdomsledarkursen v.33 på väddö?
709
Oavsett andra rabalder så åker jag till Höllviken v32 för Militära insatser i fred.

Kan bli intressant. Hoppas jag. Det var tyvärr bara mitt fjärde alternativ.
Mattsson
Sib Gk v742, någon mera som skall dit?
SISU
QUOTE (Mattsson @ Aug 22 2007, 13:08 ) *

Japp som Bstyrka =)
Mattsson
QUOTE (SISU @ Aug 22 2007, 13:11 ) *

Japp som Bstyrka =)

Du är gott som död!

(övningsteknikst sett wink.gif )
709
Japp, SIB för mig med. Var 2000 senast...

Då ses vi igen SISU.
Fu Mellberg
Har sökt gruppch kurs 2 TU i Transtrand v 40, får se om man får plats.
JAS
GSU Granen - Urban Överlevnad, Tylebäck.

Är antagen men vet ej om jag kommer åka.
Någon som ska gå den eller som har gått och har synpunkter/kommentarer?

/JAS smile.gif
Birgersson
Tänkte också gå den dock hade ej tid men ska kanske gå den nästa gång säg till hur den var!!!
/skåne
aaaaaa sååååååååå jaaaaaaaaaaaaaa surprise.gif
JAS
QUOTE (Birgersson @ Sep 10 2007, 17:12 ) *
Tänkte också gå den dock hade ej tid men ska kanske gå den nästa gång säg till hur den var!!!
/skåne

Vad i.....!? Menar du att jag ska försvara den skånska flaggan själv? biggrin.gif

Ingen annan som kommer närvara?
Birgersson
QUOTE (JAS @ Sep 10 2007, 22:02 ) *
QUOTE (Birgersson @ Sep 10 2007, 17:12 ) *
/skåne

Vad i.....!? Menar du att jag ska försvara den skånska flaggan själv? biggrin.gif

Ingen annan som kommer närvara?

Ja denn gången får du det du klarar det vet jag!!!! hahaha får hjälpa dig nästa gång!!!!!
vi måste hålla ihop så vi inte blir nertryckta
!!!!! rolleyes.gif
Mattsson

Stryk det, kan inte komma i år, men nästa år kanske?
smile.gif
skyttesoldat78
En fråga: Ledarskaps utb. från Grupp C Nivå och uppåt. Vilka kuser rekomendera att gå då. smile.gif
johanp
QUOTE (skyttesoldat78 @ Oct 26 2007, 22:09 ) *
En fråga: Ledarskaps utb. från Grupp C Nivå och uppåt. Vilka kuser rekomendera att gå då. smile.gif

Gruppchefskurs (2veckor)
UGL (1vecka)
GD1
QUOTE (johanp @ Oct 27 2007, 00:16 ) *

Gruppchefskurs (2veckor)
UGL (1vecka)

Skulle lägga till Ledarskap Grupp 1 vecka. Alla kurser där Du får möjlighet att föra befäl och se andra föra befäl kan ge dig något. Ett vanligt misstag soldater som vill få pommes frites på axeln gör är att de bara går gruppchefskursen. Jag kan varmt rekommendera att gå flera olika kurser så att du känner dig trygg i din roll som ledare.
skyttesoldat78
QUOTE (GD1 @ Oct 28 2007, 16:00 ) *
QUOTE (johanp @ Oct 27 2007, 00:16 ) *

Gruppchefskurs (2veckor)
UGL (1vecka)

Skulle lägga till Ledarskap Grupp 1 vecka. Alla kurser där Du får möjlighet att föra befäl och se andra föra befäl kan ge dig något. Ett vanligt misstag soldater som vill få pommes frites på axeln gör är att de bara går gruppchefskursen. Jag kan varmt rekommendera att gå flera olika kurser så att du känner dig trygg i din roll som ledare.

Tackar för tipset. Nu är ju falet inte så att jag fågar för att det är något misstag. Utan för att vad andra har för ledarskaps kurser att rekomendera.
skyttesoldat78
vet att detta handlar om försvarsutbildarnaskurser. Men såg på HVSS att man kan söka Gruppchef och Plutonchef kurser i norge och danmark. intessant vet någon mer om desa. ex: vilket språk man då andvänder?
Magasinstopp
Dags att peta lite på den här tråden.... Är det någon som funderar på att gå ngn kurs 2008??? Vapentjänsten v.14 verkar otroligt kul. Bara att hoppas på bra instruktörer....
FkN
Har sökt Vapentjänst v14 och UGL på HVSS.

Om jag kommer in på UGL så tar jag nog den.
Magasinstopp
Du väljer bort vapen mot att sitta och självplåga dig alltså........ wink.gif
Birgersson
nån som vet när nya kurserna kommer ut!
nån som rekomenderar nån speciell?
johanp
QUOTE (Birgersson @ Jan 16 2008, 12:47 ) *

QUOTE (http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/centralutbildning/)
"Kurserna för sommaren och hösten 2008 är inte fastställda än men du kan ladda hem en preliminär kursöversikt. Inte förrän i januari fastställs dock kurserna och de blir då sökbara på hemsidan samt att kurskatalogen skickas då ut."

Ang. rekommendering:
Vad har du för befattning? (soldat/grp ch/plut ch osv.)
Intressen? (vapen, ledarskap, instruktör..)
Framtidsplaner? (siktar du på nån viss position i framtiden)

Ett generellt tips är att ta nåt som det finns behov/brist av i ditt hemförband = sannolikheten är stor att du får nytta av det du lärt dig.
Birgersson
QUOTE (johanp @ Jan 16 2008, 13:03 ) *
QUOTE (Birgersson @ Jan 16 2008, 12:47 ) *

QUOTE (http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildning/centralutbildning/)
"Kurserna för sommaren och hösten 2008 är inte fastställda än men du kan ladda hem en preliminär kursöversikt. Inte förrän i januari fastställs dock kurserna och de blir då sökbara på hemsidan samt att kurskatalogen skickas då ut."

Ang. rekommendering:
Vad har du för befattning? (soldat/grp ch/plut ch osv.)
Intressen? (vapen, ledarskap, instruktör..)
Framtidsplaner? (siktar du på nån viss position i framtiden)

Ett generellt tips är att ta nåt som det finns behov/brist av i ditt hemförband = sannolikheten är stor att du får nytta av det du lärt dig.

jag är tip of the sword mening då allså rolleyes.gif
ja vill på vapenkurs/stridsteknik
hörde strids till fot är bra har du gått den?
gäller ta lite nu när budgeten är åtdragen
!
ang våran pluton så finns det rätt mycket kompetens sen innan men visst helt klart det du säger att ta något det är behov av!
eskil
QUOTE (Birgersson @ Jan 17 2008, 09:24 ) *

Jag gick 'strid till fots' i Falun förra hösten. Jag tyckte att den var bra. Den är dock mest inriktad på att ge de som inte har haft någon stridande befattning under sin GU grundläggande kunskaper i strid. Väldigt basic saker som kolonn, svärm, skyttelinje, blixtlås, korridor, växelvis frammåt/bakåt. Men även stridsskjutning och handgranatskastning.
Birgersson
QUOTE (eskil @ Jan 17 2008, 11:09 ) *
QUOTE (Birgersson @ Jan 17 2008, 09:24 ) *

Jag gick 'strid till fots' i Falun förra hösten. Jag tyckte att den var bra. Den är dock mest inriktad på att ge de som inte har haft någon stridande befattning under sin GU grundläggande kunskaper i strid. Väldigt basic saker som kolonn, svärm, skyttelinje, blixtlås, korridor, växelvis frammåt/bakåt. Men även stridsskjutning och handgranatskastning.

mycket skjutande eller mycket torrt?
johanp
Birgersson:
Tyvärr har jag inte hunnit med några sådana kurser än.

Men idag går det att se på fbu.se om man kom in på vinterkurserna!!! I år blir det extra kul!!! dribble.gif PAAAAANG
eskil
QUOTE (Birgersson @ Jan 17 2008, 15:17 ) *
mycket skjutande eller mycket torrt?

Ganska mycket skjutande. Fast i år verkar budgeten vara magrare, så man vet ju aldrig...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.