Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tror min cpu är för varm
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Dagrummet
Magnus
Jag sitter på en gammal dator med en P3:a på 733 Mhz. Ända sedan jag köpte den år 2000 har jag haft problem med att den startar om sig ibland, det händer aldrig när den idlar, bara när den arbetar på ganska bra. Tittade i bios idag, och där stod det att cpu-tempen låg på 53-53,5 grader, är inte det lite högt?

Jag har aldrig rengjort cpu-fläkten, man kan väl göra det med tryckluft va? Ska man isåfall skruva av fläkten, eller kan den sitta kvar? Vore fint om jag slipper skruva. Och vart kan man lämpligen köpa tryckluft?

Vill inte köpa nya fläktar då jag snart ska köpa en ny dator.

Har frågat på Sweclockers forum, men fick inga vettiga svar där.
Rickard N
53 grader är nog inga problem...
Nu hittar jag inga specar för hur varm en sådan får vara iofs.
Fk Satan
Jag tycker inte att ca 50-55 grader låter för högt. Dock är det inte ngn superlåg temperatur heller, utan lite över normal medeltemperatur.

Ett sätt som går att rengöra fläktar och kylflänsar är genom dammsugaren, stäng av datorn använd dammsugaren (VAR FÖRSIKTIG!) och sug bort en del damm,
Alien
En PIII kan jobba uppemot 80-85 grader utan att få några problem, det kan inte vara så att det är minnet som spökar?
(Jag hade en gång liknande bekymmer, bytte minne (noname) till ett Viking - inga problem!)
ArtMan
Det är normal temperatur. PIII är varma. Rensa den från damm bara och kolla så fläkten verkligen snurrar smile.gif.
Lockwed
Strular fläkten så kan man faktiskt dra bort det lilla klistermärket som ofta sitter på dom och sätta en droppe clp i det lilla hålet som finns där.
Om du har en gammal fläkt som sitter i ngn trasig burk eller dyl kan du ta den och göra en dubbelmontering direkt på fläkten du har nu så blir det lite bättre flås.
Ezaey
QUOTE (ArtMan @ Jan 16 2005, 14:35 )
Det är normal temperatur. PIII är varma. Rensa den från damm bara och kolla så fläkten verkligen snurrar smile.gif.

Verkligen inte, jag hade en gammal P3:a på 1 GHz, den brukade ligga runt 30 grader otrimmad med standardfläkten.
M203
Testa dina minnen. Bra hjälpmedel är http://www.memtest86.com/ för mer info kolla sweclockers

/ha en bra dag
J-Star
Det är inte blodigt svårt heller att faktiskt plocka ur CPU och fläkt. Småbökigt på vissa modeller men inte omöjligt.

Rekommenderar dock inte att börja köra tryckluft ner i datorn. Dammsugare på sin höjd.

/J
BJK
Tryckluft på burk är ju till för att damma av och blåsa rent elektronik så som pc-detaljer, och jag tycker det är toppen.
Dock gäller ju att man håller sprayflaskan rätt enligt instruktionerna annars kan det bildas is vid expansionen.
eskil
QUOTE (Magnus @ Jan 16 2005, 12:42 )
Jag sitter på en gammal dator med en P3:a på 733 Mhz. Ända sedan jag köpte den år 2000 har jag haft problem med att den startar om sig ibland, det händer aldrig när den idlar, bara när den arbetar på ganska bra. Tittade i bios idag, och där stod det att cpu-tempen låg på 53-53,5 grader, är inte det lite högt?

Drygt 50 grader är inte farligt högt, men tänk på att temperaturen sjunker väldigt fort när man startar om datorn och går in i BIOS. Även om processorn håller sig innom gränserna så kan du få problem med att moderkortskontrollern eller andra chip som har sämre kylning (och som saknar termometer) blir varma.

Mellan processorsockeln och minnet brukar det sitta ett chip med en ganska låg kylfläns, ca 50x50mm stor. Känn efter om den känns väldigt varm. I så fall kan det löna sig att byta den kylflänsen mot en större (med fläkt, om den gamla inte har det)

Jag har aldrig rengjort cpu-fläkten, man kan väl göra det med tryckluft va? Ska man isåfall skruva av fläkten, eller kan den sitta kvar? Vore fint om jag slipper skruva. Och vart kan man lämpligen köpa tryckluft?

Damsugare duger alldeles utmärkt. Håll munstycket ca 1cm ovanför och låt fläkten snurra baklänges. Det damm som inte lossnar av det kan borstas bort med en fin pensel.

Vill inte köpa nya fläktar då jag snart ska köpa en ny dator.

Om datorn är 4-5 år gammal så börjar nog dina fläktar närma sig sin livslängds slut. Om du funderar på att köpa en ny dator i alla fall, så gör det.
Vikström
QUOTE (Lockwed @ Jan 16 2005, 14:45 )
göra en dubbelmontering direkt på fläkten du har nu så blir det lite bättre flås.

Om du med flås menar att ljudnivån stiger så har du rätt, luftflödet kommer dock inte att öka nämnvärt, snarare minska.
Lockwed
QUOTE (fu. vikström @ Jan 16 2005, 22:24 )
QUOTE (Lockwed @ Jan 16 2005, 14:45 )
göra en dubbelmontering direkt på fläkten du har nu så blir det lite bättre flås.

Om du med flås menar att ljudnivån stiger så har du rätt, luftflödet kommer dock inte att öka nämnvärt, snarare minska.

Jasså? värmen sjönk iaf markant när jag gorde det på min gammla burk.
Vill man att burken ska kyla bra så kvittar det om det brummar det e bara en vanesak.
Vikström
@Lockwed

isf var det för att den fläkt du monterade på hade mycket högre luftflöde en den som redan satt. Det går inte generellt att montera fläkt X ovanpå fläkt Y och tro att luftflödet förbättras.
ArtMan
QUOTE (Ezaey @ Jan 16 2005, 15:15 )

Verkligen inte, jag hade en gammal P3:a på 1 GHz, den brukade ligga runt 30 grader otrimmad med standardfläkten.

Knappast. Du hade då kallt i rummet (typ 10-15 grader) eller så visades inte rätt temperatur i bios. Du hade kanske också celeron (budget varianten av P-III som är kallare) men 30 grader är fortfarande lite för lågt.

De flesta dioder som mäter processortemperaturer visar fel. Oftast är det inte mer än +-5 men ibland har man stött på +-15 graders felvissningar. Man kan faktiskt sänka/öka "temperaturen" genom att byta bios. Temperaturen ökar/minskar självklart inte på riktigt utan det ärbara "mätaren" som ändras biggrin.gif.

En annan sak angående gamla datorer är att kylpastan som sitter mellan processorn och kylaren torkar ut. Det gör att värmeförande egenskapen minskar drastiskt och processorn får dålig kylning trotts att flänsen kyler bra.

Annan vanlig problem är just damm. Har man inte öppnat datorn på flera år då är säkert fläkten på processorflänsen igendammat. Detta minskar kylegenskaper drastiskt.

Tänk på att när ni ska städa i datorn DAMMSUGA INTE! Plaströret är statiskt laddat och statiskt elektriciter är ytterst obra för elektroniken i burken.
eskil
QUOTE (Ezaey @ Jan 16 2005, 15:15 )

Är du säker på att det inte är moderkortstemperaturen du tittar på?

QUOTE (ArtMan @ Jan 17 2005, 08:59 )
Tänk på att när ni ska städa i datorn DAMMSUGA INTE! Plaströret är statiskt laddat och statiskt elektriciter är ytterst obra för elektroniken i burken.

Själv använder jag en dammsugare med aluminiummunstycke. Om man har plaströr så gör man säkrast i att jorda det. Det brukar fixa sig av sig själv genom att man håller i det med ena handen och håller i datorschassit med andra handen. Annars funkar ett jordarmband bra.
Ezaey
Det var en PIII Coppermine på 1 GHz, rumstemperaturen var de normala 18 grader celcius jag brukar ha och ja, jag är ganska säker på att det var processorn och inte moderkortet jag mätte temperaturen på.
Magnus
Får tacka för alla tips, ska testa att dammsuga ur fläkten. Ska inte lägga ner för mycket energi då en ny dator snart är på ingång. Ville mest åtgärda problemet då jag hade tänkt skänka min gamla dator till farsan, och jag vill inte lassa över problemet på honom (då han har betydligt sämre kunskaper än mig, och är för feg för att våga pilla i den).
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.