QUOTE (Magnus @ Jan 16 2005, 12:42 )
Jag sitter på en gammal dator med en P3:a på 733 Mhz. Ända sedan jag köpte den år 2000 har jag haft problem med att den startar om sig ibland, det händer aldrig när den idlar, bara när den arbetar på ganska bra. Tittade i bios idag, och där stod det att cpu-tempen låg på 53-53,5 grader, är inte det lite högt?
Drygt 50 grader är inte farligt högt, men tänk på att temperaturen sjunker väldigt fort när man startar om datorn och går in i BIOS. Även om processorn håller sig innom gränserna så kan du få problem med att moderkortskontrollern eller andra chip som har sämre kylning (och som saknar termometer) blir varma.
Mellan processorsockeln och minnet brukar det sitta ett chip med en ganska låg kylfläns, ca 50x50mm stor. Känn efter om den känns väldigt varm. I så fall kan det löna sig att byta den kylflänsen mot en större (med fläkt, om den gamla inte har det)
Jag har aldrig rengjort cpu-fläkten, man kan väl göra det med tryckluft va? Ska man isåfall skruva av fläkten, eller kan den sitta kvar? Vore fint om jag slipper skruva. Och vart kan man lämpligen köpa tryckluft?
Damsugare duger alldeles utmärkt. Håll munstycket ca 1cm ovanför och låt fläkten snurra baklänges. Det damm som inte lossnar av det kan borstas bort med en fin pensel.
Vill inte köpa nya fläktar då jag snart ska köpa en ny dator.
Om datorn är 4-5 år gammal så börjar nog dina fläktar närma sig sin livslängds slut. Om du funderar på att köpa en ny dator i alla fall, så gör det.