Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Den nya KSP58C!
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
KorvMackan
Mors! Ere nån som har nån info om den nya KSP58C som kommer i år? Bilder lr nåt? Enligt min Löjtnant så har den kortare pipa, är lättare och med annat sikte (rödpunkt?) men de är allt jag vet.

Finns de några bilder på den och kommer Försvarsmakten köpa in några nya såna isf?

camo.gif KSP - Larsson, 2:a Mek.plut
Fk Satan
QUOTE (KorvMackan @ Jan 14 2005, 21:46 )
Mors! Ere nån som har nån info om den nya KSP58C som kommer i år? Bilder lr nåt? Enligt min Löjtnant så har den kortare pipa, är lättare och med annat sikte (rödpunkt?) men de är allt jag vet.

Finns de några bilder på den och kommer Försvarsmakten köpa in några nya såna isf?

camo.gif KSP - Larsson, 2:a Mek.plut

RPS på Kulspruta 58 är riktigt kul speciellt när man skjuter spårljus (blir en liknande princip som med vanlig AK4 med spårljus) Dock tycker jag att KSP:n tappar den här yttäckningsförmågan med RPS jmf med utan, blir lite mer av prickskyttegevär över det hela jmf och jag som skytt får det svårare att skjuta nedhållande eld. och mer av svepande eldskurar.

Dock så kan det bero på att jag har ett antal år med KSP-skytte utan RPS att jmf med vilket kan leda till omställnings problem. Så med rejäl övning så är RPS även ngt som bör finnas på KSP och GRG!
Blackadder
<Snip>
KSP58C Fordonsvariant av 58B

Kolv, rembygel, skyddslucka, knopp till pipspärr tas bort.
Kapat underbeslag och bärhantag.
Modifiering av gasregleringssystemet angående antal gaslägen och emission. Ingen rail. Svart.

KSP58D Infanteriversion

Skjutbar kolv, kortad pipa med frästa lättningsspår.
Modifierat gasregleringssystem med två alt tre gaslägen.
Två alt av rail (fast samt reglerbar i höjd). Svart
Plus en mängd nya tillbehör, 100 kasett, ny rem, 1000 ryggsäck, "ryggsäckshölster" etc.

<snip>

leta på Ksp 58 D så finns det bilder
Zurse
då jag gjorde tjänst för kungen 03/04 va min skyttegrp. den första i hela sverige som blev tilldelad den nya sprutan...röpunktsiktet har en tendens att falla i bitar när man åker stridsfordon, dock plus att man fälla in kolven o pipan e kortare så den e mkt smidigare att ha i vagnen, dessutom finns ett handskydd om man gillar att skjuta i anlägning.
breach
Ny kulspruta till armén

Länk från Livgardets sida med bilder och info om Kulspruta 58 D
Topic
@ Breach
Tack Gode Gud för den superba länken!

Nu kommer jag drömma våta drömmar inatt. Den är så vacker... Det glädjer en KSP skytts hjärta att se sådant...
Animal
Ang KSP 58 D... Man kan ju undra varför de tagit bort handskyddet?
The Swede
QUOTE (Animal @ Mar 9 2005, 08:32 )
Ang KSP 58 D... Man kan ju undra varför de tagit bort handskyddet?

Du borde kanske kolla i tråden om ksp58D som finns i kassunen
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.