QUOTE (Krögarn @ Jan 26 2005, 12:19 )
Är det nån mer än jag som har funderat på skådespelarnas ålder i BoB jämfört med verkligheten.
Genom böcker jag har läst av folk som var med i 101st men i A-komp så är de flesta soldaterna väldigt unga. Författaren är en av de "gamla" killarna och han var 19-20år. Färskingarna var 18. Underbefälen kan dock ha varit nåt år äldre. Men i BoB så ser ju ingen av skådespelarna ut att vara under 25.
I filmen Plutonen är det ju inte heller unga killar (alltså 18-20åringar) som spelar trots att jag trodde att majoriteten av soldaterna i Vietnam var just typ 18.
Åsikter?
hur må+nga 18 åriga manliga skådisar kan du räkna upp som skulle kunna sälja en film som "plutonen"
även om det inte några speciellt kända skådespelare så behöver du ändå några kända ansikten.
vad gäller medelåldrar så är 19 en myt.
den riktiga låg runt 22.
vad gäller medelåldern under VK2 så var den på runt 26.
samma sak med BoB, även om det på riktigt var så att det var 18-19 åringar inom airborne, så är det svårt att plocka ihop ett gäng skådisar i rätt ålder.
detta beror mest på att i usa finns det fackföreningar för skådisar som hindrar katastrofer som "fucking åmål" eller "fjorton suger" att inträffa.
man blir helt enkelt tvungen att betala riktiga löner till skådisar.
man kan inte åka runt bland gymnasieskolor i trollhättan eller helsingborg och plocka upp folk med teaterambisioner, och ge dem 7500 för hela filmen.
översatt till språk vi för står:
det är enklare att jobba med yxor än med KB-elever.