QUOTE (Aigore @ Oct 14 2007, 12:38 )

Tyskarna under WW2 hängde med på det och målade sina vagnar mycket ofta och beroende på var de befann sig för att anpassa kammot till just det rådande området och årstiden. Där kan man se en uppsjö av olika mönster som kan se lite konstiga ut men som passade just i det läget.
Men det camouflage som målades ute på förbanden var ju mer eller mindre seriöst applicerat. Nu kanske min vetskap i ämnet truppapplicerat tyskt vk2 camouflage inte är helt korrekt, men ska man gå efter alla de vagnar jag sett på modellborden på olika tävlingar, så verkade det som att estetik eller bekvämlighet vann över faktisk camouflagefaktor. Detta kan ju bero på att byggaren använt sin egen fantasi, eller på att truppen inte gavs tid eller kunskap i maskering.
Men en sak vet jag, och det är att det faktiskt togs fram, efter en hel del forskande och testande, ett standardiserat kamoflagemönster för bland annat Tiger II'orna, som applicerades på fabrik. Samma typ av mönstermålning har jag även sett på andra fordon från den tiden.
QUOTE (Aigore @ Oct 14 2007, 12:38 )

Men ett av de bästa allround kammona som jag sett är faktiskt det svenska "lövhögs"-kammot som är mycket bra på att bryta upp konturer (och det e en bitch för en modellbyggare att peta ihop) och faktiskt tror jag att den till och med e bättre än amrisarna nya plåttriga uniforms kammo. (de ser ut som bilden på min digital TV när signalen störs) Ibland kan jag dock tycka att även "lövhögs"-kammot borde ändras lite efter årstiderna, inte bara kladda på vitt på vintern utan även tänka på höst- och vår- modet

Amerikanarna tog faktiskt fram ett mönstermålningssystem under 70-80-talet som var tänkt att kunna anpassas efter ort och säsong. Det kallades för MERDC. Tanken var att färgfälten i det woodlandliknande fyrfärgsmönstren skulle vara konstanta, men beroende på stationeringsort och årstid så använde man olika färger ur en palett på tolv olika färger. (http://www.panzerbaer.de/colours/a_relaunch/us_camo_merdc-a.htm)
Teorin bakom "pixelflage" och andra liknande konstigheter är ju att inte bara dölja, utan även att förvilla ögat och skapa optiska illusioner. Sen har naturen färger som vi inte alltid kan föreställa oss, om vi inte är konstnärer som t.ex Claude Monet, som fick en del skit för att hans himmel inte var blå, och molnen inte vita.
Någon lär också ha sagt att han skrattade åt SAS's rosa Land Rovers, tills dess han för första gången bevittnade öknen i skymningen. Då gick det tydligen upp ett (rosaskimrande) ljus.
/E