Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Militärpoliser i invasionsförsvaret.
SoldF.com Forum > Försvarsdepartementet > Krigsarkivet
Amfibieslusken
Tanken slog mig för en liten stund sen om militärpolisers uppgifter i krig. Jag har nämligen för mig att varje förband i krig har ett antal militärpoliser tilldelat sig i krigstid. Kan det ligga någon sanning i detta och i så fall vore det kul med lite förklaringar och organisation.

B)
lanrezac
Jag kan inte svara på hur det är nu men för i gamla invasionsförsvaret så tror jag man sa en MP-Plut per brigad och ett kompani per fördelning. SK Stockholms KA försvar med sina tre brigader hade en MP plut som tillfördes båtTpT.
Tinglöf
QUOTE(lanrezac @ Jan 13 2005, 14:09 ) *
Jag kan inte svara på hur det är nu men för i gamla invasionsförsvaret så tror jag man sa en MP-Plut per brigad och ett kompani per fördelning. SK Stockholms KA försvar med sina tre brigader hade en MP plut som tillfördes båtTpT.

Nu är jag typ sjuuuukt mkt efter :P
Men vad jag har hört så är meningen i dagen läge att man som MP indelas i MP-komp, därefter kan plutonerna bli placerade på regementen hur helst KompL känner för det :P

Dvs att man skall gå efter behov, inte efter en fast stadgad kvotering med MP ^^

//Tinglöf Rangern.gif
"SSA" Gunny
Jag kommer ihåg att när det var de riktigt stora övningran med inkallade repgubbar så stod ofta MP utanför systembolaget, var väl ganska vanligt att man tog en liten omväg dit biggrin.gif
Tinglöf
QUOTE("SSA @ May 19 2007, 20:59 ) *
Jag kommer ihåg att när det var de riktigt stora övningran med inkallade repgubbar så stod ofta MP utanför systembolaget, var väl ganska vanligt att man tog en liten omväg dit biggrin.gif

Påminner lite om Repmånad då dom börjar hela övningen med att ta en sup :P
Och sen när dom tar sig en svängom in till stadshotellet ^^
Hans Engström
I min bild av verkligheten (dvs tidigt 90tal), fanns MP som fördelningsresurs. Har i och för mig att det fanns ett kompani på vardera sida under VÖNN93 (brigad på varje sida) men det kan ha varit att man ansåg det viktigt att få öva så pass mycket. De sysslade huvudsaklign med trafiktjänst, men fick även hantera en del disciplinärenden (avvikanden och så vidare).
Krook
Jag vet då att en MP-grupp åkte militärpulka i rodelbanan i Hammarstrand där Fördelningsstaben hade sitt säte.
De åkte visst bara en gång. Undrar varför?

Så det fanns på fördelningen.

/K
bushman
kan meddela att MP sysslade med en hel del trafikärenden....

åkte på dagsböter pga backning utan ledare i "centrala" genarp på väg ut från en kiosk på bat-övn 3 1990.
åkte in i trafik-kontroll modell vansinne på repmöte 94, fick löneavdrag för att vi hade lösa cd-skivor i vår inhyrda toyota celica.
en av våra mc ord stoppades i fartkontroll mitt ute på revinge hed, dvs på ett strv-spår... banghead.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.