Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Kniv-Handskar
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
68-1031494542
Hej
Funderar lite på kniv handskar har någon nåt att rekomendera?
Med Undrande Hälsningar
         Dagge
Ing
Vad menar du?
På t.ex. slakterier finns det ju handskar modell ringbrynja.. Dem skär man inte gärna igenom. Annars ska ju (strids?)-handske 2000 vara skärskyddad har jag för mig. Kolla på militaryshop eller så. Där ska väl finnas handskar med t.ex. kevlar i som pallar snitt.
2Sharp
Handske typ ringbrynja är det "enda" som i princip är ett bra/fullgott skydd mot snitt.
De andra med kevlar/spectra fiber etc. är bara ett utökat skydd jämfört med vanliga handskar.
Det går att skära igenom dem med, utan större problem.

Jag tror att det blir lite missförstånd ibland pga att de ofta beskrivs som "cut-resistant", vilket ju kan få en att tro att de inte går att skära igenom, man kan tro att de är "cut-proof" vilket de ju inte är.
68-1031494542
men jag har läst om något matrial som ska finnas som är mycket starkare än kevlar, stadskytte ska tydligen använda något sånt.
2Sharp
Inte omöjligt, ta reda på vad det heter!
68-1031494542
Spectra heter det matrialet fördelen är bland annat att det inte åldras....
tror jag ska köpa följande citat från military shop:

HATCH Friskmaster Max
Hatch senaste tillskott av knivhandskar i läder.
Med sin urstarka fastsydda X3™ liner är denna
handske 10ggr starkare än sin föregångare och
fortfarande lika smidig. X3™ liner är en mix av
spectra, glasfiber och polyester.
Storl: S-XXL
Färg: svart Bestnr: 011-13 Pris: 745:-
9x19
Har du redan skurit dig på Peace Keepern?
68-1031494542
Tja
jag överdrev lite när jag sa att jag hade köpt den, jag bestälde Peace Keepern.... men killen i affären blanda i hop Peace Keeper 1 och Peace Keepern 2... och jag som skulle ha den stora bestälde den lilla och jag sa: ööö jag ville ha den stora va och han sa visst jag förstår... och så köpte jag något annat...

Ps. den stora fanns inte i landet och det var tydligen problem att föra in en 30cm stor strids dolk i landet + att han måste beställa as mycket för att få beställa om han ska göra det över attlanten

Med Tillrättavisande Hälsningar
              Dagge
9x19
QUOTE (Dagge @ Sep. 15 2002,16:46)
och jag sa: ööö jag ville ha den stora va och han sa visst jag förstår... och så köpte jag något annat...

Kul. Vad blev det för nåt?
Ing
Nu får jag väl vara lite dum igen och fråga varför du ska ha sådana handskar?
68-1031494542
Tja
en fällkniv från CRKT (Columbia River Knife and Tool) som heter M16 trevlig är den med kosta 900 också=) den har pansar brytande spets.
Handskarna ska jag ha för att dom är trevliga =)

Ps den pryter givetvis inte genom pansar, men den heter så för den typen av spetsar gick i genom då tidens rustningar i japan

Med Pansarbrytande Hälsningar
      Dagge
Bamse
Denna ? :

http://store.knifecenter.com/pgi-ProductSpec?CRM1600F

I så fall är Bamse lite avundsjuk.......

Vill ha.......
68-1031494542
japp.......=)
2Sharp
QUOTE (Dagge @ Sep. 15 2002,16:22)
Spectra heter det matrialet fördelen är bland annat att det inte åldras....
tror jag ska köpa följande citat från military shop:

Jag nämnde spectra i min post...
visst är spectra starkare men det behöver därför inte tåla snitt bättre!
I vilket fall som helst så är det inte så svårt att skära kevlar, så även om det är 10 ggr så svårskuret så är de fortfarande inte skär-säkra, bara skär-skyddande.

Om de talade om för dig att de måste beställa direkt från USA är jag rätt säker på att de snackar skit... återförsäljare för Cold Steel är väl, om jag inte har helt fel, Fällkniven?
Var det inte på military shop du hade varit? eller är jag helt velig..?
Vad jag vet är det inga legala problem med att beställa in en dolk till Sverige, de säljs ju bla av just Fällkniven, som dessutom har en egen modell, klantigt att ha en egen modell som skulle vara svår att importera?

Det roliga med den typen av tantospets är att det väldigt sällan användes i just Japan, det kallas ofta för geometrisk tanto eller Amerikaniserad tanto!
Men visst penetrerar den bra, jag gillar bladformen väldigt bra.

CRKT imponerar ständigt med sina billiga modeller med mycket god kvalité, de väljer billigare, mindre bra stål men man får mycket kniv för pengarna.
Nice form, haft en liknande fast med aluminium handtag och "Carson Flipper", glockren funktion som gör kniven mycket enkel/snabb att öppna!

Bamse, sluta lipa och hör av dig så fixar vi en.. ;)
jonte72
Väktare och poliser har knivsäkra handskar därför att de behöver det i tjänsten...Det behövs nog inte i FBU Dagge.
2Sharp
Tja, ingen dum idé att skydda händerna, jag har "alltid" nomexhandskar vid militär aktivitet.
Kanske lite overkill med just dessa dock.. men "each to his own"
Fu Kjellberg
Dagge: Är det tumöppnare på båda sidor av bladet? (vänsterhänt)
Dom har din kniv för 695 kr på  http://www.raidtacticalgear.com/
Lycka till med den nya kniven.

Ps. dom har stridshandske 2000 på Recon. smile.gif
68-1031494542
jag köper alla mina grejor på intermilitaria i linköping, jag bor där.
Tummöppnare är det bara på enasidan eller det beror på man kan säkert med möda öppna med tummen på andra sidan me
2Sharp
QUOTE (Fu Kjellberg @ Sep. 15 2002,18:31)
Dagge: Är det tumöppnare på båda sidor av bladet? (vänsterhänt)
Dom har din kniv för 695 kr på  http://www.raidtacticalgear.com/
Lycka till med den nya kniven.

Ps. dom har stridshandske 2000 på Recon. smile.gif

Jag är rätt säker på att det är tumknölar på båda sidor, de vilar ju mot handtaget.
Men visst kan det vara trickigare att komma åt, clipset kan ju sitta i vägen.
Fu Kjellberg
Ok. Är rätt van vid att clipset sitter lite dumt. Bara att öva och vänja sig.
68-1031494542
den är vas som in i helv*te , fivk jag lära nys när jag öva lite cuta mig lite... lungn bara lungn väldigt ytligt =)
2Sharp
Var försiktig, det kan gå illa om man skär sig ordentligt... inte så kul om du får problem med att röra på fingrar (motsv.) eller får känselbortfall...

Vad övar du på??
68-1031494542
jag övar på att få upp kniven snabt och kunna stänga den smidigt...
2Sharp
Aha.. jaja, var försiktig...
76-1022829186
QUOTE (Dagge @ Sep. 16 2002,08:58)

Så friskt!

Sett för mycket på Taxi-Driver?
73-1030022792
Jaha så intressant...
114-1027905316
QUOTE (Dagge @ Sep. 16 2002,08:58)

Värför??? HAR du eller TROR du att du kommer att behöva
den kunskapen?
Om "JA" då är du antagligen:
1) Medlem i en kriminell liga eller annan våldsverkare.
2) I behov av att läsa tråden "strids knivar" i markan.
3) En ungdom som jag är orolig för.
4)   :thumbs:

Öva i stället på att öppna den SÄKERT så slipper du snitta
sönder dina fingrar.....
Lt. payne
Stackars grabb....
Du bör nog tänka över ditt val av hobby/fritidsintresse.
Kombinationen av dej och knivar verkar inte fungera.
Skuggan
han borde inte få komma i närheten av vapen tycker jag ;)
2Sharp
Jaha, det övar jag också på... so what?

Tror inte att man behöver vara sig vare sig kriminell etc för det, dock är det nog en ungdom vi kan oroa oss för lite, men inte bara för det..

Lungt och försiktigt... smile.gif
Bamse
Att öva att snabbt kunna öppna sin fällkniv behöver väl som 2 Sharp säger inte vara ett tecken på kriminalitet.
Kan tänka mig många tillfällen då att snabbt kunna få ut bladet på sin kniv vore bra utan minsta kriminella inslag.

Gör man det i syfte att imponera på sina sinnesslöa kamrater så är det illa......

"2) I behov av att läsa tråden "strids knivar" i markan."

Tydligen ett behov av att läsa "Akutsjukvårds" trådarna också.   smile.gif
Ing
Sluta gnälla nu.
Man har fem fingrar på varje hand = 10 fingrar totalt, och klarar sig utan tvekan bra även om man skulle bli av med ett par.
Det är bevisat att folk klarat sig helt utan händer, så ett finger eller två.... smile.gif

Ev. lättare skärsår är bara att tejpa ihop och hoppas att inga nerver eller senor är skadade. Så läker det på en vecka eller två. Så, se till att ha plåster med dig. Har du inte det så funkar eltejp ganska bra. ;)

Annars kan man ju lugna sig med lekandet. Men jag tror inte att det alternativet fanns med.

AJ. EDIT: Jag kom på.. du köpte ju handskar. Testa brynje-vantar.. enda problemet är väl att du säkert slöar kniven lättare på dem.
Skuggan
Eltejp är jättebra om man har sår. jag slet upp et sår på handen under en övn och det enda jag hade tillgång till var just Eltejp och papper. det blev ett provisoriskt plåster. (det var förresten en AK4 jag skadade mig på)

jippie äntligen Major *dansar runt på golvet*

vad flinar ni åt? har ni aldrig sett en dansande major förr? :cool:
114-1027905316
QUOTE (2Sharp @ Sep. 17 2002,16:21)

Tror inte att man behöver vara sig vare sig kriminell etc för det, dock är det nog en ungdom vi kan oroa oss för lite, men inte bara för det..

Vet du 2Sharp.........Av någon anledning är jag INTE det minsta orolig för att DU övar...  :) Det känns inte så
trolig att du kommer missbruka kunskapen. Men en
person som sätter att vara den med det "häftigaste"
kniven på en hög prio.....Nix, gillar det inte.
Sorry men det känns okul....
2Sharp
QUOTE (rille116 @ Sep. 17 2002,18:52)
QUOTE (2Sharp @ Sep. 17 2002,16:21)

Vet du 2Sharp.........Av någon anledning är jag INTE det minsta orolig för att DU övar...  smile.gif Det känns inte så
trolig att du kommer missbruka kunskapen. Men en
person som sätter att vara den med det "häftigaste"
kniven på en hög prio.....Nix, gillar det inte.
Sorry men det känns okul....

Point taken.. smile.gif

Vi behöver väl inte dissa allt killen gör/säger, vi kanke kan peka honom i "rätt" riktning och få honom att tänka över varför han övar på det?

Skall man showa på stan kan man ett obehagligt uppvaknande..
2Sharp
QUOTE (Ing @ Sep. 17 2002,18:20)
Sluta gnälla nu.
Man har fem fingrar på varje hand = 10 fingrar totalt, och klarar sig utan tvekan bra även om man skulle bli av med ett par.
Det är bevisat att folk klarat sig helt utan händer, så ett finger eller två.... smile.gif

Ev. lättare skärsår är bara att tejpa ihop och hoppas att inga nerver eller senor är skadade. Så läker det på en vecka eller två. Så, se till att ha plåster med dig. Har du inte det så funkar eltejp ganska bra. ;)

Annars kan man ju lugna sig med lekandet. Men jag tror inte att det alternativet fanns med.

AJ. EDIT: Jag kom på.. du köpte ju handskar. Testa brynje-vantar.. enda problemet är väl att du säkert slöar kniven lättare på dem.

Ing; du är en sådan spjuver.. smile.gif

Visst funkar eltejp, lagat mig många gånger med det. Att ha en [över]engagerat knivintresse tär på huden..
114-1027905316
Jepp du har helt rätt.
smile.gif  smile.gif  smile.gif
Jag visar vägen!
68-1031494542
vad e det med er! jag öva på att få upp kniven snabbt  och stänga den snabbt! det betyder inte batt jag är krimminel eller farlig! Det betyder att jag vill behärska min kniv. Och det kan jag nu !!
Skuggan
QUOTE (Dagge @ Sep. 17 2002,19:33)
vad e det med er! jag öva på att få upp kniven snabbt  och stänga den snabbt! det betyder inte batt jag är krimminel eller farlig! Det betyder att jag vill behärska min kniv. Och det kan jag nu !!

under en lugn tillvaro hemma på rumet kanske, men under en stressad situation är jag tveksam på att du kan hantera den så värst smidigt.
själv bryr jag mig inte så mycket om knivar, bara de duger till det jag använder dem til så är jag nöjd. Om jag hamnar i skarp närstrid med någon tänker jag då inte slita fram kniven, då tar jag det som finns lättilgängligt, sedan om det är en trädgren eller en katana det skiter jag i, det gäller ju livet.
68-1031494542
du har säkert rätt men varför tror alla att jag ska ha kniven till att mörda med?
73-1030022792
JAa jag undrar det...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.