Problemet med frågan är att först måste vi veta vad vi skall göra?
det inbjuder till diverse avvägningar varav alla inte är helt
begåvade utan påbjudna av verkligheten. ja, verkligheten bestämmer
men är inte alltid begåvad. den delen av verkligheten kallas hoppande
majoritet i riksdagen alternativt industristöd.
om man tittar till framtida sysslor för FM så kan vi titta på Balkan och Afghanistan.
frågan beror på var, hur fort, hur mycket, hur länge och på vilket sätt tar vi oss in
(fresbevarande och inbjudna eller fredsframtvingande styrka?)
splitterskydd är bra, har jag hört

, likaså helikoptrar. god eldkraft till skyttegrupper och plutoner
är ju alltid en fördel.
när det kommer till operativa transporter undrar jag om vi har pengarna till tyngre
transportplan com C-17 och RORO fartyg. jag tror vi fortsätter att leasa in oss
hos andra vilket givetvis gör oss lite beroende av hur deras operationer ser ut.
beror på vilken kapacitet vi vill skicka ut också. är det nödvändigt med 9040 i Liberia
eller saknade vi alternativ?
Wasp är
flottporr på HÖG nivå men jag tror inte att vi kommer att ha sådana :( .
SSGN Ohio är
andra delar av flottan vi aldrig kommer att se under svensk flagg även om det är
ett intressant sätt för flottan att göra sig nyttig nu när vi inte har ett ubåtshot från
eventuella fiender som motiverar ubåtsjaktsfartyg mm.
Problemet med flottan i dagens läge är att fartygen till stora delar är väl gjorda
för att verka i svenska förhållanden där räckvidd inte är något större problem.
jämför med om man skall skicka ut dem inom de 600 mil från Bryssel som BG skall ut på.
dessutom saknar de kapacitet att verka in på land, att skjuta 57mm är otillräckligt
som indirekt understöd för marktrupp, om vi skulle ha ammunitionen. plus för minröjning och blokad.
Kustartilleriet får först inse att nakenskytte med grg inte är en uppgift för den svenska
delen av NBG. förstår inte varför vi skall göra om armén till usmc heller och nej jag anser
inte KA/amfibie vara ett svenskt svar på det heller. ser man till usmc, royal marines,
holländska motsvarigheten mfl så har de en annan räckvidd på sin kapacitet.
flyget: kommer vi att skicka JAS på stridsuppdrag eller kommer flyget att vara mer
inriktat på transport av markförband?
är det inte någon som anser att NBG är i behov av ett par cykelskyttebataljoner?
det tar ett par veckor men sedan är de nere på Balkan för egen maskin.