Help - Search - Members - Calendar
Full Version: LVrobot vagn på 302 chassi?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
dxl
På sidan 50 i BrigR A Mekbat från 1998 så finns det en (tecknad) bild på en lvrb vagn.
Bortsett från att Tornet är ersatt med en lucka och det sitter två killar med en lv robot i mitten så är vagnen väldigt lik en pbv302.

Men när man frågar på chatten så säger folk att så inte är fallet och det pratas om 501:or och ikv:er och jag vet inte vad.

Så frågar jag er som är lite bättre vetande, har det funnits någon lvrb vagn på 302 chassi?

edit
och det verkar inte vara Lvrbv 701 RBS-70 åtminstånde inte dom finns på bl.a på den här sidan.
Då det inte är någon radar på min bild.
Samt att soldaterna på bilden sitter med halva kroppen i vagnen och en av dom har roboten på axeln medan den andra verkar stå med en kikare.
Danne
Låter som du menar en 701:a

En sån som syns längst ner....systervagnen 551 ovanför
dxl
@Danne
salute.gif
Tackar och bockar.
En sådan måste det ju vara.

edit
är den här vagnen borta ur organisationen och i så fall varför.
I mina ögon så verkar det med nya robotar vara en ganska potent vagn som helt klart fyller en funktion.
uoff
QUOTE (dxl @ Jan 11 2005, 23:56 )
edit
är den här vagnen borta ur organisationen och i så fall varför.
I mina ögon så verkar det med nya robotar vara en ganska potent vagn som helt klart fyller en funktion.

Om robotvagnarna 551 och 701 nu är borta så är det knappast något att gråta över. Om man skall spilla tårar så bör man göra det över det faktum att de någonsin blev till. Att bygga om Ikv 102 och 103 till robotvagnar var ett utslag av dumsnålhet och borde aldrig ha genomförts. Chassiet var alldeles för ålderdomligt för att hänga med på 90-talets stridsfält. Dessutom hade skytten inte något pansarskydd.
Darkwand
Herregud 206:ans motor med pansar! klarade den uppförsbackar?
Skuggan
QUOTE (Darkwand @ Jan 12 2005, 01:52 )
Herregud 206:ans motor med pansar! klarade den uppförsbackar?

smeknamnet "hasande hämnaren" kanske ger lite ledtrådar om prestandan :P

någon beskrev det som att när man hörde motorerna så lät det som de kom farande i bortåt 100km/h, och bara några 100m bort
sedan väntade man, och väntade, och väntade..... sedan kom de krypande, nej krälande i topphastigheter som inte överskred 30km/h i nerförsbacke, hemlängtan och medvin biggrin.gif

men, sätta LvRb 70 och kanske tom PvRb 56 på PBV 401 tror jag skulle kunna vara funkis ett par år framåt iaf, vet att Bofors hade nån testrigg med iaf Rb56 på taket smile.gif
KD803
QUOTE (Skuggan @ Jan 12 2005, 10:38 )
men, sätta LvRb 70 och kanske tom PvRb 56 på PBV 401 tror jag skulle kunna vara funkis ett par år framåt iaf, vet att Bofors hade nån testrigg med iaf Rb56 på taket smile.gif

Eller om man utnyttjat chassina till ikv-91...
Mattan
När bofors utvecklade LvRbs 90 gjorde man det för att det skulle sitta på just en 401 som Skuggan skrev om. Kostnaderna för försvaret med en sådan enhet blev dock för höga så man valde att sätta det på en BV 206 bong.gif Snacka om att tappa i splitterskydd.
jonte72
QUOTE (Mattan @ Jan 12 2005, 11:23 )
När bofors utvecklade LvRbs 90 gjorde man det för att det skulle sitta på just en 401 som Skuggan skrev om. Kostnaderna för försvaret med en sådan enhet blev dock för höga så man valde att sätta det på en BV 206 bong.gif Snacka om att tappa i splitterskydd.

Man utvecklade och införde RBS90 Innan man införde Pbv 401 och övriga Ryssvagnar.....
Kanna
<Lite OT> Är det samma chassi/motor till BroBv 941 som till PvRbBv 551/LvRbBv 701 eller är den baserad på något annta?</Lite OT>
uoff
QUOTE (Kanna @ Jan 12 2005, 11:56 )
<Lite OT> Är det samma chassi/motor till BroBv 941 som till PvRbBv 551/LvRbBv 701 eller är den baserad på något annta?</Lite OT>

Helt annorlunda!
Ikv 102 och 103 konstruerades och byggdes av Landsverk på 50-talet.
Brobv 941 (och syrran Bgbv 82) skapades av Hägglunds på 70-talet. De är baserade på Pbv 302 och Ikv 91. Med andra ord mycket modernare.

QUOTE (BJE @ Jan 12 2005, 11:11)
Eller om man utnyttjat chassina till ikv-91...

Himla bra idé - i mitt tycke.
Mattan
Hmmmm, minnet är inte vad det borde vara. Naturligvis kan det inte vara en 401.a, med tanke på att den kom köptes in 93 bong.gif (på mig denne gången) Då vet jag faktiskt inte vilken vagn det var man ville använda så jag får säga Pass :(
Darkwand
Med tanke på att E-vagnen när jag gorde lumpen trodde att T55 chassit till broläggaren var en atomexplossion så har jag inte alltför höga tankar om 401:ans IR signatur.
Magister R
unsure.gif Ja, jag tycker nog att IKV 91 gick i graven lite väl tidigt... Har sett några uppställda på hemlig ort häromåret och de såg fortfarande potenta ut.... Kanske en vassare am skulle ha kompenserat den klena kalibern?

Magistern
Vysotskij
Blir det inte svårt att med 9 cm få genomslag i strv?
Och väldigt dyrt, med tanke på den snäva avnämarkretsen?
LeadHead
Men som lvrb-chassi borde de väl ha dugit...?
Danne
QUOTE (LeadHead @ Jan 13 2005, 15:59 )

Nej, om man vill understödja mek/pansarförband bör man ha kapacitet att kunna följa deras anfall/framryckningstempo. Om de inte klarar det kan de endast skydda TOLO och de är det inga som vet var de är i alla fall, varken fi eller vi.
Vysotskij
QUOTE (LeadHead @ Jan 13 2005, 15:59 )

Om det är ikv 91-chassierna du pratar om, lär det ha varit opraktiskt att på 80-talet beröva infanteri- och norrlandsbrigaderna deras enda splitterskyddade enheter.
Wolfie
...nu kör vi ju rbs70 i 401:or.
http://www.halmstad.mil.se/photo.php?id=46816&aid=360

numer vill dock industrin sälja den här, ASRAD-R till oss. Hyfsad och kan sitta på nästan vilken plattform som helst, men inget nytänkande precis. Samma robotar som till 70/90.

http://products.saab.se/PDBWeb/ShowProduct...x?ProductId=654
Hans Engström
Jo, mne ni kliver ju fortfarande ur skyddet för att gruppera,och lämplighetn i det är ju diskutabelt.

IKV chassit skulle (enligt FM och Hägglunds pressreleaser i början på 80-talet) använts som basis för för både Lvrbbv och Pvrbbv, men som sagt så slog snålheten till ordentligt. Dock tror jag bägge skule haft liknande skytt lösningar som de som blev av. I och för sig inte helt ovanligt för tidsperioden att lucka up för dessa aktiviteter.
BUCK
QUOTE (Mattan @ Jan 12 2005, 11:23 )

Man utvecklade och införde RBS90 Innan man införde Pbv 401 och övriga Ryssvagnar....

Tror inte RBS 90 utvecklades för att sitta på något fordon överhuvudtaget.
Vilka fordon systemet skulle transporteras med från början vet jag inte, men det kan säkert ha varit bv206/8.
Rickard N
Problemet med genomslag från IKV91 är att det är en lågtryckskanon, det går inte att skjut pil med den.
uoff
I slutet av 70-talet såg jag på Bofors en mock-up av ett pansrat torn försett med utskjutningsanordning för RBS 70. Det var ganska stort och högt men jag vet inte vilket fordon det var avsett för. Har senare sett annonser där detta torn varit monterat på M113.
Någon som känner till det ursprungliga syftet?
Rickard N
Det är inte en sånn här du menar?
M901
lanrezac
QUOTE (uoff @ Jan 14 2005, 00:09 )
I slutet av 70-talet såg jag på Bofors en mock-up av ett pansrat torn försett med utskjutningsanordning för RBS 70. Det var ganska stort och högt men jag vet inte vilket fordon det var avsett för. Har senare sett annonser där detta torn varit monterat på M113.
Någon som känner till det ursprungliga syftet?

Du har helt rätt, Det gjordes en säljkampanj där man visade RB70 på olika fordon och båtar där även tornet ingick. Jag tror det var ett vanligt sikte med skytt som man hade gett ett pansarskydd, dvs ingen bra lösning.
LeadHead
Frågan är bara hur svårt det skulle vara att montera en rbs 90-lavett på ett godtyckligt stridsfordon och sedan ha kontrollenheten nere i vagnen?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.