Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenmaskering/Ak
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Andrew
;) WTFG Niffe !

Jag brukar iofs säga det är lättare att be om förlåtelse än att FÅ tillåtelse.

Väl utfört arbete .... lite svarta stripes kan jag faktiskt hålla med om.... det behöver inte vara flashing som du säger med jag är nästan säker på att maskeringseffekten ifält blir ännu bättre då den klassiska vapen-formen suddas ut.

På hösten torde lite brun färg och stripes i brunt komma väl till pass.

Bra jobbat iaf ... klart mycket mer gediget i mina ögon en den helsvart bössan.
I min värld Svart = Länsman som är rädd för skogen och Grönt = Skogsmulle som inte gillar öppna ytor och gärna slipper hus med en massa fönster. smile.gif
111 SSK BAT
Ja, du har iaf stått fast vid ditt ord - ditt vapen är nu en veritabel sminkad gris.

Inte för att jag någonsin skulle få för mig att måla min AK4 men bara en liten undran - hur mycket färg gick det åt. Så man vet hur mycket som skall köpas in om skall måla tex åtta vapen.

Förresten - du vet att du förmodligen kommer strypa dig själv med den där remmen. Saknar den M-nummer så tenderar det att bli resultatet. Bara så du vet.
Nifelhel
@111SskBat
Jag skulle tippa på att det gick åt ca1/3del -1/4del av burken.

Sminkad gris.. HELL YEAH!
joppe
vilken nyans är det du har använt på grisen?
Nifelhel
@Joppe
Olive Drab
Team Member
@Nifelhel
Har du kollat det här?
Flamdämpare
Bra jobbat. salute.gif

Förr eller senare kommer det nog någon form av reaktion på vapenmålning från FM. I min lilla värld kan jag inte hitta någon orsak till varför vapenfärg skulle kunna orsaka driftstörningar eller risk för personskador mer än det gängse bruket av tejp/trasor/ståltråd. Eftersom väl valda delar av FM har som en av sina arbetsuppgifter att läsa igenom diverse forum som detta så är jag övertygad om att en reaktion kommer. Mitt motargument är enkelt, Om stridsvana förband dagligen ser att det finns ett behov av målade vapen varför ska inte FM kunna ta till sig den erfarenheten utan att ifrågasätta behovet? Förändringar/förbättringar kommer oftast från de som ser behovet i fält. Återigen, Du har brutit isen och det tycker jag är skitbra gjort.
Ragulin
Ujujuj.... det DÄR hade jag aldrig vågat göra. Rad, man, totally rad! Man kan riktigt HÖRA förmaksflimmret när någon höjdare ser ditt vapen. Kunde lika gärna målat det rosa med självlysande ljusgröna strajps... Eller kommit till uppställning iförd rosa kanindräkt. Du har tagit "steget" precis som Armstrong på månen eller snubben som plockade upp fotbollen och uppfann rugby. En föregångsman, helt enkelt.

Ragulin> worthy.gif ;) < Nifelhel
CP2
Någonting säger mig att ett antal butiker kommer att börja sälja vapenfärger i oväntat stora kvantiteter framöver.......!!! ;)
kronvrak
Nifelhel: Att fixa svarta fält hade väl bara varit att strunta i att måla vissa delar? smile.gif
SWERT
@ Nifelhel

Grymt bra gjort, svart bälte i vapen maskering.
Nån som vet varför man inte får måla vapnen inom FM?
Fk Satan
QUOTE (SWERT @ Jan 17 2005, 16:21 )
@ Nifelhel

Grymt bra gjort, svart bälte i vapen maskering.
Nån som vet varför man inte får måla vapnen inom FM?

Det är en enkel regel att ingen får måla vapnet ifråga. Blir enklast så.

Att de som kan målar vapnen med rätt färger osv är inte ngt problem. Problemet är när "rebellen" ska måla sitt vapen och måla vapnet rosa med en massa glitter... Eller när GrisKarlsson målar vapnet och vapnets funktion ändras osv. Därför är det en enkel regel att ingen målar sitt vapen.
Nifelhel
QUOTE (kronvrak @ Jan 17 2005, 16:04 )
Nifelhel: Att fixa svarta fält hade väl bara varit att strunta i att måla vissa delar? smile.gif

Ja men då måste man tejpa å mecka. Lättare att bara blåsa på färgen.

-------------------------------------------------------------------------

@Ragulin å Flamdämpare
salute.gif
The Swede
QUOTE (Nifelhel @ Jan 17 2005, 19:01 )
QUOTE (kronvrak @ Jan 17 2005, 16:04 )

-------------------------------------------------------------------------

@Ragulin å Flamdämpare
salute.gif

Det måste man väl inte, det är väl bara att justera avståndet på vilket du målar samt trycket på munstycket så får du ett frihandscamouflage.
Det behöver ju inte vara kantigt bara för att det är svenskt.

The Swede pansar2.png
Nifelhel
Men ändå meck som jag inte vill ha. Jag ville ha den grön, ergo jag spraya hela grön.
Har meckat på lite Tan...får se när det kommer bilder.
kronvrak

Så noga är det väl inte? Det är ju bara att missa ett antal ställen med sprejburken så ser det riktigt combat ut. biggrin.gif
wolfie666
Tjenis!

Bowflage färgen hur matt är den? Ni som vet. Har funderat på att köpa svart färg och matta ner delar av min ak4B. Utav någon anledning fick jag en kanska sliten ak4B. Hur fäster färgen på kolven tex?

7.gif 7.gif clap.gif
CP2
QUOTE (wolfie666 @ Jan 18 2005, 10:53 )
Tjenis!

Bowflage färgen hur matt är den? Ni som vet. Har funderat på att köpa svart färg och matta ner delar av min ak4B. Utav någon anledning fick jag en kanska sliten ak4B. Hur fäster färgen på kolven tex?

7.gif  7.gif  clap.gif

Bowflage sitter inte så hårt. Enligt uppgift åker den av i ett rejält regn. Blånering, kanske? Eller kanske spis-svärta, finns i dagligvaruhandeln, i vart fall i mina trakter. Fast på kolven lär inget av mina förslag hjälp......
joppe
var kan man ta reda på om det är tillåtet att måla sin ak4? är det sin mdgrupp eller bat som bestämmer?
kronvrak
QUOTE (kronvrak @ Jan 18 2005, 10:36 )

Så noga är det väl inte? Det är ju bara att missa ett antal ställen med sprejburken så ser det riktigt combat ut. biggrin.gif

Jag hade hela tiden de här bilderna i huvudet och har efter lite letande hittat dem igen.
http://www.isayeret.com/camo/868.jpg

http://www.isayeret.com/camo/camo-11.jpg
2Sharp
Min tanke med ett ev. ommålat vapen är att minska ir signaturen etc. då kan man inte lämna ytor omålade.

Man får helt enkelt måla rubbet och sedan fixa till om man tycker det behövs.

Jag tänker även främst att bryta konturer än att verkligen kamoflera i "färgbemärkelse".
CP2

Dock inga svenska AK4. :P Tillägg; ALLT är Sir Vivals fel!
Flamdämpare
@C3grp

Hmm.. Undrar om inte om 1:a omg 3:e grp haft en pysselkväll med Bowflage och maskeringstejp ändå? ;)

/Tvumantvar
kronvrak
QUOTE (c3grp @ Jan 20 2005, 08:54 )
Dock inga svenska AK4. :P

Är det bara jag som tycker att endast ökenvarianten verkar vettig?
Fredriksson

Nog tror jag dom andra varianterna också smäller.. ;)
Ragulin
De där som C3grp postade e ju bara FÖR MYCKE`.......... OMG!!! Det är kanske snart dax att arra ett "vallåkra-träffen" för custom-målade vapen?

Det hjälper ju inte om man har vapnet i ett 1.25 m långt snöre, man hittar ju inte det i alla fall. Man känner liksom att det rör sig och det slänger omkring, men man SER INTE VAPNET!!!! Så fett!
kronvrak
QUOTE (Fu Fredriksson @ Jan 20 2005, 19:09 )

Nog tror jag dom andra varianterna också smäller.. ;)

Det har du nog rätt i. biggrin.gif
CP2
QUOTE (Ragulin @ Jan 21 2005, 01:11 )
Det hjälper ju inte om man har vapnet i ett 1.25 m långt snöre, man hittar ju inte det i alla fall. Man känner liksom att det rör sig och det slänger omkring, men man SER INTE VAPNET!!!! Så fett!

Om man GILLAR sin vapenrem (och dessutom har tillverkat den själv) så tror jag inte det är några bekymmer....men forumets många vapenrems-hatare hade haft betydligt större bekymmer, tror jag! unsure.gif
joppe
Vem blir näste man att försköna sin AK4? biggrin.gif
Flamdämpare
Jag satsar mina slantar på c3grp. biggrin.gif
CP2
QUOTE (Flamdämpare @ Jan 21 2005, 13:43 )
Jag satsar mina slantar på c3grp. biggrin.gif

Hrm......en viss kapten O på SSK har redan berättat för mig (och alla andra också för den delen, ett av han stående mantran numera, speciellt kul tycker han att det är om flera plutoner står uppställda) att om just JAG "förstör" fler AK4 så kommer han att skicka över mig till RK......och uppriktigt sagt så vill jag inte det...... unsure.gif vissel.gif tveka.gif
Sytare
QUOTE (c3grp @ Jan 21 2005, 15:21 )
QUOTE (Flamdämpare @ Jan 21 2005, 13:43 )
Jag satsar mina slantar på c3grp.  biggrin.gif

Hrm......en viss kapten O på SSK har redan berättat för mig (och alla andra också för den delen, ett av han stående mantran numera, speciellt kul tycker han att det är om flera plutoner står uppställda) att om just JAG "förstör" fler AK4 så kommer han att skicka över mig till RK......och uppriktigt sagt så vill jag inte det...... unsure.gif vissel.gif tveka.gif

RK?
johaner
RK = Röda Korset 7.gif

De vill ju inte heller vara beväpnade
CP2

Värre än så här blir det inte!
Flamdämpare
Ser bra ut. Även om jag tycker att nifelhels framåttänkade var bra gjort så duger din konfiguration åt mig. Har du tid och lust kan du väl uppdatera mig på vapenremmen vid lämpligt tillfälle?
joppe
Är det någon som vet om det bara är D-gear som säljer bowflage färgen här i sverige eller om det finns någon annan ÅF
Fu Kjellberg
QUOTE (joppe @ Jan 25 2005, 11:26 )
Är det någon som vet om det bara är D-gear som säljer bowflage färgen här i sverige eller om det finns någon annan ÅF

Knivnet& Garderoben har också.
Lite dyrare. 7 kr skillnad.
/www.garderoben.se
Nifelhel
@c3grp

Du har ju inte maskerat vapnet, eller är jag blind? Kanske ligger en ak brevid målad som ett parkettgolv. ;) Nej det enda jag kan se är en kondom, på siktet, som jag inte riktigt vet varför den sitter där.
Danne_76
QUOTE (Nifelhel @ Jan 25 2005, 17:39 )
Nej det enda jag kan se är en kondom, på siktet, som jag inte riktigt vet varför den sitter där.

Det är mynningsskydd till AK5 som numera levereras med AK4B!
Så att vi slipper slå ut tänderna på varandra när AK:n hänger tex på ryggen.
/ HV.gif

EDIT:sorry för det korkade inlägget men så går det när man har för brottom när man läser inlägg!! blush.gif 7.gif
banghead.gif Danne_76 rlwhore.gif
2Sharp
QUOTE (Danne_76 @ Jan 25 2005, 22:49 )
Nej det enda jag kan se är en kondom, på siktet, som jag inte riktigt vet varför den sitter där.

Det är mynningsskydd till AK5 som numera levereras med AK4B!
Så att vi slipper slå ut tänderna på varandra när AK:n hänger tex på ryggen.
/ HV.gif

Håll dina hästar, mynningskyddet sitter sällan på siktet!?

Poängen var nog troligast varför det sitter en huva på siktet.
CP2
@c3grp

Nej, helt riktigt, jag kommer inte heller att färgmaskera vapnet, läser man några inlägg upp så kan man se att jag hamnar hos RK om jag tar mig för något sådant och det vill jag ju som sagt inte. Eftersom jag tyvärr är ganska god vän med herr Murphy och blivit känd som "AK-förstöraren no. 1" har jag tagit det säkra före det osäkra och tillverkat ett skydd för mitt RPS i stil med och inspirerat av engelsmännens skydd för sina susat-sikten. Då jag inte vill vara först med ett totaldemolerat RPS är det både regn- och stötskyddat. Fler frågor på det?
Flamdämpare
Är ditt skydd fylld med någon form av stoppning eller är det ett enkelt lager tyg?
Jag funderar på ett liknande i M/90- mönster. Men då brinner väl både sikte och påse upp.. ;)
scattergun
@flamdämpare
Jag använder Blackhawks optikskydd på mina bössor och det är gjort av cordura med ett lager av nåt som jag vid en hastig besiktning skulle bedöma som liggunderlagsmaterial. Skyddar mycket bra och är lättare att ta av än ett vapenfodral. clap.gif

Nifelhel
@c3grp
Kapten O på StadsSKytte? vilken bataljon/kompani? bong.gif

Förstår vad du menar med "kondomen", men ser inte nödvändigheten. Siktet tål ju en hemuliskt massa, och pösfan är bara i vägen. Dessutom är siktet redan stötskyddat och vattentätt(ner till minst 25m har jag för mig). Det är liksom inte ett civilt sikte utan är specat för militär verksamhet.
Och förstör du så mycket mtrl så får du väl se till att öva mera då. ;)

Automatkarbin 4 <--- Finns i förråd
Rödpunktssikte <--- Finns i förråd

Så bara jobba vidare, inget håller för evigt....
Sytare
Nifelhel, jag är övertygad om att du säger samma sak till dina klienter som patrullerar gator och torg salute.gif
CP2
1: Södra Skånska Gruppen förkortas SSK, av nån anledning befanns ju SSG vara i högsta grad olämpligt. biggrin.gif
2: Nifelhel; gör du som du finner bäst så gör jag som jag finner bäst. OK? ;)

Det finns folk som tar det här med att måla sina vapen VERKLIGT allvarligt!
Karin
@C3grp och Nifelhel

SSK är först och främst en vedertagen förkortning för sjuksköterska.

@Nifelhel
Siktet vattentätt ned till 25m? Snacka om att sminka en gris, men visst kiss..förlåt hemvärnet kanske ska verka under vatten ;)
drmagoo
QUOTE (Karin @ Jan 27 2005, 08:47 )
@C3grp och Nifelhel

SSK är först och främst en vedertagen förkortning för sjuksköterska.

@Nifelhel
Siktet vattentätt ned till 25m? Snacka om att sminka en gris, men visst kiss..förlåt hemvärnet kanske ska verka under vatten ;)

Det är väl inte för att HV ska kunna verka i vatten, utan mer om nån ramlar i biggrin.gif

edit: språk...
kronvrak
QUOTE (Nifelhel @ Jan 18 2005, 00:13 )
Har meckat på lite Tan...får se när det kommer bilder.

Nå? biggrin.gif
Inf
RPS EHV tål 10 m vattendjup. Det betyder i vanlig ordning att det inte är ok att dyka med siktet, bara man håller sig över 9,5 meters nivån. Det är samma tekniska standard som för klockor. Ingen klok människa dyker med klocka som är specad till 10 meter, även om man håller sig ovanför 10 metersnivån. 10 meter betyder att siktet tål fukt och vatten, möjligen att sänkas ner en bit i vatten under kontrollerade former.

Siktet är robust och kommer inte gå sönder av vare sig vatten i rikliga mängder eller ett eller annat slag, men det är fortfarande optik vi talar om och inte en infanteriyxa med eggskydd. Håller siktet sedan inte vid normalt aktsam användning ska det reklameras.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.