Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenmaskering/Ak
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Nimitz
Vad för slags färg är det då man använder om den är så lätt att få bort men tål vardagen? Jag har noll koll på de bitarna, så upplys mig gärna. Tejp är ganska solklart hur jag avlägsnar
cf112
QUOTE (Nimitz @ Jun 19 2007, 13:12 ) *
Vad för slags färg är det då man använder om den är så lätt att få bort men tål vardagen? Jag har noll koll på de bitarna, så upplys mig gärna. Tejp är ganska solklart hur jag avlägsnar

Militaryshop har vapenfärg som är borttagbar.
Saxat från webshopen:

023-311 Svart 145
023-312 Brun 145
023-313 Olivgrön 145
023-314 Mörkgrön 145
023-315 Färgborttagare 195
023-310 Vit 145
023-316 Sand 145
The Swede
QUOTE (Nimitz @ Jun 19 2007, 13:12 ) *

Testat att läsa tråden?
Det framgår redan på sidan 1 att det finns speciell färg för maskering av vapen.
joppe
QUOTE ("SSA @ Mar 12 2007, 19:56 ) *
QUOTE (QUINN @ Mar 12 2007, 15:43 ) *
när jag låg inne 04-05 på i5 så tejpade vi våra ak-n vita på initiativ av våra befäl. dock så skulle det alla ha samma "mönster/tejpning). tyckte att det vart stor skillnad till det bättre.

undrar om det är nån här som har provat vapenfärgen de har på militaryshop.se(terräng).

En i vår instaspluton har målat sin AK4 med den vapenfärgen, han finns på forumet så om du frågar honom så visar han nog upp den på bild, (joppe)

Berg
OT men:
Är det ett spännband som du använder som vapenrem?
joppe
QUOTE (Lilla Sebbe @ Jun 22 2007, 13:50 ) *
OT men:

nej det är en 3 punkts vapenrem
Berg
QUOTE (joppe @ Jun 22 2007, 14:59 ) *
QUOTE (Lilla Sebbe @ Jun 22 2007, 13:50 ) *
OT men:

nej det är en 3 punkts vapenrem

Gah banghead.gif
Tyckte att plast saken vid halsen såg ut som en såndär hake på mindre spännband..
bushman
en liten enkel fråga:

då vi nu mer inriktar vår försvarmakt på insatser utomlands kanske FMV skulle lägga ner lite jobb på att göra AK5C mer "missionsanpassad"?

är detta något som kan dyka upp för mer sydliga missioner?

(t-shirten kanske inte riktigt passar in i värdegrunden BWTF)
Cesium
Bushman: Färgen menar du? Det tycker jag också smile.gif
Finns ju vapenfärg som man bara sprayar på och sen kan avlägsna med en borttagningsspray.
Den finns bl.a. på Terräng. Har inte provat den själv men den lär väll funka? Det brukar deras grejjor göra smile.gif

Jag tycker det låter som ett riktigt vettigt alternativ
Vikström
Vapenfärg har ju använts på prov(?) i agfaland. Och vapentekniker jag pratat med menade att det bara är en tidsfråga innan det M-nummreras.
bushman
tänkte mer hela vapendelar.
handskyddet kan väl tex inte vara allt försvårt att få kakhi?

men vapenfärg är ju ett alternativ, vilket förmodligen som sagt BOA's inom kort.

underbart iaf att det händer något även på vapenfronten.
Cesium
Bushman: Vad känar man på att ha dem tillverkade i kahki?
Jag tror det är lite billigare att bara ha två sprayburkar á 145-195kr smile.gif
Känns som att det finns andra ställen där man kan stoppa pengarna istället för att ta fram och tillverka handskydd i kahki. Sååå jobbigt är det faktiskt inte att spraya lite ;)
bushman
QUOTE (Cesium @ Dec 23 2007, 15:53 ) *
Bushman: Vad känar man på att ha dem tillverkade i kahki?
Jag tror det är lite billigare att bara ha två sprayburkar á 145-195kr smile.gif
Känns som att det finns andra ställen där man kan stoppa pengarna istället för att ta fram och tillverka handskydd i kahki. Sååå jobbigt är det faktiskt inte att spraya lite ;)

nä det är inte jobbigt att spraya och det är inte jobbigt att tejpa dem vita heller.
men jag tänker lite på livslängd och möjligheten att kunna anpassa "gamla bettan" till insatsen.
och tänk på våra vapentekniker, de behöver få jobba lite smile.gif
Zippan
Instämmer. Om våran vapen aldrig kommer användas i gröna länder, varför ska de då vara gröna? Frågan är väl vad det kostar att ändra på.
RaVeN
QUOTE (Lilla Sebbe @ Jun 22 2007, 12:50 ) *
OT men:

Gissar på att det är Quickshooter.
Quickshooter
Och det är ej samma rem(Snabbrem AK4/ AK5) som dom säljer på Terräng(militaryshop)

/raven
joppe
det är inte ok att måla sin AK4:a
mitt vapen har blivit beslagtaget i vapenkontrollen
-donTomaso-
QUOTE (joppe @ May 22 2008, 11:28 ) *

Men Joppe, du skulle inte målat den i rosa med blå prickar på. rolleyes.gif

Vad sa de som anledning då? Det kan ju inte sabbat vapnets funktion med lite färg på kolven/handskyddet. Om nu inte vapnet var doppat i färgbad och det var gegga överallt förstås.

Då borde det ju vara värre att maskera pangen genom att binda massa masknät och tygremsor överallt.
LeadHead
Vid inventeringen?
joppe
QUOTE (-donTomaso- @ May 22 2008, 13:04 ) *

Vad sa de som anledning då? Det kan ju inte sabbat vapnets funktion med lite färg på kolven/handskyddet. Om nu inte vapnet var doppat i färgbad och det var gegga överallt förstås.

Då borde det ju vara värre att maskera pangen genom att binda massa masknät och tygremsor överallt.

min chef ringde mig o berättade att dom tog den o dom gav bara förklaringen att det var fel färg på vapnet
vapnet funkar helt perfekt utan eldavbrott

QUOTE (LeadHead @ May 22 2008, 13:05 ) *
Vid inventeringen?

japp
Knekt
QUOTE (joppe @ May 22 2008, 12:17 ) *

min chef ringde mig o berättade att dom tog den o dom gav bara förklaringen att det var fel färg på vapnet

Fick du nån kvittens på vapnet?
Ju-87Stuka
lite offtopic, men kanske det ger någon en glödlampa eller idé.

Gjorde några halvhjärtade tester i att färga/kamouflera mitt gevär under sista övningen.
Dock hade jag inte tillgång till några riktiga färger, så använde först ansiktsmaskering! Detta funkade till början helt okej, men det var inte soldierproof om man säger så, lossnade ganska lätt. Tog istället bandage/tygtejp och lindande runt de ställen jag ville ha maskerat, sen smorde jag inte det i färgen och lät det torka utanför tältet. Detta funkade vackert, och dessutom så var det lätt att ta bort under vapeninspektion och inlämnade efteråt.

Enda problemet är väl som med allt att man ska vara försiktig med vart man lägger ifrån sej bössan, speciellt om det är lite mörkt ute laugh.gif
joppe
QUOTE (Knekt @ May 25 2008, 16:08 ) *
QUOTE (joppe @ May 22 2008, 12:17 ) *

Fick du nån kvittens på vapnet?

nope
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.