Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenmaskering/Ak
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
2Sharp
QUOTE (Psson @ Mar 19 2006, 04:05 ) *
Är det ngn modig själ som provat sprayfärgerna man numera kan köpa från en "välsorterad butik som finns i malmö,göteborg, stockholm"?

Jepp, täcker bra och är skönt matt.

Enda nackdelen jag har mäskt är att de 4-5 burkar jag har använt har samtliga varit skumma i trycket, dvs de är inte så lättanvända.

Bowflage burkarna hade inte alls det problemet.

Slitagemässigt verkar färgen vara likvärdig, kanske-kanske en fördel till att bowflage var aningens "blankare", men det kan lika gärna bero på mtrl. skillnaden.

Just för muppiga sprayburkar hade jag valt bowflage.

Man bör vara lite försiktig med färgborttagnings sprayen på plastdelar, dvs inte spraya på och låta ligga, kanske använda en trasa man sprayat på istället, tar lite längre tid men man riskerar inte heller att smälta en kolv eller liknande.

Köp och testa.
Christer

Vapenmaskering tillämpas uppenbarligen i Afghanistan. Är det tillåtet på andra missioner också?

Bilderna kommer från Resedagboken
Fu Kjellberg
Trevliga bilder från A-stan.
Tack för länken.

Totalt OT. Men är det någon som vet om det är Recons sjv-ficka liten han har på benet.
Recon.
Olle P
QUOTE (2Sharp @ Dec 19 2005, 16:08 ) *
Då den gode Pansardvärgen kom med några bra tankar och funderingar vill jag ändra ovan nämnda "ir-signatur" till kanske "ir-reflektion".
Min tanke med ir-dämnpade är inte kopplat till div. vagnar utan till nvg som bärs av enskild soldat.
Bildförstärkare (även kända som NVG) arbetar huvusakligen i våglängdsområdet 0,5-2,0µm (rött till "nära IR").
För att få rätt kamouflage även i det spektrat finns två alternativ:
1) Hålla sej till maskeringsmtrl utvecklat för militärt bruk.
2) Använda bildförstärkare själv för att kontrollera resultatet.

Jag tvivlar på att Bowflage eller någon annan mtrl för hempulare eller jägare tar hänsyn till IR-reflektionen, vilket inte betyder att en mönstermålning med "amatörfärger" inte fungerar även för ljusförstärkare, bara att man får ett avvikande resultat vid en direkt jämförelse mellan vad ögonen uppfattar och vad en ljusförstärkare ser.

/Olle
Olle P
QUOTE (Nifelhel @ Jan 26 2005, 21:42 ) *
Siktet tål ju en hemuliskt massa, och pösfan är bara i vägen. Dessutom är siktet redan stötskyddat och vattentätt...
Den primära uppgiften för ett optikskydd är att skydda mot damm och smuts.

Du har ingen nytta av ett sikte som är mekaniskt fullt fungerande om det samtidigt är så skitigt att du inte kan se målet genom det...

/Olle
2Sharp
QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 11:20 ) *
Bildförstärkare (även kända som NVG) arbetar huvusakligen i våglängdsområdet 0,5-2,0µm (rött till "nära IR").
För att få rätt kamouflage även i det spektrat finns två alternativ:
1) Hålla sej till maskeringsmtrl utvecklat för militärt bruk.
2) Använda bildförstärkare själv för att kontrollera resultatet.

Jag tvivlar på att Bowflage eller någon annan mtrl för hempulare eller jägare tar hänsyn till IR-reflektionen, vilket inte betyder att en mönstermålning med "amatörfärger" inte fungerar även för ljusförstärkare, bara att man får ett avvikande resultat vid en direkt jämförelse mellan vad ögonen uppfattar och vad en ljusförstärkare ser.

/Olle

Jaha, bildförstärkare är samma som NVG, vilken banbrytande nyhet. Tack för den informationen ;)

Jag har främst fått tanken på de bilder tagna genom NVG som är publicerade på Military Morons, de kan säkert inte anses vara vetenskapligt korrekta men jag kan inte se någon nackdel med att måla sin utrustning/vapen ändå.

Kolla in: http://www.militarymorons.com/ --- > "sitemap" --- > "camouflage" --- > "Gear views through night vision".
Jag tycker bara de få bilderna är rätt talande, samt sammanfaller med mina egna erfarenhet av NVG bruk.

QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 11:32 ) *
Siktet tål ju en hemuliskt massa, och pösfan är bara i vägen. Dessutom är siktet redan stötskyddat och vattentätt...

Du har ingen nytta av ett sikte som är mekaniskt fullt fungerande om det samtidigt är så skitigt att du inte kan se målet genom det...

/Olle

Det är ju rätt uppenbart, men RPS har ju "inbyggda" lock, vilket ju bör (och brukar) räcka.
Å andra sidan har jag bälte och hängslen till min brallor...

Grundtanken är nog "varför?" skydda ett redan skyddat sikte, mer mtrl. som ändå inte kan användas på vapnet utan bara vid förvaring, där det redan finns lock, så varför?

Jag har aldrig fått SUSAT siktes-skyddet att fungera, 2Sharp säger kass...

Men alla är vi olika...
Nifelhel
QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 13:32 ) *

/Olle

No Shirt Shitlock!! Har du gått en kurs för att förstå det eller? Skitar björnar i skogen?

Verklighetskontroll: Långt ifrån alla har "optikskydd". De flesta slutanvändare i kaosets centrum tenderar att hålla det enkelt utan en massa småpill monterat. Därmed säger jag inte att det är fel med "optikskydd", men det kanske inte alltid är optimalt för en brukare.

*Ska gå och säga upp sig imorrn då han tydligen inte vet nåt*
Olle P
QUOTE (2Sharp @ Jul 18 2006, 20:48 ) *
Jaha, bildförstärkare är samma som NVG, vilken banbrytande nyhet. Tack för den informationen ;)
Jag misstänker att det finns mer än en läsare på detta forum som inte gör den kopplingen automatiskt...

Jag har främst fått tanken på de bilder tagna genom NVG som är publicerade på Military Morons, de kan säkert inte anses vara vetenskapligt korrekta men jag kan inte se någon nackdel med att måla sin utrustning/vapen ändå.
Den lilla risk man löper är att få tag i en färg som är rena reflexen i det infraröda området.

Bilderna på MM säger förvånansvärt lite eftersom man inte kan se hur ljusintensiteten smälter in i omgivningen.
Hade de gjort samma typ av uppställning som för dagsljusbilderna ovan, där de jämför olika kamouflagemönster, hade det varit mer rättvisande.
Enfärgat eller mönstrat har ju mindre betydelse om där finns vegetation eller annat framför som ändå bryter konturerna.

/Olle
2Sharp
QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 22:37 ) *
Jag misstänker att det finns mer än en läsare på detta forum som inte gör den kopplingen automatiskt...

Den lilla risk man löper är att få tag i en färg som är rena reflexen i det infraröda området.

Bilderna på MM säger förvånansvärt lite eftersom man inte kan se hur ljusintensiteten smälter in i omgivningen.
Hade de gjort samma typ av uppställning som för dagsljusbilderna ovan, där de jämför olika kamouflagemönster, hade det varit mer rättvisande.
Enfärgat eller mönstrat har ju mindre betydelse om där finns vegetation eller annat framför som ändå bryter konturerna.

/Olle

Ok, min uppfattning är dock att om man kollar på bilden som är benämnd "Effectiveness of Bowflage paint" så ser man ju en tydlig skillnad på hur de uppfattas i NVG, vilket stämmer mycket väl ihop med min egna uppfattning om hur svart ser ut i NVG.
Givetvis lite klent att bilda sig en uppfattning på en bild, jajjemän, men om den "bekräftar" vad man tidigare noterat och kanske reflekterat över så.. "många bäckar små".

Givetvis finns det en risk att man greppar en färg som det blir helt fel med, men det var ju just det som var poängen i duskussionen, använd färg som är, mer eller mindre, vedertagen så är ju det problemet löst. Inte billig färg från Rusta....
Noname
QUOTE (Nifelhel @ Jul 18 2006, 21:00 ) *
No Shirt Shitlock!! Har du gått en kurs för att förstå det eller? Skitar björnar i skogen?

Verklighetskontroll: Långt ifrån alla har "optikskydd". De flesta slutanvändare i kaosets centrum tenderar att hålla det enkelt utan en massa småpill monterat. Därmed säger jag inte att det är fel med "optikskydd", men det kanske inte alltid är optimalt för en brukare.

*Ska gå och säga upp sig imorrn då han tydligen inte vet nåt*

@Nifelhel
Vad skönt att du alltid har en så trevlig attityd! dry.gif
---
Ang. bilden med vapenmaskering i A-stan, någon som vet om det finns hjälmdok till "tropik beige-systemet"?
heiho
Jag målade en hjälm med sprayfärg en gång i tiden och strödde pågrus innan det första lagret färg hade torkat, detta tog ganska effektivt bort reflexerna.
Kan en dylik operation även minska möjligheten till upptäkt med nvg och ir frågas kom!
En gnutta orange eller gul färg har även det ett kanmouflagevärde i samband med vsh i torrt gräs motsv
tinhead
OM du målar vapnet och strör på grus så får du nog se en vapenteknikers min såhär -->> blink.gif brow.gif

Seriöst så borde sten och grus ge en ganska dålig effekt eftersom det har lätt att lagra värme plus att väljer du fel sorts grus så kan det vara ungefär som du sätter på dig en reflex..

Sen undrar jag hur mycket av året som har soltorkat gräs?
Är det inte bättre att försöka efterlikna skuggor och oregelbundenhet...
Fu Kjellberg
Tinhead:
Jag tror att Heiho svarade på frågan om det finns hjälmöverdrag till ökensystemet.
Det med grus är ingen dum ide. Jag har sett amerikaner som sprayat hjälmar med färg med sand i.
Finns på typ Panduro hobby bla.

Annars passar amerikanernas PASGT överdrag svenska hjälmen.
Hornet
jo men hur glad blir chefen i Affeland om du har 3col desert på huvudet :P
Men kan man få tag i öken tyget så går det ju rätt lätt att sy egen hjämdock.

Pasgt cover passar men MICH funkar bätre.

Herm handlade detta inte om vapenmaskering!?
heiho
@tinhead.
naturligtvis så sprayar du gruset i andra och kanske tredje vändan. Finessen med grus är att det bryter upp den släta ytan och reflekterar bort ljuset, som matt färg fast bättre.
Soltorkat gräs finns nog under en längre tid än det finns grönt gräs. Att efterlikna skugga är aldrig bra, se på dom som målar sig enligt reglementet "svart på alla utstickande delar" dom ser ut som 10 ringade tavlor. Målning i "tigerrandigt" motsv har en bättre maskeringseffekt om du håller dig i skuggan, det är där en soldat hör hemma. ph34r.gif
johanp
Verkar som m-nummer fetichismen börjar lossna lite:

david_88
Bra bild! Fler? varifrån?
-Dante-
Under min värnplikt använde vi oss av färg för att maskera vapnet...
Då vi tyckte att det var riktigt störande, när klistret frös fast på vapnet o blev kladdigt varje gång det tinade....
Så vi köpte en massa sprej burkar med vit o ljusgrå färg, som man enkelt kunde ta bort med en annan sprejflaska..
Har för mig att vi beställde det från ett företag i england... vilket vet jag inte ännu men ska leta upp det o lägga in det på denna sida...
fortsättning följer...
Sir Vival
QUOTE (david_88 @ Aug 7 2006, 17:39 ) *
Bra bild! Fler? varifrån?
http://www.mil.se/int/index.php?lang=S&c=news&id=33336
david_88
mmm, läste artiklen innan idag.. missade att kolla på bilderna banghead.gif

Tack
paananen
Bra eller anus?

Tycker det lite ser ut som ngn leksak för att vara ärlig, men sen är det kanske bara jag som gör den kopplingen...
Kanna
QUOTE (paananen @ Aug 7 2006, 19:14 ) *
Bra eller anus?

Tycker det lite ser ut som ngn leksak för att vara ärlig, men sen är det kanske bara jag som gör den kopplingen...

Håller med om att det ser ut som en leksaksbösa a la Kiviks Marknad men är det bara funkis så varför inte?
3924
Jo det verkar nog som FM släpper lite på reglerna mer och mer på US.
Tror dock inte att måla vapnen i "sandfärd" gör att de utför sitt jobb bättre, med hej det är min personliga uppfattning.

Det jag tor mer regelpetimetrar skulle störa sig på är snubbens civila keps a la US SF.
(Om nu inte FM börjat köpa in kakifärgade kepsar oxå)

Edit:1

Eller kan man antyda ett grönt ISAF-märke på kepsen tro? Om så fallet har någon mer info om dessa kepsar.

Edit:2

Jupp, märket syns klar på denna bild.
Hammurabi
Spekulation:
Kepsen ser ut som en typisk PX-attiralj, civilt inköpt således och knappast M-nummer märkt. Men jag kan förstå de som köper in den, det finns ju ingen fältmössa i ökencamo och ökenhatten liknar mest en sombrero modell XXL.
Hornet
Någon som vet vad det är för väst dom har på sig och har någon fler bilder på den?
martinator
QUOTE (tinhead @ Jul 28 2006, 12:00 ) *
Seriöst så borde sten och grus ge en ganska dålig effekt eftersom det har lätt att lagra värme plus att väljer du fel sorts grus så kan det vara ungefär som du sätter på dig en reflex..

Om du köper extremt matta färger i en färghandel så är de uppblandade med sand. Partikelstorleken är dock väldigt liten, som mjöl ungefär. I väggfärger som är "sträva" och "korniga" och ger ett sandintryck så används istället plastgranul eftersom färgen annars blir för tung.

Ang värme så är nog kulören mer avgörande, svart färg=obra, vit=bra.

Martintor
Sir Vival
Plate-carrier P100 från Åkers Krutbruk
ugly
QUOTE (Hammurabi @ Aug 8 2006, 12:05 ) *
Spekulation:
Kepsen ser ut som en typisk PX-attiralj, civilt inköpt således och knappast M-nummer märkt. Men jag kan förstå de som köper in den, det finns ju ingen fältmössa i ökencamo och ökenhatten liknar mest en sombrero modell XXL.

Nepp och jopp.

Alla (inte alla i hela världen) men alla på FS11 har fått ut kepsen. Ser bättre ut att bära den mot att bära ökenhatten eller den gröna kepan.
Hammurabi
QUOTE (ugly @ Aug 10 2006, 18:26 ) *

Spekulation:

Nepp och jopp.

Alla (inte alla i hela världen) men alla på FS11 har fått ut kepsen. Ser bättre ut att bära den mot att bära ökenhatten eller den gröna kepan.

Åhå?!
Låter som ett fantasktiskt (därav min spekulation) initativ från FM. Är kepan M-nummer märkt eller har man gjort avkall på den livsviktiga BOA-regeln?
ugly
QUOTE (Hammurabi @ Aug 10 2006, 19:14 ) *
QUOTE (ugly @ Aug 10 2006, 18:26 ) *

Spekulation:

Nepp och jopp.

Åhå?!
Låter som ett fantasktiskt (därav min spekulation) initativ från FM. Är kepan M-nummer märkt eller har man gjort avkall på den livsviktiga BOA-regeln?

Jag har inte sett någon M-nummer, så det känns som ett loklat beslut på ett avkall på BOA.
106
QUOTE (Hammurabi @ Aug 10 2006, 19:14 ) *
Är kepan M-nummer märkt eller har man gjort avkall på den livsviktiga BOA-regeln?

M-nummer är inte samma sak som BOA, eller tvärtom.

Kanske börjar bli dags för FMV att beställa fler prylar i ökenkamo och beige?
paananen
Shit! Kepsen blev av ngn sjuk anledning snyggare efter att ha hört att den blivit utdelad... Jag måste besöka skrynklaren med symptomet: "Sjuklig M# fetish"...
Nifelhel
Update:
Jag har nu tagit av "sminket" från grisen. Färgen var helt klart funkis och skulle gärna fortsätta använda den.
Anledningen till att jag tagit bort den är enkel. Jag har tröttnat på alla jönsar som vid varje övningstillfälle skall läxa upp mig. Visst tröttnar jönsarna när man vänder uppläxning emot dom pga bristande kunskap i reglementen och/eller argument. Dock blir det tröttsamt i längden så jag har valt att ta bort färgen helt.

Det som varit kul under denna tid är att få sett reaktionen på alla gamla yoff, många förmaksflimmer där. Dessvärre märkte ingen att jag tagit bort färgen. Bra eller dåligt vet jag inte..
HM Konungens Livkompanist
QUOTE (Nifelhel @ Feb 19 2007, 01:02 ) *
Update:
Jag har nu tagit av "sminket" från grisen. Färgen var helt klart funkis och skulle gärna fortsätta använda den.
Anledningen till att jag tagit bort den är enkel. Jag har tröttnat på alla jönsar som vid varje övningstillfälle skall läxa upp mig. Visst tröttnar jönsarna när man vänder uppläxning emot dom pga bristande kunskap i reglementen och/eller argument. Dock blir det tröttsamt i längden så jag har valt att ta bort färgen helt.

Det som varit kul under denna tid är att få sett reaktionen på alla gamla yoff, många förmaksflimmer där. Dessvärre märkte ingen att jag tagit bort färgen. Bra eller dåligt vet jag inte..

Att ingen märkte något är väl ändå ett bra betyg, tanken var ju att det inte skulle märkas...? smile.gif Förra kompaniövningen var det en som hade tejpat sin bössa vit, och fick lite buuu från andra i kompaniet dry.gif
Triggerpuller
QUOTE (HM Konungens Livkompanist @ Feb 26 2007, 00:00 ) *
QUOTE (Nifelhel @ Feb 19 2007, 01:02 ) *
Update:

Att ingen märkte något är väl ändå ett bra betyg, tanken var ju att det inte skulle märkas...? smile.gif Förra kompaniövningen var det en som hade tejpat sin bössa vit, och fick lite buuu från andra i kompaniet dry.gif

Intressant. Hur resonerade miffona som ville ha bort tejpen.
Hornet
Tejpade AKn vit gjorde vi i lumpen också så det borde ju vara ok :S
Men vist fins ju en jävla massa skrivbords generaler...
DaRaven
Lite vit tejp har ingen Ak dött av (=
Dexter
QUOTE (Triggerpuller @ Feb 26 2007, 13:32 ) *
QUOTE (HM Konungens Livkompanist @ Feb 26 2007, 00:00 ) *

Intressant. Hur resonerade miffona som ville ha bort tejpen.

Det var kanske bara lite vanlig tråkning, soldater emellan. Övriga kompaniet (om nu det HM K L skrivit i din profil stämmer) hade i alla fall order på att tejpa bössan vit så sent som under CC06.

/D
Fu Kjellberg
Här kommer en målad ksp90b från I19.
QUINN
när jag låg inne 04-05 på i5 så tejpade vi våra ak-n vita på initiativ av våra befäl. dock så skulle det alla ha samma "mönster/tejpning). tyckte att det vart stor skillnad till det bättre.

undrar om det är nån här som har provat vapenfärgen de har på militaryshop.se(terräng).
"SSA" Gunny
QUOTE (QUINN @ Mar 12 2007, 15:43 ) *
när jag låg inne 04-05 på i5 så tejpade vi våra ak-n vita på initiativ av våra befäl. dock så skulle det alla ha samma "mönster/tejpning). tyckte att det vart stor skillnad till det bättre.

undrar om det är nån här som har provat vapenfärgen de har på militaryshop.se(terräng).

En i vår instaspluton har målat sin AK4 med den vapenfärgen, han finns på forumet så om du frågar honom så visar han nog upp den på bild, (joppe)
Hornet
vad tykte er chef om detta?
"SSA" Gunny
QUOTE (Hornet @ Mar 12 2007, 19:30 ) *

Vi var å övade i helgen, det var ingen som sa något, det blev typ ett "hm" men inte mer, den färgen är ju ganska lätt att få bort så det är ju inget problem igentligen.
cf112
QUOTE (Hornet @ Mar 12 2007, 19:30 ) *

Jag tyckte inget speciellt. Om ett grönt eller fläckigt eller föralldel vitt vapen gör mina soldater bättre så har jag inga invändningar.
Hornet
Tack man kanske skulle testa smile.gif
hmm efter högvakten kanske...
MatsLennarth
En sak jag funderat över är varför det läggs så mycket tid på att maskera ex. vis. vapen vintertid, när stridsvästen man bär oftast är grönfärgad. har sett vissa bilder med tejpade västar/fickor men också väldigt många där västen är i orginal och vapnet vintermaskerat. Någon med bra förklaring?
"SSA" Gunny
QUOTE (MatsLennarth @ Mar 13 2007, 19:22 ) *
En sak jag funderat över är varför det läggs så mycket tid på att maskera ex. vis. vapen vintertid, när stridsvästen man bär oftast är grönfärgad. har sett vissa bilder med tejpade västar/fickor men också väldigt många där västen är i orginal och vapnet vintermaskerat. Någon med bra förklaring?

Lägg dig ner i snön och låt ett omaskerat vapen sticka upp över snö kanten, mitt förslag.
Adam Wilhelm
Jag som chef har inget problem med om mina soldater maskerar sina Ak, det må vara med tejp eller färg.
Bara vapnet går att återställa till sitt ursprungliga skick och att säkerheten inte påverkas.
Nimitz
mil.se

Om nu egenmålade vapen självantänder är den här killen klart illa ute.

Är det någon som har provat att komma till förådet emd ett vapen i liknande skick? Eller köps det en ny burk med grönfärg inför rotation?

//KNI
Triggerpuller
QUOTE (Nimitz @ Jun 19 2007, 11:04 ) *
mil.se

Om nu egenmålade vapen självantänder är den här killen klart illa ute.

Är det någon som har provat att komma till förådet emd ett vapen i liknande skick? Eller köps det en ny burk med grönfärg inför rotation?

//KNI

Eller så tar man som vanligt bara bort färgen/maskeringen i samband med slutvård?

Vad jag inte förstår är hur kull efter kull av vpl vid norrlandsförbanden överlevt när de vittejpat sina vapen med tejp utan BOA?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.