QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 11:20 )

Bildförstärkare (även kända som NVG) arbetar huvusakligen i våglängdsområdet 0,5-2,0µm (rött till "nära IR").
För att få rätt kamouflage även i det spektrat finns två alternativ:
1) Hålla sej till maskeringsmtrl utvecklat för militärt bruk.
2) Använda bildförstärkare själv för att kontrollera resultatet.
Jag tvivlar på att Bowflage eller någon annan mtrl för hempulare eller jägare tar hänsyn till IR-reflektionen, vilket inte betyder att en mönstermålning med "amatörfärger" inte fungerar även för ljusförstärkare, bara att man får ett avvikande resultat vid en direkt jämförelse mellan vad ögonen uppfattar och vad en ljusförstärkare ser.
/Olle
Jaha, bildförstärkare är samma som NVG, vilken banbrytande nyhet. Tack för den informationen ;)
Jag har främst fått tanken på de bilder tagna genom NVG som är publicerade på Military Morons, de kan säkert inte anses vara vetenskapligt korrekta men jag kan inte se någon nackdel med att måla sin utrustning/vapen ändå.
Kolla in:
http://www.militarymorons.com/ --- > "sitemap" --- > "camouflage" --- > "Gear views through night vision".
Jag tycker bara de få bilderna är rätt talande, samt sammanfaller med
mina egna erfarenhet av NVG bruk.
QUOTE (Olle P @ Jul 18 2006, 11:32 )

QUOTE (Nifelhel @ Jan 26 2005, 21:42 )

Siktet tål ju en hemuliskt massa, och pösfan är bara i vägen. Dessutom är siktet redan stötskyddat och vattentätt...
Den primära uppgiften för ett optikskydd är att skydda mot damm och smuts.
Du har ingen nytta av ett sikte som är mekaniskt fullt fungerande om det samtidigt är så skitigt att du inte kan se målet genom det...
/Olle
Det är ju rätt uppenbart, men RPS har ju "inbyggda" lock, vilket ju bör (och brukar) räcka.
Å andra sidan har jag bälte och hängslen till min brallor...
Grundtanken är nog "varför?" skydda ett redan skyddat sikte, mer mtrl. som ändå inte kan användas på vapnet utan bara vid förvaring, där det redan finns lock, så varför?
Jag har aldrig fått SUSAT siktes-skyddet att fungera, 2Sharp säger kass...
Men alla är vi olika...