Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapenmaskering/Ak
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6
wolfie666
QUOTE (Speedy2 @ Mar 18 2005, 22:54 )
@Nifelhel

Jag kan bara tillägga att din maskering ser mycket bra ut trots eller
kanske pga. den minimala tid jag förstått att du tillängnat den.

Kanske finns det det ett drag av den minimalistiska stilen i dig?
Kort och gott en ny Mads Gamdrup.

Mvh Speedy som ibl också har svårt att se ut och bete sig som alla andra.

Tjenis!

@speedy2

När får vi se ditt allster då? För jag kan tänka mig att du håller på.
;) ;)
Flamdämpare
@Nifelhel

Har du märkt någon förändring i vapnets funktion?

Har färgen reagerat med CLP eller vapenfett 103?

Har värmen från avfyrade skott gjort att CLP eller vapenfett 103 reagerat annorlunda när det kommit i kontakt med färgen?

Har vapnets egen ytbeläggning reagerat negativt?

Verkar det som om eldhastigheten påverkats?

Har du haft möjlighet att pröva vapnet i kyla eller värme, Isåfall märkte du någon förändring?

Har vapenremmen (läder) reagerat på färgen?

Har vapenvården blivit svårare att göra?

Det var lite frågor, Mest för att jag är nyfiken på hur det gick.

HV.gif
Nifelhel
Har du märkt någon förändring i vapnets funktion? Nej Hur skulle färgen påverka? jag har inte målat insidan liksom.

Har färgen reagerat med CLP eller vapenfett 103? Nej

Har värmen från avfyrade skott gjort att CLP eller vapenfett 103 reagerat annorlunda när det kommit i kontakt med färgen? Nej

Har vapnets egen ytbeläggning reagerat negativt? Nej

Verkar det som om eldhastigheten påverkats? ööh? Nej

Har du haft möjlighet att pröva vapnet i kyla eller värme, Isåfall märkte du någon förändring? Nej

Har vapenremmen (läder) reagerat på färgen? Använder inte fetischremmen så...NEJ

Har vapenvården blivit svårare att göra? återigen Nej

smile.gif
NisseNord
Hur bra sitter färgen fast?
2Sharp
QUOTE (NisseNord @ May 16 2005, 17:26 )
Hur bra sitter färgen fast?

Min erfarenhet är att den sitter rätt sunkigt, den går att skrapa dän med en nagel.

Även på tyg sitter den dåligt, den försvinner mer eller mindre av sig själv, lite slitage, regn så är den snart väck.
HelgeIvar
Rinner färgen av ifall det regnar? eller tar det ett tag innan färgen försvinner?

Finns det något officiellt uttalande från vapentekniker rörande målande av vapen? För om de tillåter trasor osv borde det vara tillåtet med lite färg som är enkel att ta bort kan man tycka.
2Sharp
QUOTE (HelgeIvar @ May 18 2005, 11:57 )
Rinner färgen av ifall det regnar? eller tar det ett tag innan färgen försvinner?

Den är inte som vattenfärg, så den rinner inte bort, men väta kombinerat med slitage accelererar slitaget.

Just för "konturbrytandet" ser jag det bara som en fördel om man förbättringsmålar titt som tätt.
Knekt
QUOTE (2Sharp @ May 18 2005, 18:52 )
Just för "konturbrytandet" ser jag det bara som en fördel om man förbättringsmålar titt som tätt.

Du menar för att du nu har en jäkla massa gamla färgrester, så att din en gång så spikraka AK4 nu har en profil som en gammal knölpåk? ;)
2Sharp
QUOTE (Knekt @ May 19 2005, 13:57 )
Du menar för att du nu har en jäkla massa gamla färgrester, så att din en gång så spikraka AK4 nu har en profil som en gammal knölpåk? ;)

Hehe, inte riktigt smile.gif

Men ändå..
I22 Vargen
QUOTE (c3grp @ Jan 24 2005, 11:24 )

Värre än så här blir det inte!

Vad är det för vapenrem ? frågas , kom!
Sytt själv ? köpt var?
smile.gif
CP2
QUOTE (I22 Vargen @ May 23 2005, 07:27 )
Sytt själv ? köpt var?
smile.gif

Tillverkad hemma på kammaren, mod II, klart slut.
HvPrsk
Dags att väcka den här tråden lite...

Kände att jag ville förändra min kanon lite och köpte mig lite vapen färg. Bilderna är inte de bästa, men det kommer eventuellt lite nya när diverse bättringsarbeten är utförda, fotar om den utomhus när vädret tillåter...

Det viktigaste som jag snabbt upptäckte var att man är noga med att se till så att rörliga delar förblir just rörliga... ,)

- HvPrsk

Fu Dahlberg
sweet biggrin.gif
SISU
Riktigt NICE !
The Swede
@Hvprsk

Var det därför du hade så bråttom hem igår? :P
HvPrsk
QUOTE (The Swede @ Dec 8 2005, 18:23 ) *
@Hvprsk

Var det därför du hade så bråttom hem igår? :P

Sisu & Dahlberg, tack för feedback!

Swede, jag hämtade ut färgerna idag när jag var hemma, måleriet tog inte mer än 20-30 minuter... 5.gif
FkN
Fältbilder tack!
Flamdämpare
Lite nyfiken.. Vilken typ av terräng och årstid avser du använda det aktuella färgvalet i?
Hornet
älgen r ju färgblind så har det någon betydelse? :P
HvPrsk
QUOTE (Flamdämpare @ Dec 8 2005, 22:20 ) *
Lite nyfiken.. Vilken typ av terräng och årstid avser du använda det aktuella färgvalet i?

Vår, sommar, höst i alla typer av terräng...
NIMROD
QUOTE (c3grp @ May 23 2005, 07:54 ) *
Sytt själv ? köpt var?
smile.gif

Hörbarhet nolla på ditt klart slut. smile.gif

Ingen chans att man får se en tillverkningsmanual, eller har du tom redan postat en sådan i en annan tråd?

Ödmjukast Nimrod
CP2
QUOTE (NIMROD @ Dec 9 2005, 08:32 ) *
QUOTE (c3grp @ May 23 2005, 07:54 ) *

Sytt själv ? köpt var?
smile.gif

Hörbarhet nolla på ditt klart slut. smile.gif

Ingen chans att man får se en tillverkningsmanual, eller har du tom redan postat en sådan i en annan tråd?

Ödmjukast Nimrod

@Nimrod. Man tager ca 2.2 m band av lämplig bredd, 3 st. trebomspännen samt ett sticklås. Sedan syr man på det första trebomspännet i ena änden av bandet, monterar remmen "bakifrån" kolven och framåt. Väldans enkelt......ännu enklare när Måns i Uppsala fortfarande sålde materialt...... blink.gif Sticklåset primära funktion är att kvickt kunna få av sig remmen/vapnet om man fastnat i nåt.
C 2.a pjäs
Blev lite inspirerad och tog fram tejprullarna.

Före

Efter

Som ni ser så är det inte Kungens byssor så jag kan, trots att jag inte använder M-numrerad tejp, inte fatta eld. biggrin.gif
HvPrsk
Det här är det närmaste fältbilder jag kan komma i villaträdgården, tar med kameran och bössan nästa gång jag får på mig "finkläderna".

C 2.a pjäs: Stiligt!
Flamdämpare
Ser bra ut "in action" så att säga. Jag blev lite fundersam på de ljusa färgerna på de första bilderna. Ser nu att just de färgerna flyter bra ihop med torkat gräs och äldre torkade löv.
Pansardvärg
Det är klart bättre än svart men jag tycker dock det ser lite ljust ut....
Skuggan
för helv*** HvPrsk.....
nu får du snart bjuda in mig på en "skjutdag" igen, börjar rycka nåt grymt i skjuttarmnen när jag ser detdär biggrin.gif

dvs, för er vanliga dödliga... det är snygg HvPrsk biggrin.gif
Knekt
SSG 69.... Oohhhh! Den är ju så fiiiiin! smile.gif

Inte ett dugg avis. dry.gif
HvPrsk
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 9 2005, 11:11 ) *
Det är klart bättre än svart men jag tycker dock det ser lite ljust ut....

Jag resonerar som så när det gäller kamouflage att det alltid är lättare att göra något ljust mörkt, än att göra något mörkt ljust. Dock ser bössan ljusare ut på bilderna än vad den egentligen är...

Eftersom färgen har den hålfastheten som den har så kommer man ständigt att behöva bättra färgen, vilket gör att om man vill ha den konstant målad kommer det finnas gott om tillfällen att ändra färgsättningen.

Ser dock ingen nackdel i att färgen skaver av lätt, det underlättar snarare till att bryta upp konturerna. Ska bli kul och se hur färgen kommer att bete sig med tiden när bössan används...

- HvPrsk
simon
Bli officer vid K 3!

7.gif
The Swede
Jösses, har han tejpat sin ak?
Finns det inte risk att den brinner upp då? Malajn.gif
joppe
QUOTE (The Swede @ Dec 16 2005, 15:00 ) *
Jösses, har han tejpat sin ak?
Finns det inte risk att den brinner upp då? Malajn.gif

o sprider sig till trolldräkten saint.gif
QUINN
jag vill oxå måla mitt vapen sådär. undrar vart han fick färgschemat från?
hur många timmar las ned på den tro..
The Swede
QUOTE (QUINN @ Dec 16 2005, 16:09 ) *
jag vill oxå måla mitt vapen sådär. undrar vart han fick färgschemat från?
hur många timmar las ned på den tro..

Tja, en kvart kanske.
Ser ut som att det är tejpat, inte målat.
simon
Vad vill han uppnå med just en sådan tejpning? Döljer den verkligen vapnet bättre än det originalgröna?
Hornet
tja så kan man ju med göra snygg Ak5 biggrin.gif

edit: var fler sidor :P
2Sharp
Han har dessutom mag-pul... jösses... vilka oerhörda brott mot SäkI, troligen kommer han att dömas till hårda straff...

Gah...

Min tanke med målade vapen är främst att man vill bryta konturer, få bort blänk och dessutom skall det sänka ir signaturen.
Jag har tyvärr inte haft möjlighet att göra jämförelser med målade vs. omålade vapen i bildförstärkare, men omålade vapen syns ju väldigt tydligt.
Vilket också gäller annan utrustning, kolla: http://www.militarymorons.com/ --- > "camoflage" sedan längst ner på sidan.

Jag är trött i skallen, detta har nog varit uppe tidigare, men...
Pansardvärg
Hur sänker färgen IR-signaturen??Finns säkert svar på forumet...bara nyfiken på hur det funkar!
2Sharp
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 18 2005, 23:15 ) *
Hur sänker färgen IR-signaturen??Finns säkert svar på forumet...bara nyfiken på hur det funkar!

Man läser länken som den snälle farbror'n har gett ovan, så tar man till sig informationen och tänker lite runt det...

;)
Pansardvärg
Länken du skickade involverade inga vapen eller metaller och hur de ser ut med färg genom IRkamera eller NVG. Och då NVG återspeglar IR-signatur mycket dåligt är det ju svårt att påtala skillnader i de andra prylarna som testas.

Jepp...tur att msn finns då jag och Sharp haft en lång diskussion ang vapenfg.....vi har haft den diskussionen många ggr tidigare och kommer säkert att fortsätta tills vi blir sjukt gamla.
2Sharp
QUOTE (Pansardvärg @ Dec 18 2005, 23:41 ) *
Länken du skickade involverade inga vapen eller metaller och hur de ser ut med färg genom IRkamera eller NVG. Och då NVG återspeglar IR-signatur mycket dåligt är det ju svårt att påtala skillnader i de andra prylarna som testas.

Jepp...tur att msn finns då jag och Sharp haft en lång diskussion ang vapenfg.....vi har haft den diskussionen många ggr tidigare och kommer säkert att fortsätta tills vi blir sjukt gamla.

clap.gif

Jag bara väntar på att du skall bli utsläppt ur huset så vi kan ses ;)

Du har absolut en poäng, dock, handskydd och kolv är i plast, kan jag få bort den "dum svarta" ytan är jag rätt nöjd.
2Sharp
Då den gode Pansardvärgen kom med några bra tankar och funderingar vill jag ändra ovan nämnda "ir-signatur" till kanske "ir-reflektion".

Min tanke med ir-dämnpade är inte kopplat till div. vagnar utan till nvg som bärs av enskild soldat.

Hepp, hepp...
Doggydriver
QUOTE (simon @ Dec 16 2005, 16:35 ) *
Vad vill han uppnå med just en sådan tejpning? Döljer den verkligen vapnet bättre än det originalgröna?

Jag och min PtrlC tejpade fast tygstycken i 90-mönster (tygsjoken från hjälmöverdraget, det som man raullar upp till snygga papiljotter) på våra ak5cf under GU. I första han d för att se om det gjorde någon skillnad. Nu var ju bössan svart - men vi båda undrade en gång eller två "Vart fan är Ak'n, lade jag den inte på foten?". Och visst låg den där, men svårare att se - det var den. Kanske inte helt svar på frågan - men litegranna iaf ;)
Noname
Ang. bilden på ak:n...

Jag blir inte förvånad när jag ser den mannens ak. Han är en notorisk prylgalning/hemmafixare som moddat både det ena och det andra.
Hensoldt
Han är oxå ett föredöme för oss som vill vara lika modiga som honom...

Jag orkar inte ta skit från skrivbordsbefälen när man slitit hund för å få en snygg å funkis utrustning.
Då låter jag hellre bli, å ställer mig i ledet med likadana, tråkiga och omotiverade Hv soldater.
angry.gif
Loki
Frågan är vad han heter här på forumet? ;)
Soldierblue
nopp.. eftersom du aldrigär längre än 1,25 från ditt vapen... eller rättare sagt aldrig släpper de så tappar du inte bort de!! biggrin.gif Rangern.gif
vemtogmittnamn
Hur maskerar man ak4 förutsatt att man inte tejpar eller målar vapnet.

Själv har jag funderat över en modell av juteväv som spänns fast med resår. Över handskyddet har jag tänkt att denna ska glida med manöverhandtaget och på så sätt ska vapnet kunna fungera trots mask.

De problem jag ser med detta är att det kanske kan bli dåligt grepp om vapnet, och att man glider med handen. Någon som prövat något liknande?

mvh.
Knekt
QUOTE (vemtogmittnamn @ Mar 1 2006, 21:49 ) *
Hur maskerar man ak4 förutsatt att man inte tejpar eller målar vapnet.

Själv har jag funderat över en modell av juteväv som spänns fast med resår. Över handskyddet har jag tänkt att denna ska glida med manöverhandtaget och på så sätt ska vapnet kunna fungera trots mask.

De problem jag ser med detta är att det kanske kan bli dåligt grepp om vapnet, och att man glider med handen. Någon som prövat något liknande?

mvh.

Självhäftande kardborre är perfekt. Så kan du sy ett passande överdrag för vapnet, som inte är ivägen någonstans, sitter likadant varje gång och går snabbt att ta bort och sätta på.
Psson
Är det ngn modig själ som provat sprayfärgerna man numera kan köpa från en "välsorterad butik som finns i malmö,göteborg, stockholm"?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.