Foxtrot Lima
Jan 14 2005, 17:25
En sak man kanske kan tänka på om man vill göra jägartestet också, är att inte trötta ut sig i onödan på cykeln. Då med benmusklerna i åtanke.
Hälsningar, Foxtrot Lima *been there, done that*
skinner
Jan 14 2005, 17:44
Gör man jägartestet efter cykeln?
Foxtrot Lima
Jan 14 2005, 18:29
QUOTE (skinner @ Jan 14 2005, 17:44 )
Gör man jägartestet efter cykeln?
Jag gjorde det i alla fall, och jag tror det ter sig ganska naturligt eftersom de först vill se om man kan prestera en 7:a på cykeln. Jägartestet var tyngre än cyklingen, så det kan vara taktiskt att planera därefter.
Hälsningar, Foxtrot Lima
skinner
Jan 14 2005, 19:34
Men om jag klarar till en 7:a så kan jag lika gärna lägga av för att kunna klara jägartestet bättre, eller? Kan det bli så att jag ej får känsten då jag "bara" hade en 7:a och någon annan tog min plats för att den hade te.x. en 9:a?
Det jag menar är om det funkar som skolbetygen.
Foxtrot Lima
Jan 14 2005, 21:12
QUOTE (skinner @ Jan 14 2005, 19:34 )
Men om jag klarar till en 7:a så kan jag lika gärna lägga av för att kunna klara jägartestet bättre, eller? Kan det bli så att jag ej får känsten då jag "bara" hade en 7:a och någon annan tog min plats för att den hade te.x. en 9:a?
Det jag menar är om det funkar som skolbetygen.
Min uppfattning är att du bara behöver en 7:a och sedan klara jägartestet (ben och rygg). Att cykla till sig mer är ren fåfänga. Men det valet gör man själv. ;)
Hälsningar, Foxtrot Lima
moer_bultad_baever
Jan 18 2005, 02:33
Jag tyckte konditionstestet var snarare ett motivationstest snarare än ett konditionstest.
De som känner mig vet att min kondition inte är något bra alls, i a f vid löpning... Jag gick på ren vilja så långt att jag åstadkom en 8a. Jag var inte speciellt slut, men däremot var jag förkyld, och dom hade sagt att det inte var bra att ta ut sig helt om man var lite förkyld, så jag slutade när jag uppnått 8an. 9an tror jag egentligen inte skulle vara några problem, bara man vill... Ett tips inför det provet är att komma på något som riktigt motiverar en själv... Om man bstämmer innan att man ska belöna sig själv på något ltie speciellt sätt om man får en 9a så tror jag det är helt klart möjligt för var och en. Våga vilja bli lite svettig och andfådd....
Streetfighter
Jan 21 2005, 13:17
Allså vad är det högsta värdet man kan få på cykeltestet? En 9a eller en 10a? Jag kommer inte ihåg riktigt.
brunk.dunk
Jan 21 2005, 13:19
QUOTE (Streetfighter @ Jan 21 2005, 13:17 )
Allså vad är det högsta värdet man kan få på cykeltestet? En 9a eller en 10a? Jag kommer inte ihåg riktigt.

9:a.
soldatkinnunen
Aug 15 2005, 01:08
QUOTE (Foxtrot Lima @ Jan 9 2005, 19:41 )
Det är en sak att trampa på trots att det är väldigt jobbigt, och det är en helt annan att cykla tills man kollapsar.
Hälsningar, Foxtrot Lima

Jo, det vill jag verkligen säga. Jag hade nästan bara tränat löpning innan.
Löpning tar inte på samma muskler som cykling, därför borde jag har cyklat mera. Men jag kämpade mej till en 8:a, och då var jag slut!!
När jag cyklat en sjua var jag rätt trött i fötterna, fast pulsen var runt 170 tror jag. Men jag när det var 15sek kvar till en 8:a så bet jag ihop och klarade det på pubishåret!! Jag kunde inte sitta kvar på cykeln, utan "hoppade" ur den och skulle ställa mej brevid cykeln var det tänkt, men mina ben höll inte alls, utan jag seglade ner som en vante, låg där ett tag och varvade ner sen...om jag skulle gjort testet nu kanske jag hade fått en nia, inte vet jag. Nu börjar iaf. hårdträning i ett år framåt, till en början mindre kondition...ska lägga vikten på styrkan, eftersom det är det jag behöver mest av just nu...långt kvar tills inryck :P
Racoon Pioneer
Aug 15 2005, 07:38
Fick 4,5 watt/kg -en sjua.
Jag var femton sekunder från 8:an när plötsligt två av kroppens varningslampor började tjuta och rotera i rött sken samtidigt.
Mjölksyran förlamade benen och det kändes som att försöka lyfta två betongklumpar med fisketråd. Samtidigt slog illamåendet till och avbrottet kändes ganska motiverat... Vem vet vad som hade hänt annars...
Måste dock skicka en pik till sköterskorna i Karlstad som stod knäpptysta utan ett ord bredvid och endast sade hur långt det kvar till nästa nivå. MEN när man ger upp får man höra ett - Kom igen då! Fortsätt lite till.
Nej hellre då 20 elaka serganter á la den här elake serganten i Full Metal Jacket som står bredvid och skriker!
/RP
Adam Wilhelm
Aug 15 2005, 10:53
QUOTE (Racoon Pioneer @ Aug 15 2005, 08:38 )
...
Måste dock skicka en pik till sköterskorna i Karlstad som stod knäpptysta utan ett ord bredvid och endast sade hur långt det kvar till nästa nivå. MEN när man ger upp får man höra ett - Kom igen då! Fortsätt lite till.
I kriget finns det inte heller någon som peppar dig att fortsätta.
Racoon Pioneer
Aug 15 2005, 13:22
Nej, fast då kanske det finns annat att göra än att cykla på motionscykel...
/RP :P
bartil
Aug 15 2005, 17:41
Hade tänkt mej köra på en sån där motionscykel, som brukar finnas på välutrustade gym, 1-2 ggr / vecka, har fortfarande inte fått reda på när jag ska mönstra iofs. Men bätttre att börja i god tid, som jag så vist nu påstår.

Hur tycker ni jag ska lägga upp mitt cykelpass? Öka motståndet hela tiden, köra intervaller osv eller? Konditionen hade jag inte tänkt öka med cyklingen, utan det gör jag med löpning 1-2 ggr / vecka (varannan gång löpning, varannan gång cykling). Så jag vill mest förbereda mig så bra som möjligt till hur det är på mönstringen, alltså väldigt tungt för benen men inte jättetungt för konditionen.
Sen så är jag lite orolig över jägartestet också, men jag ska testa mig själv hemma snart och se om jag klarar det. Har hört av många här att jägartestet bara är långtråkigt och inte speciellt jobbigt, men det är väl ganska personligt?
amfvrak
Aug 15 2005, 18:35
Själv så sprang jag ~2,5-3 km på fastande mage varje morgon i kanske 3 veckor innan mönstringen. (vilade en vecka innan) hade inga som helst problem med att få en 9:a. Har kanske hög grundkondis men jag hade åkt moped i typ 2 år utan att cykla. Mycket är nog vilja tror jag.
Patron
Aug 17 2005, 23:18
Jag fick en 8:a pga att jag tränar för mycket styrka istället för kondis .. dumt.
Kommer däremot ihåg att: Sjuksystern som hade handom dedär va väldigt; söt o charmig.. o så lite snygg också. o trevlig.. o.. o...
//Patron
bartil
Aug 20 2005, 08:26
testade cykla i onsdags, de gick väl helt okej, klarade 15 minuter med växeökning 1gång/minut, jag började från 10 och körde de sista två minuterna på 20 (vet inte riktigt om de e samma motstånd som på vanliga cyklar men 20 var rätt tungt). Det var som ni sa inte jättetungt för konditionen, men det tog ju ganska hårt på mjölksyran i benen om man säger så. men jag trodde de skulle vara mycket svårare än det var, sen på mönstringen är man mycket mer motiverad också ju.
Förresten, e de nåt vidare bra att ge allt på cyklingen o få en 9a o sen riskera att inte klara jägartestet om man ska göra det? Eller e de så lång tid mellan dessa testerna vanligtvis så de inte spelar nån roll? Jag vill nämligen väldigt gärna satsa på en 9a men e lite rädd att inte klara jägartestet då :S
Patron
Aug 20 2005, 16:05
QUOTE (bartil @ Aug 20 2005, 08:26 )
testade cykla i onsdags, de gick väl helt okej, klarade 15 minuter med växeökning 1gång/minut, jag började från 10 och körde de sista två minuterna på 20 (vet inte riktigt om de e samma motstånd som på vanliga cyklar men 20 var rätt tungt). Det var som ni sa inte jättetungt för konditionen, men det tog ju ganska hårt på mjölksyran i benen om man säger så. men jag trodde de skulle vara mycket svårare än det var, sen på mönstringen är man mycket mer motiverad också ju.
Förresten, e de nåt vidare bra att ge allt på cyklingen o få en 9a o sen riskera att inte klara jägartestet om man ska göra det? Eller e de så lång tid mellan dessa testerna vanligtvis så de inte spelar nån roll? Jag vill nämligen väldigt gärna satsa på en 9a men e lite rädd att inte klara jägartestet då :S
Tänkte du satsa på jägare?
Om inte så kan du ju skita i jägartestet. Det gjorde jag, då jag va less på att alla tyckte de va ballt o va jägare.
//Patron
Stabilo
Aug 20 2005, 20:34
@Bartil: Jag fick göra jägartestet direkt efter cyklingen men jägartestet är mest till för att se att man inte har några gamla skadar som man sitter och trycker på så jag tror nog att du kan satsa på en 9:a på konditionen utan att du behöver oroa dig =)
bartil
Aug 21 2005, 15:23
QUOTE (Stabilo @ Aug 20 2005, 20:34 )
@Bartil: Jag fick göra jägartestet direkt efter cyklingen men jägartestet är mest till för att se att man inte har några gamla skadar som man sitter och trycker på så jag tror nog att du kan satsa på en 9:a på konditionen utan att du behöver oroa dig =)
Okok, det e det svaret man hör oftast, det låter bra isf jag har inte haft några skador.

Patron: Ja, jag hade tänkt satsa på det, annars e de väl ingen mening att göra jägartestet?
Patron
Aug 21 2005, 16:33
Börja gå i trappoer med rygga på 35kg så blir det problem fritt, men jag menar klarar du en 9:A på cycklingen har du kroppen för att klara jägartestet där efter, utan problem.
Viljan brukar visa det.
//Patron
soldatkinnunen
Aug 21 2005, 21:46
Jag har en känsla av att jag hade mer innanför pannbenen än i kroppen, fysiskt.
Det är inte så att "bara du ger järnet så klarar du en nia"
Jag cyklade en 8:a då..
Hade för dålig syn för jägare iaf
Patron
Aug 22 2005, 11:24
Har man sen tidigare sportsliga.. iaf fysiska erfarenheter av träning osv, så kan man själv få igång en viss adrenalin nifå av bra o ren focus, så hjärtat drar igång och man får sig en kick.
Mycket mentalt dedär.
Men det har fått mig att prestera bättre nuförtiden, att hålla focus på det man gör o stäna ute allt annat.
//Patron
vår sjuksyrra på mönstringen var en galen polack som tyckte att alla var "röda i halsen, antagligen pga rötmånaden" och typ 2 av 40 fick cykla.
"om inskrivningsförrättaren anser att ni måste cykla så får ni komma tillbaks"
bartil
Aug 23 2005, 21:13
hahaha, vilken stad var det wiek?
Enligt några så cycklar man olika pga att man väger olika. Om man väger mycket vi säger typ 90 :P cyklar man mer då än en som väger 70 ? Har det med vikten att göra hur tungt det blir att cykla med?
Mönstrar 11 Jan - Taggad som få
/ Klaare
bartil
Dec 18 2005, 16:01
Usch, fick "bara" en 7:a på cyklingen. Visserligen spelar det ingen roll nu, menmen. Sjuksköterskan jag hade var fan helt vrickad, först sa hon "kom igen nu, 1 minut kvar till åttan", sen "bara 20 sek kvar till åttan nu", och sen 10 sekunder senare sa hon "kom igen nu 20 sek kvar till SJUAN"... blev fan helt ställd, och tappade tempot där... men fick ändå en sjua, så jag fattade inte ett skit... menmen. Ska inte säga att jag inte var trött, för det var jag, men jag hade absolut kunnat få en åtta om hon hade hållit tyst. :P
Wannabe Kustis
Dec 18 2005, 19:59
Hon kanske inte ville se dig mer
bartil
Dec 18 2005, 20:17
Nej, det kan ju inte ha varit därför. Jag har svinhet kropp. ;)
Vysotskij
Dec 18 2005, 23:40
QUOTE (bartil @ Dec 18 2005, 16:01 )

Usch, fick "bara" en 7:a på cyklingen. Visserligen spelar det ingen roll nu, menmen. Sjuksköterskan jag hade var fan helt vrickad, först sa hon "kom igen nu, 1 minut kvar till åttan", sen "bara 20 sek kvar till åttan nu", och sen 10 sekunder senare sa hon "kom igen nu 20 sek kvar till SJUAN"... blev fan helt ställd, och tappade tempot där... men fick ändå en sjua, så jag fattade inte ett skit... menmen. Ska inte säga att jag inte var trött, för det var jag, men jag hade absolut kunnat få en åtta om hon hade hållit tyst. :P
Ett klassiskt jägarbefälstrick...
Wannabe Kustis
Dec 19 2005, 14:44
Vadå att lura personen att den har åstakommit mer än vad den egentligen har :P
Inte sjyst men effektivt
bartil
Dec 19 2005, 16:29
Inte schysst överhuvudtaget. ;) Sen så var hon inte ens nära att vara ett jägarbefäl heller... USCH!
twintip
Dec 20 2005, 02:09
höhö, hur vet du hur jägarbefälen är? kanske är små taniga killar som piper fram ens order? man vet ju aldrig

Du skulle kört utan att lyssna på henne. bara o panga på tills benen inte kan mer. det borde funka.
fillefalle
Dec 20 2005, 08:13
nu har jag bara läst halva första inlägget så förlåt om jag tjatar samma sak som alla andra men jag tycker inte alls att cykeltestet har så mycket med konditionen att göra, fick en 9a och blev knappast anfådd som om jag hade sprungit. och hur ofta cyklar man i lumpen?
SGT Jakobsson
Dec 20 2005, 11:43
QUOTE (Klaar @ Dec 18 2005, 15:54 )

Enligt några så cycklar man olika pga att man väger olika. Om man väger mycket vi säger typ 90 :P cyklar man mer då än en som väger 70 ? Har det med vikten att göra hur tungt det blir att cykla med?
Mönstrar 11 Jan - Taggad som få
/ Klaare
Japp det är skillnad, man måste cykla längre tid om man väger mer, jag kommer ihåg att de andra i klassen fick cykla kortare tid för att de var lättare än mig..
Jag vägde 80 och var 190 lång när jag mönstrade. 10 enheter över medel på båda måtten.(-96)
precis som Bartil så minns jag sjuksyrran. När jag klarat 8an så säger hon typ "20-sekunder kvar till 9an" då tappade jag tempot helt och fick kliva av. Den känslan som följer är skön - när benen viker sig och man trillar ihop. hehe
Tror det var 8-9 min för mig och 1-2 min kortare för de lättare(förmodligen beroende på hur mkt lättare)..
Jag upplevde det som att det var enklare för de lättare killarna att fixa bra vädre på cyklingen
bartil
Dec 20 2005, 12:15
QUOTE (filipkrigare @ Dec 20 2005, 08:13 )

nu har jag bara läst halva första inlägget så förlåt om jag tjatar samma sak som alla andra men jag tycker inte alls att cykeltestet har så mycket med konditionen att göra, fick en 9a och blev knappast anfådd som om jag hade sprungit. och hur ofta cyklar man i lumpen?
Cykling är ju faktiskt ett jävligt praktiskt och enkelt sätt att mäta "fysisk kapacitet" på, även om det, enligt mig, inte är helt korrekt. Jag har själv en helt OK kondition (relativt), men som sagt fick inte mer än en 7:a på cyklingen. Varje dag jag cyklar från och till skolan är nästan jobbigare än det där testet, det är att hålla tempot så jämt som möjligt, som är det svåraste, enligt mig. Tycker det hade varit lite mer "rättvist" med t.ex. ett Coopers test (typ 2km) eller kanske ett Bibtest, men det tar förmodligen lite längre tid att genomföra, och framförallt dyrare. Visserligen, om man hade haft typ en 200meters löparbana inomhus, så hade man nog utan problem kunnat göra Cooperstest, plus att man kan testa många fler samtidigt. Vilken tid skulle ni tycka motsvara en 9:a på Cooperstest (2km)? För MVG i nian på min skola behövde man springa på 7:30 om jag inte minns fel, vilket inte är speciellt svårt om man är hyfsat bra tränad. Vilken tid anser ni riktigt bra på 2km för en som inte är proffs dvs.? Själv vet jag inte riktigt, men under 10:00 på 3km tycker jag är väldigt bra faktiskt. Har själv inte sprungit Cooperstest sen, tja, nian, så jag vet ifan vilken tid jag skulle fått nu.
(Sorry för OT där i slutet.)
Snacket om att det ska vara lättare om man väger mindre vet jag inte om det stämmer, titta här, Min kompis papper: Fysisk arbetsförmåga 4,8 watt/kg = 9
Mitt papper: Fysisk arbetsförmåga: 4,8 watt/kg = 8
Och jag väger ca 10 kilo mindre än han, så det verkar ju som dom har ett bra system, han väger mer och måste därför cykla lite hårdare/längre för att uppnå 4,8 watt/kg och få därför en 9a jag behöver inte cykla lika hårt/länge för att uppnå 4,8 watt/kg därför får jag en 8a, låter schysst tycker jag iaf. Rätta mig ifall jag har fel.
SGT Jakobsson
Dec 21 2005, 08:21
QUOTE (caj @ Dec 20 2005, 12:52 )

Snacket om att det ska vara lättare om man väger mindre vet jag inte om det stämmer, titta här, Min kompis papper: Fysisk arbetsförmåga 4,8 watt/kg = 9
Mitt papper: Fysisk arbetsförmåga: 4,8 watt/kg = 8
Och jag väger ca 10 kilo mindre än han, så det verkar ju som dom har ett bra system, han väger mer och måste därför cykla lite hårdare/längre för att uppnå 4,8 watt/kg och få därför en 9a jag behöver inte cykla lika hårt/länge för att uppnå 4,8 watt/kg därför får jag en 8a, låter schysst tycker jag iaf. Rätta mig ifall jag har fel.
Du har nog rätt där. Det verkar ganska rättvist för både tunga och lätta.
/J
Womack
Dec 23 2005, 10:38
Kan inte annat än att instämma med de som tyckte att konditionscykel var mer vilja och benmuskler.
Cyklade till mig en 8 utan större problem, och när jag klev av cykeln hade jag såklart puls - men det var i benen det kändes.
Men jag antar att det varierar lite från person till person hur man känner.
Wannabe Kustis
Dec 23 2005, 13:34
Jag tyckte att det har med kondition att göra de som säger det vet väl inte vad de snackar om.
Om det inte var något med kondition att göra och bara med vilja så skulle ju ni kunna hålla på hur länge som helst men det gjorde ni ju inte eller hur? Vilken vilja ni hade då :P
Visst hade det lite med vilja att göra när jag fick en nia för det ända jag tänkte var "jag måste bli jägare" typ
Lättöl
Dec 23 2005, 14:12
Vägde 115 vid mönstring och fick paddla på som själve fan för att få en 7:a. Kom väl till 7½ eller nått. Killen bredvid började cykla ungefär samtidigt med mig och fick sin nia strax innan mitt psyke bröt ihop.
Ja ja. Det hade nog inte påverkat min placering iaf. Närsynt som en mullvad.
Jag mönstrade häromdagen och fick en 8a. Jag hade kört några gånger spinning innan och jag kände att det hade hjälpt med några gånger till. Men träna inte snabbhet då utan sitt ner och ha ett bra motstånd sen lite mer.
Jag vägde 90 kg när jag mönstrade och för att jag inte skulle behöva cykla så förskräkligt långt så ökade istället sköterskan motståndet. Men det blev iallfall en tur på lite mer än 14 min för att få en 8a. inte alls så försökräckligt jobbigt om man har lite vilja och tålamod men när jag kom 15 sek efter att jag hade pacerat 8a orkade inte benen och den lilla visaren visade rött.
Det som blev jobbigt var jägartestet efter, eftersom mjölksyran kom tillbaka.
Wannabe Kustis
Jan 13 2006, 23:58
Blev det jägare tillslut då?
QUOTE (Wannabe Kustis @ Jan 13 2006, 23:58 )

Blev det jägare tillslut då?
Ja!! Jägarplutonbefäl på I19/JBAt Arvidsjaur
Är så jäkla glad!
/Klaar
Soneson
Jan 14 2006, 01:22
Jag håller med om att det var mer benmuskler än kondition som gällde. Jag var andfådd som fasen, men det var pga att mina ben var slutkörda som jag stannade, kunde inte hålla tempo längre. : / Tre jävla sekunder till en sjua, och cykelövervakarpersonen vägrade höja mig hur mycket jag än tjatade. :(
QUOTE (Soneson @ Jan 14 2006, 01:22 )

Jag håller med om att det var mer benmuskler än kondition som gällde. Jag var andfådd som fasen, men det var pga att mina ben var slutkörda som jag stannade, kunde inte hålla tempo längre. : / Tre jävla sekunder till en sjua, och cykelövervakarpersonen vägrade höja mig hur mycket jag än tjatade. :(
Okej ! jäkligt surt! Har en kompis som det hände ungefär samma sak. Det är bara att ta nya tag!
Blanco
May 26 2006, 18:51
Innan jag mönstrade hade jag tränat på konditionscykeln i kanske 3 månader innan 3ggr veckan med varierande metod. Oftast så tränade jag med stegrande styrka tills jag inte orkade mer (vilket var någonstans kring 35min), då ökade jag motståndet varannan minut. Under andra perioder tränade jag istället uthållighet på max motstånd, för att (som jag och min kompis trodde) simulera konditionscykeln på mönstringen. Vi värmde upp lätt i 5 min och sedan skruvade upp motståndet på max och körde tills benenen slutade fungera, vilket oftast var ca 10 min.
Känns som om träningen gav väldigt mycket för det räckte till en 8a i resultat vid mönstringen. Om det var något man tjänade på cykeln så var det vana och vilja. Jag är i allmänhet (och var då) i ganska dålig form, men tackvare inriktad träning som konditionsträning på cykeln och styrketräning för axlar, nacke, rygg, lår och marklyft ledde till att jag fick en 7a i styrka.
Men om man ser till helhetsbilden i kondition och styrka så ligger jag nog närmare 6 i både kondition och styrka.
Men det känns lite som man tog ut sig i onödan vid mönstringen när man sedan fick Sambandsman på T2 som placering
Som sagt.. Cykelvana betyder nog mer än ren kondis. På nivå 9 hade jag inte börjat andas med munnen än, och min kondis var för tillfället inte alltför toppen. Hade nog mer att göra med att jag cyklar en del.
Jag cyklade på en motionscykel på gymmet varje dag ca en månad innan mönstringen. Jag cyklade på högsta belastning i 10min. Det var skitjobbigt ibörjan men efter ett yag blev det lättare och lättare. Med denna träning och lite vilja fixade jag en 9:a. Springmusklerna hjälper inte ett skit när det gäller att cykla...
Sontaine
May 30 2006, 19:50
cyklade till mig en 8a, snopet läge dock när det bara var 15 sekunder kvar till 9 men benen pallade helt enkelt inte mer av den skiten iaf.

men som alla andra här innan redan sagt, har du bara en skalle av kvistar och lite vilja så cyklar du lätt till dig lite högre värden. ni som ska mönstra kan ju bekymra er för psykologen istället, frågorna jag fick var iaf en aning bisarra
Ja!! Jägarplutonbefäl på I19/JBAt Arvidsjaur
Är så jäkla glad!
/Klaar
Tjena Klaar, när mönstrade du? är du preliminärt eller definitivt inskriven? Här kanske du har en blivande lumparpolare:D
//Siros
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.